REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18534
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDzieduszyński, Piotr-
dc.date.accessioned2025-08-21T09:53:00Z-
dc.date.available2025-08-21T09:53:00Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 3, 2012, s. 427-441pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18534-
dc.description.abstractW literaturze naukowej przedmiotu zakłada się, że doświadczenie różnych form agresji i przemocy w dzieciństwie wpływa na rozwój osobowości i w sposób negatywny determinuje dalsze funkcjonowanie jednostki w różnych jej sferach życia (poczucie własnej wartości, akceptacja siebie itp.) oraz zdolności do radzenia sobie ze stresem, umiejętnościami podejmowania satysfakcjonujących relacji interpersonalnych, w końcu zaś przejawianego poziomu lęku i agresji. Pomimo powszechności tego teoretycznego stanowiska stosunkowo mało jest rzetelnych badań empirycznych weryfikujących ten pogląd. Głównym celem badań jest zweryfikowanie tezy, że doświadczenie przemocy w dzieciństwie przejawia się w nadmiernym lęku.pl
dc.description.abstractIn academic literature on the subject it is assumed that being subjected during one’s childhood to various forms of aggressive behaviour and violence affects development of personality and negatively determines further functioning of an individual in different spheres of life, i.e. attitude towards oneself (self-esteem and self-acceptance), ability to cope with exposure to stress, interpersonal contacts and one’s level of manifestation of anxiety and aggression. Despite the commonness of this theoretical stand there are relatively few reliable empirical studies verifying this view. The main purpose of research was verification of the thesis which states that being a victim of violence as a child unfavourably of children in childrens homes and it manifests itself in excessive anxiety.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherPedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawiepl
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.titleRóżnice w przeżywanym lęku pomiędzy ofiarami przemocy wychowywanymi w domach dziecka i w rodzinachpl
dc.title.alternativeDifferences in anxiety between victims of violence brought up in children’s homes and in familiespl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.description.AffiliationWyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzipl
dc.description.referencesBandura A., Walters R.H. (1968). Agresja w okresie dorastania. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesBerkowiz L. (1989). Frustration-Aggression Hypothesis: Examination and Refolmulation. Social Psychology, 22.pl
dc.description.referencesBorecka-Biernat D. (1998). Osobowościowe i wychowawcze przesłanki agresji uczniów w sytuacji ekspozycji społecznej. W: B. Urban (red.). Problemy współczesnej patologii społecznej. Kraków: Wyd. UJ.pl
dc.description.referencesBrowne K., Herbert M. (1999). Zapobieganie przemocy w rodzinie. Warszawa: PARPA.pl
dc.description.referencesCarson R .C , Butcher J.N., Mineka S. (2004). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP.pl
dc.description.referencesDoroszewski J. (1989). Pedagogika specjalna. T. 1. Wrocław: Ossolineum.pl
dc.description.referencesEysenck H.J. (1960). Opis i pomiar osobowości. Psychologia Wychowawcza nr 3-4.pl
dc.description.referencesGaś Z.B. (1980). Inwentarz Psychologiczny Syndromu Agresji. Przegląd Psychologiczny, t. 23, nr 1.pl
dc.description.referencesKarolczak-Biernacka B. (1998). Lęk i stres w sporcie. W: W. Szewczuk (red.). Encyklopedia Psychologii. Warszawa: Fundacja Innowacja.pl
dc.description.referencesKępiński A. (1987). Lęk. Warszawa: PZWL.pl
dc.description.referencesKonorski J. (1969). Integracyjna działalność mózgu. Warszawa: PZWL.pl
dc.description.referencesKolankiewicz M. (red.) (1998). Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonałne formy opieki. Warszawa: W SiP.pl
dc.description.referencesŁosiak W. (1984). Lęk i jego uwarunkowania - przegląd współczesnych teorii. Przegląd Psychologiczny, t. 27, nr 4.pl
dc.description.referencesLewis M., Haviland-Jones J.M. (red.). Psychologia emocji, Gdańsk: GWP.pl
dc.description.referencesMain M.Y., Goldwyn R. (1984). Predicting Rejection of her Infant form Mothers Representation of her own Experience: Impications for the abused - abusing intergenerational cycle. Child Abused and Neglect, 8.pl
dc.description.referencesNowosad D. (2002). Lęk i agresja w zachowaniach młodzieży szkół licealnych. Kwartalnik Pedagogiczny, nr 3-4.pl
dc.description.referencesOstrowski J., Szewczuk T. (2002). Modyfikujący wpływ trwałego lęku na agresywność - asertywność wychowanek MOW w Sobótce. Roczniki Pedagogiki Specjalnej”, t. 12-13.pl
dc.description.referencesOhman A. (2005). Strach i lęk z perspektywy ewolucyjnej, poznawczej i klinicznej. W: M. Lewis, J.M . Haviland-Jones (red.). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP.pl
dc.description.referencesPospiszyl I. (1994). Przemoc w rodzinie. Warszawa: WSiP.pl
dc.description.referencesPospiszyl I. (2003). Ofiary chroniczne. Przypadek czy konieczność. Warszawa: Wyd. ASP.pl
dc.description.referencesRanschburg J. (1980,). Lęk, gniew, agresja. Warszawa: WSiP.pl
dc.description.referencesReimann F. (2005). Oblicza lęku. Studium z psychologii lęku. Kraków: Wydawnictwo WAM. Pervin L.A., John O.P. (2000). Osobowość. Teoria i badania. Kraków: W yd. UJ.pl
dc.description.referencesSajkowska M. (2005). Wiktymizacja wychowanków domów dziecka. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 10.pl
dc.description.referencesSajkowska M. (2006). Wychowankowie domów dziecka a przemoc fizyczna. Niebieska Linia, nr 1(42).pl
dc.description.referencesSiek S. (1986). Struktura i formowanie osobowości. Warszawa: ATK.pl
dc.description.referencesSierankiewicz E. (1997). Przemoc strukturalna w domach dziecka a rozwój osobowy wychowanków. W: I. Pospiszyl (red.). Przemoc w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych. Warszawa: wyd. WSPS.pl
dc.description.referencesSpielberger C.D. (red.) (1966). Anxiety and Behaviour. New York: Academic Press.pl
dc.description.referencesSzymura B. (2003). Neurotyzm i lęk jako determinanty przebiegu procesów przetwarzania informacji. Przegląd Psychologiczny, t. 46, nr 2.pl
dc.description.referencesTuszyńska-Bogucka V. (2004). Narastanie przeżyć lękowych u ofiar przemocy domowej. W: A. Zduniak, M. Krylowicz (red.). Edukacja dla bezpieczeństwa w rodzinie, szkole, pracy. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.pl
dc.description.referencesWrześniewski K., Sosnowski T. (1996). Inwentarz Stanu i Cechy Lęku - Polska adaptacja STAI. Podręcznik, Warszawa: Pracowania Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.pl
dc.description.referencesZając A. (1998). Psychospołeczne skutki przemocy wobec dziecka w rodzinie. W: Z . Barańska, J. Szymański (red). Agresja i przemoc w instytucjach wychowawczych. Kraków: Wyd. Nauk. WSP.pl
dc.description.number3pl
dc.description.firstpage427pl
dc.description.lastpage441pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2012, nr 3

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RP_3_2012_P_Dzieduszynski_Roznice_w_przezywanym_leku.pdf486,93 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons