REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18531
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKupiec, Hubert-
dc.date.accessioned2025-08-21T09:52:18Z-
dc.date.available2025-08-21T09:52:18Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 3, 2012, s. 383-398pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18531-
dc.description.abstractKompetencje społeczne odgrywają kluczową rolę w nawiązywaniu efektywnych relacji interpersonalnych, które są istotne ze względu na prawidłowe funkcjonowanie społeczne człowieka. Nieletni w większości wykazują deficyty tego rodzaju kompetencji ze względu na proces zaburzonej socjalizacji, co utrudnia im prawidłowe funkcjonowanie społeczne. Dlatego też, w procesie resocjalizacji podejmowane oddziaływania wychowawcze ukierunkowane powinny być na ich rozwijanie. Autor w swoim artykule przedstawia, w jaki sposób można rozwijać kompetencje społeczne nieletnich w ramach organizowania treningu społecznego oraz opisuje sposób i zasady ich ewaluacji. Artykuł zawiera ponadto wyniki badań ukazujące poziom kompetencji społecznych nieletnich przed i po rocznym pobycie w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym wraz z charakterystyką klimatu występującego w tejże placówce. Uzyskane rezultaty pokazują, że po rocznym pobycie nieletnich w placówce resocjalizacyjnej ich poziom kompetencji pozostaje na tym samym poziomie, a klimat społeczny panujący w niej nie sprzyja ich rozwojowi.pl
dc.description.abstractThe social competences are important in construction of effective interpersonal rate, which are important in assure people correct functioning in society. The juvenile have a deficits of social competences because their socialization is incorrect and it makes difficult suitable functioning in society. So, it should developing their social competences within the process of leading social rehabilitation by professionals. Author in his article describes how the delinquent pupil’s social competences can be developed in social training and how possible is the measurement of them. It also contains the research results, which show what is the level of these competences after a year spending in Juvenile Detention Center, how was the social climate and its on the level of their competences. The results show that the social competences are on the same level after a year and the social climate isn’t supporting developing them.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherPedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawiepl
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.titleRozwijanie kompetencji społecznych nieletnich a klimat wychowawczy placówki resocjalizacyjnejpl
dc.title.alternativeDeveloping social skils of juveniles and social climate in Juvenile Detention Centerpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Szczecińskipl
dc.description.referencesBartkowicz Z. (2001). Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych. Lublin.pl
dc.description.referencesBieńkowska A. (2002). Bez kompetencji społecznych ani rusz! Psychologia w Szkole 2002, nr 4.pl
dc.description.referencesBrzezińska A. (1979). O zastosowaniu taksonomii wrocławskiej w badaniach pedagogicznych. Kwartalnik Pedagogiczny 1979, nr 2.pl
dc.description.referencesGoleman D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Wyd. Media Rodzina.pl
dc.description.referencesJakubowska U. (1996). Wokół pojęcia „kompetencja społeczna” – ujęcie komunikacyjne. Przegląd Psychologiczny 1996, nr 39.pl
dc.description.referencesKieszkowska A. (2011). Tożsamość osobowa dewiantów a ich reintegracja społeczna. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesKonopczyński M. (2006). Metody twórczej resocjalizacji. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesMatczak A. (2001). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.pl
dc.description.referencesTomorowicz A. (2011). Struktura kompetencji społecznych w ujęciu interakcyjnym. Psychiatria, t. 8, nr 3.pl
dc.description.referencesUrban B. (1998). Problemy współczesnej patologii społecznej. Kraków: Wyd. UJ.pl
dc.description.referencesWęgliński A. (1993). Resocjalizacja nieletnich w warunkach wolności dozorowanej oraz izolacji zakładowej. Lublin: Wyd. UMCS.pl
dc.description.number3pl
dc.description.firstpage383pl
dc.description.lastpage398pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2012, nr 3

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RP_3_2012_H_Kupiec_Rozwijanie_kompetencji_spolecznych_nieletnich.pdf425,5 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons