REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18474
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSiemionow, Justyna-
dc.date.accessioned2025-08-19T09:01:37Z-
dc.date.available2025-08-19T09:01:37Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 8, 2014, s. 43-53pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18474-
dc.description.abstractArtykuł dotyczy ewaluacji działań planowanych i prowadzonych w ramach procesu resocjalizacji nieletnich niedostosowanych społecznie przebywających w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym, w perspektywie indywidualnej jak i grupowej. Proces resocjalizacji w instytucji ma określoną dynamikę uzależnioną m.in. od organizacji pracy instytucji, zaburzeń zachowania ujawnianych przez podopiecznych, zasobów kadrowych. Ewaluacja jest działaniem na stałe wpisanym w funkcjonowanie instytucji resocjalizacyjnej, pozwalającym na systematyczne podnoszenie efektywności prowadzonych w niej oddziaływań. Stąd też równie istotnym pojęciem omawianym w tym opracowaniu jest efektywność procesu resocjalizacji. Z prowadzonych rozważań wynika jasno, że ewaluacja i efektywność nie są pojęciami tożsamymi, jednak pozostają względem siebie w określonej zależności. Proponowane tu rozwiązania praktyczne z powodzeniem mogą być zastosowane w pracy zespołów wychowawczych, funkcjonujących w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych.pl
dc.description.abstractThe article concerns an evaluation of planned and conducted actions within the process of social rehabilitation of minors socially maladjusted residing at the Youth Educational Centre. The process of psychological change is very complicated, there are many factors which influence it, especially if it is associated with the socially maladjusted. This process needs to be analyzed from time to time, but systematically. The evaluation process is always related with the assessment, but it is much more complex. It is the analysis of the activities – favourable and unfavourable factors. This article includes a few proposals which can be used by educators and teachers.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherPedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawiepl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectewaluacja w pracy resocjalizacyjnejpl
dc.subjectindywidualny proces resocjalizacjipl
dc.subjectefektywność procesu resocjalizacjipl
dc.subjectsocial rehabilitation processpl
dc.subjectsocially maladjustedpl
dc.subjectevaluation, effectivenesspl
dc.titleAnaliza podejmowanych działań i uzyskiwanych rezultatów w procesie resocjalizacji nieletnichpl
dc.title.alternativeAnalysis of undertaken actions and obtained results in the process of social rehabilitation of minorspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Gdańskipl
dc.description.referencesKalinowski M., Struktura procesu resocjalizacji, [w:] Resocjalizacja, t. 1, red. Urban B., Stanik J.M., PWN, Warszawa 2007, s. 234–237.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., Kryzys resocjalizacji czy(li) sukces działań pozornych, refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej, Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesOpora R., Ewolucja niedostosowania społecznego jako rezultat zmian w zakresie odporności psychicznej i zniekształceń poznawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2009.pl
dc.description.referencesOstrowska K., Psychologia resocjalizacyjna, w stronę nowej specjalności z psychologii, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesPospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesRobson C., Projektowanie ewaluacji, [w:] Ewaluacja w edukacji, red. Korpowicz L., Oficyna Naukowa, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesSkałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.pl
dc.description.referencesSiemionow J., Możliwości oceny oddziaływań resocjalizacyjnych prowadzonych wobec nieletnich, „Probacja” 2010, nr II, s. 105–112.pl
dc.description.referencesSiemionow J., Ewaluacja oddziaływań resocjalizacyjnych w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2010, nr 8, s. 28–31.pl
dc.description.referencesUrban B., Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000.pl
dc.description.referencesUrban B., Ocena rezultatów resocjalizacji, [w:] Resocjalizacja, t. 1, red. Urban B., Stanik J.M., PWN, Warszawa 2007, s. 312–317.pl
dc.description.referencesWęgliński A. Pedagogiczne uwarunkowania resocjalizacji nieletnich w ośrodkach kuratorskich, [w:] Efektywność resocjalizacji nieletnich w warunkach wolnościowych, red. Bartkowicz Z., Wojnarska A., Węgliński A., Wydawnictwo UMCS, Lublin 2013.pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number8pl
dc.description.firstpage43pl
dc.description.lastpage53pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2014, nr 8

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RP_8_2014_J_Siemionow_Analiza_podejmowanych_dzialan_i_uzyskiwanych_rezultatow.pdf106,89 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons