REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18461
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMudrecka, Irena-
dc.date.accessioned2025-08-18T11:58:10Z-
dc.date.available2025-08-18T11:58:10Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 5, 2013, s. 49-61pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18461-
dc.description.abstractKoncepcja resilience nie jest jednorodna i w artykule zaprezentowano różnorodne podejścia badawcze do tego zjawiska. Najogólniej resilience oznacza proces pozytywnej adaptacji dzieci i młodzieży narażonych na duże ryzyko, przeciwności losu lub zdarzenia traumatyczne. Koncepcja resilience akcentuje znaczenie czynników ryzyka i mechanizmów chroniących przed nimi w wieku rozwojowym. Może stanowić podstawę do opracowania programów profilaktyki niedostosowania społecznego oraz w pracy resocjalizacyjnej z dziećmi i młodzieżą wykazującymi zaburzenia zachowania.pl
dc.description.abstractConcept of resilience is not homogeneous and the article presents a variety of research approaches to this phenomenon. Generally resilience refers to the process of positive adaptation of children and adolescents exposed to a high risk, adversity or traumatic events. Concept of resilience emphasizes the importance of risk factors and mechanisms that protect against them in the developmental age. It can be the basis for preparation of programs for prevention of social maladjustment and resocialization work with children and adolescents exhibiting behavioral problems.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherPedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawiepl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pl
dc.subjectrezyliencjapl
dc.subjectprofilaktyka niedostosowania społecznegopl
dc.subjectresocjalizacjapl
dc.subjectczynniki ryzykapl
dc.subjectczynniki chroniącepl
dc.subjectresiliencepl
dc.subjectprevention of social maladjustmentpl
dc.subjectresocializationpl
dc.subjectrisk factorspl
dc.subjectprotective factorspl
dc.titleWykorzystanie koncepcji resilience w profilaktyce niedostosowania społecznego i resocjalizacjipl
dc.title.alternativeUsing the Concept of Resilience in the Prevention of Social Maladjustment and Resocializationpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.description.AffiliationPedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawiepl
dc.description.referencesBandura A., Teoria społecznego uczenia się, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesBeck J., Terapia poznawcza. Podstawy i zagadnienia szczegółowe, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesBorucka A., Koncepcja resilience. Podstawowe założenia i nurty badań, [w:] Resilience, Junik W. (red.), Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesBorucka A., Ostaszewski K., Koncepcja resilience. Kluczowe pojęcia i wybrane zagadnienia, 2008, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2777715/pl
dc.description.referencesDavis N. J., Resilience. Status of the research and research-based programs 1999, http://mentalhealth.samhsa.gov/schoolviolence/5-28resilience.asppl
dc.description.referencesFraser M.W., Richman J.M., Galinsky M.J., Risk, protection, and resilience: Toward a conceptual framework for social work practice, „Social Work Research” 1999, no 23(3).pl
dc.description.referencesGreenberg M.T., Promoting resilience in children and youth. Preventive intervention andtheir interface with neuroscience, „Annals of the New York Academy of Sciences” 2006, no 1094.pl
dc.description.referencesJarczyńska J., Wspomaganie procesu budowania prężności u dzieci i młodzieży zagrożonej rozwojem zespołu zachowań problemowych poprzez wzmacnianie relacji z rodzicami, [w:] Resilience, Junik W. (red.), Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesJunik W. (red.), Zjawisko resilience – wybrane problemy metodologiczne, [w:] Resilience, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesKaczmarek Ł., Sprężystość psychiczna i zmienne pośredniczące w jej wpływie na zdrowie, „Przegląd Psychologiczny” 2011, nr 1.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., Współczesne systemy resocjalizacyjne, [w:] Resocjalizacja, t. 1, Urban B., Stanik J.M. (red.), PAN, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesKwaśniewski J., Profilaktyka społeczna: związki ze stylami polityki społecznej oraz implikacjedla nauki, [w:] Zachowania dewiacyjne i kierunki oddziaływań, Prace IPSiR UW, t. 3, Warszawa 1979.pl
dc.description.referencesLuthar S.S., Resilience in development: A synthesis of research across five decades, [w:] Developmenthal Psychopatology: Risk, disorder, and adaptation, 2. Vol. 3. Cicchetti D., Cohen D.J. (red.), Wiley, New York 2006.pl
dc.description.referencesMasten A.S., Powell J.L., A Resilience Framework for Research Policy and Practice, [w:] Resilience and Vulnerability, Luthar S.S. (red.), Cambridge University Press, Cambridge 2003.pl
dc.description.referencesNowak B.M., Rodzina w kryzysie. Studium resocjalizacyjne, PWN, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesOpora R., Ewolucja niedostosowania społecznego jako rezultat zmian w zakresie odporności psychicznej i zniekształceń poznawczych, Gdańsk 2009.pl
dc.description.referencesOpora R., Resocjalizacja: wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Kraków 2010.pl
dc.description.referencesOstrowska K., Psychologia resocjalizacyjna. W kierunku nowej specjalności psychologii, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesRutter M., Psychosocial Resilience and Protective Mechanisms, „Orthopsychiattic” 1987, no 57(3).pl
dc.description.referencesSeligman M., Optymizmu można się nauczyć, Poznań 1990.pl
dc.description.referencesStallard P., Czujesz tak jak myślisz. Praktyczne zastosowania terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieżą, Poznań 2006.pl
dc.description.referencesUrban B., Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesUrban B. (red.), Kognitywne i interakcyjne podstawy interpretacji współczesnych zachowań dewiacyjnych i działań profilaktyczno-resocjalizacyjnych, [w:] Aktualne osiągnięcia w naukach społecznych a teoria i praktyka resocjalizacyjna, Mysłowice 2010.pl
dc.description.number5pl
dc.description.firstpage49pl
dc.description.lastpage61pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2013, nr 5

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons