REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18460
Tytuł: Filozofia probacji a edukacja do zawodu terapeuty probacyjnego szansą humanizowania systemu egzo- i makrospołecznego na poziomie lokalnej demokracji normatywnej
Inne tytuły: Philosophy of Probation and Education for the Profession of Probation Therapist, an Opportunity to Humanize the System Exo-and Macrosocial Level of Local Democracy Normative
Autorzy: Bałandynowicz, Andrzej
Słowa kluczowe: polityka karania
probacja
zasada zasłużonej kary
punishment policy
probation
intensive probation
theory of deserved punishment
social therapist
Data wydania: 2013
Data dodania: 18-sie-2025
Wydawca: Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawie
Źródło: Resocjalizacja Polska Nr 5, 2013, s. 23-47
Abstrakt: Cały świat od dziesięcioleci gwałtownie poszukuje skutecznych, z punktu widzenia zabezpieczenia społecznego, substytutów kary pozbawienia wolności. Ostatnio w polityce kryminalnej modne jest poszukiwanie tzw. trzeciego toru w systemie następstw prawnych popełnienia przestępstwa. Chodzi tu o tego typu świadczenia sprawcy, które zdatne są do wytworzenia sytuacji, w której społeczeństwo i pokrzywdzony mogą być w „rozsądny” sposób zaspokojeni. Przejawem takich poszukiwań jest zaprojektowany przez autora system nowoczesnej polityki kryminalnej uwzględniający zestaw kar pośrednich i sankcji probacyjnych. Jest to novum w stosunku do obowiązującego stanu normatywnego i do zmian proponowanych w projektach ustawodawstwa karnego. Głównym celem tej reformy jest przekonanie praktyków, że zachodzi konieczność przełamania stylu myślenia polegającego na tym, że przestępstwo o jednakowej wadze i osoby o podobnej karierze kryminalnej powinny być traktowane jednakowo. Należy ostatecznie przełamać mit tak właśnie rozumianej zasady zasłużonej kary.
Intensive probation, it includes within its scope the present set of restrictions to the freedom of life in the community and a variety of programs designed to prevent a recurrence. Subjecting the offender to a specific program probacyjnemu is the only of its kind a penalty, allowing thorough examination and at least partial elimination of pathological factors, with greater or lesser effect on the commission of an offense. This includes of programs to combat drugs, alcohol and mental illness. Intensive probation is under house arrest (the Residence), reinforced in some cases the electronic monitoring. This makes the supervision of the offender becomes more efficient, the social therapist turns to cooperate with dependents in terms of his exit from the crisis.
Afiliacja: Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
URI: http://hdl.handle.net/11320/18460
ISSN: 2081-3767
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Właściciel praw: Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2013, nr 5

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RP_5_2013_A_Balandynowicz_Filozofia_probacji_a_edukacja_do_zawodu_terapeuty_probacyjnego.pdf243,15 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons