REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18443
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorLinowski, Krzysztof-
dc.date.accessioned2025-08-14T08:59:28Z-
dc.date.available2025-08-14T08:59:28Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 4, 2013, s. 215-230pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18443-
dc.description.abstractKara, w tym kara pozbawienia wolności, stanowi jedną z podstawowych form reakcji na przestępstwa. Różni się one pod względem stopnia dolegliwości i konsekwencji prawnych od innych możliwych kar. Inne są też cele kary kryminalnej jako konsekwencji prawnej i społecznej przestępstwa lub wykroczenia. Kara pozbawienia wolności ma na celu podejmowanie różnych oddziaływań, które w konsekwencji mają doprowadzić do tego, aby skazany w przyszłości nie powracał na drogę popełniania przestępstw. Jest to tzw. resocjalizacja penitencjarna, która jest fenomenem wielowymiarowym i dzisiaj należy na niego patrzeć z punktu widzenia społeczeństwa nowoczesnego. Swoim zasięgiem obejmuje korekturę nieadekwatnego zachowania jednostki oraz przyswojenie przez nią podzielanych przez ogół społeczeństwa norm i wartości, ale także podjęcie i wytrwałe kontynuowanie procesu samodzielnego projektowania siebie, swojej osobowości i konsekwentnego realizowania wizji własnej osoby w przyszłości, hierarchicznie zorganizowanych na określone dystanse czasowe. Stąd w ramach wykonywania kary pozbawienia wolności są podejmowane różnorodne środki i działania. Także skazani osadzeni w zakładach karnych są podzieleni na różne grupy. Jedną z nich jest grupa skazanych młodocianych. Celem artykułu jest zbadanie i opisanie opinii skazanych młodocianych na temat zakładu karnego jako instytucji karnej i resocjalizacyjnej. Do badań wytypowano sześćdziesięciu skazanych młodocianych. W procedurze badawczej posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. W badaniach wykorzystano autorski kwestionariusz. Badania zostały przeprowadzone w Areszcie Śledczym w Radomiu, w grudniu 2012 roku.pl
dc.description.abstractPenalty, including imprisonment comprises one of the basic forms of reaction to crime. It differs from other possible penalties in the degree of discomfort and in the legal consequences. There are also different goals in case of criminal penalty as a legal and social consequence of a crime or misconduct. Imprisonment aims at taking different actions which consequently, should lead to the situation where the criminal does not return to committing crimes. It is so called penitentiary rehabilitation which is a multidimensional phenomenon and it should be considered from the modern society point of view. Its range includes correction of inadequate individual’s behavior and his or her adaptation of norms and values shared by the general public, as well as taking and being persistent in the process of designing oneself, own personality and consistent implementation of the self- vision in the future, organized hierarchically for the given time periods. Therefore, different means and action are taken under the implementation of imprisonment. Moreover, convicted prisoners are divided into different groups in penitentiaries. One of the groups is the group of young convicts. The goal of this article is to examine and describe the opinion of the young convicts on the penitentiary as a penal and rehabilitation institution. To perform the study, sixty young convicts were selected. In the test method, the diagnostic survey was applied. The original authoring questionnaire was used in the study. The study was performed in the Penitentiary in Radom, in December 2012.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherPedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawiepl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectzakład karnypl
dc.subjectresocjalizacjapl
dc.subjectskazani młodocianipl
dc.subjectkara pozbawienia wolnościpl
dc.subjectpenitentiarypl
dc.subjectrehabilitationpl
dc.subjectyoung convictspl
dc.subjectimprisonmentpl
dc.titleWięzienie a skazani młodocianipl
dc.title.alternativePrison and young convictspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.description.AffiliationZakład Doskonalenia Zawodowego w Kielcach, Szkoły w Radomiu, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawiepl
dc.description.referencesAmbrozik W., Machel H., Stępniak P. (red.) (2008). Misja Służby Więziennej a jej zadania wobec aktualnej polityki karnej i oczekiwań społecznych. Poznań–Gdańsk–Warszawa–Kalisz.pl
dc.description.referencesBadowska-Hodyr M. (2008). Poziom prizonizacji sprawców przestępstw a zachowania autoagresywne w warunkach izolacji więziennej, W: F. Kozaczuk (red.). Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych, Rzeszów 2008.pl
dc.description.referencesBartkowicz Z., Skuteczna resocjalizacja w perspektywie aksjologicznej i pomiarowej. W: Bartkowicz Z., Węgliński A. (red.). Skuteczna resocjalizacja. Doświadczenia i propozycje, Lublin.pl
dc.description.referencesBębas S., Adamczyk-Bębas W. (2011). Wybrane aspekty pedagogiki resocjalizacyjnej. Radom.pl
dc.description.referencesBłachut J., Gaberle A., Krajewski K. (2001). Kryminologia. Gdańsk.pl
dc.description.referencesBojarski T. (2007). Kilka uwag ogólnych o środkach reakcji na czyny zabronione stanowiące przestępstwa i wykroczenia. W: Krajewski K. (red.). Nauki penalne wobec problemów współczesnej przestępczości. Warszawa.pl
dc.description.referencesCarrabine E., Cox P., Lee M., Plummer K., South N. (2009). Criminology. A sociological introduction. London–New York.pl
dc.description.referencesDaszuk R. (2011). Zjawisko subkultury występujące w warunkach izolacji penitencjarnej. W: Bębas S. (red.). Wybrane problemy profilaktyki i resocjalizacji. Radom.pl
dc.description.referencesGaes G.G., Flanagan T.J., Motiuk L.L., Stewart L. (1999). Adult Correctional Treatment. W: Tonry M., Petersilia J. Prisons. Crime and Justice, Vol. 26. Chicago and London.pl
dc.description.referencesGnitecki J. (2004). Wstęp do metod i przetwarzania wyników badań w naukach pedagogicznych. Poznań.pl
dc.description.referencesHołda Z. (2007). Koncepcja wykonywania kary pozbawienia wolności według Kodeksu karnego wykonawczego. Czasopismo Prawa Karnego i Nauk Penalnych 11.pl
dc.description.referencesHołyst B. (2000). Kryminologia. Warszawa.pl
dc.description.referencesJaworska A. (2009). Efektywność oddziaływań relaksowo-korekcyjnych w zakresie ograniczenia zachowań automutylacyjnych w zakładach karnych. W: Kuć M. (red.). Skuteczność oddziaływań resocjalizacyjnych. Lublin.pl
dc.description.referencesKaraszewska H. (2010). Więzienie jako specyficzna instytucja społeczna. W: Bębas S. (red.). Współczesne oblicze resocjalizacji penitencjarnej. Radom.pl
dc.description.referencesKonopczyński M. (2006). Metody twórczej resocjalizacji. Warszawa.pl
dc.description.referencesKrech J., Kowalski G. (2004). Kara kryminalna, jej wymierzenia i wykonywanie w świetle przepisów Konstytucji RP z 2 IV 1997 r. W: Kuć M., Niewiadomska I. (red.). Kara kryminalna. Analiza psychologiczno-prawna. Lublin.pl
dc.description.referencesLynch M.J. (2007). Big Prisons. Big Dreams. New Brunswick–New Jersey–London.pl
dc.description.referencesŁobocki M. (2003). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków.pl
dc.description.referencesMachel H. (2009). Czy istnieje alternatywa dla resocjalizacji penitencjarnej. W: Kozaczuk F. (red.). Prawne i socjokulturowe uwarunkowania profilaktyki społecznej i resocjalizacji. Rzeszów.pl
dc.description.referencesMachel H. (2001). Czy więzienie może wychowywać – spór o poprawczą funkcję więzienia. W: Borowski R., Wysocki D. (red.). Instytucje wychowania resocjalizującego. Płock.pl
dc.description.referencesMachel H. (2003). Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Gdańsk.pl
dc.description.referencesMalec J. (2001). Czynniki warunkujące kształtowanie się postaw moralnych więźniów w Polsce. W: Hołyst B., Ambrozik W., Stępniak P. (red.). Więziennictwo. Nowe wyzwania. Warszawa–Poznań–Kalisz.pl
dc.description.referencesMazur E., Laurman-Jarząbek E., Zyzik E. (2010). Rola wychowawcy penitencjarnego w procesie resocjalizacji skazanych. W: Bębas S. (red.). Współczesne oblicze resocjalizacji penitencjarnej. Radom.pl
dc.description.referencesOstrowska K. (2010). Integralne podejście do resocjalizacji skazanego. W: Bębas S. (red.). Współczesne oblicze resocjalizacji penitencjarnej. Radom.pl
dc.description.referencesParol R. (2008). Etiologia przestępczości – paradygmaty i teorie. W: Jaworska A. (red.). Kryminologia i kara kryminalna. Wybrane zagadnienia. Kraków.pl
dc.description.referencesPawełek K., Marczak M. (2008). Resocjalizacja w polskich zakładach karnych. Teoria a praktyka. W: Bartkowicz Z., Węgliński A. (red.). Skuteczna resocjalizacja. Doświadczenie i propozycje. Lublin.pl
dc.description.referencesPilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa.pl
dc.description.referencesPilch T. (1998). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa.pl
dc.description.referencesPollock J.M., Blackburn A.G., Foller S.K. (2013). Prisons. Today and Tomorrow. Burlington.pl
dc.description.referencesPrzybyliński S. 2005). Personel penitencjarny wobec zjawiska podkultury więziennej. W: Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków.pl
dc.description.referencesPstrąg D. (2009). Zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa skazanych jako istotny warunek skuteczności resocjalizacji skazanych. W: Kozaczuk F. (red.). Prawne i socjokulturowe uwarunkowania profilaktyki społecznej i resocjalizacji. Rzeszów.pl
dc.description.referencesSamborski A. (2011). Zjawisko bezrobocia wśród osadzonych w polskich jednostkach penitencjarnych. W: Bębas S. (red.). Wybrane problemy profilaktyki i resocjalizacji. Radom.pl
dc.description.referencesSarzała D. (2009). Podkultura a izolacja więzienna (aksjologiczna analiza problemu). W: Kuć M. (red.). Skuteczność oddziaływań resocjalizacyjnych. Lublin.pl
dc.description.referencesSkura J. (2009). Pomoc postpenitencjarna w kontekście przygotowania skazanych do życia w warunkach wolnościowych. W: Kozaczuk F. (red.). Zagadnienia readaptacji społecznej skazanych. Rzeszów.pl
dc.description.referencesSzałański J. (2008). Kryteria i mierniki efektywności resocjalizacji. W: Kozaczuk F. (red.). Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych. Rzeszów.pl
dc.description.referencesSzałański J. (2008). Zakres i poziom skuteczności resocjalizacji. W: Bartkowicz Z., Węgliński A. (red.). Skuteczna resocjalizacja. Doświadczenia i propozycje. Lublin.pl
dc.description.referencesSzałański J. (2010). Osobowościowe kompetencje temporalne w nowatorskim projektowaniu pożądanej przemiany więźniów. W: Kozaczuk F. (red.). Zachowania przestępcze. Przyczyny i zapobieganie. Rzeszów.pl
dc.description.referencesSchmidt D. (2004). Empatia personelu więziennego oraz jej niektóre uwarunkowania. W: Ambrozik W., Stępniak P. (red.). Służba Więzienna wobec problemów resocjalizacji penitencjarnej. Poznań–Warszawa–Kalisz.pl
dc.description.referencesSzczepaniak P. (2003). Kara pozbawienia wolności a wychowanie. Kalisz–Warszawa.pl
dc.description.referencesSzymanowska A. (2004). Wykonywanie kary pozbawienia wolności w świetle wyników badań kryminologiczno-psychologicznych. W: Kozaczuk F. (red.). Resocjalizacja instytucjonalna. Rzeszów.pl
dc.description.referencesSzymanowski T. (2004). Polityka karna i penitencjarna w Polsce w okresie przemian prawa karnego. Warszawa.pl
dc.description.referencesŚwitka J. (2004). Filozoficzne i socjologiczne ujęcie kary. W: Kuć M., Niewiadomska I. (red.). Kara kryminalna. Analiza psychologiczno-prawna. Lublin.pl
dc.description.referencesUrban B. (2004). Koncepcje rozwoju społecznego a możliwości ograniczenia patologii społecznej. W: Kozaczuk F. (red.). Resocjalizacja instytucjonalna. Rzeszów.pl
dc.description.referencesUtrat-Milecki J. (2006). Podstawy penologii. Teoria kary. Warszawa.pl
dc.description.referencesWróbel W. (2007). Kara pozbawienia wolności w Kodeksie karnym z 1997 r.: idea i rzeczywistość. Czasopismo Prawa Karnego i Nauk Penalnych 11, 1.pl
dc.description.referencesZalewski W. (2008). Izolacja więzienna a sprawiedliwość naprawcza. W: Pastwa-Wojciechowska B. (red.). Człowiek w obliczu prawa. Kraków.pl
dc.description.referencesKodeks karny wykonawczy. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. (Dz.U. Nr 90, poz. 557).pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 26 listopada 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobów prowadzenia oddziaływań penitencjarnych w zakładach karnych i aresztach śledczych (Dz.U. z 2012 r., poz. 1409).pl
dc.description.number4pl
dc.description.firstpage215pl
dc.description.lastpage230pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2013, nr 4

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RP_4_2013_K_Linowski_Wiezienie_a_skazani_mlodociani.pdf207,62 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons