REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18401
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKupiec, Hubert-
dc.date.accessioned2025-08-01T07:34:25Z-
dc.date.available2025-08-01T07:34:25Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 2, 2011, s. 171-184pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18401-
dc.description.abstractW kontekście poszukiwań skutecznych metod resocjalizacji prezentowany artykuł dotyczy rozważań nad możliwością i zasadnością wykorzystywania socjoterapeutycznych aspektów twórczej resocjalizacji. W pierwszej części przedstawione zostały podstawowe założenia metody socjoterapeutycznej i koncepcji twórczej resocjalizacji - wywodzącej się pomimo zasadniczych różnic z kulturotechnicznych metod oddziaływań resocjalizacyjnych. Następnie ukazane zostały podobieństwa, powiązania i różnice pomiędzy socjoterapią a twórczą resocjalizacją z podkreśleniem komplementarności obu podejść teoretycznych. W końcowej części artykułu zamieszono natomiast przykład praktycznego zastosowania podjętych rozważań w postaci warsztatów fotograficznych zorganizowanych dla nieletnich wychowanków MOW ze Szczecina. W konkluzji, przytoczone argumenty wskazują na to, że organizując zajęcia z twórczej resocjalizacji warto pamiętać, już na etapie ich planowania, o uwzględnieniu socjoterapeutycznych aspektów aktywności twórczej uczestników i świadomie wykorzystywać je podczas realizacji zadań. Przemawia bowiem za tym zarówno specyfika zaburzeń mechanizmów adaptacji społecznej osób, do których są one adresowane, jak i grupowy charakter prowadzonych zajęć.pl
dc.description.abstractIn the context of a search for effective methods of resocialization this article refers to the possibility and the grounds for using socio-therapeutic aspects of creative resocialization. In the first part there are presented the basic assumptions of socio-therapeutic method and the concept of creative resocialization, stemming from the cultural and technical methods of resocialization treatment, though significantly different from it. Then the similarities, connections and differences between socio-therapy and creative resocialization are presented with the emphasis on showing the complementation of both theoretical approaches. In the final part of the article there is shown an example of a practical use of the author’s considerations, in the form of photography workshop organised for underage pupils of MOW [Juvenile Detention Centre] in Szczecin City. In conclusions the arguments put forward point to the fact that when organising creative resocialization activities it is worth to remember to take the socio-therapeutic aspects into account already on the planning stage and know ingly use them when conducting the tasks. Both the nature of the social maladjustment as well as the group work speak in favour of this view.en
dc.language.isoplpl
dc.publisherPedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawiepl
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.titleSocjoterapeutyczne aspekty twórczej resocjalizacjipl
dc.title.alternativeSocio-therapeutic aspects of creative resocializationpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Szczecińskipl
dc.description.referencesCzapów Cz. "Wychowanie resocjalizujące. Warszawa, Wyd. PWN 1978.pl
dc.description.referencesGanczarska M. Socjoterapia wychowanków pogotowia opiekuńczego. Opole 2008.pl
dc.description.referencesJagieła J. Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. Kraków, Wyd. „Rubikon” 2007.pl
dc.description.referencesJaworska A. Readaptacyjna wartość sztuki w zakładach karnych. Słupsk, Wyd. Akademii Pomorskiej 2008.pl
dc.description.referencesKalinowska G., Sawicka K. Diagnoza socjoterapeutyczna uczestników zajęć. „Remedium” 2005, nr 1.pl
dc.description.referencesKędzierzawska J. ABC socjoterapii. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 3.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., Ambrozik W. (red.). Współczesne kierunki zmian w teorii i praktyce resocjalizacyjnej. Warszawa, Wyd. CMPPP 2009.pl
dc.description.referencesKonopczyński M. Metody twórczej resocjalizacji. „Pedagogika Społeczna” 2006, nr 2.pl
dc.description.referencesKonopczyński M. Teoretyczne podstawy metodyki kulturotechnicznych oddziaływań resocjalizacyjnych wobec nieletnich. Zarys koncepcji twórczej resocjalizacji. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN 2006.pl
dc.description.referencesPytka L. Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa, Wyd. APS 2000.pl
dc.description.referencesSawicka K. Socjoterapia. Warszawa, Wyd. CMPPP MEN 1998.pl
dc.description.referencesSawicka K. Socjoterapia - model myślenia o psychokorekcji cz. II, „Remedium” 2004, nr 3.pl
dc.description.referencesSawicka K. Trudne zachowania uczestników socjoterapii. „Remedium” 2006, nr 3, s. 28-29.pl
dc.description.number2pl
dc.description.firstpage171pl
dc.description.lastpage184pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2011, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RP_2_2011_H_Kupiec_Socjoterapeutyczne_aspekty_tworczej_resocjalizacji.pdf445,92 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons