Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18257
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Gardocki, Wiktor | - |
dc.date.accessioned | 2025-05-16T06:40:14Z | - |
dc.date.available | 2025-05-16T06:40:14Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.citation | Mundo Eslavo, No. 23 (2024), s. 208–221 | pl |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18257 | - |
dc.description.abstract | Józef Marcinkowski (1905–1982), alias Akhara Yussuf Mustafa, was a Polish fortune-teller and clairvoyant. He began his career in the first half of the 1930s, gaining fame in the esoteric milieu in Warsaw. During World War II, he was a prisoner in the Dachau and Bergen-Belsen death camps. He described his experiences in The Memoir of a Clairvoyant [Pamiętnik jasnowidza], published first in 1976 and again in 1985 in an impressive print run of two hundred thousand copies. The manuscript was controlled by the Main Office for the Control of Press, Publication and Public Performances. However, the censors’ comments did not concern supernatural aspects, but communist persecutions in the Stalin period, as well as some events at the Bergen-Belsen concentration camp. The purpose of this article is to analyze The Memoir, to present the text and the life of Mustafa against the background of autobiographical documents of other fortune-tellers and clairvoyants active in late socialist Poland, and the reaction of the censors to Mustafa’s book. The first part of the article outlines the main facts of Mustafa’s biography and discusses the most characteristic features of The Memoir. The second part focuses on the socio-cultural context of the text, especially the audience’s attitude towards paranormal phenomena, based on press articles and autobiographical accounts of other psychics, while the third one examines the censor’s opinion from the perspective of communist memory politics. | pl |
dc.description.sponsorship | This work was supported by the National Science Centre (Poland) with the grant “In Search of Another Knowledge: Western Esotericism in Communist Poland,” DEC-2020/37/B/HS2/00894. | pl |
dc.language.iso | en | pl |
dc.publisher | Universidad de Granada | pl |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | * |
dc.subject | censorship | pl |
dc.subject | divination | pl |
dc.subject | Communist Poland | pl |
dc.subject | Second World War | pl |
dc.subject | Mustafa | pl |
dc.subject | The Memoir of a Clairvoyant | pl |
dc.title | Reading The Memoir of a Clairvoyant (1976): Divination, Censorship, and the Past in Late Socialist Poland | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | © Univesidad de Granada. Este trabajo está licenciado bajo una licencia CC BY-SA 4.0. | pl |
dc.identifier.doi | 10.30827/meslav.23.28790 | - |
dc.description.Email | w.gardocki@uwb.edu.pl | pl |
dc.description.Email | whgardocki@gmail.com | pl |
dc.description.Affiliation | University of Białystok | pl |
dc.description.references | Barłóg, A. (1978). Przystanek Agaty. Łódź: Wydawnictwo Łódzkie. | pl |
dc.description.references | Boruń, K. & Manczarski, S. (1977). Tajemnice parapsychologii: eksperymenty, hipotezy, zagadki. Warszawa: Iskry. | pl |
dc.description.references | Donimirski, A. (1982). Z pobytu poza ciałem. Przekrój, 1932, 20. | pl |
dc.description.references | Eds. (2003). Przewodnik po zawodach. Warszawa: MPiPS. | pl |
dc.description.references | Freedom Long, M. (1974). Magia Kahunów, translated by editors. Literatura, 32, 8. | pl |
dc.description.references | Jacyna, J. (1970). Fakty i legenda o Ossowieckim. Tygodnik Demokratyczny, 28, 8. | pl |
dc.description.references | Jacyna, J. (1970). Fakty i legenda o Ossowieckim. Tygodnik Demokratyczny, 30, 2. | pl |
dc.description.references | Jaworski, M. (1966). Czy jasnowidzenie jest faktem? Przekrój, 1067, 1-11. | pl |
dc.description.references | Kalkowski, J. (red.) (1970). Czy istnieje postrzeganie pozazmysłowe? Przekrój, 1297, 10–11. | pl |
dc.description.references | Klimuszko, C. (1974). Moje jasnowidzenie świata. Literatura, 39, pp. 1-4. | pl |
dc.description.references | Klimuszko, C. (1974). Odkrycie rzeczywistości. Literatura, 40, 8. | pl |
dc.description.references | Komar, M. & Stefański, L. E. (1980). Od magii do psychotroniki. Warszawa: Wiedza Powszechna. | pl |
dc.description.references | Konarzewska, W. et al. (red.) (1974). Magia czy nieznana energia. Literatura, 39, 2. | pl |
dc.description.references | Lessmann, J. (1973). Czy można zobaczyć duchy? Przekrój, 1512, 11. | pl |
dc.description.references | Lessmann, J. (1975). Prawda czy szarlataneria?,Przekrój, 1560, 11. | pl |
dc.description.references | Manczarski, S. (1974). Psychometria. Literatura, 32, 8. | pl |
dc.description.references | Mikołejko, A. (2019). ‘Spirytyzm czy mediumizm? O polskich zmaganiach ze zjawiskami przeczącymi nauce’. In M. Rzeczycka & I. Trzcińska (eds.), Polskie tradycje ezoteryczne 1890–1939. Formacje, ludzie, idee (pp. 38–117). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. | pl |
dc.description.references | Mostowicz, A. (1977). Zidentyfikowane czy nie zidentyfikowane? Przekrój, 1675, 10–11. | pl |
dc.description.references | Mustafa, A. Y. (1985). Pamiętnik jasnowidza. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza [1st ed.: 1976]. | pl |
dc.description.references | Ossowiecki, S. (1933). Świat mego ducha i wizje przyszłości. Poznań: Dom Książki Polskiej. | pl |
dc.description.references | Ossowiecki, S. (1983). Świat mego ducha i wizje przyszłości. Poznań: Centrala UsługowoWytwórcza Różdżkarz. | pl |
dc.description.references | Pilot, M. (2017). Niebotyki. Warszawa: Wydawnictwo Literackie. | pl |
dc.description.references | Pilot, M. (1985). Słowo wstępne. In Akhara Yussuf Mustafa (Ed.), Pamiętnik jasnowidza (pp. 5–14). Warszawa: Wydawnictwo: Literackie. | pl |
dc.description.references | Rejdak, Z. (1975). Co to jest psychotronika? Interviewed by W. Konarzewska, trans. by M. Szwedo. Literatura, 1, 3. | pl |
dc.description.references | Pellegrini, J. (1996). Moje widzenie losu. Warszawa: Comes. | pl |
dc.description.references | Węgierska, I. (1993). Moje przygody z duchami i nie tylko. Warszawa: Medium. | pl |
dc.description.references | Wilkosz, S. (1956). Nowy Bzik: reinkarnacja w Ameryce, Przekrój, No 575, p. 11. | pl |
dc.description.references | Winnicka, L. (1978). Guru wybierasz sobie sam. Przekrój, 1745, 6–7, 20. | pl |
dc.description.references | Winnicka, L. (1982). Tako rzecze guru Rajneesh. Przekrój, 1928, 18–19. | pl |
dc.description.references | Wroński, A. (1973). Moje spotkania z Ossowieckim. Przekrój, 1513, 16–17. | pl |
dc.description.references | AAN: Archiwum Akt Nowych – Warsaw, collection No. 1102, sign. 3566. | pl |
dc.identifier.eissn | 2255-517X | - |
dc.description.number | 23 | pl |
dc.description.firstpage | 208 | pl |
dc.description.lastpage | 221 | pl |
dc.identifier.citation2 | Mundo Eslavo | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (WFil) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
W_Gardocki_Reading_The_Memoir_of_a_Clairvoyant.pdf | 398,13 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL