Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18254
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Nowakowska-Ozdoba, Joanna | - |
dc.date.accessioned | 2025-05-15T06:54:54Z | - |
dc.date.available | 2025-05-15T06:54:54Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 25, 2024, s. 231-245 | pl |
dc.identifier.issn | 2082-9701 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18254 | - |
dc.description.abstract | The article is devoted to the analysis of the sensory landscape in the Polesie prose of Alexander Kuprin. The landscape is built from a combination of various impressions: visual, auditory, olfactory, and tactile. The relationship between the hero and the landscape depends on the type of senses which are activated in landscape observers: visual impressions create a distance, other sensations eliminate it. In this writer’s works, the human sensorium is most often activated holistically, which means that the dominant visual and auditory landscapes are complemented by tactile and olfactory impressions. The perception of the landscape and the landscape itself are polysensory. The sensory experiences of Kuprin’s heroes include impressions characteristic of Polesie, creating the territorial identity of this region. Therefore, the main role of the sensory landscape in the analyzed works is the recreation of local colour. The influence of the landscape on the emotions of observers is also important. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) | - |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en | - |
dc.subject | sensory landscape | pl |
dc.subject | sensual impressions | pl |
dc.subject | polysensory perception of the landscape | pl |
dc.subject | territorial identity | pl |
dc.subject | Alexander Kuprin | pl |
dc.title | Poleskie krajobrazy sensoryczne w prozie Aleksandra Kuprina | pl |
dc.title.alternative | The Sensory Landscapes of Polesie in the Proseof Alexander Kuprin | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0) | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/bsl.2024.25.15 | - |
dc.description.Email | joanna.nowakowska-ozdoba@ujk.edu.pl | pl |
dc.description.Biographicalnote | Joanna Nowakowska-Ozdoba, dr hab., profesor Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach; specjalność: literaturoznawstwo. Pracuje w Instytucie Literaturoznawstwa i Językoznawstwa UJK. Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół prozy rosyjskiej XIX wieku i jej związków z literaturą Zachodu, inspiracji gotyckich w literaturze rosyjskiej, tekstu wołyńskiego w literaturze rosyjskiej, prozy rosyjskiej przełomu XX–XXI wieku. Jest autorką dwóch monografii i ponad sześćdziesięciu artykułów naukowych. | pl |
dc.description.Affiliation | Instytut Literaturoznawstwa i Językoznawstwa, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach | pl |
dc.description.references | Kuprin Aleksander (1971), Boloto, w: A. Kuprin, Sobranie sočinenij, t. 3, Moskva: Wydawnictwo „Hudožestvennaâ literatura”, s. 201–219. | pl |
dc.description.references | Kuprin Aleksander (1971), Konokrady, w: A. Kuprin, Sobranie sočinenij, t. 3, Moskva: Wydawnictwo „Hudožestvennaâ literatura”, s. 239–264. | pl |
dc.description.references | Kuprin Aleksander (1971), Lesnaâ gluš, w: A. Kuprin, Sobranie sočinenij, t. 2, Moskva: Wydawnictwo „Hudožestvennaâ literatura”, s. 286–311. | pl |
dc.description.references | Kuprin Aleksander (1989), Na głuszce, przeł. J. Litwiniuk, w: A. Kuprin, Sulamitka i inne opowiadania, Warszawa: Wydawnictwo „Współpraca”, s. 25–37. | pl |
dc.description.references | Kuprin Aleksander (1976), Noč v lesu, w: A. Kuprin: Povesti. Rasskazy, Leningrad: Wydawnictwo Lenizdat, s. 668–676. | pl |
dc.description.references | Kuprin Aleksander (1960), Olesia, w: A. Kuprin, Bransoletka z granatów, przeł. Z. Fedecki, Warszawa: Wydawnictwo Iskry, s. 7–110. | pl |
dc.description.references | Kuprin Aleksander (1971), Serebrânyj volk, w: A. Kuprin, Sobranie sočinenij, t. 3, Moskva: Wydawnictwo „Hudožestvennaâ literatura”, s. 105–113. | pl |
dc.description.references | Ong Walter Jackson (1992), Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. J. Japola, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL. | pl |
dc.description.references | Pallasmaa Juhani (2011), Krajobrazy zmysłów. Dotykanie świata przez architekturę, przeł. M. Choptiany, „Autoportret”, nr 3, s. 4–11. | pl |
dc.description.references | Parteous John Douglas (2014), Krajobraz zapachów, w: Krajobrazy. Antologia tekstów, red. B. Frydryczak, D. Angutek, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, s. 465–485. | pl |
dc.description.references | Rybicka Elżbieta (2012), Literatura, geografia: wspólne terytoria, w: Od poetyki przestrzeni do geopoetyki, red. E. Konończuk, E. Sidoruk, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku. | pl |
dc.description.references | Rybicka Elżbieta (2014), Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków: Wydawnictwo Uniwersitas. | pl |
dc.identifier.eissn | 2720-0078 | - |
dc.description.volume | 25 | pl |
dc.description.firstpage | 231 | pl |
dc.description.lastpage | 245 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białostockie Studia Literaturoznawcze | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0003-4881-0187 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2024, nr 25 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_25_2024_J_Nowakowska_Ozdoba_Poleskie_krajobrazy_sensoryczne.pdf | 108,88 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL