REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18254
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorNowakowska-Ozdoba, Joanna-
dc.date.accessioned2025-05-15T06:54:54Z-
dc.date.available2025-05-15T06:54:54Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 25, 2024, s. 231-245pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18254-
dc.description.abstractThe article is devoted to the analysis of the sensory landscape in the Polesie prose of Alexander Kuprin. The landscape is built from a combination of various impressions: visual, auditory, olfactory, and tactile. The relationship between the hero and the landscape depends on the type of senses which are activated in landscape observers: visual impressions create a distance, other sensations eliminate it. In this writer’s works, the human sensorium is most often activated holistically, which means that the dominant visual and auditory landscapes are complemented by tactile and olfactory impressions. The perception of the landscape and the landscape itself are polysensory. The sensory experiences of Kuprin’s heroes include impressions characteristic of Polesie, creating the territorial identity of this region. Therefore, the main role of the sensory landscape in the analyzed works is the recreation of local colour. The influence of the landscape on the emotions of observers is also important.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en-
dc.subjectsensory landscapepl
dc.subjectsensual impressionspl
dc.subjectpolysensory perception of the landscapepl
dc.subjectterritorial identitypl
dc.subjectAlexander Kuprinpl
dc.titlePoleskie krajobrazy sensoryczne w prozie Aleksandra Kuprinapl
dc.title.alternativeThe Sensory Landscapes of Polesie in the Proseof Alexander Kuprinpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2024.25.15-
dc.description.Emailjoanna.nowakowska-ozdoba@ujk.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteJoanna Nowakowska-Ozdoba, dr hab., profesor Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach; specjalność: literaturoznawstwo. Pracuje w Instytucie Literaturoznawstwa i Językoznawstwa UJK. Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół prozy rosyjskiej XIX wieku i jej związków z literaturą Zachodu, inspiracji gotyckich w literaturze rosyjskiej, tekstu wołyńskiego w literaturze rosyjskiej, prozy rosyjskiej przełomu XX–XXI wieku. Jest autorką dwóch monografii i ponad sześćdziesięciu artykułów naukowych.pl
dc.description.AffiliationInstytut Literaturoznawstwa i Językoznawstwa, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcachpl
dc.description.referencesKuprin Aleksander (1971), Boloto, w: A. Kuprin, Sobranie sočinenij, t. 3, Moskva: Wydawnictwo „Hudožestvennaâ literatura”, s. 201–219.pl
dc.description.referencesKuprin Aleksander (1971), Konokrady, w: A. Kuprin, Sobranie sočinenij, t. 3, Moskva: Wydawnictwo „Hudožestvennaâ literatura”, s. 239–264.pl
dc.description.referencesKuprin Aleksander (1971), Lesnaâ gluš, w: A. Kuprin, Sobranie sočinenij, t. 2, Moskva: Wydawnictwo „Hudožestvennaâ literatura”, s. 286–311.pl
dc.description.referencesKuprin Aleksander (1989), Na głuszce, przeł. J. Litwiniuk, w: A. Kuprin, Sulamitka i inne opowiadania, Warszawa: Wydawnictwo „Współpraca”, s. 25–37.pl
dc.description.referencesKuprin Aleksander (1976), Noč v lesu, w: A. Kuprin: Povesti. Rasskazy, Leningrad: Wydawnictwo Lenizdat, s. 668–676.pl
dc.description.referencesKuprin Aleksander (1960), Olesia, w: A. Kuprin, Bransoletka z granatów, przeł. Z. Fedecki, Warszawa: Wydawnictwo Iskry, s. 7–110.pl
dc.description.referencesKuprin Aleksander (1971), Serebrânyj volk, w: A. Kuprin, Sobranie sočinenij, t. 3, Moskva: Wydawnictwo „Hudožestvennaâ literatura”, s. 105–113.pl
dc.description.referencesOng Walter Jackson (1992), Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. J. Japola, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.pl
dc.description.referencesPallasmaa Juhani (2011), Krajobrazy zmysłów. Dotykanie świata przez architekturę, przeł. M. Choptiany, „Autoportret”, nr 3, s. 4–11.pl
dc.description.referencesParteous John Douglas (2014), Krajobraz zapachów, w: Krajobrazy. Antologia tekstów, red. B. Frydryczak, D. Angutek, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, s. 465–485.pl
dc.description.referencesRybicka Elżbieta (2012), Literatura, geografia: wspólne terytoria, w: Od poetyki przestrzeni do geopoetyki, red. E. Konończuk, E. Sidoruk, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.referencesRybicka Elżbieta (2014), Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków: Wydawnictwo Uniwersitas.pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume25pl
dc.description.firstpage231pl
dc.description.lastpage245pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0003-4881-0187-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2024, nr 25

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_25_2024_J_Nowakowska_Ozdoba_Poleskie_krajobrazy_sensoryczne.pdf108,88 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons