Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18251
Tytuł: | Podróż bez końca. O doświadczeniu krajobrazu Marka Zagańczyka |
Inne tytuły: | A Journey Without End: On the Experience of Landscape by Marek Zagańczyk |
Autorzy: | Górska, Irena |
Słowa kluczowe: | journey landscape sensuality aesthetic experience existential experience |
Data wydania: | 2024 |
Data dodania: | 14-maj-2025 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 25, 2024, s. 173-192 |
Abstrakt: | The considerations undertaken are aimed at reconstructing the experience of landscape on the basis of selected travel sketches by Marek Zagańczyk. This experience manifests itself as a constant establishment of the identity of the visited places and as well as a test of the traveler’s own sensuality, constantly stretched between different emotional states. Zagańczyk’s notes show that the landscape is born in experiences, sensations and individual feelings, and that experiencing it is simultaneously a deep immersion in oneself. In this perspective, the visual aspect of the landscape, which the author often emphasizes, is merely an introduction to multisensory and psychosomatic experiences, activating all the senses, memory, imagination and various associations, which, in turn, open up new artistic, biographical and personal contexts. As a result, the landscape becomes for Zagańczyk a source not only of broadly understood aesthetic experience, but also of existential one. |
Afiliacja: | Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu |
Nota biograficzna: | Irena Górska, dr hab., prof. UAM, kierownik Zakładu Estetyki Literackiej Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od 2002 r. sekretarz redakcji czasopisma teoretycznoliterackiego „Przestrzenie Teorii”. Zajmuje się teorią literatury, szczególnie teorią dramatu oraz szeroko pojętą estetyką współczesną. Autorka książek: Dramat jako filozofia dramatu na przykładzie twórczości Tadeusza Różewicza (Poznań 2004), Literatura na próbę. Między literaturą a komentarzem: Różewicz – Witkacy – Kantor (Poznań 2013). Współautorka (wraz z Moniką Błaszczak i Ewą Szkudlarek) książki Estetyka. Między działaniem a emocją (Poznań 2016) oraz licznych artykułów poświęconych dramaturgii współczesnej, kategoriom estetycznym, w tym przede wszystkim doświadczeniu estetycznem. |
E-mail: | igorska@amu.edu.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/18251 |
DOI: | 10.15290/bsl.2024.25.12 |
ISSN: | 2082-9701 |
e-ISSN: | 2720-0078 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-6724-251X |
Typ Dokumentu: | Article |
metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en |
Właściciel praw: | Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0) |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2024, nr 25 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_25_2024_I_Gorska_Podroz_bez_konca.pdf | 108,29 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL