REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18251
Tytuł: Podróż bez końca. O doświadczeniu krajobrazu Marka Zagańczyka
Inne tytuły: A Journey Without End: On the Experience of Landscape by Marek Zagańczyk
Autorzy: Górska, Irena
Słowa kluczowe: journey
landscape
sensuality
aesthetic experience
existential experience
Data wydania: 2024
Data dodania: 14-maj-2025
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 25, 2024, s. 173-192
Abstrakt: The considerations undertaken are aimed at reconstructing the experience of landscape on the basis of selected travel sketches by Marek Zagańczyk. This experience manifests itself as a constant establishment of the identity of the visited places and as well as a test of the traveler’s own sensuality, constantly stretched between different emotional states. Zagańczyk’s notes show that the landscape is born in experiences, sensations and individual feelings, and that experiencing it is simultaneously a deep immersion in oneself. In this perspective, the visual aspect of the landscape, which the author often emphasizes, is merely an introduction to multisensory and psychosomatic experiences, activating all the senses, memory, imagination and various associations, which, in turn, open up new artistic, biographical and personal contexts. As a result, the landscape becomes for Zagańczyk a source not only of broadly understood aesthetic experience, but also of existential one.
Afiliacja: Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Nota biograficzna: Irena Górska, dr hab., prof. UAM, kierownik Zakładu Estetyki Literackiej Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od 2002 r. sekretarz redakcji czasopisma teoretycznoliterackiego „Przestrzenie Teorii”. Zajmuje się teorią literatury, szczególnie teorią dramatu oraz szeroko pojętą estetyką współczesną. Autorka książek: Dramat jako filozofia dramatu na przykładzie twórczości Tadeusza Różewicza (Poznań 2004), Literatura na próbę. Między literaturą a komentarzem: Różewicz – Witkacy – Kantor (Poznań 2013). Współautorka (wraz z Moniką Błaszczak i Ewą Szkudlarek) książki Estetyka. Między działaniem a emocją (Poznań 2016) oraz licznych artykułów poświęconych dramaturgii współczesnej, kategoriom estetycznym, w tym przede wszystkim doświadczeniu estetycznem.
E-mail: igorska@amu.edu.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/18251
DOI: 10.15290/bsl.2024.25.12
ISSN: 2082-9701
e-ISSN: 2720-0078
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-6724-251X
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en
Właściciel praw: Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2024, nr 25

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_25_2024_I_Gorska_Podroz_bez_konca.pdf108,29 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons