REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18249
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPrachnio, Piotr-
dc.date.accessioned2025-05-14T10:15:37Z-
dc.date.available2025-05-14T10:15:37Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 25, 2024, s. 143-159pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18249-
dc.description.abstractThis paper examines the role of comedy, humour and irony in Leopold Tyrmand’s Zły [Wicked]. It arranges these elements and the related concepts in an orderly structure, and from this perspective examines the narrative framework, distinguishing between the source of comedy in the storyteller and in the characters. The author argues that Tyrmand alludes to the myth of the Warsaw slicker and on thus models the novel’s narrator, who is an insider, familiar with the capital’s underworld. The comedy in Zły relies on his mock-ironic gaze that permeates the presented world and the presence of many other characters with a comic sensibility. In the latter context, what is noteworthy is the individualisation through humour, which pertains to both individual characters as well as their social backgorund.pl
dc.description.sponsorshipArtykuł dofinansowany ze środków Funduszu Popierania Twórczości ZAiKS.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en-
dc.subjecthumourpl
dc.subjectironypl
dc.subjectcomic characterpl
dc.subjectcitypl
dc.subjectWarsawpl
dc.titleWarszawski cwaniak. Komizm, humor i ironia w Złym Leopolda Tyrmandapl
dc.title.alternativeThe Warsaw Slicker: Comism, Humour and Irony in Leopold Tyrmand’s Złypl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2024.25.10-
dc.description.Emailprachniopiotr@gmail.compl
dc.description.BiographicalnotePiotr Prachnio, dr, literaturoznawca, krytyk i teoretyk literatury, adiunkt w Instytucie Językoznawstwa i Literaturoznawstwa Uniwersytetu w Siedlcach; autor książek Strumień świadomości i monolog wewnętrzny w prozie polskiej w latach 1956–1980 (Warszawa 2018) oraz Miasto potencjalne. Warszawa w latach 1945–1980 w wybranych utworach prozy polskiej (Kraków 2022), niespełna 100 recenzji krytycznych oraz kilkunastu esejów i artykułów. Tłumacz esejów i opowiadań Thomasa Pynchona.pl
dc.description.AffiliationInstytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa, Uniwersytet w Siedlcachpl
dc.description.referencesBain Alexander (1985), The Emotnions and the Will, London: Longmans, Green and Co.pl
dc.description.referencesButtler Danuta (1968), Polski dowcip językowy, Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesBystroń Jan (1960), Komizm, Wrocław: Ossolineum.pl
dc.description.referencesDoktór Roman (2002), Komizm w Panu Podstolim, „Roczniki Humanistyczne”, z. 1, s. 5–26.pl
dc.description.referencesDziemidok Bohdan (1967), O komizmie, Warszawa: Książka i Wiedza.pl
dc.description.referencesIwasiów Inga (2000), Opowieść i milczenie. O prozie Leopolda Tyrmanda, Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.pl
dc.description.referencesKarpowicz Agnieszka, Kubkowski Piotr, Pessel Włodzimierz, Piotrowski Igor [red.] (2015), Ceglane ciało, gorący oddech. Warszawa Leopolda Tyrmanda, Warszawa: Lampa i Iskra Boża.pl
dc.description.referencesMuecke David Steven (1986), Ironia: podstawowe klasyfikacje, przeł. G. Cendrowska, „Pamiętnik Literacki”, z. 1, s. 243–263.pl
dc.description.referencesPrachnio Piotr (2022), Miasto potencjalne. Warszawa w latach 1945–1980 w wybranych utworach prozy polskiej, Kraków: Instytut Literatury.pl
dc.description.referencesPuzyna Konstanty (1960), To, co teatralne, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.pl
dc.description.referencesTyrmand Leopold (1955), Zły, Warszawa: Czytelnik.pl
dc.description.referencesTyrmand Leopold (2011), Dziennik 1954. Wersja oryginalna, Warszawa: Wydawnictwo MG.pl
dc.description.referencesWoźniewska-Działak Magdalena [red.] (2020), Leopold Tyrmand – pisarz, człowiek spektaklu, świadek epoki, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.pl
dc.description.referencesWyka Kazimierz (1948), Tragiczność, drwina i realizm, w: K. Wyka, Pogranicze powieści, Kraków: Wydawnictwo M. Kot, s. 7–35.pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume25pl
dc.description.firstpage143pl
dc.description.lastpage159pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0003-1630-3084-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2024, nr 25

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_25_2024_P_Prachnio_Warszawski_cwaniak.pdf98,76 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons