REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18244
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorCopik, Ilona-
dc.date.accessioned2025-05-14T06:57:08Z-
dc.date.available2025-05-14T06:57:08Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 25, 2024, s. 61-75pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18244-
dc.description.abstractThis article analyses two documentary films: Angry Inuk (2016, directed by A. Arnaquq-Baril) and Gruba (2017, directed M. Zmarz-Koczanowicz). The author points out that local landscapes nowadays often become the focus of researchers’ attention not only because they create a specific image of culture, but because they accumulate tensions related to the negative impact of traditional industrial structures on ecosystems. Traditional ways of sustenance, which for years have been the basis for the economic livelihood of local communities, are today fraught with irreconcilable contradictions and, as such, are highly controversial. While supporting small indigenous communities, the traditional lifestyles and social practices are at the same time entangled with ecological issues, animal rights and the concept of sustainable development. In the context of artistic expression, these issues are usually accompanied by ideas of social engagement and activism, which constitutes an essential point of reference for the author of this article. In film studies, the corresponding category is that of “participatory landscape”. The diverse cinematic geographies (Poland, Canada), whose background is on the one hand mining (Silesia), and on the other, the seal hunting industry (Nanavut), provide the basis for a comparative approach. This demonstrates how contemporary women from different latitudes create cinematic representations of local cultures, taking into account the tensions between the global and the local, the traditional and the modern, while proposing alternative images to those typical of mainstream global culture.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en-
dc.subjectcinematic landscapepl
dc.subjectfilm anthropologypl
dc.subjectdocumentary cinemapl
dc.subjectlocalitypl
dc.subjectwomen’s cinemapl
dc.titleW perspektywie transformacji kulturowej. Ekonomie lokalnych krajobrazów w obiektywie reżyserek filmowych w Polsce i Kanadziepl
dc.title.alternativeThe Perspective of Cultural Transformation: Economies of Local Landscapes Through the Lens of Female Film Directors in Poland and Canadapl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2024.25.05-
dc.description.Emaililona.copik@us.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteIlona Copik, dr hab., profesor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, kulturoznawczyni i filmoznawczyni, prowadzi badania z zakresu antropologii filmu i mediów, filmowych krajobrazów, historii kina polskiego i kina regionalnego. Autorka trzech monografii i licznych artykułów publikowanych m.in. na łamach „Kwartalnika Filmowego”, „Studiów Filmoznawczych” i „Studiów Śląskich”. Ostatnio opublikowała książkę Niestały ląd. „Miejsca przechodnie” w filmach fabularnych polskich i niemieckich 1945–1989 (Wrocław 2024). Obecnie pracuje nad monografią poświęconą problematyce kina rdzennych reżyserek w Kanadzie.pl
dc.description.AffiliationInstytut Nauk o Kulturze, Uniwersytet Śląski w Katowicachpl
dc.description.referencesArmata Jerzy (2015), Często myślę kadrem. Rozmowa z Marią Zmarz-Koczanowicz, „Magazyn Filmowy”, nr 1 (41), s. 4–11.pl
dc.description.referencesCole Susan G. (2016), Angry Inuk: Powerful doc slams seal hunt protesters, „New Toronto” https://nowtoronto.com/movies/angry-inuk-powerful-doc-slams-seal-huntprotesters/ [dostęp 27.08.2024].pl
dc.description.referencesCopik Ilona (2018), Śląsk i kobieta. Filmowe przestrzenie kobiecej tożsamości, w: Filmowe przestrzenie Górnego Śląska, red. A. Gwóźdź, Katowice: Regionalny Instytut Kultury, s. 91–119.pl
dc.description.referencesCopik Ilona (2023), Film i krajobraz w perspektywie geografii kulturowej, „Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego”, nr 49, t. 1, s. 89–110.pl
dc.description.referencesDunlevy T’Cha (2017), Angry Inuk takes on anti-sealing crusaders, „Montreal Gazette”, https://montrealgazette.com/entertainment/movies/movie-review-angry-inuk-takes-on-anti-sealing-crusaders [dostęp 27.08.2024].pl
dc.description.referencesGibson Brian (2016), Angry Inuk, „Vue Weekly”, http://www.vueweekly.com/film/angry-inuk/ [dostęp 27.08.2024].pl
dc.description.referencesGreen Joyce (2017), Taking More Account of Indigenous Feminism. An Introduction, w: Making Space for Indigenous Feminism, red. J. Green, Halifax-Winnipeg: Fernwood Publishing, s. 1–20.pl
dc.description.referencesHelphand Kenneth I. (1986), Landscape Films, „Landscape Journal”, nr 1, t. 5, s. 1–8.pl
dc.description.referencesKermode Jennie (2017), Angry Inuk, „Eye for Film”, https://www.eyeforfilm.co.uk/review/angry-inuk-2016-film-review-by-jennie-kermode [dostęp 27.08.2024].pl
dc.description.referencesMaciejewski Łukasz (2009), Polska szkoła dokumentu. Maria Zmarz-Koczanowicz, „Machina”, nr 4, s. 111.pl
dc.description.referencesMcKnight Brent (2017), Angry Inuk Offers Much to Chew on, „Seattle Times”, https://www.seattletimes.com/entertainment/movies/siff-2017-highlights-of-the-film-festivals-second-week/ [dostęp 27.08.2024].pl
dc.description.referencesMullen Pat (2016), Angry Inuk, „Point of View Magazine”, https://povmagazine.com/review-angry-inuk/[dostęp 27.08.2024].pl
dc.description.referencesLefebvre Martin (2006), Introduction, w: Landscape and Film, red. M. Lefebvre, New York: Routledge, s. xi–xxxi.pl
dc.description.referencesLubuskie Lato Filmowe 2017 – Spotkanie z Marią Zmarz-Koczanowicz po projekcji filmu Gruba, https://www.youtube.com/watch?v=wQPTBJ GmrY [dostęp 27.08.2024].pl
dc.description.referencesPiepiórka Michał (2017), Krakowski Festiwal Filmowy #2 – z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, „Bliżej ekranu”, http://blizejekranu.pl/krakowski-festiwal-filmowy-2-z-przeszlosci-terazniejszosci-i-przyszlosci/ [dostęp 27.08.2024].pl
dc.description.referencesQ&A with Alethea Arnaquq-Baril – Angry Inuk, Concordia University, Montreal, 12.12.2016, https://www.youtube.com/watch?v=nPVxtVZGkss [dostęp 27.08.2024].pl
dc.description.referencesSauter Marcin, Cuske Maciej, BKF Masterclass, Spotkanie z Marią Zmarz-Koczanowicz, Bydgoska Kronika Filmowa i Kino Orzeł, https://www.youtube.com/watch?v=2mw1MNUdIGI [dostęp 27.08.2024].pl
dc.description.referencesTwórcy: Maria Zmarz-Koczanowicz, „Culture.pl”, 05.08.2020, https://culture.pl/pl/tworca/maria-zmarz-koczanowicz [dostęp 27.08.2024].pl
dc.description.referencesWheeler Brad (2016), Doc Challenges Well-funded Anti-sealing Campaigners, „Globe and Mail”, https://www.theglobeandmail.com/arts/film/film-reviews/angry-inuk-doc-challenges-well-funded-anti-sealing-campaigners/article32547238/ [dostęp 27.08.2024].pl
dc.description.referencesWroński Michał (2015), O „grubie”, o Śląsku i o górniczym życiu. Powstanie film o kobietach pracujących na kopalniach, „Dziennik Zachodni”, 03.04.2015.pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume25pl
dc.description.firstpage61pl
dc.description.lastpage75pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0001-9794-9965-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2024, nr 25

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_25_2024_I_Copik_W_perspektywie_transformacji_kulturowej.pdf104,48 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons