Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18081
Tytuł: | Droga myśli Wincentego Lutosławskiego a odkrycie jaźni |
Inne tytuły: | Wincenty Lutosławski’s Path of Thought and his Discovery of the Self |
Autorzy: | Ziemacki, Jerzy |
Słowa kluczowe: | metafizyka platonizm jaźń dusza spirytualizm biografia chrześcijaństwo mesjanizm metaphysics platonism self soul spiritualism biography Christianity messianism |
Data wydania: | 2022 |
Data dodania: | 13-mar-2025 |
Wydawca: | Collegium Columbinum SJ |
Źródło: | Wincenty Lutosławski i literatura. Studia, redakcja naukowa Anna Janicka, Hanna Libera, Jarosław Ławski, Kraków - Białystok 2022, s. 285-299 |
Seria: | Przełomy / Pogranicza;45 |
Konferencja: | Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Wincenty Lutosławski i literatura. Estetyczne koneksje – filozofia – recepcja”, Białystok – Drozdowo, 11–12 października 2019 roku |
Abstrakt: | Wincenty Lutosławski was the creator of an original philosophical system of a spiritualistic nature; the foundation of this particular system is the assumption that the Self – identified by him with the Soul – is an immaterial and indestructible being. The beginning of Lutosławski’s philosophical path was the overnight “Discovery of the Self” as described by him on April 9, 1885 in Dorpat (today’s Tartu, Estonia). The author of this paper attempts to show the background of this event, also presenting how this one particular moment experienced by Lutosławski at the age of 22 influenced his entire private and scientific life till the very end. The “Discovery of the Self” analysed here had lasting consequences for Lutosławski’s entire creation. The second crucial moment in his biography is November 12, 1900, related to his “Discovery of God” and resulting in his return to the Catholic faith. This second discovery did not, however, change the main assumptions of the Metaphysics of Self. After converting to Christianity, which he had abandoned in high school, Lutosławski expanded his scope of thought to include national Messianism and religious mysticism, but the philosophical system he had developed in the years 1885-1954 remained coherent. |
Afiliacja: | Uniwersytet Warszawski |
Nota biograficzna: | JERZY ZIEMACKI (1988) – mgr, absolwent studiów magisterskich oraz doktoranckich w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Przygotowuje rozprawę doktorską w Zakładzie Historii Filozofii Polskiej w formie źródłowej biografii intelektualnej Wincentego Lutosławskiego. Przebywał w roku akademickim 2015/2016 na stypendium w Université Sophia Antipolis w Nicei. Stały współpracownik naukowego kwartalnika KRONOS. Jego główne zainteresowania badawcze to metafizyka oraz filozofia spirytualistyczna XIX i XX wieku. Publikuje w „Rzeczpospolitej”, gdzie pisze na temat architektury i urbanistyki. Pracę magisterską pt. Architektura i istnienia (2011) poświęcił interpretacji projektu Le Corbusiera z odwołaniem do filozofii Martina Heideggera i Michela Foucaulta. |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/18081 |
ISBN: | 978-83-7624-179-1 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-0703-6474 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Właściciel praw: | © Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022 © Collegium Columbinum, Kraków 2022 © Anna Janicka, Hanna Libera, Jarosław Ławski, Białystok 2022 |
Występuje w kolekcji(ach): | Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Wincenty Lutosławski i literatura. Estetyczne koneksje – filozofia – recepcja”, 11–12 października 2019 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
J_Ziemacki_Droga_mysli_Wincentego_Lutoslawskiego_a_odkrycie_jazni.pdf | 265,57 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)