REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18022
Tytuł: In Search of an Identity through Education in The Girl Friends and Orphan of Asia
Autorzy: Hsieh, Yauling
Data wydania: 2022
Data dodania: 4-mar-2025
Wydawca: Wydawnictwo Episteme
Źródło: Ukraińska i polska literatura emigracyjna. Paralele. Studia i szkice, redakcja Anna Janicka, Joel Joseph Janicki, Violetta Wejs-Milewska, Lublin 2022, s. 93-109
Konferencja: Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Emigracja Niepodległościowa ukraińska i polska w wieku XX. Tradycje – osobowości – idee – retoryki", Kijów 23-25 maja 2018 r.
Abstrakt: The Girl Friend (1887), set in the mid-1860s in a small district town in the province of Poltava in Eastern Ukraine and written by Olena Pchilka (Olha Drahomanova¬Kosach, 1849-1930) is a story about Lyubov Vasylivna, a young Ukrainian girl, who goes to Zurich to study "to become a doctor" (29) and comes back to her hometown to serve 'the common folks" (54) in the rural country. She is contrasted by her friend, Rayisa Pavlina, a girl of aristocratic blood who despises the country people and eventually marries her German professor and moves to St. Petersburg. Lyubov, who seems to have set her goal of serving her people early on, finds fulfillment and true love through education. In contrast, Orphan of Asia (1945), written by Wu Zhuoliu (1900-1976), offers a powerful depiction of the political, cultural, and psychological impact of colonialism. The central character in this autobiographical novel, Hu Taiming, is a man marked both by his Chinese cultural heritage (inspired by his grandfather) and the opportunities for education and advancement through the adoption of the Japanese language when Taiwan became a Japanese colony (between 1895 and 1945). However, he finds that his Japanese education and his adoption of modern ways have alienated him from his family and native village. When he quits his job as a teacher in the Japanese colonial system after a disappointing love affair with a Japanese teacher, he leaves Taiwan for Japan to embark on a long journey to search for his identity. But neither in Japan, where he makes his mark in the colonial Japanese educational system and graduates from a prestigious college, nor in China, where he marries and has a daughter, does he ever come to feel at home or find his calling; rather, having repudiated his roots, he, a colonized subject, doesn't seem to belong anywhere. Though he returns to Taiwan in the last two chapters of the novel, Hu Taiming ultimately loses himself as he is estranged from all three cultures. This study focuses on the efforts of minority subjects to establish their identity through education and attempts to show how their sense of belonging and dedication to their homeland could affect their sense of fulfillment.
Afiliacja: Soochow University, Taiwan
Nota biograficzna: Yauling Hsieh - pochodząca z Tajwanu doktor w dziedzinie literatury porównawczej na Uniwersytecie Illinois, Urbana-Champaign. Pełniła funkcję profesora na Wydziale Anglistyki Uniwersytetu Soochow, gdzie prowadziła między innymi zajęcia z literatury porównawczej, angielskiej poezji romantycznej i literatury europejskiej. Była autorką licznych esejów na temat takich pisarzy jak: Henry James, William Styron i Katherine Mansfield, a także wybitną tłumaczką na język chiński. Ma na swoim koncie ponad sto przekładów, w tym takie dzieła literackie, jak Imię róży i Wahadła Foucaulta Umberto Eco, Wybór Zofii Nata Turnera i Wyznania Williama Styrona oraz Wybrane opowieści Edgara Allana Poe. Jej ostatnim tłumaczeniem był zdobywca nagrody Bookera Mleczarz autorstwa północnoirlandzkiej autorki Anny Burns. Profesor Hsieh zmarła w czerwcu 2020 roku.
URI: http://hdl.handle.net/11320/18022
ISBN: 978-83-67049-37-5
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Copyright for the text by Uniwersytet w Białymstoku 2022
© Copyright for this edition by Wydawnictwo Episteme 2022
Występuje w kolekcji(ach):Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Emigracja Niepodległościowa ukraińska i polska w wieku XX. Tradycje – osobowości – idee – retoryki", 23-25 maja 2018

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Y_Hsieh_In_Search_of_an_Identity_through_Education.pdf796,09 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)