Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/17858
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Kaczorowska-Bray, Katarzyna | - |
dc.contributor.author | Milewski, Stanisław | - |
dc.date.accessioned | 2025-01-16T11:09:40Z | - |
dc.date.available | 2025-01-16T11:09:40Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.citation | Kinesiotaping w Logopedii: historia – możliwości – perspektywy, pod red. Diany Saniewskiej, Kraków 2024, s. 61-76 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-67209-83-0 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/17858 | - |
dc.description.abstract | Rozdział ten opisuje polską logopedię, która staje obecnie przed wieloma wyzwaniami, z których najistotniejszym jest uzyskanie samodzielności jako dyscyplina naukowa. Aby taką odrębność pozyskać, należy między innymi redefiniować logopedię, poznać i opisać jej drogę rozwoju, wyodrębnić specjalności i opracować standardy kształcenia, których przestrzeganie stanie się warunkiem prowadzenia studiów na tym kierunku. Bazę pod tego typu działania stworzyć może opracowywany przez przedstawicieli środowisk logopedycznych projekt ustawy o zawodzie logopedy. | pl |
dc.description.abstract | Polish speech therapy currently faces many challenges, the most important being the attainment of independence as a scientific discipline. In order to reach such a distinction, it is necessary to redefine speech therapy, to discover and describe its path of development, to distinguish specialisations and work out educational standards, whose adherence will be a condition of conducting studies in this field. A basis for this type of activity may be formed by the draft law on the profession of speech therapist, developed by representatives of the logopaedic community. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo LIBRON – Filip Lohner | pl |
dc.subject | speech therapy | pl |
dc.subject | scientific discipline | pl |
dc.subject | speech therapy specialisations | pl |
dc.subject | law on the profession of speech therapist | pl |
dc.title | Logopedia polska XXI wieku – nowe wyzwania i kierunki rozwoju | pl |
dc.title.alternative | Polish Speech Therapy in the 21st Century – New Challenges and Development Directions | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Kraków 2024 | pl |
dc.description.Email | Katarzyna Kaczorowska-Bray: katarzyna.bray@ug.edu.pl | pl |
dc.description.Email | Stanisław Milewski: stanislaw.milewski@ug.edu.pl | pl |
dc.description.Biographicalnote | KATARZYNA KACZOROWSKA-BRAY, dr hab. – profesor Uniwersytetu Gdańskiego i adiunkt Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, pracuje w Instytucie Logopedii UG oraz Katedrze Języka Polskiego i Logopedii UWM. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół problematyki diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną, neurologopedycznych aspektów zaburzeń języka i komunikacji u osób dorosłych po uszkodzeniach mózgu oraz z chorobami otępiennymi, zaburzeń rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami neurologicznymi, w tym uszkodzeniami narządu wzroku, wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka. Przyczyniła się do popularyzacji nowej subdyscypliny – gerontologopedii, poruszając tę tematykę w wielu swoich publikacjach. Aktywnie pracuje na rzecz środowiska akademickiego, pełniąc funkcję wiceprzewodniczącej Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Logopedycznego oraz Oddziału Pomorskiego PTL. Jest członkiem Komisji Rozwoju i Zaburzeń Mowy Polskiej Akademii Nauk, a także kilku komitetów redakcyjnych i rad recenzenckich polskich czasopism logopedycznych oraz językoznawczych. Pełni funkcję kierownika Podyplomowych Studiów Neurologopedycznych Uniwersytetu Gdańskiego. | pl |
dc.description.Biographicalnote | STANISŁAW MILEWSKI, dr hab., prof. UG – od 1984 roku związany zawodowo z Uniwersytetem Gdańskim. Krąg jego zainteresowań naukowych dotyczy patologii mowy (przede wszystkim zaburzeń artykulacyjnych), fonetyczno-fonologicznych aspektów rozwoju języka dziecka, lingwistycznych podstaw nauki czytania i pisania, socjolingwistycznych i logopedycznych aspektów komunikowania się osób dorosłych z małymi dziećmi (ang. child-directed speech). Jednym z jego największych osiągnięć naukowych jest projekt wydawniczy „Logopedia XXI Wieku”, który obejmuje stworzenie serii monografii naukowych z zakresu najistotniejszych problemów współczesnej logopedii. Jego celem było systematyzowanie wiedzy logopedycznej oraz wskazywanie najnowszych kierunków badań, także w dyscyplinach naukowych wspierających logopedię, które przyczyniają się do lepszego zrozumienia mechanizmów odpowiedzialnych za powstawanie zaburzeń w komunikacji. Dotychczas w ramach wspomnianej serii wydawniczej ukazały się 23 tomy. W ostatnich latach pracował nad koncepcją utworzenia i rozwoju gerontologopedii. | pl |
dc.description.Affiliation | Katarzyna Kaczorowska-Bray - Uniwersytet Gdański | pl |
dc.description.Affiliation | Stanisław Milewski - Uniwersytet Gdański | pl |
dc.description.references | Adamczyk B., Smołka E., 1997, Profesor Leon Kaczmarek jako twórca i redaktor „Logopedii”, „Logopedia, nr 24, s. 15–21. | pl |
dc.description.references | Baudouin de Courtenay J.N., 1868–1870, Einige Beobachtungen an Kindern, Beiträge zur Vergleichenden Sprachforschung, Bd. 6, Berlin, z. 2, s. 215–220. | pl |
dc.description.references | Baudouin de Courtenay J.N., 1885, Z patologii i embryjologii języka, „Prace Filologiczne”, t. I, s. 14–58, 318–344. | pl |
dc.description.references | Baudouin de Courtenay J.N., 1974, Spostrzeżenia nad językiem dziecka (wybór i opracowanie M. Chmura-Klekotowa), Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk. | pl |
dc.description.references | Benni T., 1917, Jana Siestrzyńskiego „Teorya i mechanizm mowy (1820)”. Odbitka ze sprawozdań z posiedzeń Towarzystwa Naukowego Warszawskiego. Wydział Językoznawstwa i Literatury, rok X, zeszyt 6, s. 73–94. | pl |
dc.description.references | Błachnio K., 1996, Poznańska myśl logopedyczna w 33-leciu Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, „Logopedia”, nr 23, s. 33–43. | pl |
dc.description.references | Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego, 2023a, Program specjalizacji w dziedzinie neurologopedii, Warszawa, https://www.cmkp.edu.pl/wp-content/uploads/2023/11/040-Neurologopedia-program-podstawowy-2023.pdf (dostęp: 10.07.2024 r.). | pl |
dc.description.references | Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego, 2023b, Program specjalizacji w dziedzinie surdologopedii, Warszawa, https://www.cmkp.edu.pl/wp-content/uploads/2024/03/033-Surdologopedia-program-podstawowy-2024-1.pdf (dostęp:10.07.2024 r.). | pl |
dc.description.references | Chmura-Klekotowa M., Mierzejewska H., 1975, Sylwetki naukowe pionierów logopedii i dyscyplin pogranicznych: Jan Baudouin de Courtenay, „Logopedia. Zagadnienia Kultury Żywego Słowa”, t. 12, s. 96–110. | pl |
dc.description.references | Cytowska B., 2006, Idea wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka, w: Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, red. B. Cytowska, B. Winczura, Kraków, s. 15–26. | pl |
dc.description.references | Czechowska O., Krempla, K., 2015, Głuchota starcza, presbyacusis, jako przedmiot zainteresowań gerontologopedii, w: Choroby XXI wieku: wybrane zagadnienia, red. M. Olszówka, K. Maciąg, Lublin, s. 167–178. | pl |
dc.description.references | Domagała A., Mirecka U. (red.), 2018, Metody terapii logopedycznej. Lublin. | pl |
dc.description.references | Dziemidok B., 2014, Aksjologiczne aspekty starości; czy starość może być piękna, dobra, mądra i szczęśliwa?, „ΣΟΦΙΑ”, t. 14, s. 143–163. | pl |
dc.description.references | ESLA Europe, 2024, https://eslaeurope.eu/about-us/, (dostęp: 18.07.2024 r.). | pl |
dc.description.references | Gadzinowski J., Szymankiewicz M., 2006, Podstawy neonatologii. Podręcznik dla studentów, Poznań. | pl |
dc.description.references | Gajda Z., 2021, Historia medycyny dla każdego, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Gebreselassie J., Godlewska D., 2017, Komunikacja językowa osób starszych, „Język. Religia. Tożsamość”, t. 1 (15), s. 21–33. | pl |
dc.description.references | Grabias S., 2010/2011, Logopedia – nauka o biologicznych uwarunkowaniach języka i zachowaniach językowych, „Logopedia”, t. 39-40, 9–34. | pl |
dc.description.references | Grabias S., 2019, Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii, Lublin. | pl |
dc.description.references | Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T. (red.), 2015, Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, Lublin. | pl |
dc.description.references | Guzikowski W., 2007, Badania prenatalne, w: Dziecko i jego środowisko. Promocja zdrowia i profilaktyka chorób w pediatrii, red. I. Pirogowicz, A. Steciwko, Wrocław, s. 7–13. | pl |
dc.description.references | Halski T., Taradaj J., 2007, Neurodiagnostyka – podstawowym badaniem noworodków, w: Dziecko i jego środowisko. Promocja zdrowia i profilaktyka chorób w pediatrii, red. I. Pirogowicz, A. Steciwko, Wrocław, s. 51–54. | pl |
dc.description.references | Hamerlińska A., 2018, Onkologopedia w systemie kształcenia logopedów, „Logopaedica Lodziensia”, nr 2, s. 49–61. | pl |
dc.description.references | Hamerlińska-Latecka, A., 2015, Onkologopedia. Logopedia wobec chorób nowotworowych, Bydgoszcz. | pl |
dc.description.references | Humeniuk E., 2017, Zaburzenia mowy w wieku podeszłym, w: Patologia mowy, red. Z. Tarkowski, Gdańsk, s. 103–119. | pl |
dc.description.references | Kaczmarek B., 1969, Sylwetki naukowe pionierów logopedii i dyscyplin pogranicznych: Jan Siestrzyński, „Logopedia. Zagadnienia Kultury Żywego Słowa”, t. 8/9, s. 142–145. | pl |
dc.description.references | Kaczmarek L., 1983, Jan Baudouin de Courtenay – prekursor nowoczesnej logopedii, „Logopedia. Zagadnienia Kultury Żywego Słowa”, t. 14/15, s. 5–14. | pl |
dc.description.references | Kaczmarek L., 1991a, Model opieki logopedycznej w Polsce, Gdańsk. | pl |
dc.description.references | Kaczmarek L., 1991b, O polskiej logopedii, w: Przedmiot logopedii, seria: Komunikacja Językowa i Jej Zaburzenia, t. 1, red. S. Grabias, Lublin, s. 5–25. | pl |
dc.description.references | Kaczorowska-Bray K., Milewski S., 2016, Wstęp, w: Wczesna interwencja logopedyczna, red. K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski, Gdańsk, s. 16–24. | pl |
dc.description.references | Kaczorowska-Bray K., Milewski S., Michalik M., 2023, Przedmowa, w: E. Przebinda, M. Michalik, E. Grzelak, Komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC) w praktyce logopedycznej i terapeutycznej, Gdańsk, s. 8–14. | pl |
dc.description.references | Kielar-Turska M., 2016, Starość: jak ją widzi psychologia, Kraków. | pl |
dc.description.references | Kurkowski Z.M., 1991, Specjalności logopedyczne, w: Przedmiot logopedii, seria: Komunikacja Językowa i Jej Zaburzenia, t. 1, red. S. Grabias, Lublin, s. 106–111. | pl |
dc.description.references | Maciejewska A., 2015, Stabilizowanie normy interakcyjnej u osób w podeszłym wieku, w: Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Lublin, s. 1109–1124. | pl |
dc.description.references | Małachowska E., 1965, Prof. J. Baudouin de Courtenay jako badacz rozwoju języka dziecka, „Prace Filologiczne”, t. XVIII, cz. 4, s. 271–276. | pl |
dc.description.references | Michalik M., 2015, Transdyscyplinarność logopedii – między metodologiczną koniecznością a teoretyczną utopią, w: Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk, s. 32–46. | pl |
dc.description.references | Michalik M., Horyń E., Olma M., 2021, U źródeł polskiej terminologii logopedycznej: podstawy teoretyczne i metodologiczne, Kraków. | pl |
dc.description.references | Michalik M., Olma M., Horyń E., 2023a, Diachroniczna perspektywa opisu logopedii jako nauki. Część I: Okres oparty na intuicji, „Eruditio et Ars”, t. 1 (6), s. 55–66. | pl |
dc.description.references | Michalik M., Olma M., Horyń E., 2023b, Diachroniczna perspektywa opisu logopedii jako nauki. Część II: Okres wstępnego profesjonalizmu, „Eruditio et Ars”, t. 2 (6), s. 61–73. | pl |
dc.description.references | Michalik M., Olma M., Horyń E., 2024, Diachroniczna perspektywa opisu logopedii jako nauki. Część III: Okres dojrzałego profesjonalizmu, „Eruditio et Ars”, t. 1 (8), s. 101–113. | pl |
dc.description.references | Milewski S., 2006, Dzieje gdańskiej logopedii, w: Z dziejów językoznawstwa polonistycznego w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Gdańsku i na Uniwersytecie Gdańskim (1947–2005), red. J. Maćkiewicz, E. Rogowska-Cybulska, J. Treder, Gdańsk, s. 43–46. | pl |
dc.description.references | Milewski S., Kaczorowska-Bray K., 2014, Czy jest potrzebna gerontologopedia? Późna dorosłość z perspektywy logopedycznej, w: Nowa logopedia, t. 5: Diagnoza i terapia logopedyczna osób dorosłych i starszych, red. M. Michalik, Kraków, s. 13 –26. | pl |
dc.description.references | Milewski S., Kaczorowska-Bray K., 2015, Późna dorosłość jako przedmiot zainteresowania współczesnej logopedii – perspektywy badawcze, w: Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk, s. 153–170. | pl |
dc.description.references | Milewski S., Kaczorowska-Bray K., Kamińska B., 2016, Późna dorosłość z perspektywy logopedycznej, „Pogranicze. Studia Społeczne”, t. XXVIII, s. 165–182. | pl |
dc.description.references | Milewski S., Kamińska B., 2021, Czterdzieści lat kształcenia logopedów na Uniwersytecie Gdańskim, w: Uniwersytet Gdański – struktury, postacie, wydarzenia, t. 2, red. D. Bień, Gdańsk, s. 205–230. | pl |
dc.description.references | Ołtuszewski W., 1905, Szkic nauki o mowie i jej zboczeniach, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Panasiuk J., 2023, Logopedia dziś – wczoraj – jutro, https://logopeda.org.pl/publikacja.php?id=77 (dostęp: 18.07.2024 r.). | pl |
dc.description.references | Pluta-Wojciechowska D. (w druku), Transformacja logopedii czy logopedyczny butik, rabunek i błyskotki? Rekonesans zagadnień. | pl |
dc.description.references | Pluta-Wojciechowska D., 2014, Gerontologopedia, „Forum Logopedyczne”, t. 22, s. 9−12. | pl |
dc.description.references | Pluta-Wojciechowska D., 2014a, Gerontologopedia – oryginalna perspektywa refleksji naukowej i kształcenia logopedycznego, w: Nowa Logopedia, t. 5: Diagnoza i terapia logopedyczna osób dorosłych i starszych, red. M. Michalik, Kraków, s. 27–39. | pl |
dc.description.references | Pluta-Wojciechowska D., 2019, Orofacjologopedia, „Logopedia”, nr 48 (1), s. 137–158. | pl |
dc.description.references | Porayski-Pomsta J., Emiluta-Rozya D., 2018, Logopedia warszawska – historia i czasy, „Studia Pragmalingwistyczne”, t. X, s. 55–84. | pl |
dc.description.references | PZL = Polski Związek Logopedów, 2024, Kalendarium prac nad ustawą o zawodzie logopedy, 2024, https://logopeda.org.pl/new.php?id=1451(dostęp: 15.07.2024 r.). | pl |
dc.description.references | Radio Gdańsk, 2024, Srebrne pokolenie, https://radiogdansk.pl/audycje-rg/srebrne-pokolenie, (dostęp: 15.07.2024 r). | pl |
dc.description.references | Rynek Książki, 2017, https://rynek-ksiazki.pl/aktualnosci/logopedia-xxi-wieku (dostęp: 21.08.2024 r.). | pl |
dc.description.references | Siudak A., Pawłowska-Jaroń H., 2016, Neurologiczne problemy osób starszych – emploi logopedy, w: Wspieranie rozwoju dzieci i dorosłych, red. F.A. Marek, U. Strzelczyk-Raduli, K. Błońska, Opole, s. 19–31. | pl |
dc.description.references | Szewczyk L., 2013, Księdza Stanisława Wilczewskiego troska o jakość słowa (kaznodziejskiego), „Logopedia Silesiana”, t. II, s. 101–109. | pl |
dc.description.references | Świderska M., Budzyńska-Jewtuch, I., 2008, Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Ogólne zagadnienia rozwoju biologicznego, Łódź. | pl |
dc.description.references | Tłokiński W., Milewski S., Kaczorowska-Bray K., 2018, Wstęp, w: Gerontologopedia, red. W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk, s. 15–23. | pl |
dc.description.references | Tłokiński W., Olszewski H., 2015, Praktyczna ocena mowy osób w wieku senioralnym: aspekty metodologiczne, w: Metodologia badań logopedycznych z perspektyw teorii i praktyki, red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk, s. 237–247. | pl |
dc.description.references | Wolańska E., 2015, Zaburzenia funkcji językowych w chorobach i zespołach otępiennych. Rola i cele logopedii wieku podeszłego, „Poradnik Językowy”, nr 5, s. 67–82. | pl |
dc.description.references | Woźniak T., 2016, Edukacja logopedów w UMCS. Historia – teraźniejszość – przyszłość, „Annales Universitas Mariae Curie-Skłodowska. Sectio N, Educatio Nova”, t. I, s. 97–107. | pl |
dc.description.references | Wójcik-Topór P., Krajewska M.., Michalik M., 2023, Wstęp, w: Diagnoza i terapia logopedyczna pacjentów w stanie ciężkim, red. P. Wójcik-Topór, M. Krajewska M. Michalik, Gdańsk, s. 13–17. | pl |
dc.description.references | Zaorska M., 2016, Tyflologopedia jako subdyscyplina szczegółowa logopedii oraz element jej współczesnej koncepcji strukturalnej, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 22 (1), s. 149–162. | pl |
dc.description.references | Żyromski M., 2000, Dziewiętnastowieczna rodzina polska, „Roczniki Socjologii Rodziny”, t. XII, s. 173–188. | pl |
dc.description.firstpage | 61 | pl |
dc.description.lastpage | 76 | pl |
dc.identifier.citation2 | Kinesiotaping w Logopedii: historia – możliwości – perspektywy, pod red. Diany Saniewskiej | pl |
dc.conference | Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Kinesiology Taping w Logopedii", Białystok 10-12 maja 2024r. | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0003-4510-9002 | - |
dc.identifier.orcid | 0000-0001-6650-2861 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Kinesiology Taping w Logopedii", 10-12 maja 2024r. |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
K_Kaczorowska_Bray_S_Milewski_Logopedia_polska_XXI_wieku.pdf | 207,56 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)