REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17858
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKaczorowska-Bray, Katarzyna-
dc.contributor.authorMilewski, Stanisław-
dc.date.accessioned2025-01-16T11:09:40Z-
dc.date.available2025-01-16T11:09:40Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationKinesiotaping w Logopedii: historia – możliwości – perspektywy, pod red. Diany Saniewskiej, Kraków 2024, s. 61-76pl
dc.identifier.isbn978-83-67209-83-0-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17858-
dc.description.abstractRozdział ten opisuje polską logopedię, która staje obecnie przed wieloma wyzwaniami, z których najistotniejszym jest uzyskanie samodzielności jako dyscyplina naukowa. Aby taką odrębność pozyskać, należy między innymi redefiniować logopedię, poznać i opisać jej drogę rozwoju, wyodrębnić specjalności i opracować standardy kształcenia, których przestrzeganie stanie się warunkiem prowadzenia studiów na tym kierunku. Bazę pod tego typu działania stworzyć może opracowywany przez przedstawicieli środowisk logopedycznych projekt ustawy o zawodzie logopedy.pl
dc.description.abstractPolish speech therapy currently faces many challenges, the most important being the attainment of independence as a scientific discipline. In order to reach such a distinction, it is necessary to redefine speech therapy, to discover and describe its path of development, to distinguish specialisations and work out educational standards, whose adherence will be a condition of conducting studies in this field. A basis for this type of activity may be formed by the draft law on the profession of speech therapist, developed by representatives of the logopaedic community.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo LIBRON – Filip Lohnerpl
dc.subjectspeech therapypl
dc.subjectscientific disciplinepl
dc.subjectspeech therapy specialisationspl
dc.subjectlaw on the profession of speech therapistpl
dc.titleLogopedia polska XXI wieku – nowe wyzwania i kierunki rozwojupl
dc.title.alternativePolish Speech Therapy in the 21st Century – New Challenges and Development Directionspl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Kraków 2024pl
dc.description.EmailKatarzyna Kaczorowska-Bray: katarzyna.bray@ug.edu.plpl
dc.description.EmailStanisław Milewski: stanislaw.milewski@ug.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteKATARZYNA KACZOROWSKA-BRAY, dr hab. – profesor Uniwersytetu Gdańskiego i adiunkt Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, pracuje w Instytucie Logopedii UG oraz Katedrze Języka Polskiego i Logopedii UWM. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół problematyki diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną, neurologopedycznych aspektów zaburzeń języka i komunikacji u osób dorosłych po uszkodzeniach mózgu oraz z chorobami otępiennymi, zaburzeń rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami neurologicznymi, w tym uszkodzeniami narządu wzroku, wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka. Przyczyniła się do popularyzacji nowej subdyscypliny – gerontologopedii, poruszając tę tematykę w wielu swoich publikacjach. Aktywnie pracuje na rzecz środowiska akademickiego, pełniąc funkcję wiceprzewodniczącej Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Logopedycznego oraz Oddziału Pomorskiego PTL. Jest członkiem Komisji Rozwoju i Zaburzeń Mowy Polskiej Akademii Nauk, a także kilku komitetów redakcyjnych i rad recenzenckich polskich czasopism logopedycznych oraz językoznawczych. Pełni funkcję kierownika Podyplomowych Studiów Neurologopedycznych Uniwersytetu Gdańskiego.pl
dc.description.BiographicalnoteSTANISŁAW MILEWSKI, dr hab., prof. UG – od 1984 roku związany zawodowo z Uniwersytetem Gdańskim. Krąg jego zainteresowań naukowych dotyczy patologii mowy (przede wszystkim zaburzeń artykulacyjnych), fonetyczno-fonologicznych aspektów rozwoju języka dziecka, lingwistycznych podstaw nauki czytania i pisania, socjolingwistycznych i logopedycznych aspektów komunikowania się osób dorosłych z małymi dziećmi (ang. child-directed speech). Jednym z jego największych osiągnięć naukowych jest projekt wydawniczy „Logopedia XXI Wieku”, który obejmuje stworzenie serii monografii naukowych z zakresu najistotniejszych problemów współczesnej logopedii. Jego celem było systematyzowanie wiedzy logopedycznej oraz wskazywanie najnowszych kierunków badań, także w dyscyplinach naukowych wspierających logopedię, które przyczyniają się do lepszego zrozumienia mechanizmów odpowiedzialnych za powstawanie zaburzeń w komunikacji. Dotychczas w ramach wspomnianej serii wydawniczej ukazały się 23 tomy. W ostatnich latach pracował nad koncepcją utworzenia i rozwoju gerontologopedii.pl
dc.description.AffiliationKatarzyna Kaczorowska-Bray - Uniwersytet Gdańskipl
dc.description.AffiliationStanisław Milewski - Uniwersytet Gdańskipl
dc.description.referencesAdamczyk B., Smołka E., 1997, Profesor Leon Kaczmarek jako twórca i redaktor „Logopedii”, „Logopedia, nr 24, s. 15–21.pl
dc.description.referencesBaudouin de Courtenay J.N., 1868–1870, Einige Beobachtungen an Kindern, Beiträge zur Vergleichenden Sprachforschung, Bd. 6, Berlin, z. 2, s. 215–220.pl
dc.description.referencesBaudouin de Courtenay J.N., 1885, Z patologii i embryjologii języka, „Prace Filologiczne”, t. I, s. 14–58, 318–344.pl
dc.description.referencesBaudouin de Courtenay J.N., 1974, Spostrzeżenia nad językiem dziecka (wybór i opracowanie M. Chmura-Klekotowa), Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk.pl
dc.description.referencesBenni T., 1917, Jana Siestrzyńskiego „Teorya i mechanizm mowy (1820)”. Odbitka ze sprawozdań z posiedzeń Towarzystwa Naukowego Warszawskiego. Wydział Językoznawstwa i Literatury, rok X, zeszyt 6, s. 73–94.pl
dc.description.referencesBłachnio K., 1996, Poznańska myśl logopedyczna w 33-leciu Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, „Logopedia”, nr 23, s. 33–43.pl
dc.description.referencesCentrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego, 2023a, Program specjalizacji w dziedzinie neurologopedii, Warszawa, https://www.cmkp.edu.pl/wp-content/uploads/2023/11/040-Neurologopedia-program-podstawowy-2023.pdf (dostęp: 10.07.2024 r.).pl
dc.description.referencesCentrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego, 2023b, Program specjalizacji w dziedzinie surdologopedii, Warszawa, https://www.cmkp.edu.pl/wp-content/uploads/2024/03/033-Surdologopedia-program-podstawowy-2024-1.pdf (dostęp:10.07.2024 r.).pl
dc.description.referencesChmura-Klekotowa M., Mierzejewska H., 1975, Sylwetki naukowe pionierów logopedii i dyscyplin pogranicznych: Jan Baudouin de Courtenay, „Logopedia. Zagadnienia Kultury Żywego Słowa”, t. 12, s. 96–110.pl
dc.description.referencesCytowska B., 2006, Idea wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka, w: Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, red. B. Cytowska, B. Winczura, Kraków, s. 15–26.pl
dc.description.referencesCzechowska O., Krempla, K., 2015, Głuchota starcza, presbyacusis, jako przedmiot zainteresowań gerontologopedii, w: Choroby XXI wieku: wybrane zagadnienia, red. M. Olszówka, K. Maciąg, Lublin, s. 167–178.pl
dc.description.referencesDomagała A., Mirecka U. (red.), 2018, Metody terapii logopedycznej. Lublin.pl
dc.description.referencesDziemidok B., 2014, Aksjologiczne aspekty starości; czy starość może być piękna, dobra, mądra i szczęśliwa?, „ΣΟΦΙΑ”, t. 14, s. 143–163.pl
dc.description.referencesESLA Europe, 2024, https://eslaeurope.eu/about-us/, (dostęp: 18.07.2024 r.).pl
dc.description.referencesGadzinowski J., Szymankiewicz M., 2006, Podstawy neonatologii. Podręcznik dla studentów, Poznań.pl
dc.description.referencesGajda Z., 2021, Historia medycyny dla każdego, Warszawa.pl
dc.description.referencesGebreselassie J., Godlewska D., 2017, Komunikacja językowa osób starszych, „Język. Religia. Tożsamość”, t. 1 (15), s. 21–33.pl
dc.description.referencesGrabias S., 2010/2011, Logopedia – nauka o biologicznych uwarunkowaniach języka i zachowaniach językowych, „Logopedia”, t. 39-40, 9–34.pl
dc.description.referencesGrabias S., 2019, Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii, Lublin.pl
dc.description.referencesGrabias S., Panasiuk J., Woźniak T. (red.), 2015, Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, Lublin.pl
dc.description.referencesGuzikowski W., 2007, Badania prenatalne, w: Dziecko i jego środowisko. Promocja zdrowia i profilaktyka chorób w pediatrii, red. I. Pirogowicz, A. Steciwko, Wrocław, s. 7–13.pl
dc.description.referencesHalski T., Taradaj J., 2007, Neurodiagnostyka – podstawowym badaniem noworodków, w: Dziecko i jego środowisko. Promocja zdrowia i profilaktyka chorób w pediatrii, red. I. Pirogowicz, A. Steciwko, Wrocław, s. 51–54.pl
dc.description.referencesHamerlińska A., 2018, Onkologopedia w systemie kształcenia logopedów, „Logopaedica Lodziensia”, nr 2, s. 49–61.pl
dc.description.referencesHamerlińska-Latecka, A., 2015, Onkologopedia. Logopedia wobec chorób nowotworowych, Bydgoszcz.pl
dc.description.referencesHumeniuk E., 2017, Zaburzenia mowy w wieku podeszłym, w: Patologia mowy, red. Z. Tarkowski, Gdańsk, s. 103–119.pl
dc.description.referencesKaczmarek B., 1969, Sylwetki naukowe pionierów logopedii i dyscyplin pogranicznych: Jan Siestrzyński, „Logopedia. Zagadnienia Kultury Żywego Słowa”, t. 8/9, s. 142–145.pl
dc.description.referencesKaczmarek L., 1983, Jan Baudouin de Courtenay – prekursor nowoczesnej logopedii, „Logopedia. Zagadnienia Kultury Żywego Słowa”, t. 14/15, s. 5–14.pl
dc.description.referencesKaczmarek L., 1991a, Model opieki logopedycznej w Polsce, Gdańsk.pl
dc.description.referencesKaczmarek L., 1991b, O polskiej logopedii, w: Przedmiot logopedii, seria: Komunikacja Językowa i Jej Zaburzenia, t. 1, red. S. Grabias, Lublin, s. 5–25.pl
dc.description.referencesKaczorowska-Bray K., Milewski S., 2016, Wstęp, w: Wczesna interwencja logopedyczna, red. K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski, Gdańsk, s. 16–24.pl
dc.description.referencesKaczorowska-Bray K., Milewski S., Michalik M., 2023, Przedmowa, w: E. Przebinda, M. Michalik, E. Grzelak, Komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC) w praktyce logopedycznej i terapeutycznej, Gdańsk, s. 8–14.pl
dc.description.referencesKielar-Turska M., 2016, Starość: jak ją widzi psychologia, Kraków.pl
dc.description.referencesKurkowski Z.M., 1991, Specjalności logopedyczne, w: Przedmiot logopedii, seria: Komunikacja Językowa i Jej Zaburzenia, t. 1, red. S. Grabias, Lublin, s. 106–111.pl
dc.description.referencesMaciejewska A., 2015, Stabilizowanie normy interakcyjnej u osób w podeszłym wieku, w: Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Lublin, s. 1109–1124.pl
dc.description.referencesMałachowska E., 1965, Prof. J. Baudouin de Courtenay jako badacz rozwoju języka dziecka, „Prace Filologiczne”, t. XVIII, cz. 4, s. 271–276.pl
dc.description.referencesMichalik M., 2015, Transdyscyplinarność logopedii – między metodologiczną koniecznością a teoretyczną utopią, w: Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk, s. 32–46.pl
dc.description.referencesMichalik M., Horyń E., Olma M., 2021, U źródeł polskiej terminologii logopedycznej: podstawy teoretyczne i metodologiczne, Kraków.pl
dc.description.referencesMichalik M., Olma M., Horyń E., 2023a, Diachroniczna perspektywa opisu logopedii jako nauki. Część I: Okres oparty na intuicji, „Eruditio et Ars”, t. 1 (6), s. 55–66.pl
dc.description.referencesMichalik M., Olma M., Horyń E., 2023b, Diachroniczna perspektywa opisu logopedii jako nauki. Część II: Okres wstępnego profesjonalizmu, „Eruditio et Ars”, t. 2 (6), s. 61–73.pl
dc.description.referencesMichalik M., Olma M., Horyń E., 2024, Diachroniczna perspektywa opisu logopedii jako nauki. Część III: Okres dojrzałego profesjonalizmu, „Eruditio et Ars”, t. 1 (8), s. 101–113.pl
dc.description.referencesMilewski S., 2006, Dzieje gdańskiej logopedii, w: Z dziejów językoznawstwa polonistycznego w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Gdańsku i na Uniwersytecie Gdańskim (1947–2005), red. J. Maćkiewicz, E. Rogowska-Cybulska, J. Treder, Gdańsk, s. 43–46.pl
dc.description.referencesMilewski S., Kaczorowska-Bray K., 2014, Czy jest potrzebna gerontologopedia? Późna dorosłość z perspektywy logopedycznej, w: Nowa logopedia, t. 5: Diagnoza i terapia logopedyczna osób dorosłych i starszych, red. M. Michalik, Kraków, s. 13 –26.pl
dc.description.referencesMilewski S., Kaczorowska-Bray K., 2015, Późna dorosłość jako przedmiot zainteresowania współczesnej logopedii – perspektywy badawcze, w: Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk, s. 153–170.pl
dc.description.referencesMilewski S., Kaczorowska-Bray K., Kamińska B., 2016, Późna dorosłość z perspektywy logopedycznej, „Pogranicze. Studia Społeczne”, t. XXVIII, s. 165–182.pl
dc.description.referencesMilewski S., Kamińska B., 2021, Czterdzieści lat kształcenia logopedów na Uniwersytecie Gdańskim, w: Uniwersytet Gdański – struktury, postacie, wydarzenia, t. 2, red. D. Bień, Gdańsk, s. 205–230.pl
dc.description.referencesOłtuszewski W., 1905, Szkic nauki o mowie i jej zboczeniach, Warszawa.pl
dc.description.referencesPanasiuk J., 2023, Logopedia dziś – wczoraj – jutro, https://logopeda.org.pl/publikacja.php?id=77 (dostęp: 18.07.2024 r.).pl
dc.description.referencesPluta-Wojciechowska D. (w druku), Transformacja logopedii czy logopedyczny butik, rabunek i błyskotki? Rekonesans zagadnień.pl
dc.description.referencesPluta-Wojciechowska D., 2014, Gerontologopedia, „Forum Logopedyczne”, t. 22, s. 9−12.pl
dc.description.referencesPluta-Wojciechowska D., 2014a, Gerontologopedia – oryginalna perspektywa refleksji naukowej i kształcenia logopedycznego, w: Nowa Logopedia, t. 5: Diagnoza i terapia logopedyczna osób dorosłych i starszych, red. M. Michalik, Kraków, s. 27–39.pl
dc.description.referencesPluta-Wojciechowska D., 2019, Orofacjologopedia, „Logopedia”, nr 48 (1), s. 137–158.pl
dc.description.referencesPorayski-Pomsta J., Emiluta-Rozya D., 2018, Logopedia warszawska – historia i czasy, „Studia Pragmalingwistyczne”, t. X, s. 55–84.pl
dc.description.referencesPZL = Polski Związek Logopedów, 2024, Kalendarium prac nad ustawą o zawodzie logopedy, 2024, https://logopeda.org.pl/new.php?id=1451(dostęp: 15.07.2024 r.).pl
dc.description.referencesRadio Gdańsk, 2024, Srebrne pokolenie, https://radiogdansk.pl/audycje-rg/srebrne-pokolenie, (dostęp: 15.07.2024 r).pl
dc.description.referencesRynek Książki, 2017, https://rynek-ksiazki.pl/aktualnosci/logopedia-xxi-wieku (dostęp: 21.08.2024 r.).pl
dc.description.referencesSiudak A., Pawłowska-Jaroń H., 2016, Neurologiczne problemy osób starszych – emploi logopedy, w: Wspieranie rozwoju dzieci i dorosłych, red. F.A. Marek, U. Strzelczyk-Raduli, K. Błońska, Opole, s. 19–31.pl
dc.description.referencesSzewczyk L., 2013, Księdza Stanisława Wilczewskiego troska o jakość słowa (kaznodziejskiego), „Logopedia Silesiana”, t. II, s. 101–109.pl
dc.description.referencesŚwiderska M., Budzyńska-Jewtuch, I., 2008, Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Ogólne zagadnienia rozwoju biologicznego, Łódź.pl
dc.description.referencesTłokiński W., Milewski S., Kaczorowska-Bray K., 2018, Wstęp, w: Gerontologopedia, red. W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk, s. 15–23.pl
dc.description.referencesTłokiński W., Olszewski H., 2015, Praktyczna ocena mowy osób w wieku senioralnym: aspekty metodologiczne, w: Metodologia badań logopedycznych z perspektyw teorii i praktyki, red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk, s. 237–247.pl
dc.description.referencesWolańska E., 2015, Zaburzenia funkcji językowych w chorobach i zespołach otępiennych. Rola i cele logopedii wieku podeszłego, „Poradnik Językowy”, nr 5, s. 67–82.pl
dc.description.referencesWoźniak T., 2016, Edukacja logopedów w UMCS. Historia – teraźniejszość – przyszłość, „Annales Universitas Mariae Curie-Skłodowska. Sectio N, Educatio Nova”, t. I, s. 97–107.pl
dc.description.referencesWójcik-Topór P., Krajewska M.., Michalik M., 2023, Wstęp, w: Diagnoza i terapia logopedyczna pacjentów w stanie ciężkim, red. P. Wójcik-Topór, M. Krajewska M. Michalik, Gdańsk, s. 13–17.pl
dc.description.referencesZaorska M., 2016, Tyflologopedia jako subdyscyplina szczegółowa logopedii oraz element jej współczesnej koncepcji strukturalnej, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 22 (1), s. 149–162.pl
dc.description.referencesŻyromski M., 2000, Dziewiętnastowieczna rodzina polska, „Roczniki Socjologii Rodziny”, t. XII, s. 173–188.pl
dc.description.firstpage61pl
dc.description.lastpage76pl
dc.identifier.citation2Kinesiotaping w Logopedii: historia – możliwości – perspektywy, pod red. Diany Saniewskiejpl
dc.conferenceOgólnopolska Konferencja Naukowa "Kinesiology Taping w Logopedii", Białystok 10-12 maja 2024r.pl
dc.identifier.orcid0000-0003-4510-9002-
dc.identifier.orcid0000-0001-6650-2861-
Występuje w kolekcji(ach):Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Kinesiology Taping w Logopedii", 10-12 maja 2024r.

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
K_Kaczorowska_Bray_S_Milewski_Logopedia_polska_XXI_wieku.pdf207,56 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)