Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/17750
Tytuł: | Czy listy wyrazowe są skutecznym narzędziem w nauczaniu/uczeniu się słownictwa języka obcego? |
Inne tytuły: | Word lists – are they usefull when learning/teaching the vocabulary of a foreigen language? |
Autorzy: | Citko, Michał |
Słowa kluczowe: | listy wyrazowe słownictwo zapamiętywanie nabywanie języków obcych word lists vocabulary remembering foreign language acquisition |
Data wydania: | 2018 |
Data dodania: | 16-gru-2024 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Z problematyki kształcenia językowego T. 7, pod red. Elżbiety Awramiuk i Agaty Rozumko, Białystok 2018, s. 237-257 15-31 |
Abstrakt: | Listy wyrazowe, rozumiane jako uporządkowane ciągi wyrazów powiązanych ze sobą według wybranego klucza, są częstym narzędziem nauki słownictwa języka obcego, stosowanym zarówno przez nauczycieli, jak i uczniów. Jaka jednak jest ich efektywność w kontekście skomplikowanych procesów myślowych związanych z uczeniem się i zapamiętywaniem słów oraz biorąc pod uwagę fakt, że w normalnej komunikacji rzadko kiedy posługujemy się listami? W celu zweryfikowania ich skuteczności zaproponowano badanie, które miało porównać znajomość elementów w porządku listy oraz poza nim. Dotyczyło ono czterech list wyrazowych, powszechnie stosowanych w nauce języka anielskiego jako obcego: liczebników głównych 1-20, nazw liter alfabetu, nazw dni tygodnia i nazw miesięcy. Zostało ono przeprowadzone na 54 osobach, w dwóch grupach: uczniów szóstej klasy szkoły podstawowej i studentów studiów magisterskich. Wyniki badania pokazują, że znajomość poszczególnych elementów w porządku listy, przy jednoczesnej nieznajomości tych elementów poza nim, była zdecydowanie częstsza niż sytuacja odwrotna, co przemawiałoby przeciw skuteczności list wyrazowych jako narzędzi wspomagających uczenie się słownictwa języka obcego. Word lists, understood as ordered sequences of words linked in a particular way, are often used as a tool to learn the vocabulary of a foreign language both by teachers and students. What is their effectiveness taking into account complex mind processes which are related to learning and remembering words and the fact that lists are not often used in everyday communication? In order to examine their effectiveness a test was proposed. It compared students’ knowledge of the elements of a list when they were presented in the order of the list and outside this order. The test concerned four word lists commonly used in EFL practice: cardinal numbers 1-20, letters of the alphabet, names of days of the week and names of months. The test included 54 subjects in two groups: primary school and university students. The test results show that the situation in which subjects produced elements in the order of a list and at the same time not being able to produce them outside this order was much more frequent than the opposite situation. This would speak against word lists as effective tools for learning foreign language vocabulary. |
Afiliacja: | Uniwersytet w Białymstoku |
Opis: | Zdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku – kontynuacja, dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy BIBL/SP/0040/2023/01. |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/17750 |
ISBN: | 978-83-7431-533-3 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Właściciel praw: | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2018 |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki / Rozdziały (WUwB) Książki/Rozdziały (WFil) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
M_Citko_Czy_listy_wyrazowe_sa_skutecznym_narzedziem.pdf | 907,42 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)