REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17750
Tytuł: Czy listy wyrazowe są skutecznym narzędziem w nauczaniu/uczeniu się słownictwa języka obcego?
Inne tytuły: Word lists – are they usefull when learning/teaching the vocabulary of a foreigen language?
Autorzy: Citko, Michał
Słowa kluczowe: listy wyrazowe
słownictwo
zapamiętywanie
nabywanie języków obcych
word lists
vocabulary
remembering
foreign language acquisition
Data wydania: 2018
Data dodania: 16-gru-2024
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Z problematyki kształcenia językowego T. 7, pod red. Elżbiety Awramiuk i Agaty Rozumko, Białystok 2018, s. 237-257 15-31
Abstrakt: Listy wyrazowe, rozumiane jako uporządkowane ciągi wyrazów powiązanych ze sobą według wybranego klucza, są częstym narzędziem nauki słownictwa języka obcego, stosowanym zarówno przez nauczycieli, jak i uczniów. Jaka jednak jest ich efektywność w kontekście skomplikowanych procesów myślowych związanych z uczeniem się i zapamiętywaniem słów oraz biorąc pod uwagę fakt, że w normalnej komunikacji rzadko kiedy posługujemy się listami? W celu zweryfikowania ich skuteczności zaproponowano badanie, które miało porównać znajomość elementów w porządku listy oraz poza nim. Dotyczyło ono czterech list wyrazowych, powszechnie stosowanych w nauce języka anielskiego jako obcego: liczebników głównych 1-20, nazw liter alfabetu, nazw dni tygodnia i nazw miesięcy. Zostało ono przeprowadzone na 54 osobach, w dwóch grupach: uczniów szóstej klasy szkoły podstawowej i studentów studiów magisterskich. Wyniki badania pokazują, że znajomość poszczególnych elementów w porządku listy, przy jednoczesnej nieznajomości tych elementów poza nim, była zdecydowanie częstsza niż sytuacja odwrotna, co przemawiałoby przeciw skuteczności list wyrazowych jako narzędzi wspomagających uczenie się słownictwa języka obcego.
Word lists, understood as ordered sequences of words linked in a particular way, are often used as a tool to learn the vocabulary of a foreign language both by teachers and students. What is their effectiveness taking into account complex mind processes which are related to learning and remembering words and the fact that lists are not often used in everyday communication? In order to examine their effectiveness a test was proposed. It compared students’ knowledge of the elements of a list when they were presented in the order of the list and outside this order. The test concerned four word lists commonly used in EFL practice: cardinal numbers 1-20, letters of the alphabet, names of days of the week and names of months. The test included 54 subjects in two groups: primary school and university students. The test results show that the situation in which subjects produced elements in the order of a list and at the same time not being able to produce them outside this order was much more frequent than the opposite situation. This would speak against word lists as effective tools for learning foreign language vocabulary.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku
Opis: Zdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku – kontynuacja, dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy BIBL/SP/0040/2023/01.
URI: http://hdl.handle.net/11320/17750
ISBN: 978-83-7431-533-3
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2018
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Książki/Rozdziały (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Citko_Czy_listy_wyrazowe_sa_skutecznym_narzedziem.pdf907,42 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)