REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/1736
Tytuł: Invented spelling – a window on early literacy
Inne tytuły: Invented spelling jako obiekt badań
Autorzy: Awramiuk, Elżbieta
Słowa kluczowe: applied linguistics
early spelling development
error analysis
invented spelling
kindergarten
linguistic factors
Data wydania: 2014
Data dodania: 14-paź-2014
Wydawca: Instytut Badań Edukacyjnych
Źródło: Edukacja, 2014, 5(130), pp. 112–123. An interdisciplinary approach
Abstrakt: A wide spectrum of research on preschool spelling development in different languages is presented. In Poland, children at kindergarten are usually at a stage of pre-literacy. Invented spelling means the writing produced by young children (aged 3–7) before they are formally taught reading and writing or are at the beginning of the learning process. Their writing is more spontaneous than learnt. The paper describes an investigation of the development of early literacy and factors influencing it, such as knowledge about orthography (spelling), early morphological awareness or teaching methods. Children’s early writing provides a window on their conceptualisation of the written language, illustrating the process of developing language awareness and spelling skills. Invented spelling, together with phonological abilities and letter knowledge is considered to be a strong predictor for later literacy skills.
URI: http://hdl.handle.net/11320/1736
ISSN: 0239-6858
Typ Dokumentu: Article
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
awramiuk-invented-spelling.pdf191,6 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)