REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17257
Tytuł: Humanizowanie nowoczesności na przykładzie związków miasta i literatury
Inne tytuły: Humanizing modernity on the example of the relationship between a city and literature
Autorzy: Więch, Karol
Słowa kluczowe: miasto
kreatywność
literatura
UNESCO
humanizm
creativity
city
literature
humanism
Data wydania: 2023
Data dodania: 23-wrz-2024
Wydawca: Wydawnictwa AGH
Źródło: Studia Humanistyczne AGH, Tom 22/2 (2023), s. 111-129
Abstrakt: W artykule podjęto próbę zilustrowania trzech relacji pomiędzy literaturą a miastem. W pierwszej z nich miasto staje się treścią literatury jako inspiracja, zrekonstruowana mapa, ale także indywidualne doświadczenie. W drugiej – literatura inicjuje działania twórcze w mieście. Reprezentują je rzeźby literackie, modyfikacje budynków mieszkalnych, a także interaktywne aplikacje odsłaniające lokalną przestrzeń w kontekście literatury. Trzecia relacja zawęża się do międzynarodowego programu UNESCO opierającego się na spójności działań z pogranicza sztuki literackiej i marketingu. Nowoczesne miasto staje się projektem otwartym, mającym na celu stworzenie poczucia bliskości pomiędzy czytelnikiem/mieszkańcem/turystą a przestrzenią miejską. To szansa na stworzenie zupełnie nowej jakości w doświadczeniu literatury, ale także w jej produkcji i dystrybucji, gdzie humanizacja odgrywa kluczową rolę w tworzeniu i podtrzymywaniu wspólnoty.
The article attempts to illustrate three relations between literature and a city. In the first one, the city becomes the content of literature as an inspiration, a reconstructed map, but also an individual experience. In the second, literature initiates creative activities within the city. They are represented by literary sculptures, modifications of residential buildings, as well as interactive applications that reveal the local space in the context of literature. The third relationship narrows down to the international UNESCO program based on the coherence of activities on the border of literary art and marketing. The modern city becomes an open project aimed, in particular, at creating a sense of closeness between the reader-resident-tourist and the urban space. It is an opportunity to create a completely new quality in the experience of literature, but also in its production and distribution where humanization plays a key role in creating and sustaining community.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Studiów Kulturowych
E-mail: k.wiech@uwb.edu.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/17257
DOI: 10.7494/human.2023.22.2.111
e-ISSN: 2300-7109
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-6796-8409
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Właściciel praw: © 2023 Autor. Jest to publikacja ogólnodostępna, którą można wykorzystywać, rozpowszechniać i kopiować w dowolnej formie zgodnie z licencją Creative Commons CC-BY 4.0.
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WSK)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
K_Wiech_Humanizowanie_nowoczesności.pdf393,53 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons