REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17241
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorChudoba, Marcin-
dc.date.accessioned2024-09-17T08:04:02Z-
dc.date.available2024-09-17T08:04:02Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 24, 2024, s. 257-279pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17241-
dc.description.abstractThe article discusses the history of Japanese manga, covering the period from the 6th century AD to the present day, and its relationship to the art of the Land of the Cherry Blossoms. In the course of the discussion, attention is drawn to the exaggerated refinement of the roots of pictorial stories among their researchers. The article also demonstrates that the factors most influential on the birth of manga were the rise of the press, exposure to Europeans in the 19th century, occupation of Japan by the United States and American pop culture. The paper further discusses the etymology of the word manga and pays attention to its ambiguity.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.enpl
dc.subjectmangapl
dc.subjecthistory of mangapl
dc.subjectJapanese comicspl
dc.subjectJapanese artpl
dc.titleWokół definicji i historii mangipl
dc.title.alternativeAround the Definition and History of Mangapl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2024.24.16-
dc.description.Emailmarcin.chudoba@uken.krakow.plpl
dc.description.AffiliationWydział Nauk Humanistycznych, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowiepl
dc.description.referencesAlberowa Zofia (1988), Sztuka japońska w zbiorach polskich, wyd. 2, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.pl
dc.description.referencesBąk Filip (2016), O znaczeniotwórczych możliwościach dymków i chmurek, w: Komiks. Wokół warstwy wizualnej, red. J. Czaja, M. Traczyk, Poznań: Instytut Kultury Popularnej, Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, s. 69–92.pl
dc.description.referencesBerndt Jaqueline (b.r.), Manga a manga – różnice i podobieństwa między współczesnym komiksem japońskim a dziełem Hokusai manga, w: Sprawozdanie z działalności Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha 2007, red. J. Stawarz, przeł. J. Juryś, W. Laskowska, E. Machotka, Y. Matsuzaki, Kraków: Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha: s. 57–72.pl
dc.description.referencesBerndt Jaqueline, Berndt Enno (2015), Magazines and Books: Changes in the Manga Market, w: Berndt Jaqueline, Manga: Medium, Kunst und Material, Leipzig: Leipziger Universitatsverlag, s. 227–239.pl
dc.description.referencesBirek Wojciech (2014), Z teorii i praktyki komiksu. Propozycje i obserwacje, Poznań: Centrala.pl
dc.description.referencesBolałek Radosław (2012), Manga. Termin niepotrzebny?, „Zeszyty Komiksowe” nr 13, s. 34–36.pl
dc.description.referencesBouissou Jean-Marie (2010), Manga: A Historical Overview, w: Manga. An Anthology of Global and Cultural Perspectives, red. T. Johnson-Woods, New York: Continuum, s. 17–33.pl
dc.description.referencesBryce Mio, Davis Jason (2010), An Overview of Manga Genres, w: Manga. An Anthology of Global and Cultural Perspectives, red. T. Johnson-Woods, New York: Continuum, s. 34–61.pl
dc.description.referencesDunin Janusz, Szyłak Jerzy (1997), Komiks, w: Słownik literatury popularnej, red. T. Żabski, Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Warszawskiej, s. 176–179.pl
dc.description.referencesHemmann Kathryn (2020), Manga Cultures and the Female Gaze, Philadelphia, Pennsylvania: Palgrave Macmillan.pl
dc.description.referencesIngulsrud John E., Allen Kate (2009), Reading Japan Cool. Patterns of Manga Literacy and Discourse, Lanham: Lexington Books.pl
dc.description.referencesIto Kinko (2005), A History of Manga in the Context of Japanese Culture and Society, „The Journal of Popular Culture”, Vol. 38, No. 3, s. 456–475.pl
dc.description.referencesIto Kinko (2008), Manga in Japanese History, w: Japanese Visual Culture. Explorations in the World of Manga and Anime, red. M. W. MacWilliams, Armonk, New York, London, England: M.E.Sharpe, s. 26–47.pl
dc.description.referencesKołsut Rafał (2019), Pradziadkowie Supermana – genealogia komiksowych superbohaterów, w: Heroica. Bohaterstwo w literaturze i kulturze europejskiej, red. A. Gawarecka, W. Szturc, E. Wesołowska, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl
dc.description.referencesKoyama-Richard Brigitte (2008), Manga. 1000 lat historii, przeł. M. Domagalska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesKrzyżanowska Joanna (2019), Otaku – zarys znaczenia terminu, w: Chińskie bajki. Fandom mangi i anime w Polsce, red. D. Brzostek, A. Kobus, K. Marak i M. Markocki, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 19–36.pl
dc.description.referencesKubiak Ho-Chi Beata (2009), Estetyka i sztuka japońska. Wybrane zagadnienia, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesMaterne Agnieszka (2019), Fenomen mangi i anime w środowisku młodzieżowym. Studium dyfuzji kultur, Kraków: Impuls.pl
dc.description.referencesMcCloud Scott (2015), Zrozumieć komiks, przeł. M. Błażejczyk, Warszawa: Kultura Gniewu.pl
dc.description.referencesNowak Bogusław (2007), Słownik znaków japońskich, wyd. VI, Warszawa: Wiedza Powszechna.pl
dc.description.referencesPetersen Robert S. (2011), Comics, Manga, and Graphic Novels. A History of Graphic Narratives, Santa Barbara, California: Praeger.pl
dc.description.referencesSchodt Frederik L. (1997), Manga! Manga! The World of Japanese Comics, Tokyo: Kodansha International Ltd.pl
dc.description.referencesSchodt Frederik L. (2007), The Astro Boy Essays. Osamu Tezuka, Mighty Atom, and The Manga-Anime Revolution, Berkley, California: Stone Bridge Press.pl
dc.description.referencesSutkowska Agata (2019), Tworzenie mangi w Polsce, w: Chińskie bajki. Fandom mangi i anime w Polsce, red. D. Brzostek, A. Kobus, K. Marak i M. Markocki, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 37–74.pl
dc.description.referencesSzyłak Jerzy (1999), Komiks w kulturze ikonicznej XX wieku. Wstęp do poetyki komiksu, Gdańsk: słowo / obraz terytoria.pl
dc.description.referencesSzyłak Jerzy (2000), Komiks, Kraków: Znak.pl
dc.description.referencesSzyłak Jerzy (2009), Komiks: świat przerysowany, wyd. 2, Gdańsk: słowo / obraz terytoria.pl
dc.description.referencesTubielewicz Jolanta (1984), Historia Japonii, Wrocław: Ossolineum.pl
dc.description.referencesWitkowska Ewa (2012), Komiks japoński w Polsce. Historia i kontrowersje, Toruń: Wydawnictwo Kirin.pl
dc.description.referencesZaremba-Penk Joanna (2019), Ikonografia mangi. Wpływ tradycji rodzimej i zachodnich twórców na wybranych japońskich artystów mangowych, Bydgoszcz: Wydawnictwo Kirin.pl
dc.description.referencesZarychta Karolina (2015), Zarys historii mangi, „Gdańskie Studia Azji Wschodniej” z. 7, s. 159–173. https://www.ejournals.eu/GSAW/2015/Zeszyt-7-2015/art/4928/pl
dc.description.referencesKanji, Słownik jisho.org, https://jisho.org/search/%E6%BC%AB%20%23kanji [dostęp 07.02.2022].pl
dc.description.referencesKanji, Słownik jisho.org, https://jisho.org/search/%E7%94%BB%20%23kanji [dostęp 07.02.2022].pl
dc.description.referencesOczko (pseud.), Recenzja mangi Thomas no Shinzou, https://manga.tanuki.pl/strony/manga/1331-thomas-no-shinzou/rec/574 [dostęp 14.05.2023].pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume24pl
dc.description.firstpage257pl
dc.description.lastpage279pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0002-1005-9693-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2024, nr 24

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_24_2024_M_Chudoba_Wokol_definicji_i_historii_mangi.pdf132,27 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons