REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17237
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorAdamowska, Joanna-
dc.date.accessioned2024-09-13T09:54:22Z-
dc.date.available2024-09-13T09:54:22Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 24, 2024, s. 211-221pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17237-
dc.description.abstractThe essay describes Zbigniew Herbert’s fascination with the biography and creative work of Georges Rouault. The author discusses the essayist texts on the French painter previously published by the poet in the press in the 1950s, as well as an early poem titled “Paysage legendaire” written in 1949, not published during the poet’s lifetime. The ekphrastic description of the elements characteristic for Rouault’s landscape painting presented in the Herbert’s poem is analyzed in the context of biblical symbolism. The author discovers the poet’s strategy of using the ambiguity of biblical symbols to build a poetic interpretation of Rouault’s oeuvre. The essay demonstrates the poet’s transposition of a painter’s sign onto a word, and it offers an insight into Herbert’s vision of the French artist in the changing context of contemporary religious art.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.enpl
dc.subjectZbigniew Herbertpl
dc.subjectGeorges Rouaultpl
dc.subjectreligious artpl
dc.subjectbiblical symbolismpl
dc.subjectekphrasispl
dc.title„«odkryłem» największego malarza religijnego naszej epoki”. Rouault Herbertapl
dc.title.alternative“«I discovered» the greatest religious painter of our time”: Herbert’s Rouaultpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2024.24.13-
dc.description.Emailjoanna.adamowska@gmail.compl
dc.description.referencesBadyda Ewa (2008), Świat barw – świat znaczeń w języku poezji Zbigniewa Herberta, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.pl
dc.description.referencesDyrness William (2009), Seeing Through the Darkness: Georges Rouault’s Vision of Christ, “Image (Art Faith Mystery)”, Issue 67, https://imagejournal.org/article/seeing through-the-darkness/ [dostęp 28.06.2024].pl
dc.description.referencesHerbert Zbigniew (2001), „Węzeł gordyjski” oraz inne pisma rozproszone 1948–1998, oprac. P. Kądziela, Warszawa: Biblioteka „Więzi”.pl
dc.description.referencesHerbert Zbigniew (2010), Wiersze rozproszone (rekonesans), oprac. R. Krynicki, Kraków: Wydawnictwo a5.pl
dc.description.referencesHerbert Zbigniew, Chrzanowski Tadeusz (2016), „Mój bliźni, mój bracie”. Listy 1950–1998, oprac. Z. Baran, Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.pl
dc.description.referencesHerbert Zbigniew, Turowicz Jerzy (2005), Korespondencja, oprac. T. Fiałkowski, Kraków: Wydawnictwo.pl
dc.description.referencesHerbert Zbigniew, Zawieyski Jerzy (2002), Korespondencja 1949–1967, oprac. J. Kądziela, Warszawa: Biblioteka „Więzi”.pl
dc.description.referencesKobielus Stanisław (2006), Florarium christianum. Symbolika chrześcijańskiej starożytności i średniowiecza, Kraków: Wydawnictwo Benedyktynów Tyniec.pl
dc.description.referencesKopaliński Władysław (2006), Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa: „Rytm”.pl
dc.description.referencesKopaliński Władysław (2006), Słownik symboli, Warszawa: „Rytm”.pl
dc.description.referencesMaritain Jacques (1952), Georges Rouault, New York: Harry N. Abrams.pl
dc.description.referencesRuszar Józef Maria [red.] (2006), „Apostoł w podróży służbowej”. Prywatna historia sztuki Zbigniewa Herberta, Lublin: Wydawnictwo Gaudium.pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume24pl
dc.description.firstpage211pl
dc.description.lastpage221pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0002-1952-2621-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2024, nr 24

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_24_2024_J_Adamowska_odkrylem_najwiekszego_malarza_religijnego.pdf78 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons