REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17233
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMichalczuk, Joanna-
dc.date.accessioned2024-09-13T08:29:24Z-
dc.date.available2024-09-13T08:29:24Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 24, 2024, s. 155-173pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17233-
dc.description.abstractThis article deals with the metatheatrical aspects in selected dramas by Kazimierz Braun – theatre practitioner and theorist. The point of departure for the analysis, as indicated by Patrice Pavis, is the basic ways in which metatheatricality reveals itself in a dramatic text: the unveiling of the second communication system (scene – spectator), usually hidden behind the text, the fabrication of theatrical situations, and the discursivisation of theatrical themes. The subject of the analysis is the interconnected dramas, Niewyznane zwierzenia [Unconfessed confidences] and Kwarantanna [Quarantine], in which the author creatively refers to the tradition of commedia dell’arte. The first of the plays, in the style of comedy by Pierre de Marivaux and described more precisely as a lever de rideau, is a reference to the old theatrical practice of preceding the main performance with another small stage form. The article discusses the piece as an overt play with convention, an ‘imaginary journey’ into the ephemeral world of improvised comedy, revealing the laws of theatre that govern it. The second play, set during the pandemic, becomes a pretext for questions about the future and the meaning of artistic creation. The analysis of both texts reveals a clash between the cultural image of conventional play and the theatricalisation of life in Marivaux’s time and the dystopian creation of a dehumanised reality, in which the multidimensional crisis can no longer be hidden under the mask of theatrical decoration and outward playfulness.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.enpl
dc.subjectKazimierz Braunpl
dc.subjectcontemporary dramapl
dc.subjectPierre de Marivauxpl
dc.subjectcommedia dell’artepl
dc.subjectmetatheatricalitypl
dc.subjectpandemic dramapl
dc.titleLever de rideau i akcja właściwa – „wyobrażone podróże” Kazimierza Brauna albo metateatralnośćpl
dc.title.alternativeLever de rideau and Action Proper: Kazimierz Braun’s “Imaginary Journeys” or Metatheatricalitypl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2024.24.09-
dc.description.Emailjoanna.michalczuk@kul.plpl
dc.description.AffiliationInstytut Literaturoznawstwa, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl
dc.description.referencesBaudrillard Jean (2006), Przemoc wirtualnej i zintegrowanej rzeczywistości, przeł. M. Salwa, „Sztuka i Filozofia” nr 29, s. 15–31.pl
dc.description.referencesBauman Zygmunt (1998), Śmierć i nieśmiertelność. O wielości strategii życia, przeł. N. Leśniewski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesBraun Kazimierz (2007), WTC 9/11 NYC (World Trade Center, September 11, New York City). Dramat złożony z dwóch sztuk jednoaktowych, w: K. Braun, Listy na Babilon. Pisma przypomniane i odszukane. Księga jubileuszowa, Poznań–Tarnów: Tarnowska Fundacja Kultury, Wydawnictwo Kontekst, s. 313–344.pl
dc.description.referencesBraun Kazimierz (2022), Kwarantanna. Dramat, w: K. Braun, Dramaty 2022, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 261–315.pl
dc.description.referencesBraun Kazimierz (2022), Niewyznane zwierzenia. Sztuka w jednym akcie, w: K. Braun, Dramaty 2022, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 231–257.pl
dc.description.referencesBraun Kazimierz (2022), Piramida. Wspomnienia nie tylko teatralne, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego.pl
dc.description.referencesBraun Kazimierz (2022), Posłowie, w: K. Braun, Dramaty 2022, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 259–260.pl
dc.description.referencesBrzostek Aleksandra (2020), Epidemia opowieści. Koronawirus w chińskich i polskich mediach społecznościowych, „Literatura Ludowa”, nr 4–5, s. 89–101.pl
dc.description.referencesBułat Barbara [oprac.] (2014), Horyzonty teatru III. Bibliografia Kazimierza Brauna, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.pl
dc.description.referencesBurzyńska Anna R. (2005), Mechanika cudu. Strategie metateatralne w polskiej dramaturgii awangardowej, Kraków: Księgarnia Akademicka.pl
dc.description.referencesCzech Franciszek (2015), Spiskowe narracje i metanarracje, Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.pl
dc.description.referencesDanek Danuta (1972), O polemice literackiej w powieści, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesDębowski Marek (2021), Wolter, Diderot, Marivaux, albo klasycyzm, sentymentalizm, rokoko w teatrze, „Pamiętnik Literacki”, z. 2, s. 65–77.pl
dc.description.referencesDygul Jolanta (2020), Flaminia i Sylvia, czyli o witalności komedii dell arte [rec.: Michela Zaccaria, Primedonne Flaminia e Silvia dalla Commedia dell’Arte a Marivaux, Bulzoni, Roma 2019, ss. 349], „Wiek Oświecenia”, nr 36, s. 145–158.pl
dc.description.referencesJakubowski Jarosław, Kochan Marek, Winch Antoni (2021), Dramaty pandemiczne, Warszawa–Kraków: Polska Kompania Teatralna – Instytut Literatury.pl
dc.description.referencesKozik Ewa (2021), Jak troszczyć się o życie? Antyszczepionkowe narracje spiskowe w czasie pandemii Covid-19, „Studia Etnologiczne i Antropologiczne”, t. 21, nr 1, s. 1–19, https://doi.org/10.31261/SEIA.2021.21.01.02.pl
dc.description.referencesNicoll Allardyce (1962), Dzieje dramatu. Od Ajschylosa do Anouilha, t. 1, przeł. H. Krzeczkowski, W. Niepokólczycki, J. Nowacki, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesOlkusz Piotr (2017), Archipelag Marivaux. Wyspa Niewolników – Wyspa Rozumu – Kolonia, „Pamiętnik Teatralny”, z. 3, s. 84–104.pl
dc.description.referencesPavis Patrice (1998), Słownik terminów teatralnych, słowo wstępne napisała A. Ubersfeld, przeł. oprac. i uzup. S. Świontek, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl
dc.description.referencesPirandello Luigi (1960), Przedmowa autora, przeł. Z. Jachimecka, w: L. Pirandello, Dramaty, przeł. Z. Jachimecka i in., wstęp i nota M. Brahmer, wybór oprac. J. Gałuszka, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 25–38.pl
dc.description.referencesPirandello Luigi (1960), Sześć postaci scenicznych w poszukiwaniu autora. Sztuka do napisania, w: L. Pirandello, Dramaty, przeł. Z. Jachimecka i in., wstęp i nota M. Brahmer, wybór oprac. J. Gałuszka, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 23–116.pl
dc.description.referencesRuta-Rutkowska Krystyna (2010), Metateatralność, metadramatyczność, metatekstowość, „Pamiętnik Literacki”, nr 2, s. 113–138.pl
dc.description.referencesRuta-Rutkowska Krystyna (2012), Polska tradycja metadramatu, Wybrane zagadnienia, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.description.referencesSokół Lech (2021), Watteau, Marivaux, fete galantes, czyli Co może się wydarzyć w ogrodzie, w: L. Sokół, Twarze nowoczesności. Marivaux – Watteau – Baudelaire – Ibsen – Strindberg – Rimbaud – Wyspiański – Witkacy – Regamey, Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, s. 50–64.pl
dc.description.referencesSurma-Gawłowska Monika (2015), Komedia dell’arte, Kraków: Univeristas.pl
dc.description.referencesSzondi Peter (1976), Sztuka o niemożliwości dramatu (Pirandello), w: P. Szondi, Teoria nowoczesnego dramatu 1880/1950, przeł. E. Misiołek, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 122–128.pl
dc.description.referencesŚwiontek Sławomir (1999), Dialog – dramat – metateatr. Z problemów teorii tekstu dramatycznego, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Errata.pl
dc.description.referencesTaviani Ferdinando (2016), Boulevard des Italiens, przeł. J. Dygul, w: Teatr dell’arte, wyb. tekstów: A. Chałupnik i in., red. nauk. D. Sosnowska, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 136–161.pl
dc.description.referencesTeatr dell’arte (2016), wyb. tekstów: A. Chałupnik i in., red. nauk. D. Sosnowska, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume24pl
dc.description.firstpage155pl
dc.description.lastpage173pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0001-6809-0952-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2024, nr 24

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_24_2024_J_Michalczuk_Lever_de_rideau_i_akcja_wlasciwa.pdf105,2 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons