Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/17232
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Sioma, Radosław | - |
dc.date.accessioned | 2024-09-13T06:36:52Z | - |
dc.date.available | 2024-09-13T06:36:52Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 24, 2024, s. 129-154 | pl |
dc.identifier.issn | 2082-9701 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/17232 | - |
dc.description.abstract | The article concerns the relationship between the transcription of a poem and its tonal realisation, using as an example Zbigniew Herbert’s Rovigo. The key question is the situation in which the verse text corresponds to the rhythm of prose (intonational-structural delimitation). Two forms of verse format are distinguished: ‘classical’, acknowledging punctuation marks, and avant-garde, renouncing punctuation marks and, sometimes, capital letters. Consequently, it is possible to use the category of the prose poem understood both as a rhymed prose record in the sense of sound as well as a term describing a type of work in which rhyme delimitation in the phonological sense (rhythm) co-occurs with particles separated on the basis of intonation and syntax. The terminology introduced makes it also possible to consider Zbigniew Herbert as a representative of aesthetic conservative modernism, which combines both conventions of verse writing and uses both regular verse and various varieties of free verse. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en | pl |
dc.subject | Zbigniew Herbert | pl |
dc.subject | text delimitation | pl |
dc.subject | graphic verse | pl |
dc.subject | heterometric free verse | pl |
dc.subject | prose poem | pl |
dc.title | Kiedy wiersz jest prozą (i na odwrót)? O (prozo)wierszu Zbigniewa Herberta Rovigo | pl |
dc.title.alternative | When Is a Poem Prose (and Vice Versa)? On Zbigniew Herbert’s (Prose)poem Rovigo | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0) | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/bsl.2024.24.08 | - |
dc.description.Email | sioma@umk.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Instytut Literaturoznawstwa, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu | pl |
dc.description.references | Dembińska-Pawelec Joanna (2010), „Poezja jest sztuką rytmu”: o świadomości rytmu w poezji polskiej dwudziestego wieku (Miłosz – Rymkiewicz – Barańczak), Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. | pl |
dc.description.references | Dłuska Maria (2001), Prace wybrane, pod red. S. Balbusa, t. 2: Próba teorii wiersza polskiego, Kraków: Universitas. | pl |
dc.description.references | Głowiński Michał (1970), Kunszt wieloznaczności, „Pamiętnik Literacki”, z. 3, s. 129–141. | pl |
dc.description.references | Jacobson Roman (1972), Poetyka w świetle językoznawstwa, przeł. K. Pomorska, w: Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, red. H. Markiewicz, t. 2, Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 23–68. | pl |
dc.description.references | Kulawik Adam (1998), Istota wierszowej organizacji tekstu, w: Problemy teorii literatury, Seria 4: Prace z lat 1985–1994, wybór H. Markiewicz, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, s. 95–123. | pl |
dc.description.references | Kunicki-Goldfinger Tomasz (2018), Rovigo – jakie to miejsce. Szkic do geografii fizycznej i duchowej, w: Świat piękny i bardzo różny, red. J. M. Ruszar, D. Siwor, Kraków: JMR Trans-Atlantyk, Instytut Myśli Józefa Tischnera, s. 227–235. | pl |
dc.description.references | Kwiatkowski Jerzy (1990), Literatura Dwudziestolecia, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl |
dc.description.references | Mastalski Arkadiusz Sylwester (2014), Ostatnia wielka narracja w polskich badaniach wersologicznych. Prozodyjna teoria wiersza Adama Kulawika w trzydziestą rocznicę opublikowania „Istoty wierszowej organizacji tekstu”, „Studia Poetica”, nr 2, s. 191–207. | pl |
dc.description.references | Mastalski Arkadiusz Sylwester (2021), Przerzutnia i wersyfikacja (na marginesie prac Giorgia Agambena i Adama Kulawika), „Forum Poetyki”, nr 25, s. 26–41. | pl |
dc.description.references | Mastalski Arkadiusz Sylwester (2022), Ruch i znaczenie (w) przerzutni, „Studia Poetica”, nr 10, s. 180–205. | pl |
dc.description.references | Mikołajczak Małgorzata (2004), „W cieniu heksametru”. Interpretacje wierszy Zbigniewa Herberta, Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego. | pl |
dc.description.references | Nycz Ryszard (1997), Język modernizmu. Prelogomena historycznoliterackie, Wrocław: Fundacja Na rzecz Nauki Polskiej. | pl |
dc.description.references | Potkański Jan (2002), Rola przerzutni w wierszach Zbigniewa Herberta, w: Herbert. Poetyka, wartości i konteksty, red. E. Czaplejewicz i W. Sadowski, Warszawa: Wydawnictwo DiG, s. 25–34. | pl |
dc.description.references | Sadowski Witold (2004), Wiersz wolny jako tekst graficzny, Kraków: Universitas. | pl |
dc.description.references | Siatkowski Zygmunt (1958), Wersyfikacja Tadeusza Różewicza wśród współczesnych metod kształtowania wiersza, „Pamiętnik Literacki”, nr 3, s. 119–150. | pl |
dc.description.references | Sioma Radosław (2007), Proza, wiersz, proza. Ryszard Krynicki „Kamień, szron”, w: Polska poezja i proza po 1989 roku wobec tradycji, red. A. Główczewski i M. Wróblewski, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 269–271. | pl |
dc.description.references | Tsur Reuven (2006), Sposoby dźwiękowej realizacji przerzutni – zagadnienia perpcepcji i manipulacje eksperymentalne, przeł. J. Płuciennik, B. Śniecikowska, w: Językoznawstwo kognitywne III: Kognitywizm w świetle innych teorii, red. O. Sokołowska, D. Stanulewicz, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 396–409. | pl |
dc.description.references | Wóycicki Kazimierz (1960), Forma dźwiękowa prozy polskiej i wiersza polskiego, Warszawa: PWN. | pl |
dc.identifier.eissn | 2720-0078 | - |
dc.description.volume | 24 | pl |
dc.description.firstpage | 129 | pl |
dc.description.lastpage | 154 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białostockie Studia Literaturoznawcze | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0001-5422-5991 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2024, nr 24 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_24_2024_R_Sioma_Kiedy_wiersz_jest_proza_i_na_odwrot.pdf | 123,69 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL