REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17158
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorNikitorowicz, Jerzy-
dc.date.accessioned2024-09-02T10:20:56Z-
dc.date.available2024-09-02T10:20:56Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationPrzestrzenie międzykulturowe w badaniach i praktyce edukacyjnej, pod red. Jerzego Nikitorowicza, Anny Młynarczuk- Sokołowskiej, Urszuli Namiotko, Białystok 2019, s. 19-32pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-612-5-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17158-
dc.descriptionZdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku – kontynuacja, dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy BIBL/SP/0040/2023/01.pl
dc.description.abstractThe author of the text indicates and presents a range of educational opportunities occurring in the analytical category of „borderland”. He perceives and analyzes the challenges and tasks of contemporary education in the context of functioning on the border. The educational potential of the “borderland” category is manifested by supporting rooting processes in the native culture and at the same time in crossing the borders of local culture and its roots, noticing „others” with their history, differences and similarities, as well as realizing the importance of universal values. The article refers to a monograph based on the functioning of Ukrainian classes at the Pedagogical High School No. 2 in Bartoszyce (Poland) in 1956–1970. The author points to the problems of borders, crossing them and creating „borderlands”. He draws attention to their educational value and intercultural competences, which are currently necessary in the face of growing nationalism.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjecteducationpl
dc.subjectborderspl
dc.subjectborderlandpl
dc.subjectculturepl
dc.subjectinterculturalismpl
dc.subjectintercultural competencepl
dc.titlePogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa z perspektywy działalności Katedry Edukacji Międzykulturowejpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesChałupczak H., Browarek T., Mniejszości narodowe w Polsce 1918–1995, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2000.pl
dc.description.referencesEdukacja – jest w niej ukryty skarb: raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem Jacques’a Delorsa; tłum. W. Rabczuk, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich: Wydawnictwa UNESCO, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesGolka M., Imiona wielokulturowości, Muza, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesHessen S., Filozofia, kultura, wychowanie, Ossolineum, Wrocław 1973.pl
dc.description.referencesKaczor A., Kompetencje wychowawcy świetlicy jako specyficznego miejsca wspomagania rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym – wyzwania pedeutologiczne, rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. Krystyny Ablewicz i promotora pomocniczego dr Anny Królikowskiej, Akademia Ignatianum, Wydział Pedagogiczny, Kraków 2018.pl
dc.description.referencesKłoskowska A., Kultury narodowe u korzeni, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.pl
dc.description.referencesŁaszyn S. (red.), Liceum Pedagogiczne nr 2 w Bartoszycach – klasy ukraińskie 1956–1970, Wydawnictwo „Tyrsa”, Bartoszyce – Olsztyn – Nowy Jork – Iwano-Frankiwsk 2018.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2018.pl
dc.description.referencesNowicka E., Badanie pogranicza. Kilka propozycji metodologicznych, „Pogranicze. Studia Społeczne” 1999, t. 8.pl
dc.description.referencesSadowski A., Pogranicze polsko-białoruskie. Tożsamość mieszkańców, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 1995.pl
dc.description.referencesSzkudlarek T., Pedagogika międzykulturowa, [w:] Pedagogika, Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.pl
dc.description.referencesWeil S., Myśli, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1985.pl
dc.description.referencesWitkowski L., Uniwersalizm pogranicza. O semiotyce kultury Michaiła Bachtina w kontekście edukacji, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2000.pl
dc.description.referencesWitkowski L., W stronę edukacji (dla) pogranicza (pedagogiczne „Bachtinalia”), „Kwartalnik Pedagogiczny” 1990, nr 4.pl
dc.description.referencesZnaniecki F. W., Socjologia wychowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1973.pl
dc.description.firstpage19pl
dc.description.lastpage32pl
dc.identifier.citation2Przestrzenie międzykulturowe w badaniach i praktyce edukacyjnej, pod red. Jerzego Nikitorowicza, Anny Młynarczuk- Sokołowskiej, Urszuli Namiotkopl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Książki/Rozdziały (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
J_Nikitorowicz_Pogranicze_tozsamosc_edukacja_miedzykulturowa.pdf410,81 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)