Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/17072
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Otapowicz, Dorota | - |
dc.contributor.author | Sakowicz-Boboryko, Agnieszka | - |
dc.contributor.author | Bilewicz, Małgorzata | - |
dc.contributor.author | Wyrzykowska-Koda, Dorota | - |
dc.date.accessioned | 2024-08-06T12:02:55Z | - |
dc.date.available | 2024-08-06T12:02:55Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.isbn | 978-83-64817-11-3 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/17072 | - |
dc.description | Zdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku – kontynuacja, dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy BIBL/SP/0040/2023/01. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Trans Humana | pl |
dc.title | Autonomia osób z niepełnosprawnością | pl |
dc.type | Book | pl |
dc.rights.holder | © Copyright by Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana | pl |
dc.description.references | Appelt, K. (2003). Psychologiczne i społeczne źródła zagrożeń poczucia ufności w wieku niemowlęcym. W: A. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchow (red.), Ukryte piętno. Zagrożenia rozwoju w okresie dzieciństwa. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, s. 39-58. | pl |
dc.description.references | Bakiera, L., Stelter, Ż. (2010). Rodzicielstwo z perspektywy rodziców dziecka pełnosprawnego i niepełnosprawnego intelektualnie. Roczniki Socjologii Rodziny, t. 20, Poznań, S. 131-151. | pl |
dc.description.references | Balcerzak-Paradowska, B. (2002). Osoby niepełnosprawne i ich rodziny - charakterystyka demograficzna i społeczno-ekonomiczna. W: B. Balcerzak-Paradowska (red.), Sytuacja osób niepełnosprawnych w Polsce. Raport Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych. | pl |
dc.description.references | Baran, Z. A. (1996). Integracja społeczna dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w przedszkolu, szkole i na uczelni w aspekcie ontologicznym i etycznym. W: J. Pańczyk (red.), Roczniki Pedagogiki Specjalnej, t. 7, Warszawa: WSPS, s. 10-16 | pl |
dc.description.references | Barska, A. (2012). Szkoła twórcza: transformacje i formy jej istnienia we współczesnej praktyce pedagogicznej. Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych, nr 3, S. 51-62. | pl |
dc.description.references | Baruch, G. K, Barnett, R. C. (1986), Consequences of father's participation in family work: Parents' role strain and well-being. Journal of Autism and Developmental Disorders, nr 17, s. 983-992. | pl |
dc.description.references | Blome, P. (2000). Das kann ich allein - Bedeutung und Forderung der Eigenaktivitat im Unterricht mit schwerstmehrfach behinderten Schuler. W: E. Fischer (red.), Padagogik fur Kinder und Jugendliche mit mehrfachen Behinderungen. Dortmund: Verlag Modernes Lernen. | pl |
dc.description.references | Bociek, K (2013). Autonomia jako nadrzędny cel edukacj i w ujęciu Aharona Avirama. Pedagogia Christiana, nr 2/32, s. 119-130. | pl |
dc.description.references | Borzyszkowska, H. (1984). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie i w społeczeństwie. W: A. Hulek (red.), Rewalidacja dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w rodzinie. Warszawa: PWN, s. 34-59. | pl |
dc.description.references | Borzyszkowska, H . (2002). Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w środowisku społecznym. W: D. Lotz, K Wenty (red.), Diagnoza dla osób niepełnosprawnych. Szczecin: Agencja Wydawnicza Kwadra, s. 56-60. | pl |
dc.description.references | Boyd, B. A. (2002). Examining the relationship between stress and lack of social suport in mothers of chidren with autism. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, nr 17, s. 208-215. | pl |
dc.description.references | Bury, M. (2002). Raport ze zogniskowanych wywiadów grupowych. W: M. Mokrzyszewski, B. Post, J. Sikorska (red.), Instytucje i organizacje wspierające osoby niepełnosprawne w Polsce. Warszawa: Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa. | pl |
dc.description.references | Chodkowska, M. (1994). Kulturowe uwarunkowani postaw wobec inwalidztwa oraz osób niepełnosprawnych. Ciągłość i możliwości zmiany. W: M. Chodkowska (red.), Człowiek niepełnosprawny. Problem autorealizacji i społecznego funkcjonowania. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 111-126. | pl |
dc.description.references | Chodkowska, M. (2010). Źródła stereotypów niepełnosprawności i osób nią obciążonych w kręgu kultury europejskiej. W: M. Chodkowska, S. Byra, Z. Kazanowski, D. Osik-Chudowolska, M. Parchomiuk, B. Szabała (red.), Stereotypy niepełnosprawności: między wykluczeniem a integracją. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 13-31. | pl |
dc.description.references | Czapiński, J., Panek, T. (2005). Diagnoza społeczna 2005. Warunki i jakość życia Polaków. Warszawa: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie. | pl |
dc.description.references | Czerepaniak-Walczak, M. (1994). Kompetencje emancypacyjne - ich znaczenie w procesie przemian społecznych. Forum Oświatowe, nr 2, s. 115-125. | pl |
dc.description.references | Ćwirynkało, K., Żywanowska, A. (2004). Wieloaspektowość wsparcia społecznego rodzin wychowujących dziecko niepełnosprawne. W: G. Kwaśniewska, A. Wojnarska (red.), Aktualne problemy wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 75-82. | pl |
dc.description.references | Dąbrowska, M. (2005). Zjawisko wypalenia wśród matek dzieci niepełnosprawnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". | pl |
dc.description.references | Dobrołowicz, W. (1997). Niepełnosprawność a technika. W: J. Rola (red.), Twórcza obecność niepełnosprawnych. Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej. Warszawa, s. 22-24. | pl |
dc.description.references | Domagała-Zysk, E. (2012). Relacje rówieśnicze uczniów z niespecyficznymi trudnościami w nauce. W: E. Domagała-Zysk (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku rówieśniczym. Lublin: Wyd. KUL, s. 13-28. | pl |
dc.description.references | Doroba, M. (2012). Normalizacja, integracja i inkluzja społeczna w życiu osób niepełnosprawnych. Możliwości i ograniczenia. Część 1. Edukacja. Szkoła Specjalna, nr 1(252), S· 5-19. | pl |
dc.description.references | Dreikopel, K. (2013). Współczesna szkoła-twórcza czy odtwórcza? Szkice Humanistyczne, t. 13, nr 1(31), s. 191-202. | pl |
dc.description.references | Dryżałowska, G. (2013), Integracja edukacyjna-od zależności do autonomii. Studia Edukacyjne, nr 25, s. 51-61. | pl |
dc.description.references | Dybczyńska, J. (2012). Obudzić wewnętrzne siły. Strategia empowerment jako innowacyjne podejście w wychowaniu socjoterapii młodzieży. W: M. J. Żmichrowska, W. Grelowska (red.), Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości. t. 19. Zeszyty pedagogiczno-metodyczne. Innowacyjność i kreatywność w pedagogice. nr 3, s. 77-86. | pl |
dc.description.references | Dyduch, E. (2014). Uwarunkowania procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: J. Wyczesany (red.), Dydaktyka specjalna. Wybrane zagadnienia. Gdańsk: Harmonia, s. 39-76. | pl |
dc.description.references | Dykcik, W. (2002). Nowe orientacje i perspektywy badawcze pedagogiki specjalnej dla systemowego wspomagania osób niepełnosprawnych. W: W. Dykcik, Cz. Kossakowski, J. Kuczyńska-Kwapisz (red.), Pedagogika specjalna szansą na realizację potrzeb osób z odchyleniami od normy. Olsztyn - Poznań - Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PTP Oddział w Toruniu, s. 17-46. | pl |
dc.description.references | Dykcik, W. (2012). Wielkowymiarowość, wielokontekstowość niepełnosprawności intelektualnej jako problem społeczno-kulturowy podstawą etosu nowoczesnej edukacji osób upośledzonych na każdym etapie życiowej normalizacji. W: M. Chodkowska, D. Osik-Chudowolska (red.), Osoba z upośledzeniem umysłowym w realiach współczesnego świata. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", s. 45-52. | pl |
dc.description.references | Dykcik, W. (1996). Społeczeństwo wobec problemów autonomii osób niepełnosprawnych. Poznań: Eruditus. | pl |
dc.description.references | Dykcik, W. (2001). Problemy autonomii, integracji społecznej i normalizacji życia osób niepełnosprawnych w środowisku. W: W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, s. 355-378. | pl |
dc.description.references | Dykcik, W. (2001). Problemy autonomii, integracji społecznej i normalizacji życia osób niepełnosprawnych w środowisku. W: W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna. Poznań: Wyd. Uniwersytetu im A. Mickiewicza, s. 355-378. | pl |
dc.description.references | Dykcik, W.(2001). Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauki. W: W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna. Poznań: Wyd. Uniwersytetu im A. Mickiewicza, s. 5-32. | pl |
dc.description.references | Dykcik, W. (2009). Interkulturowe i makrospołeczne konteksty stereotypów w działalności praktycznej z osobami niepełnosprawnymi. Teoretyczne i metodologiczne konteksty pedagogiki specjalnej. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, nr 1, s. 25-58. | pl |
dc.description.references | Filipiak, E. (2008). Uczenie się w klasie szkolnej w perspektywie socjokulturowej. W: E. Filipiak (red,), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW, s. 17-34. | pl |
dc.description.references | Florczykiewicz, j. (2013), Terapia przez kreacje plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". | pl |
dc.description.references | Frohlich, A. (1998). Stymulacja od podstaw. Warszawa: WSiP. | pl |
dc.description.references | Gajdzica, Z.(2010). Kilka uwag na temat teorii kształcenia integracyjnego. Niepełnosprawność, nr 3, s. 32-40. | pl |
dc.description.references | Gajdzica, Z. (2012). Dlaczego dziecko z niepełnosprawnością zwykle staje się uczniem upośledzonym? Kultura - Społeczeństwo - Edukacja, nr 2, s. 31-40. | pl |
dc.description.references | Gałkowska, J. (2014). Rozważania nad podmiotowością a niepełnosprawnością u źródeł współczesnego ujęcia i w perspektywie interdyscyplinarnej. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, nr 2(24), s. 91-109. | pl |
dc.description.references | Gałkowski, T. (1995). Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym. Warszawa: WSiP. | pl |
dc.description.references | Gałkowski, T. (2006). Niepełnosprawność w perspektywie psychopatologii rozwojowej i rezyliencji. W: T. Gałkowski, E. Pisula (red.), Psychologia rehabilitacyjna. Wybrane zagadnienia. Warszawa: PAN, s. 11-27. | pl |
dc.description.references | Gałkowski, T. (1979). Dzieci specjalnej troski. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna. | pl |
dc.description.references | Gałkowski, T. (red.), (1984). Dziecko autystyczne i jego rodzice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe TWK. | pl |
dc.description.references | Gardner, D. (1996). Self-assessment for self-access learning. Tescol Journal, nr 5(3), s. 18-23. | pl |
dc.description.references | Głodkowska, J. (1999). Poznawanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa, WSiP. | pl |
dc.description.references | Głodkowska, J. (2014). Podmiotowość a doświadczanie zależności przez osoby z niepełnosprawnością - normalizacja jako narzędzie ideowe rehabilitacji podmiotowej. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, nr 3(25), s. 87-106. | pl |
dc.description.references | Głodkowska, J. (2008). Różnice nie muszą dzielić. Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej. W: B. Marcinkowska (red.), Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Pekin, s. 13-42. | pl |
dc.description.references | Głodkowska, J.(2013). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - edukacja integracyjna procesem złożonym i trudnym. Szkoła Specjalna, nr 1, s. 5-16. | pl |
dc.description.references | Głodkowska, J., Trochimiak, B. (2012). Niekonwencjonalne prezentacje i szkice rozwiązań w realizacji przedmiotu-dydaktyka specjalna. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, s. 284-318. | pl |
dc.description.references | Golinowska, S. (2002). Demedykalizacja niepełnosprawności i jej konsekwencje instytucjonalne. Polityka Społeczna, nr 2, s. 2-6. | pl |
dc.description.references | Greenglass, E. (2004). Różnice wynikające z ról płciowych, wsparcie społeczne i radzenie sobie ze stresem (tłum. J. Suchecki). W: H. Sęk, R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: PWN, s. 138-151. | pl |
dc.description.references | Gruszczyńska, T. U. (2004). Prawnoadministracyjne i społeczne formy pomocy osobom niepełnosprawnym i rodzinom. W: Z. Palak, Z. Bartkowicz (red.), Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 181-193. | pl |
dc.description.references | Grzybek, G. (2006). Etos małżeństwa a wychowanie. W: W. Korzeniowska, U. Szuścik (red.), Rodzina. Historia i współczesność. Studium monograficzne. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", s. 233-240. | pl |
dc.description.references | Guay, E., SenecaL C., Gauthier, L., Fernet, C.,(2003). Predicting career indecision: A selfdetermination theory perspective. Journal of Counseling Psychology, nr 50, s. 165-177. | pl |
dc.description.references | Hebda-Czaplicka, I. (2002). Możliwość społecznej integracji osób niepełnosprawnych. W: B. Balcerzak-Paradowska (red.), Sytuacja osób niepełnosprawnych w Polsce. Warszawa: Raport Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych, s. 123-155. | pl |
dc.description.references | Heszen-Niejodek, I., Ratajczak, Z. (red.), (2000). Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne. Katowice: Wydawnictwo UŚ. | pl |
dc.description.references | Hulek, A. (1993). Podstawy, stan obecny i przyszłość edukacji osób niepełnosprawnych. W: A. Hulek (red.), Edukacja osób niepełnosprawnych. Warszawa: PAN, s. 18-47. | pl |
dc.description.references | International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF), (2001). Geneva: World Health Organization, przekład w języku polskim: Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF), (2009). Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia. | pl |
dc.description.references | International Classification of Impairments Disabilities and Handicaps (1980). Geneva: World Health Organization, | pl |
dc.description.references | Jachimczak, B. (2013). Samorealizacja życiowa osób z niepełnosprawnością. Studia Edukacyjne, nr 28, s. 47-55. | pl |
dc.description.references | Jan Paweł II (1999). List rodziny. W: Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, t. 2, wybór K. Lubowiecki, Kraków, s. 51-55. | pl |
dc.description.references | Januszewska, E. (20 00). Style reagowania na stres w kontekście postaw rodzicielskich: Badania młodzieży w okresie adolescencji. W: D. Kornas-Biela (red.), Rodzina: żródło życia i szkoła miłości. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, s. 313-344. | pl |
dc.description.references | Jutrzyna, E. (2011). Rozważania nad rozwojem potencjału twórczego osób niepełnosprawnych. W: E. Lubińska-Kosciołek, K. Plutecka (red.), Stymulowanie potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", S. 13-26. | pl |
dc.description.references | Kadzikowska-Wrzosek, R. (2010). Wolna wola w świetle badań współczesnej psychologii nad procesami samoregulacji i samokontroli. Psychologia Społeczna, nr 54(15), s. 165-177. | pl |
dc.description.references | Kadzikowska-Wrzosek, R. (2010). Wolna wola w świetle badań współczesnej psychologii nad procesami samoregulacji i samokontroli. Psychologia Społeczna, t. 5, nr 4(15), S. 330-344. | pl |
dc.description.references | Kalicki, P. (1991). O miłości, małżeństwie i rodzinie: odstarożytności do Jana Pawła II. Kowno: Wydawnictwo Roy. | pl |
dc.description.references | Karski, J. B. (1999). Promocja zdrowia. Warszawa. Wydawnictwo Ignis. | pl |
dc.description.references | Karwowska, M. (2007). Macierzyństwo wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW. | pl |
dc.description.references | Karwowska, M. (2003). Wspieranie rodziny dziecka nie pełnosprawnego umysłowo (w kontekście społecznych zmian). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". | pl |
dc.description.references | Kastory-Bronowska, M., Pakuł, Z. (2004). Model opieki na dziećmi w wieku od o do 7 lat z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego w Ośrodku Wczesnej Interwencji. W: G. Kmita i T. Karczmarek (red.), Wczesna interwencja miejsce psychologa w opiece nad małym dzieckiem i jego rodziną. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe EMU, s. 111-124. | pl |
dc.description.references | Kawczyńska-Butrym, Z. (1996). Niepełnosprawność - specyfika pomocy społecznej. Katowice: Wydawnictwo Śląsk. | pl |
dc.description.references | Kazanowski, Z. (2015). Społeczny wymiar współczesnej koncepcji niepełnosprawności intelektualnej. Annales Universitatis Maria Curie-Skłodowska, Sectio J, nr 28(1), s. 33-43. | pl |
dc.description.references | Kazubowska, U. (2010). Współczesna rodzina - głęboki kryzys czy wielka szansa? Biuletyn Integracji Społecznej Województwa Zachodniopomorskiego, Szczecin, s. 12-18. | pl |
dc.description.references | Kirenko, J. (2003). Nie jesteś sam. Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnościq. Lublin: Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej i Zatrudnienia Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie. | pl |
dc.description.references | Kirenko, J. (2002). Indywidualny a społeczny model niepełnosprawności - próba empirycznej weryfikacji. W: Z. Tarkowski, G. Jastrzębowska (red.), Człowiek wobec ograniczeń - niepełnosprawność komunikowanie diagnoza terapia. Lublin: Wydawnictwo Fundacji "ORATOR", s. 67-87. | pl |
dc.description.references | Kirenko, J. (2002). Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnościq. Ryki: Wyższa Szkoła Umiejętności Pedagogicznych i Zarządzania w Rykach. | pl |
dc.description.references | Kirenko, J. (2004). Dylematy wsparcia społecznego osób z niepełnosprawnością. W: Z. Palak, Z. Bartkowicz (red.), Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 11-18. | pl |
dc.description.references | Klimczuk, A. (2013). Współczesna polityka społeczna wobec niepełnosprawności i osób niepełnosprawnych. Pogranicze. Studia Społeczne, t. 22, S. 185-200. | pl |
dc.description.references | Kodzikowska-Wrzosek R. (2012). Determinizm i nieświadoma wola a podmiotowość. Psychologia Społeczna, t. 7, 2(21), 140-150. | pl |
dc.description.references | Kołaczek, B. (2010). Polityka społeczna wobec osób niepełnosprawnych. Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych. | pl |
dc.description.references | Komorska, M. (2000). Sytuacja dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w społeczeństwie polskim. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. | pl |
dc.description.references | Konieczna, E. J. (2004). Arteterapia w teorii i praktyce. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". | pl |
dc.description.references | Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. 1997, nr 78, poz. 483). | pl |
dc.description.references | Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. 1991 r., nr 120, poz. 526). | pl |
dc.description.references | Korzeniowski, K., Zieliński, R., Daniecki, R., (1983). Podmiotowość jednostki w koncepcjach psychologicznych i organizacyjnych. Wrocław - Warszawa - Gdańsk: Ossolineum. | pl |
dc.description.references | Korzon, A. (2005). Autonomia niepełnosprawnych warunkiem ich pełnej rehabilitacji. W: A. Klinik, J. Rottermund, Z. Gajdzica (red.), Edukacja - socjalizacja - autonomia w życiu osoby niepełnosprawnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", s. 13-18. | pl |
dc.description.references | Korzon, A. (2006). Społeczeństwo wobec autonomii osób niesłyszących. W: Z. Palak (red.), Jakość życia osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 131-138. | pl |
dc.description.references | Kosakowski, Cz. (2003). Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. | pl |
dc.description.references | Kosakowski, Cz., Krause, A., Żyta, A. (red.), (2007). Osoba z niepełnosprawnością w systemie rehabilitacji, edukacji i wsparcia społecznego. Olsztyn: Wydawnictwo UWM. | pl |
dc.description.references | Kosmalowa, J. (2012), Jak żyć w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym? W: A. Grabowska (red.), Szczególne rodzicielstwo. Poradnik dla rodziców dziecka z niepełnosprawnością. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT, s. 21-55. | pl |
dc.description.references | Kościelak, R. (1995). Integracja społeczna niepełnosprawnych umysłowo. Gdańsk: Wydawnictwo UG. | pl |
dc.description.references | Kościeiska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.description.references | Kotowska-Szulżyk, A. (2004). Wspieranie osób niepełnosprawnych w procesie rehabilitacji. W: Z. Palak, Z. Bartkowicz (red.), Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 153-159. | pl |
dc.description.references | Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.), Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, s. 36-58. | pl |
dc.description.references | Kozubska, A. (2002). Humanizacja relacji edukacyjnych jako czynnik wspierający proces integracji. W: W. Dykcik, Cz. Kosakowski, J. Kuczyńska-Kwapisz (red.), Pedagogika specjalna szansą na realizację potrzeb osób z odchyleniami od normy. Olsztyn - Poznań - Warszawa: Wydawnictwo PTP, s. 153-162. | pl |
dc.description.references | Krause, A. (2009). Teoretyczne i empiryczne problemy pedagogiki specjalnej. Zarys obszarów badawczych. Niepełnosprawność, Teoretyczne i metodologiczne konteksty pedagogiki specjalnej, nr 1, s. 9-24. | pl |
dc.description.references | Krause, A. (2010). Pedagogika robocza - złudzenia i nadzieje w alternatywności w pedagogice specjalnej. W: Z. Melosik, B. Śliwerski (red.), Edukacja alternatywna w XX wieku. Poznań - Kraków, Oficyna Wydawnicza "Impuls", s. 39-50. | pl |
dc.description.references | Krause, A. (2011). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". | pl |
dc.description.references | Krause, A. (2004). Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". | pl |
dc.description.references | Krause, A., Żyta, A., Nosarzewska, S. (2010). Normalizacja środowiska społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit". | pl |
dc.description.references | Krauze-Sikorska, H. (2006). Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. | pl |
dc.description.references | Kruk, M. (1996). Relacje między rodzeństwem zdrowym! i niepełnosprawnym w rodzinie. Światło i Cienie, nr 2(12), s. 4-8. | pl |
dc.description.references | Kurzynowski, A. (1996). Osoba niepełnosprawna w polityce społecznej. W: J. Auleytner, J. Mikulski (red.), Polityka społeczna wobec osób niepełnosprawnych. Drogi do integracji. Warszawa: Wydawnictwo KIG-R, s. 18-33. | pl |
dc.description.references | Kwaśnica, R.(1995). Ku dialogowi w pedagogice, W: R. Kwaśnica, J.Semków (red.), Ku dialogowi w pedagogice: VI Forum Pedagogów. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 11-27. | pl |
dc.description.references | Kwaśniewska, G., Wojnarska, A. (2004). Pomoc rodzinie dziecka niepełnosprawnego - wybrane kierunki oddziaływań. W: G. Kwaśniewska, A. Wojnarska (red.), Aktualne problemy wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 183-193. | pl |
dc.description.references | Kwiatkowska, M. (2006). Zwyczajne towarzyszenie zamiast specjalnej troski. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Pedagogiczno-Psychologicznej. | pl |
dc.description.references | Lubińska-Kosciołek, E. Plutecka, K. (2011.) Wstęp. W: E. Lubińska-Kosciołek, K. Plutecka (red.), Stymulowanie potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", s. 9-10. | pl |
dc.description.references | Łagoda, A. (2009). Wielopłaszczyznowość ujmowania podmiotowości: podmiotowość jako kategoria pedagogiczna, filozoficzna, psychologiczna i socjologiczna. W: J. Niemiec, A. Popławska (red.), Podmiotowość we współczesnej edukacji. Oglą,dy - intencje - realia. Białystok: Prymat, s. 137-152. | pl |
dc.description.references | Łoza B., Chmielewska-Plaskota, A. (2014). Arteterapia, cz. l. Warszawa: Difin S. A. | pl |
dc.description.references | Maciarz, A., (2004). Znaczenie więzi emocjonalno-społecznych w tworzeniu macierzyństwa dla niepełnosprawnego dziecka. Szkoła Specjalna, nr 2, s. 83-87. | pl |
dc.description.references | Majewski, T. (2006). Praca zawodowa - ważny wyznacznik jakości życia osób niepełnosprawnych (polityka Unii Europejskiej wobec zatrudnienia osób niepełnosprawnych). W: Z. Palak (red.), Jakość życia osób niep ełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 51-55. | pl |
dc.description.references | Marcysiak, l. (1999). Lęk i obciążenie stresem matek wychowujących dzieci niepełnosprawne. Psychologia Wychowawcza, nr 3, s. 260-264. | pl |
dc.description.references | Matyjas, B. (2008). Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak". | pl |
dc.description.references | May, T. (2011). Pojęcie autonomii. Zoon Politikon, nr 2, s. 34-53. | pl |
dc.description.references | Mead, M. (1978). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa: PWN. | pl |
dc.description.references | Minczakiewicz, E. M. (2001). Wsparcie społeczne rodziny próbą odpowiedzi na potrzeby dziecka niepełnosprawnego i jego najbliższych. W: A. Maciarz, Z. Janiszewska-Nieścioruk, H. Ochonczenko (red), Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i w środowisku lokalnym. Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe, s. 123-138. | pl |
dc.description.references | Minczakiewicz, E. M. (2014). Wsparcie społeczne rodzin postawionych wobec dylematu narodzin dziecka z zespołem Downa i wyzwań związanych z jego wychowaniem. W: M. Piorunek (red.), Pomoc - wsparcie społeczne - poradnictwo. Od teorii do praktyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 453-480. | pl |
dc.description.references | Minczakiewicz, E., Karvelis, V. (2002). Normalizacja życia rodziny podstawą edukacji dziecka niepełnosprawnego. W: E. Minczakiewicz (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie i szkole. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", s. 61-70. | pl |
dc.description.references | Moraczewska, B. (2008). Sytuacja rodzinna i społeczna rodzeństwa pełnosprawnego mającego brata lub siostrę z niepełnosprawnością. Seminare, t. 25, s. 289-299. | pl |
dc.description.references | Mudyń, K. (2012). Podmiotowość. Co to może znaczyć? Psychologia Społeczna, t. 7, nr 2, S. 151-157. | pl |
dc.description.references | Muszyńska, E. (1995). Ogólne problemy wychowania w rodzinie dzieci niepełnosprawnych. W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: PWN, s. 103-149. | pl |
dc.description.references | Nęcka, E. (1999). Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". | pl |
dc.description.references | Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl |
dc.description.references | Niedudziak, R. (2011). Rzeźba osób głuchoniewidomych - zjawisko artystyczne, zjawisko terapeutyczne. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, nr 1(3), s. 21-33. | pl |
dc.description.references | Niewęgłowski, J. (2006). Rodzina i wychowanie wobec wyzwań III tysiąclecia w świetle dokumentów Kościoła. W: W. Korzeniowska, U. Szuścik (red.), Rodzina. Historia i współczesność. Studium monograficzne. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", s. 63-70. | pl |
dc.description.references | Noom, M. J., Dekovi'c, M., Meeus, W. (1999). Autonomy, attachment, and psychosocial adjustment during adolescence: A double-edged sword? Journal of Adolescence, t. 22, S. 771-783. | pl |
dc.description.references | Nowak, A. (2007). Rola prawa w systemie wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych. W: Z. Gajdzica red.), Rozwój i funkcjonowanie osób niepełnosprawnych. Konteksty edukacyjne i prawne. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", s. 171-180. | pl |
dc.description.references | Obuchowska, I. (1996). O autonomii w wychowaniu niepełnosprawnych dzieci i młodzieży. W: W. Dykcik (red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych. Od diagnoz do prognoz i do działań. Poznań: Wydawnictwo Eruditus, s. 15-23. | pl |
dc.description.references | Obuchowska, l. (red.) (1995). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP. | pl |
dc.description.references | Obuchowska, I. (1996). O autonomii w wychowaniu niepełnosprawnych dzieci i młodzieży. W: W. Dykcik (red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych. Poznań: Wydawnictwo "Eruditus", 25-31. | pl |
dc.description.references | Olbrycht, K. (2006). Wychowanie do źycia w rodzinie jako wspólnocie osób. W: W. Korzeniowska, U. Szuścik (red.), Rodzina. Historia i współczesność. Studium monograficzne. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 241-250. | pl |
dc.description.references | Olechnowicz, H. (1995). Dziecko własnym terapeutą. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.description.references | Olubiński, A. (1996). Wsparcie społeczne w pracy socjalno-wychowawczej. Zarys problematyki. Wychowanie na co Dzień, nr 10-11, s. 17-20. | pl |
dc.description.references | ONZ, (1995). Podstawowe zasady dotyczące wyrównywania możliwości rozwojowych dla osób niepelnosprawnych, przyjęte przez Ogólne Zgromadzenie Narodów Zjednoczonych na sesji 48 w dn. 20 12. 1993. Szkoła Specjalna, nr 4, s. 195-198. | pl |
dc.description.references | Ossowski, R. (1999). Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. | pl |
dc.description.references | Ostrowska, A. (1999). Niepełnosprawni w społeczeństwie. Postawy społeczeństwa polskiego wobec ludzi niepełnosprawnych. Raport z badań. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN; Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepelnosprawnych. | pl |
dc.description.references | Ostrowska U. (2009). Idea podmiotu i podmiotowości w edukacji z perspektywy aksjologicznej. W: J. Niemiec, A. Popławska (red.) Podmiotowość we współczesnej edukacji: oglądy, intencje, realia. Białystok: Wydawnictwo Niepaństwowej Wyższej Szkoły Pedagogicznej, s. 28-37. | pl |
dc.description.references | Ostrowska, A. (1994). Niepełnosprawni w społeczeństwie. Postawy społeczeństwa polskiego wobec ludzi niep ełnosprawnych. Warszawa: PAN. | pl |
dc.description.references | Otapowicz, D. (2009). Twórczość plastyczna jako środek budowania kontaktu i komunikacji z dzieckiem autystycznym. Edukacja, nr 3, s. 104-109. | pl |
dc.description.references | Panek, W. (1990). Twórczość ludowa jako przejaw psychicznych potrzeb człowieka. Warszawa: PWN. | pl |
dc.description.references | Parys K. (2014). Edukacja ku twórczości w systemie kształcenia specjalnego ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji uczniów niepełnosprawnych intelektualnie. W: J. Wyczesany (red.), Dydaktyka specjalna. Wybrane zagadnienia. Gdańsk: Harmonia; Universalis, S. 115-150. | pl |
dc.description.references | Pichalski, R. (1984). Uczestnictwo niepełnosprawnych w kulturze (w porównaniu z ludźmi pełnosprawnymi). Warszawa: Centrum Naukowo-Badawcze Spółdzielni Inwalidów CZS1. | pl |
dc.description.references | Pichalski, R. (2012). Twórczość literacka i plastyczna niepełnosprawnych. Toruń: Wydawnictwo Naukowe GRADO. | pl |
dc.description.references | Pilecka W., Pilecki J. (1006). Warunki i wyznaczniki rozwoju autonomii dziecka upośledzonego umysłowo. W: W. Dykcik. (red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych. Poznań: Eruditus, s. 31-48. | pl |
dc.description.references | Pisula, E. (1994). Zespół wypalenia się sił u rodziców dzieci autystycznych. Nowiny Psychologiczne, nr 3, s. 83-89. | pl |
dc.description.references | Ploch, L. (2014). Konteksty aktywności artystycznej osób z niepełnosprawnością, Warszawa: Difin S. A. | pl |
dc.description.references | Ploch, L. (2008). Kreacja dźwięku w inspiracji muzycznej osób niepełnosprawnych, W: Arteterapia drogą, wyjścia z izolacji osób niepełnosprawnych. Warszawa: Fundacja Wspólna Droga. | pl |
dc.description.references | Ploch, L. (2010). Inclusion of the Intellectually of Disabled in Culture and Art., W: T. Żułkowska, L. Konopska (red.), Disability - the Contextuality ofits Meaning. Szczecin: University of Szczecin. | pl |
dc.description.references | Ploch, L. (2011). Wychowanie do aktywności artystycznej uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w internacie, W: K. Ćwirynkało (red.), Wychowanie w edukacji specjalnej osób z lekką, niepełnosprawnością, intelektualną,. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. | pl |
dc.description.references | Pomiankiewicz, Ł. (2013). Podmiot wobec struktur społecznych. Jeana-Paula Sartre'a i Pierre'a Bourdieu konceptualizacja podmiotowości społecznej. Studia Socjologiczne, nr 2(209), s. 47-69. | pl |
dc.description.references | Popek, S. (2001). Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: Wydawnictwo UMCS. | pl |
dc.description.references | Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". | pl |
dc.description.references | Przetacznik-Gierowska, M., Makiełło-Jarża, G. (1985). Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego. Warszawa: WSiP. | pl |
dc.description.references | Ratajczak, Z. (2000). Stres - radzenie sobie - koszty psychologiczne. W: I. Heszen-Niejodek, Z. Ratajczak (red.), Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 65-87. | pl |
dc.description.references | Ratajczak, Z. (2000). Stres - radzenie sobie - koszty psychologiczne. W: I. Heszen-Niejodek, Z. Ratajczak (red.), Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 65-87. | pl |
dc.description.references | Ryan R. M., Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, s. 68-78. | pl |
dc.description.references | Rzeźnicka-Krupa, J. (2012). Niepełnosprawność w perspektywie społeczno-kulturowej: źródła zmian w obszarze konstruowania pola zainteresowań pedagogiki specjalnej. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, nr 2(16), s. 7-22. | pl |
dc.description.references | Sadowska, S. (2005). Ku orientacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu osób niepelnosprawnych. Toruń: Akapit. | pl |
dc.description.references | Sakowicz-Boboryko, A. (2005). Rodzina jako realizator potrzeb rehabilitacyjnych dzieci niepełnosprawnych. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana. | pl |
dc.description.references | Sakowicz-Boboryko, A. (2016). Wspieranie rodziców w rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością słuchową. W kręgu odpowiedzialności. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. | pl |
dc.description.references | Scheuffgen K., Happé E, Anderson M, Frith U. (2000). High "intelligence", low "IQ"? Speed of processing and measured IQ in children with autism. Dev Psychopathology, t. 12, s. 83-90. | pl |
dc.description.references | Schunk, D. (2005). Self-regulated learning: The educational legacy of Paul R. Pintrich. Educational Psychologist, t. 40 (2), s. 85-94. | pl |
dc.description.references | Sekułowicz, M. (2000). Matki dzieci niepełnosprawnych wobec problemów życiowych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. | pl |
dc.description.references | Sęk, H. (2004). Rola wsparcia społecznego w sytuacjach stresu życiowego. O dopasowaniu wsparcia do wydarzeń stresowych. W: H. Sęk, R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: PWN. | pl |
dc.description.references | Sękowski, T. (2003). Pedagog wobec problemu uprzedzeń do niepełnosprawnego ucznia. Auxilium Sociale, nr 2(26), s. 62-73. | pl |
dc.description.references | Sheldon, K. M., Elliot, A. J., Kim, Y., Kasser, T. (2001). What is satisfying about satisfying events? Testing 10 candidate psychological needs' Journal of Personality and Social Psychology, t. 80, nr 2, s. 325-339. | pl |
dc.description.references | Sidor, B. (2005). Psychospołeczne aspekty funkcjonowania młodzieży mającej rodzeństwo z niepełnosprawnością umysłową. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. | pl |
dc.description.references | Siek, S. (1999). Poziom agresywności i lęku u matek dzieci niepełnosprawnych. Studia z Psychologii, t. 9, 49-56. | pl |
dc.description.references | Siemińska, M. J. (1996). Zmaganie się rodziców z chorobą nowotworową dziecka. Psychoterapia, 2(97), s. 19-34. | pl |
dc.description.references | Siwek, Z. (2012). Autonomia adolescentów w świetle ich przywiązania i relacji rodzinnych. Psychologia Rozwojowa, nr 3, s. 25-38. | pl |
dc.description.references | Skórczyńska, M. (2006). Podejście zorientowane na rodzinę we współczesnej teorii i praktyce wczesnej interwencji. W: B. Cytowska, B. Winczura (red,), Dziecko z zaburzeniami w rozwoju: konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", s. 281-285. | pl |
dc.description.references | Skrzetuska, E., Osik-Chudowolska, D., Wojnarska, A. (2002). Poziom życia osób niepełnosprawnych w okresie transformacji ustrojowej w ich własnej ocenie. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. | pl |
dc.description.references | Smykowska, D. (2008). Współpraca szkoły z rodziną w zaspokajaniu potrzeb rozwojowychdzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym - działania stosowane i postulowane. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". | pl |
dc.description.references | Sobolewska, A. (2002). Cela. Odpowiedź na zespół Downa. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B. | pl |
dc.description.references | Sokołowska, M. (1981). Odpowiedzialność społeczna za grupy zależne. Studia Socjologiczne, nr 3, s. 7-27. | pl |
dc.description.references | Sorkowicz, A. (2006). Wychowanie w rodzinie - w nauczaniu Jana Pawła II (wybrane zagadnienia). W: W. Korzeniowska, U. Szuścik (red.), Rodzina. Historia i współczesność. Studium monograficzne. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", s. 47-54. | pl |
dc.description.references | Sowa, J. (2004). Relacje interpersonalne w procesie wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych. W: Z. Palak, Z. Bartkowicz (red.), Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 29-45. | pl |
dc.description.references | Sowa, J. (2006). Wyrównywanie startu życiowego osób niepełnosprawnych. W: Z. Palak (red.), Jakość życia osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 65-80. | pl |
dc.description.references | Sowa, J., Wojciechowski, F. (2001). Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE. | pl |
dc.description.references | Speck, O. (2005). Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl |
dc.description.references | Speck, O. (1991). Chaos Und Autonomie in der Erziehung. Munchen: Reinhardt. | pl |
dc.description.references | Sperska, E. (2002). Pomoc wolontarystyczna osobom z upośledzeniem umysłowym na terenie miasta Bydgoszczy. (niepublikowana praca magisterska). Bydgoszcz. | pl |
dc.description.references | Stachyra, K., Grudziewska E. (2007). Muzykoterapia i terapiQ przez sztuki plastyczne w piśmiennictwie polskojęzycznym. Lublin: Wydawnictwo UMCS. | pl |
dc.description.references | Stelter, Ż. (2006). Rodzina z dzieckiem upośledzonym umysłowo. Roczniki Socjologii Rodziny, t. 17, s. 255-275. | pl |
dc.description.references | Stepnicka A. (2000). Podmiotowe aspekty Ja a koncepcja siebie. Roczniki Psychologiczne, nr 3, s. 49-70. | pl |
dc.description.references | Strelau, J. (red.) (2005). Psychologia. Podręcznik Akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, t. 3. | pl |
dc.description.references | Strzałecki, A. (1989). Twórczość a style rozwiązywania problemów. Wrocław: Ossolineum. | pl |
dc.description.references | Szczepankowska, B., Mikulski, J. (red.). (1999). Osoby niepełnosprawne w środowisku lokalnym. Wyrównywanie szans. Warszawa: CEBRON. | pl |
dc.description.references | Szumski, G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN. | pl |
dc.description.references | Szumski, G. (2014). Edukacja włączająca - niedokończony projekt. Ruch Pedagogiczny, nr 4, s. 127-139. | pl |
dc.description.references | Szymańska, K. (1987). Stosunki emocjonalne między rodzeństwem a struktura rodziny. Problemy Rodziny, nr 4, s. 12-21. | pl |
dc.description.references | Szymański, M. S. (1996). Twórczość a style poznawcze uczniów. Warszawa: WSiP | pl |
dc.description.references | Świat człowieka, świat sztuki dedykowane Irenie Wojnar (1996). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. | pl |
dc.description.references | Tatarkiewicz, W. (1976). Dzieje sześciu pojęć. Warszawa: PWN. | pl |
dc.description.references | Tomasik, E. (red.). (1997). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. | pl |
dc.description.references | Trochimiak, B, Gosk, U. (2012). Nauczanie diagnostyczne w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, s. 140-180. | pl |
dc.description.references | Trzópek, J. (2012). Podmiot w psychologii: odpowiedzi na artykuły komentujące. Psychologia Społeczna, t. 7, nr 2(21), s. 158-161. | pl |
dc.description.references | Twardowski, A. (1995). Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych. W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP, s. 18-54. | pl |
dc.description.references | Twardowski, A. (1995). Pomoc rodzicom dzieci niepełnosprawnych. W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP, s. 547-582. | pl |
dc.description.references | Tyszka, Z. (1997). Podstawowe pojęcia i zagadnienia socjologii rodziny. Poznań: Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego. | pl |
dc.description.references | Uszyńska-Jarmoc, J. (2007). Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana. | pl |
dc.description.references | Walczak, G. (2012). Obudowa metodyczna kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa, Wyd. APS, s. 198-213. | pl |
dc.description.references | Warchał, M., Skibska, J. (2011). Edukacja inkluzyjna dziecka niepełnosprawnego w szkole ogólnodostępnej, a integracja społeczna. W: K. Denek, A. Kamińska, W. Kojs, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra w kontekście wyzwań współczesności. Sosnowiec, Oficyna Wydawnicza Humanitas, s. 369-386. | pl |
dc.description.references | Wasilewska, A. (2005). Szkolnictwo specjalne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. W: Cz. Kosakowski, C. Rogowski (red.), Wielowymiarowość edukacji osób z niepełnosprawnością. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, s. 183-193. | pl |
dc.description.references | Wehmeyer M. L. (1998). Self-Determination and Individuals With Significant Disabilities: Examining Meanings and Misinterpretations. JASH - Now titled RPSD (Research and Practice for Persons with Severe Disabilities), t. 23, nr 1, s. 5-16. | pl |
dc.description.references | Wester, J. H, Loyo, A. C. (2013). Dobro wspólne i edukacja włączająca. Przyczynek do dyskusji o rozwoju kompetencji społecznych, kulturowych i międzykulturowych. Filozofia Polityczna i Edukacja Demokratyczna, nr 1, s. 27-46 | pl |
dc.description.references | Wicek, G, Kowalski, A. (2007). Powodzenie w kształceniu integracyjnym a wybrane zmienne psychospołeczne - weryfikacja modelu teoretycznego. Roczniki Psychologiczne, t. 10, nr 2, s. 89-111. | pl |
dc.description.references | Wielecki, K. (1989). Podmiotowość społeczna i jej makrostrukturalne uwarunkowania. W: P. Buczkowski, R. Cichocki (red.), Podmiotowość: możliwość, rzeczywistość, konieczność. Poznań: Redakcja Wydawnictw Ośrodka Analiz Społecznych ZMW, s. 29-49. | pl |
dc.description.references | Wielgosz, E. (1995). Wychowanie dzieci niesprawnych somatycznie. W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP, s. 394-463. | pl |
dc.description.references | Wiliński, M. (2010). Modele niepełnosprawności: indywidualny - funkcjonalny - społeczny. W: A. Brzezińska, R. Koczan, K. Smoczyńska (red.), Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 60-95. | pl |
dc.description.references | Wojciechowski, F. (1990). Dziecko upośledzone umysłowo w rodzinie. Warszawa: WSiP. | pl |
dc.description.references | Wojtasiak, E. (1997). Rehabilitacja osób niepełnosprawnych - założenia teoretyczne i działalność praktyczna. W: J. Pańczyk (red.), Roczniki Pedagogiki Specjalnej, t. 8, Warszawa: WSPS, s. 297-311. | pl |
dc.description.references | Wojtyła, K. (1994). Osoba i czyn oraz inne źródła antropologiczne. Lublin: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL. | pl |
dc.description.references | Wojtyła, K. (1994). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin Wyd. Towarzystwa Naukowego KUL. | pl |
dc.description.references | Woronowicz, B. T. (2002). Pomoc uzależnionym i ich rodzinom - rola ruchów samopomocowych. Służba Zdrowia, nr 51-56, s. 26-32. | pl |
dc.description.references | Wróblewska, M. (2015). Kompetencje twórcze w dorosłości. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana. | pl |
dc.description.references | Wyczesany, J. (2005). Pedagogika upośledzonych umysłowo. Kraków, Oficyna Wydawnicza "Impuls". | pl |
dc.description.references | Wyczesany, J. (2006). Niepełnosprawność jako problem społeczny. Pedagogika specjalna, nr 4, s. 18-20. | pl |
dc.description.references | Wyczesany, J. Gajdzica, Z. (2006). Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Kraków, Wyd. AP. | pl |
dc.description.references | Wyrzykowska, D. (2001). Działalność twórcza osób niepełnosprawnych. W: Dlaczego tworzę, Kraków: Fundacja Sztuki Osób Niepełnosprawnych, s. 59-74. | pl |
dc.description.references | Wyrzykowska, D. (2011). Aktywność twórcza osób z dysfunkcją narządu wzroku i jej znaczenie w rehabilitacji. W: A. Cudowska (red.), Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana, s. 378-384. | pl |
dc.description.references | Zacharuk, T. (2011). Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny, nr 1(20), s. 2-7. | pl |
dc.description.references | Zawiślak, A. (2008). Problemy autonomii osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, M. Karwowska (red.), s. 41-59. | pl |
dc.description.references | Zielińska-Król, K. (2015). Automarginalizacja jako bariera w adaptacji i readaptacji społeczno-zawodowej osoby niepełnosprawnej. Roczniki Teologiczne, nr 1, s. 69-83. | pl |
dc.description.references | Ziemska, M. (1980). Postawy rodzicielskie i ich wpływ na osobowość dziecka. W: M. Ziemska (red.), Rodzina i dziecko. Warszawa: PWN, s. 155-197. | pl |
dc.description.references | Żuraw, H. (1996). Uczestnictwo kulturalne młodzieży niepełnosprawnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. | pl |
dc.description.references | Żyta, A. (2013). Samostanowienie osób z niepełnosprawnością intelektualną - przeszłość, teraźniejszość przyszłość. Szkice Humanistyczne, t. 13, nr 1(31), s. 67-76. | pl |
dc.description.references | Barnes C., Disability Studies: what's the point? Notes jor a verbal presentation at the Disability Studies, Theory, Policy and Practice Conjerence, University of Lancaster, September 4, 2003. Pobrane z: http://disability-studies.leeds.ac.uk/files/library/Barnes-Whats-thepoint.pdf; [dostęp: 2.02.2016]. | pl |
dc.description.references | Dąbrowska A., Radzenie sobie ze stresem rodziców dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Pobrane z: http://www.porazeniemozgowe.com.p1/artykul_numer_24.html, [dostęp: 28.02.2014]. | pl |
dc.description.references | Deci E. L. , Ryan Ri. M., The Handbook of Self-Determination Research, University of Rochester Press, 2002. Pobrane z: http://kopiloth.de/sdthb.pdf; [dostęp: 2.10.2014]. | pl |
dc.description.references | Hamerlińska A., Kształtowanie osobowości dziecka zdrowego w obliczu niepełnosprawnego rodzeństwa. Pobrane z: www.kpsw.edu.pl. [dostęp: 16.02.2014]. | pl |
dc.description.references | Hertzman, C., Leave no Child Behind. Social Exclusion and Child Development. Laid-law Foundation. Pobrane z: www.laidlawfdn.org Pobrane z: http://www.larche.org.pl/uploads/attachment/file/136/ksi_ka_-_SPE_Domagala-Zyk_2012. pdt; [dostęp: 28.02.2016]. | pl |
dc.description.references | http://bazy.ngo.pl/search/info.asp?id=3943S, [dostęP: 13.11.2014]. | pl |
dc.description.references | http://idn.org.pl/fson/fkon/, [dostęp: 13.11.2014]. | pl |
dc.description.references | http://idn.org.pl/fson/ofundpl.html, [dostęp: 13.11.2014]. | pl |
dc.description.references | http://www.aktywizacja.org.pl/warszawa/aktualnosci-warszawa/338 -niepelnosprawniaktywni-w-kulturze, [dostęp: 13.112014]. | pl |
dc.description.references | http://www.amun.com.pl/kontakt/o_nas.htm. [dostęP: 13.11.2014]. | pl |
dc.description.references | http://www.gazetapodatnika.pl/artykuły/orzekanie_o_niepelnosprawnosci-a_2942.htm[dostęp: 16.07.2009]. | pl |
dc.description.references | http://www.kpsw.edu.pl/menu/pobierz/NOE6/malgorzata_karwowska.pdf, [dostęp: 4.09.2014]. | pl |
dc.description.references | http://www.neraida.pl/index.php/baza-wiedzy/item/56-konsekwencje-radzenia-sobie-zestresem, [dostęp: 25.08.2014]. | pl |
dc.description.references | Jan Paweł II, Encyklika Ewangelium Vita. Pobrane z: http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/encykliki/evangelium_1.html, [dostęp: 15.11.2016]. | pl |
dc.description.references | Jan Paweł II, List do artystów. Pobrane z: http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/Jan_pawel_II/listy/do_artystow_04041999.html, [dostęp: 17.11.2016]. | pl |
dc.description.references | Karwowska M., Albrecht M., Niepełnosprawność dziecka przyczyną. rozpadu czy spójności rodziny? Pobrane z: www.kpsw.edu.pl/menu/pobierz/NOE3/31_malgorzataKarwowska. pdf, [dostęp: 16.02.2014]. | pl |
dc.description.references | Nalaskowski F., Wykluczenie społeczne jako przedmiot namysłu naukowego. Zespół Monitorowania Zmian w Kulturze i Edukacji, Pobrane z: www.accept.umk.pl. [dostęp: 28.02.2016]. | pl |
dc.description.references | Niemiec I., Wzajemna percepcja roli i sposobu jej pełnienia a poczucie szczęścia i zadowolenia z małżeństwa rodziców dziecka niepełnosprawnego. Pobrane z: www.sbc.org.pl/Content/6987/doktorat2704.pdf, [dostęp: 15.02.2014]. | pl |
dc.description.references | Sterna D, Strzenieczny J., Organizacja procesów edukacyjnych dla wspierania uczenia. Pobrane z: http://www.npwspomaganie.pl/data/various/files/sterna_strzemieczny.pdf, [dostęp: 28.02.2016]. | pl |
dc.description.references | Szudra, A. Etyczne aspekty sztuki osób niepełnosprawnych. Pobrane z: https://www.kul.pl/filesh08/Art_6-Studia_T_15.pdf, [dostęp: 22.08.2016]. | pl |
dc.description.references | The Union of the Physically Impaired Against Segregation and the Disability Aliiance discuss Fundamental Principles of Disability, London, 1976. Pobrane z: http://disability-studies.leeds.ac.uk/files/library/UPIAS-fundamental-principles.pdf, [dostęp: 12.02 2016]. | pl |
dc.description.references | Wdówik P., Dostępna edukacja. Samorzą.d równych szans. Instytut Rozwoju Regionalnego, Kraków, 2009. Pobrane z: http://www.firr.org.pl/uploads/PUB/090608_Dostepna_edukacja.pdf, [dostęp: 28.02.2016]. | pl |
dc.description.references | Wilgocka M., Teatr w procesie podnoszenia poziomu kompetencji społecznych uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Pobrane z: http://www.larche.org.pl/uploads/attachment/file/136/ksi_ ka_-_SPE_Domagal Zy_k_2012.pdf, [dostęp 28.02.2016]. | pl |
dc.description.references | Wrońska I., Mam niepełnosprawne dziecko. Poradnik dla rodziców dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. PP-P, Warszawa. Pobrane z: edukacja.warszawa.pl/sites/ . . ./files/. . ./poradnik-dla-rodzicow-grant.doc, [dostęp: 10.02.2014]. | pl |
dc.description.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. nr 61, poz. 626). | pl |
dc.description.references | Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych (M. P. 1997, nr 50, poz. 475). | pl |
dc.description.references | Ustawa z dnia 20 czerwca 1992 roku o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. 1992, nr 54, poz. 254) | pl |
dc.description.references | Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1993 r., nr 60, poz. 416, z późno zm.). | pl |
dc.description.references | Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 1996, nr 67, poz. 329). | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki / Rozdziały (STH) Książki/Rozdziały (WNoE) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
D_Otapowicz_A_Sakowicz_Boboryko_M_Bilewicz_D_Wyrzykowska_Koda_Autonomia_osob_z_niepelnosprawnoscia.pdf | 7,89 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)