REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17072
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorOtapowicz, Dorota-
dc.contributor.authorSakowicz-Boboryko, Agnieszka-
dc.contributor.authorBilewicz, Małgorzata-
dc.contributor.authorWyrzykowska-Koda, Dorota-
dc.date.accessioned2024-08-06T12:02:55Z-
dc.date.available2024-08-06T12:02:55Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.isbn978-83-64817-11-3-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17072-
dc.descriptionZdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku – kontynuacja, dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy BIBL/SP/0040/2023/01.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTrans Humanapl
dc.titleAutonomia osób z niepełnosprawnościąpl
dc.typeBookpl
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humanapl
dc.description.referencesAppelt, K. (2003). Psychologiczne i społeczne źródła zagrożeń poczucia ufności w wieku niemowlęcym. W: A. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchow (red.), Ukryte piętno. Zagrożenia rozwoju w okresie dzieciństwa. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, s. 39-58.pl
dc.description.referencesBakiera, L., Stelter, Ż. (2010). Rodzicielstwo z perspektywy rodziców dziecka pełnosprawnego i niepełnosprawnego intelektualnie. Roczniki Socjologii Rodziny, t. 20, Poznań, S. 131-151.pl
dc.description.referencesBalcerzak-Paradowska, B. (2002). Osoby niepełnosprawne i ich rodziny - charakterystyka demograficzna i społeczno-ekonomiczna. W: B. Balcerzak-Paradowska (red.), Sytuacja osób niepełnosprawnych w Polsce. Raport Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.pl
dc.description.referencesBaran, Z. A. (1996). Integracja społeczna dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w przedszkolu, szkole i na uczelni w aspekcie ontologicznym i etycznym. W: J. Pańczyk (red.), Roczniki Pedagogiki Specjalnej, t. 7, Warszawa: WSPS, s. 10-16pl
dc.description.referencesBarska, A. (2012). Szkoła twórcza: transformacje i formy jej istnienia we współczesnej praktyce pedagogicznej. Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych, nr 3, S. 51-62.pl
dc.description.referencesBaruch, G. K, Barnett, R. C. (1986), Consequences of father's participation in family work: Parents' role strain and well-being. Journal of Autism and Developmental Disorders, nr 17, s. 983-992.pl
dc.description.referencesBlome, P. (2000). Das kann ich allein - Bedeutung und Forderung der Eigenaktivitat im Unterricht mit schwerstmehrfach behinderten Schuler. W: E. Fischer (red.), Padagogik fur Kinder und Jugendliche mit mehrfachen Behinderungen. Dortmund: Verlag Modernes Lernen.pl
dc.description.referencesBociek, K (2013). Autonomia jako nadrzędny cel edukacj i w ujęciu Aharona Avirama. Pedagogia Christiana, nr 2/32, s. 119-130.pl
dc.description.referencesBorzyszkowska, H. (1984). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie i w społeczeństwie. W: A. Hulek (red.), Rewalidacja dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w rodzinie. Warszawa: PWN, s. 34-59.pl
dc.description.referencesBorzyszkowska, H . (2002). Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w środowisku społecznym. W: D. Lotz, K Wenty (red.), Diagnoza dla osób niepełnosprawnych. Szczecin: Agencja Wydawnicza Kwadra, s. 56-60.pl
dc.description.referencesBoyd, B. A. (2002). Examining the relationship between stress and lack of social suport in mothers of chidren with autism. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, nr 17, s. 208-215.pl
dc.description.referencesBury, M. (2002). Raport ze zogniskowanych wywiadów grupowych. W: M. Mokrzyszewski, B. Post, J. Sikorska (red.), Instytucje i organizacje wspierające osoby niepełnosprawne w Polsce. Warszawa: Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa.pl
dc.description.referencesChodkowska, M. (1994). Kulturowe uwarunkowani postaw wobec inwalidztwa oraz osób niepełnosprawnych. Ciągłość i możliwości zmiany. W: M. Chodkowska (red.), Człowiek niepełnosprawny. Problem autorealizacji i społecznego funkcjonowania. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 111-126.pl
dc.description.referencesChodkowska, M. (2010). Źródła stereotypów niepełnosprawności i osób nią obciążonych w kręgu kultury europejskiej. W: M. Chodkowska, S. Byra, Z. Kazanowski, D. Osik-Chudowolska, M. Parchomiuk, B. Szabała (red.), Stereotypy niepełnosprawności: między wykluczeniem a integracją. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 13-31.pl
dc.description.referencesCzapiński, J., Panek, T. (2005). Diagnoza społeczna 2005. Warunki i jakość życia Polaków. Warszawa: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie.pl
dc.description.referencesCzerepaniak-Walczak, M. (1994). Kompetencje emancypacyjne - ich znaczenie w procesie przemian społecznych. Forum Oświatowe, nr 2, s. 115-125.pl
dc.description.referencesĆwirynkało, K., Żywanowska, A. (2004). Wieloaspektowość wsparcia społecznego rodzin wychowujących dziecko niepełnosprawne. W: G. Kwaśniewska, A. Wojnarska (red.), Aktualne problemy wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 75-82.pl
dc.description.referencesDąbrowska, M. (2005). Zjawisko wypalenia wśród matek dzieci niepełnosprawnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".pl
dc.description.referencesDobrołowicz, W. (1997). Niepełnosprawność a technika. W: J. Rola (red.), Twórcza obecność niepełnosprawnych. Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej. Warszawa, s. 22-24.pl
dc.description.referencesDomagała-Zysk, E. (2012). Relacje rówieśnicze uczniów z niespecyficznymi trudnościami w nauce. W: E. Domagała-Zysk (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku rówieśniczym. Lublin: Wyd. KUL, s. 13-28.pl
dc.description.referencesDoroba, M. (2012). Normalizacja, integracja i inkluzja społeczna w życiu osób niepełnosprawnych. Możliwości i ograniczenia. Część 1. Edukacja. Szkoła Specjalna, nr 1(252), S· 5-19.pl
dc.description.referencesDreikopel, K. (2013). Współczesna szkoła-twórcza czy odtwórcza? Szkice Humanistyczne, t. 13, nr 1(31), s. 191-202.pl
dc.description.referencesDryżałowska, G. (2013), Integracja edukacyjna-od zależności do autonomii. Studia Edukacyjne, nr 25, s. 51-61.pl
dc.description.referencesDybczyńska, J. (2012). Obudzić wewnętrzne siły. Strategia empowerment jako innowacyjne podejście w wychowaniu socjoterapii młodzieży. W: M. J. Żmichrowska, W. Grelowska (red.), Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości. t. 19. Zeszyty pedagogiczno-metodyczne. Innowacyjność i kreatywność w pedagogice. nr 3, s. 77-86.pl
dc.description.referencesDyduch, E. (2014). Uwarunkowania procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: J. Wyczesany (red.), Dydaktyka specjalna. Wybrane zagadnienia. Gdańsk: Harmonia, s. 39-76.pl
dc.description.referencesDykcik, W. (2002). Nowe orientacje i perspektywy badawcze pedagogiki specjalnej dla systemowego wspomagania osób niepełnosprawnych. W: W. Dykcik, Cz. Kossakowski, J. Kuczyńska-Kwapisz (red.), Pedagogika specjalna szansą na realizację potrzeb osób z odchyleniami od normy. Olsztyn - Poznań - Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PTP Oddział w Toruniu, s. 17-46.pl
dc.description.referencesDykcik, W. (2012). Wielkowymiarowość, wielokontekstowość niepełnosprawności intelektualnej jako problem społeczno-kulturowy podstawą etosu nowoczesnej edukacji osób upośledzonych na każdym etapie życiowej normalizacji. W: M. Chodkowska, D. Osik-Chudowolska (red.), Osoba z upośledzeniem umysłowym w realiach współczesnego świata. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", s. 45-52.pl
dc.description.referencesDykcik, W. (1996). Społeczeństwo wobec problemów autonomii osób niepełnosprawnych. Poznań: Eruditus.pl
dc.description.referencesDykcik, W. (2001). Problemy autonomii, integracji społecznej i normalizacji życia osób niepełnosprawnych w środowisku. W: W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, s. 355-378.pl
dc.description.referencesDykcik, W. (2001). Problemy autonomii, integracji społecznej i normalizacji życia osób niepełnosprawnych w środowisku. W: W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna. Poznań: Wyd. Uniwersytetu im A. Mickiewicza, s. 355-378.pl
dc.description.referencesDykcik, W.(2001). Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauki. W: W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna. Poznań: Wyd. Uniwersytetu im A. Mickiewicza, s. 5-32.pl
dc.description.referencesDykcik, W. (2009). Interkulturowe i makrospołeczne konteksty stereotypów w działalności praktycznej z osobami niepełnosprawnymi. Teoretyczne i metodologiczne konteksty pedagogiki specjalnej. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, nr 1, s. 25-58.pl
dc.description.referencesFilipiak, E. (2008). Uczenie się w klasie szkolnej w perspektywie socjokulturowej. W: E. Filipiak (red,), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW, s. 17-34.pl
dc.description.referencesFlorczykiewicz, j. (2013), Terapia przez kreacje plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".pl
dc.description.referencesFrohlich, A. (1998). Stymulacja od podstaw. Warszawa: WSiP.pl
dc.description.referencesGajdzica, Z.(2010). Kilka uwag na temat teorii kształcenia integracyjnego. Niepełnosprawność, nr 3, s. 32-40.pl
dc.description.referencesGajdzica, Z. (2012). Dlaczego dziecko z niepełnosprawnością zwykle staje się uczniem upośledzonym? Kultura - Społeczeństwo - Edukacja, nr 2, s. 31-40.pl
dc.description.referencesGałkowska, J. (2014). Rozważania nad podmiotowością a niepełnosprawnością u źródeł współczesnego ujęcia i w perspektywie interdyscyplinarnej. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, nr 2(24), s. 91-109.pl
dc.description.referencesGałkowski, T. (1995). Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym. Warszawa: WSiP.pl
dc.description.referencesGałkowski, T. (2006). Niepełnosprawność w perspektywie psychopatologii rozwojowej i rezyliencji. W: T. Gałkowski, E. Pisula (red.), Psychologia rehabilitacyjna. Wybrane zagadnienia. Warszawa: PAN, s. 11-27.pl
dc.description.referencesGałkowski, T. (1979). Dzieci specjalnej troski. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna.pl
dc.description.referencesGałkowski, T. (red.), (1984). Dziecko autystyczne i jego rodzice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe TWK.pl
dc.description.referencesGardner, D. (1996). Self-assessment for self-access learning. Tescol Journal, nr 5(3), s. 18-23.pl
dc.description.referencesGłodkowska, J. (1999). Poznawanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa, WSiP.pl
dc.description.referencesGłodkowska, J. (2014). Podmiotowość a doświadczanie zależności przez osoby z niepełnosprawnością - normalizacja jako narzędzie ideowe rehabilitacji podmiotowej. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, nr 3(25), s. 87-106.pl
dc.description.referencesGłodkowska, J. (2008). Różnice nie muszą dzielić. Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej. W: B. Marcinkowska (red.), Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Pekin, s. 13-42.pl
dc.description.referencesGłodkowska, J.(2013). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - edukacja integracyjna procesem złożonym i trudnym. Szkoła Specjalna, nr 1, s. 5-16.pl
dc.description.referencesGłodkowska, J., Trochimiak, B. (2012). Niekonwencjonalne prezentacje i szkice rozwiązań w realizacji przedmiotu-dydaktyka specjalna. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, s. 284-318.pl
dc.description.referencesGolinowska, S. (2002). Demedykalizacja niepełnosprawności i jej konsekwencje instytucjonalne. Polityka Społeczna, nr 2, s. 2-6.pl
dc.description.referencesGreenglass, E. (2004). Różnice wynikające z ról płciowych, wsparcie społeczne i radzenie sobie ze stresem (tłum. J. Suchecki). W: H. Sęk, R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: PWN, s. 138-151.pl
dc.description.referencesGruszczyńska, T. U. (2004). Prawnoadministracyjne i społeczne formy pomocy osobom niepełnosprawnym i rodzinom. W: Z. Palak, Z. Bartkowicz (red.), Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 181-193.pl
dc.description.referencesGrzybek, G. (2006). Etos małżeństwa a wychowanie. W: W. Korzeniowska, U. Szuścik (red.), Rodzina. Historia i współczesność. Studium monograficzne. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", s. 233-240.pl
dc.description.referencesGuay, E., SenecaL C., Gauthier, L., Fernet, C.,(2003). Predicting career indecision: A selfdetermination theory perspective. Journal of Counseling Psychology, nr 50, s. 165-177.pl
dc.description.referencesHebda-Czaplicka, I. (2002). Możliwość społecznej integracji osób niepełnosprawnych. W: B. Balcerzak-Paradowska (red.), Sytuacja osób niepełnosprawnych w Polsce. Warszawa: Raport Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych, s. 123-155.pl
dc.description.referencesHeszen-Niejodek, I., Ratajczak, Z. (red.), (2000). Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne. Katowice: Wydawnictwo UŚ.pl
dc.description.referencesHulek, A. (1993). Podstawy, stan obecny i przyszłość edukacji osób niepełnosprawnych. W: A. Hulek (red.), Edukacja osób niepełnosprawnych. Warszawa: PAN, s. 18-47.pl
dc.description.referencesInternational Classification of Functioning, Disability and Health (ICF), (2001). Geneva: World Health Organization, przekład w języku polskim: Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF), (2009). Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia.pl
dc.description.referencesInternational Classification of Impairments Disabilities and Handicaps (1980). Geneva: World Health Organization,pl
dc.description.referencesJachimczak, B. (2013). Samorealizacja życiowa osób z niepełnosprawnością. Studia Edukacyjne, nr 28, s. 47-55.pl
dc.description.referencesJan Paweł II (1999). List rodziny. W: Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, t. 2, wybór K. Lubowiecki, Kraków, s. 51-55.pl
dc.description.referencesJanuszewska, E. (20 00). Style reagowania na stres w kontekście postaw rodzicielskich: Badania młodzieży w okresie adolescencji. W: D. Kornas-Biela (red.), Rodzina: żródło życia i szkoła miłości. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, s. 313-344.pl
dc.description.referencesJutrzyna, E. (2011). Rozważania nad rozwojem potencjału twórczego osób niepełnosprawnych. W: E. Lubińska-Kosciołek, K. Plutecka (red.), Stymulowanie potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", S. 13-26.pl
dc.description.referencesKadzikowska-Wrzosek, R. (2010). Wolna wola w świetle badań współczesnej psychologii nad procesami samoregulacji i samokontroli. Psychologia Społeczna, nr 54(15), s. 165-177.pl
dc.description.referencesKadzikowska-Wrzosek, R. (2010). Wolna wola w świetle badań współczesnej psychologii nad procesami samoregulacji i samokontroli. Psychologia Społeczna, t. 5, nr 4(15), S. 330-344.pl
dc.description.referencesKalicki, P. (1991). O miłości, małżeństwie i rodzinie: odstarożytności do Jana Pawła II. Kowno: Wydawnictwo Roy.pl
dc.description.referencesKarski, J. B. (1999). Promocja zdrowia. Warszawa. Wydawnictwo Ignis.pl
dc.description.referencesKarwowska, M. (2007). Macierzyństwo wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.pl
dc.description.referencesKarwowska, M. (2003). Wspieranie rodziny dziecka nie pełnosprawnego umysłowo (w kontekście społecznych zmian). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".pl
dc.description.referencesKastory-Bronowska, M., Pakuł, Z. (2004). Model opieki na dziećmi w wieku od o do 7 lat z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego w Ośrodku Wczesnej Interwencji. W: G. Kmita i T. Karczmarek (red.), Wczesna interwencja miejsce psychologa w opiece nad małym dzieckiem i jego rodziną. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe EMU, s. 111-124.pl
dc.description.referencesKawczyńska-Butrym, Z. (1996). Niepełnosprawność - specyfika pomocy społecznej. Katowice: Wydawnictwo Śląsk.pl
dc.description.referencesKazanowski, Z. (2015). Społeczny wymiar współczesnej koncepcji niepełnosprawności intelektualnej. Annales Universitatis Maria Curie-Skłodowska, Sectio J, nr 28(1), s. 33-43.pl
dc.description.referencesKazubowska, U. (2010). Współczesna rodzina - głęboki kryzys czy wielka szansa? Biuletyn Integracji Społecznej Województwa Zachodniopomorskiego, Szczecin, s. 12-18.pl
dc.description.referencesKirenko, J. (2003). Nie jesteś sam. Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnościq. Lublin: Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej i Zatrudnienia Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie.pl
dc.description.referencesKirenko, J. (2002). Indywidualny a społeczny model niepełnosprawności - próba empirycznej weryfikacji. W: Z. Tarkowski, G. Jastrzębowska (red.), Człowiek wobec ograniczeń - niepełnosprawność komunikowanie diagnoza terapia. Lublin: Wydawnictwo Fundacji "ORATOR", s. 67-87.pl
dc.description.referencesKirenko, J. (2002). Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnościq. Ryki: Wyższa Szkoła Umiejętności Pedagogicznych i Zarządzania w Rykach.pl
dc.description.referencesKirenko, J. (2004). Dylematy wsparcia społecznego osób z niepełnosprawnością. W: Z. Palak, Z. Bartkowicz (red.), Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 11-18.pl
dc.description.referencesKlimczuk, A. (2013). Współczesna polityka społeczna wobec niepełnosprawności i osób niepełnosprawnych. Pogranicze. Studia Społeczne, t. 22, S. 185-200.pl
dc.description.referencesKodzikowska-Wrzosek R. (2012). Determinizm i nieświadoma wola a podmiotowość. Psychologia Społeczna, t. 7, 2(21), 140-150.pl
dc.description.referencesKołaczek, B. (2010). Polityka społeczna wobec osób niepełnosprawnych. Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.pl
dc.description.referencesKomorska, M. (2000). Sytuacja dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w społeczeństwie polskim. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl
dc.description.referencesKonieczna, E. J. (2004). Arteterapia w teorii i praktyce. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".pl
dc.description.referencesKonstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. 1997, nr 78, poz. 483).pl
dc.description.referencesKonwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. 1991 r., nr 120, poz. 526).pl
dc.description.referencesKorzeniowski, K., Zieliński, R., Daniecki, R., (1983). Podmiotowość jednostki w koncepcjach psychologicznych i organizacyjnych. Wrocław - Warszawa - Gdańsk: Ossolineum.pl
dc.description.referencesKorzon, A. (2005). Autonomia niepełnosprawnych warunkiem ich pełnej rehabilitacji. W: A. Klinik, J. Rottermund, Z. Gajdzica (red.), Edukacja - socjalizacja - autonomia w życiu osoby niepełnosprawnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", s. 13-18.pl
dc.description.referencesKorzon, A. (2006). Społeczeństwo wobec autonomii osób niesłyszących. W: Z. Palak (red.), Jakość życia osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 131-138.pl
dc.description.referencesKosakowski, Cz. (2003). Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.pl
dc.description.referencesKosakowski, Cz., Krause, A., Żyta, A. (red.), (2007). Osoba z niepełnosprawnością w systemie rehabilitacji, edukacji i wsparcia społecznego. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.pl
dc.description.referencesKosmalowa, J. (2012), Jak żyć w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym? W: A. Grabowska (red.), Szczególne rodzicielstwo. Poradnik dla rodziców dziecka z niepełnosprawnością. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT, s. 21-55.pl
dc.description.referencesKościelak, R. (1995). Integracja społeczna niepełnosprawnych umysłowo. Gdańsk: Wydawnictwo UG.pl
dc.description.referencesKościeiska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesKotowska-Szulżyk, A. (2004). Wspieranie osób niepełnosprawnych w procesie rehabilitacji. W: Z. Palak, Z. Bartkowicz (red.), Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 153-159.pl
dc.description.referencesKowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.), Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, s. 36-58.pl
dc.description.referencesKozubska, A. (2002). Humanizacja relacji edukacyjnych jako czynnik wspierający proces integracji. W: W. Dykcik, Cz. Kosakowski, J. Kuczyńska-Kwapisz (red.), Pedagogika specjalna szansą na realizację potrzeb osób z odchyleniami od normy. Olsztyn - Poznań - Warszawa: Wydawnictwo PTP, s. 153-162.pl
dc.description.referencesKrause, A. (2009). Teoretyczne i empiryczne problemy pedagogiki specjalnej. Zarys obszarów badawczych. Niepełnosprawność, Teoretyczne i metodologiczne konteksty pedagogiki specjalnej, nr 1, s. 9-24.pl
dc.description.referencesKrause, A. (2010). Pedagogika robocza - złudzenia i nadzieje w alternatywności w pedagogice specjalnej. W: Z. Melosik, B. Śliwerski (red.), Edukacja alternatywna w XX wieku. Poznań - Kraków, Oficyna Wydawnicza "Impuls", s. 39-50.pl
dc.description.referencesKrause, A. (2011). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".pl
dc.description.referencesKrause, A. (2004). Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".pl
dc.description.referencesKrause, A., Żyta, A., Nosarzewska, S. (2010). Normalizacja środowiska społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit".pl
dc.description.referencesKrauze-Sikorska, H. (2006). Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl
dc.description.referencesKruk, M. (1996). Relacje między rodzeństwem zdrowym! i niepełnosprawnym w rodzinie. Światło i Cienie, nr 2(12), s. 4-8.pl
dc.description.referencesKurzynowski, A. (1996). Osoba niepełnosprawna w polityce społecznej. W: J. Auleytner, J. Mikulski (red.), Polityka społeczna wobec osób niepełnosprawnych. Drogi do integracji. Warszawa: Wydawnictwo KIG-R, s. 18-33.pl
dc.description.referencesKwaśnica, R.(1995). Ku dialogowi w pedagogice, W: R. Kwaśnica, J.Semków (red.), Ku dialogowi w pedagogice: VI Forum Pedagogów. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 11-27.pl
dc.description.referencesKwaśniewska, G., Wojnarska, A. (2004). Pomoc rodzinie dziecka niepełnosprawnego - wybrane kierunki oddziaływań. W: G. Kwaśniewska, A. Wojnarska (red.), Aktualne problemy wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 183-193.pl
dc.description.referencesKwiatkowska, M. (2006). Zwyczajne towarzyszenie zamiast specjalnej troski. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Pedagogiczno-Psychologicznej.pl
dc.description.referencesLubińska-Kosciołek, E. Plutecka, K. (2011.) Wstęp. W: E. Lubińska-Kosciołek, K. Plutecka (red.), Stymulowanie potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", s. 9-10.pl
dc.description.referencesŁagoda, A. (2009). Wielopłaszczyznowość ujmowania podmiotowości: podmiotowość jako kategoria pedagogiczna, filozoficzna, psychologiczna i socjologiczna. W: J. Niemiec, A. Popławska (red.), Podmiotowość we współczesnej edukacji. Oglą,dy - intencje - realia. Białystok: Prymat, s. 137-152.pl
dc.description.referencesŁoza B., Chmielewska-Plaskota, A. (2014). Arteterapia, cz. l. Warszawa: Difin S. A.pl
dc.description.referencesMaciarz, A., (2004). Znaczenie więzi emocjonalno-społecznych w tworzeniu macierzyństwa dla niepełnosprawnego dziecka. Szkoła Specjalna, nr 2, s. 83-87.pl
dc.description.referencesMajewski, T. (2006). Praca zawodowa - ważny wyznacznik jakości życia osób niepełnosprawnych (polityka Unii Europejskiej wobec zatrudnienia osób niepełnosprawnych). W: Z. Palak (red.), Jakość życia osób niep ełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 51-55.pl
dc.description.referencesMarcysiak, l. (1999). Lęk i obciążenie stresem matek wychowujących dzieci niepełnosprawne. Psychologia Wychowawcza, nr 3, s. 260-264.pl
dc.description.referencesMatyjas, B. (2008). Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak".pl
dc.description.referencesMay, T. (2011). Pojęcie autonomii. Zoon Politikon, nr 2, s. 34-53.pl
dc.description.referencesMead, M. (1978). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesMinczakiewicz, E. M. (2001). Wsparcie społeczne rodziny próbą odpowiedzi na potrzeby dziecka niepełnosprawnego i jego najbliższych. W: A. Maciarz, Z. Janiszewska-Nieścioruk, H. Ochonczenko (red), Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i w środowisku lokalnym. Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe, s. 123-138.pl
dc.description.referencesMinczakiewicz, E. M. (2014). Wsparcie społeczne rodzin postawionych wobec dylematu narodzin dziecka z zespołem Downa i wyzwań związanych z jego wychowaniem. W: M. Piorunek (red.), Pomoc - wsparcie społeczne - poradnictwo. Od teorii do praktyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 453-480.pl
dc.description.referencesMinczakiewicz, E., Karvelis, V. (2002). Normalizacja życia rodziny podstawą edukacji dziecka niepełnosprawnego. W: E. Minczakiewicz (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie i szkole. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", s. 61-70.pl
dc.description.referencesMoraczewska, B. (2008). Sytuacja rodzinna i społeczna rodzeństwa pełnosprawnego mającego brata lub siostrę z niepełnosprawnością. Seminare, t. 25, s. 289-299.pl
dc.description.referencesMudyń, K. (2012). Podmiotowość. Co to może znaczyć? Psychologia Społeczna, t. 7, nr 2, S. 151-157.pl
dc.description.referencesMuszyńska, E. (1995). Ogólne problemy wychowania w rodzinie dzieci niepełnosprawnych. W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: PWN, s. 103-149.pl
dc.description.referencesNęcka, E. (1999). Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".pl
dc.description.referencesNęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesNiedudziak, R. (2011). Rzeźba osób głuchoniewidomych - zjawisko artystyczne, zjawisko terapeutyczne. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, nr 1(3), s. 21-33.pl
dc.description.referencesNiewęgłowski, J. (2006). Rodzina i wychowanie wobec wyzwań III tysiąclecia w świetle dokumentów Kościoła. W: W. Korzeniowska, U. Szuścik (red.), Rodzina. Historia i współczesność. Studium monograficzne. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", s. 63-70.pl
dc.description.referencesNoom, M. J., Dekovi'c, M., Meeus, W. (1999). Autonomy, attachment, and psychosocial adjustment during adolescence: A double-edged sword? Journal of Adolescence, t. 22, S. 771-783.pl
dc.description.referencesNowak, A. (2007). Rola prawa w systemie wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych. W: Z. Gajdzica red.), Rozwój i funkcjonowanie osób niepełnosprawnych. Konteksty edukacyjne i prawne. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", s. 171-180.pl
dc.description.referencesObuchowska, I. (1996). O autonomii w wychowaniu niepełnosprawnych dzieci i młodzieży. W: W. Dykcik (red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych. Od diagnoz do prognoz i do działań. Poznań: Wydawnictwo Eruditus, s. 15-23.pl
dc.description.referencesObuchowska, l. (red.) (1995). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP.pl
dc.description.referencesObuchowska, I. (1996). O autonomii w wychowaniu niepełnosprawnych dzieci i młodzieży. W: W. Dykcik (red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych. Poznań: Wydawnictwo "Eruditus", 25-31.pl
dc.description.referencesOlbrycht, K. (2006). Wychowanie do źycia w rodzinie jako wspólnocie osób. W: W. Korzeniowska, U. Szuścik (red.), Rodzina. Historia i współczesność. Studium monograficzne. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 241-250.pl
dc.description.referencesOlechnowicz, H. (1995). Dziecko własnym terapeutą. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesOlubiński, A. (1996). Wsparcie społeczne w pracy socjalno-wychowawczej. Zarys problematyki. Wychowanie na co Dzień, nr 10-11, s. 17-20.pl
dc.description.referencesONZ, (1995). Podstawowe zasady dotyczące wyrównywania możliwości rozwojowych dla osób niepelnosprawnych, przyjęte przez Ogólne Zgromadzenie Narodów Zjednoczonych na sesji 48 w dn. 20 12. 1993. Szkoła Specjalna, nr 4, s. 195-198.pl
dc.description.referencesOssowski, R. (1999). Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy.pl
dc.description.referencesOstrowska, A. (1999). Niepełnosprawni w społeczeństwie. Postawy społeczeństwa polskiego wobec ludzi niepełnosprawnych. Raport z badań. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN; Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepelnosprawnych.pl
dc.description.referencesOstrowska U. (2009). Idea podmiotu i podmiotowości w edukacji z perspektywy aksjologicznej. W: J. Niemiec, A. Popławska (red.) Podmiotowość we współczesnej edukacji: oglądy, intencje, realia. Białystok: Wydawnictwo Niepaństwowej Wyższej Szkoły Pedagogicznej, s. 28-37.pl
dc.description.referencesOstrowska, A. (1994). Niepełnosprawni w społeczeństwie. Postawy społeczeństwa polskiego wobec ludzi niep ełnosprawnych. Warszawa: PAN.pl
dc.description.referencesOtapowicz, D. (2009). Twórczość plastyczna jako środek budowania kontaktu i komunikacji z dzieckiem autystycznym. Edukacja, nr 3, s. 104-109.pl
dc.description.referencesPanek, W. (1990). Twórczość ludowa jako przejaw psychicznych potrzeb człowieka. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesParys K. (2014). Edukacja ku twórczości w systemie kształcenia specjalnego ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji uczniów niepełnosprawnych intelektualnie. W: J. Wyczesany (red.), Dydaktyka specjalna. Wybrane zagadnienia. Gdańsk: Harmonia; Universalis, S. 115-150.pl
dc.description.referencesPichalski, R. (1984). Uczestnictwo niepełnosprawnych w kulturze (w porównaniu z ludźmi pełnosprawnymi). Warszawa: Centrum Naukowo-Badawcze Spółdzielni Inwalidów CZS1.pl
dc.description.referencesPichalski, R. (2012). Twórczość literacka i plastyczna niepełnosprawnych. Toruń: Wydawnictwo Naukowe GRADO.pl
dc.description.referencesPilecka W., Pilecki J. (1006). Warunki i wyznaczniki rozwoju autonomii dziecka upośledzonego umysłowo. W: W. Dykcik. (red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych. Poznań: Eruditus, s. 31-48.pl
dc.description.referencesPisula, E. (1994). Zespół wypalenia się sił u rodziców dzieci autystycznych. Nowiny Psychologiczne, nr 3, s. 83-89.pl
dc.description.referencesPloch, L. (2014). Konteksty aktywności artystycznej osób z niepełnosprawnością, Warszawa: Difin S. A.pl
dc.description.referencesPloch, L. (2008). Kreacja dźwięku w inspiracji muzycznej osób niepełnosprawnych, W: Arteterapia drogą, wyjścia z izolacji osób niepełnosprawnych. Warszawa: Fundacja Wspólna Droga.pl
dc.description.referencesPloch, L. (2010). Inclusion of the Intellectually of Disabled in Culture and Art., W: T. Żułkowska, L. Konopska (red.), Disability - the Contextuality ofits Meaning. Szczecin: University of Szczecin.pl
dc.description.referencesPloch, L. (2011). Wychowanie do aktywności artystycznej uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w internacie, W: K. Ćwirynkało (red.), Wychowanie w edukacji specjalnej osób z lekką, niepełnosprawnością, intelektualną,. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.pl
dc.description.referencesPomiankiewicz, Ł. (2013). Podmiot wobec struktur społecznych. Jeana-Paula Sartre'a i Pierre'a Bourdieu konceptualizacja podmiotowości społecznej. Studia Socjologiczne, nr 2(209), s. 47-69.pl
dc.description.referencesPopek, S. (2001). Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: Wydawnictwo UMCS.pl
dc.description.referencesPopek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".pl
dc.description.referencesPrzetacznik-Gierowska, M., Makiełło-Jarża, G. (1985). Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego. Warszawa: WSiP.pl
dc.description.referencesRatajczak, Z. (2000). Stres - radzenie sobie - koszty psychologiczne. W: I. Heszen-Niejodek, Z. Ratajczak (red.), Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 65-87.pl
dc.description.referencesRatajczak, Z. (2000). Stres - radzenie sobie - koszty psychologiczne. W: I. Heszen-Niejodek, Z. Ratajczak (red.), Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 65-87.pl
dc.description.referencesRyan R. M., Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, s. 68-78.pl
dc.description.referencesRzeźnicka-Krupa, J. (2012). Niepełnosprawność w perspektywie społeczno-kulturowej: źródła zmian w obszarze konstruowania pola zainteresowań pedagogiki specjalnej. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, nr 2(16), s. 7-22.pl
dc.description.referencesSadowska, S. (2005). Ku orientacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu osób niepelnosprawnych. Toruń: Akapit.pl
dc.description.referencesSakowicz-Boboryko, A. (2005). Rodzina jako realizator potrzeb rehabilitacyjnych dzieci niepełnosprawnych. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.pl
dc.description.referencesSakowicz-Boboryko, A. (2016). Wspieranie rodziców w rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością słuchową. W kręgu odpowiedzialności. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.pl
dc.description.referencesScheuffgen K., Happé E, Anderson M, Frith U. (2000). High "intelligence", low "IQ"? Speed of processing and measured IQ in children with autism. Dev Psychopathology, t. 12, s. 83-90.pl
dc.description.referencesSchunk, D. (2005). Self-regulated learning: The educational legacy of Paul R. Pintrich. Educational Psychologist, t. 40 (2), s. 85-94.pl
dc.description.referencesSekułowicz, M. (2000). Matki dzieci niepełnosprawnych wobec problemów życiowych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.pl
dc.description.referencesSęk, H. (2004). Rola wsparcia społecznego w sytuacjach stresu życiowego. O dopasowaniu wsparcia do wydarzeń stresowych. W: H. Sęk, R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesSękowski, T. (2003). Pedagog wobec problemu uprzedzeń do niepełnosprawnego ucznia. Auxilium Sociale, nr 2(26), s. 62-73.pl
dc.description.referencesSheldon, K. M., Elliot, A. J., Kim, Y., Kasser, T. (2001). What is satisfying about satisfying events? Testing 10 candidate psychological needs' Journal of Personality and Social Psychology, t. 80, nr 2, s. 325-339.pl
dc.description.referencesSidor, B. (2005). Psychospołeczne aspekty funkcjonowania młodzieży mającej rodzeństwo z niepełnosprawnością umysłową. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.pl
dc.description.referencesSiek, S. (1999). Poziom agresywności i lęku u matek dzieci niepełnosprawnych. Studia z Psychologii, t. 9, 49-56.pl
dc.description.referencesSiemińska, M. J. (1996). Zmaganie się rodziców z chorobą nowotworową dziecka. Psychoterapia, 2(97), s. 19-34.pl
dc.description.referencesSiwek, Z. (2012). Autonomia adolescentów w świetle ich przywiązania i relacji rodzinnych. Psychologia Rozwojowa, nr 3, s. 25-38.pl
dc.description.referencesSkórczyńska, M. (2006). Podejście zorientowane na rodzinę we współczesnej teorii i praktyce wczesnej interwencji. W: B. Cytowska, B. Winczura (red,), Dziecko z zaburzeniami w rozwoju: konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", s. 281-285.pl
dc.description.referencesSkrzetuska, E., Osik-Chudowolska, D., Wojnarska, A. (2002). Poziom życia osób niepełnosprawnych w okresie transformacji ustrojowej w ich własnej ocenie. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl
dc.description.referencesSmykowska, D. (2008). Współpraca szkoły z rodziną w zaspokajaniu potrzeb rozwojowychdzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym - działania stosowane i postulowane. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".pl
dc.description.referencesSobolewska, A. (2002). Cela. Odpowiedź na zespół Downa. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.pl
dc.description.referencesSokołowska, M. (1981). Odpowiedzialność społeczna za grupy zależne. Studia Socjologiczne, nr 3, s. 7-27.pl
dc.description.referencesSorkowicz, A. (2006). Wychowanie w rodzinie - w nauczaniu Jana Pawła II (wybrane zagadnienia). W: W. Korzeniowska, U. Szuścik (red.), Rodzina. Historia i współczesność. Studium monograficzne. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", s. 47-54.pl
dc.description.referencesSowa, J. (2004). Relacje interpersonalne w procesie wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych. W: Z. Palak, Z. Bartkowicz (red.), Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 29-45.pl
dc.description.referencesSowa, J. (2006). Wyrównywanie startu życiowego osób niepełnosprawnych. W: Z. Palak (red.), Jakość życia osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 65-80.pl
dc.description.referencesSowa, J., Wojciechowski, F. (2001). Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE.pl
dc.description.referencesSpeck, O. (2005). Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesSpeck, O. (1991). Chaos Und Autonomie in der Erziehung. Munchen: Reinhardt.pl
dc.description.referencesSperska, E. (2002). Pomoc wolontarystyczna osobom z upośledzeniem umysłowym na terenie miasta Bydgoszczy. (niepublikowana praca magisterska). Bydgoszcz.pl
dc.description.referencesStachyra, K., Grudziewska E. (2007). Muzykoterapia i terapiQ przez sztuki plastyczne w piśmiennictwie polskojęzycznym. Lublin: Wydawnictwo UMCS.pl
dc.description.referencesStelter, Ż. (2006). Rodzina z dzieckiem upośledzonym umysłowo. Roczniki Socjologii Rodziny, t. 17, s. 255-275.pl
dc.description.referencesStepnicka A. (2000). Podmiotowe aspekty Ja a koncepcja siebie. Roczniki Psychologiczne, nr 3, s. 49-70.pl
dc.description.referencesStrelau, J. (red.) (2005). Psychologia. Podręcznik Akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, t. 3.pl
dc.description.referencesStrzałecki, A. (1989). Twórczość a style rozwiązywania problemów. Wrocław: Ossolineum.pl
dc.description.referencesSzczepankowska, B., Mikulski, J. (red.). (1999). Osoby niepełnosprawne w środowisku lokalnym. Wyrównywanie szans. Warszawa: CEBRON.pl
dc.description.referencesSzumski, G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesSzumski, G. (2014). Edukacja włączająca - niedokończony projekt. Ruch Pedagogiczny, nr 4, s. 127-139.pl
dc.description.referencesSzymańska, K. (1987). Stosunki emocjonalne między rodzeństwem a struktura rodziny. Problemy Rodziny, nr 4, s. 12-21.pl
dc.description.referencesSzymański, M. S. (1996). Twórczość a style poznawcze uczniów. Warszawa: WSiPpl
dc.description.referencesŚwiat człowieka, świat sztuki dedykowane Irenie Wojnar (1996). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.pl
dc.description.referencesTatarkiewicz, W. (1976). Dzieje sześciu pojęć. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesTomasik, E. (red.). (1997). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.pl
dc.description.referencesTrochimiak, B, Gosk, U. (2012). Nauczanie diagnostyczne w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, s. 140-180.pl
dc.description.referencesTrzópek, J. (2012). Podmiot w psychologii: odpowiedzi na artykuły komentujące. Psychologia Społeczna, t. 7, nr 2(21), s. 158-161.pl
dc.description.referencesTwardowski, A. (1995). Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych. W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP, s. 18-54.pl
dc.description.referencesTwardowski, A. (1995). Pomoc rodzicom dzieci niepełnosprawnych. W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP, s. 547-582.pl
dc.description.referencesTyszka, Z. (1997). Podstawowe pojęcia i zagadnienia socjologii rodziny. Poznań: Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego.pl
dc.description.referencesUszyńska-Jarmoc, J. (2007). Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.pl
dc.description.referencesWalczak, G. (2012). Obudowa metodyczna kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa, Wyd. APS, s. 198-213.pl
dc.description.referencesWarchał, M., Skibska, J. (2011). Edukacja inkluzyjna dziecka niepełnosprawnego w szkole ogólnodostępnej, a integracja społeczna. W: K. Denek, A. Kamińska, W. Kojs, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra w kontekście wyzwań współczesności. Sosnowiec, Oficyna Wydawnicza Humanitas, s. 369-386.pl
dc.description.referencesWasilewska, A. (2005). Szkolnictwo specjalne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. W: Cz. Kosakowski, C. Rogowski (red.), Wielowymiarowość edukacji osób z niepełnosprawnością. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, s. 183-193.pl
dc.description.referencesWehmeyer M. L. (1998). Self-Determination and Individuals With Significant Disabilities: Examining Meanings and Misinterpretations. JASH - Now titled RPSD (Research and Practice for Persons with Severe Disabilities), t. 23, nr 1, s. 5-16.pl
dc.description.referencesWester, J. H, Loyo, A. C. (2013). Dobro wspólne i edukacja włączająca. Przyczynek do dyskusji o rozwoju kompetencji społecznych, kulturowych i międzykulturowych. Filozofia Polityczna i Edukacja Demokratyczna, nr 1, s. 27-46pl
dc.description.referencesWicek, G, Kowalski, A. (2007). Powodzenie w kształceniu integracyjnym a wybrane zmienne psychospołeczne - weryfikacja modelu teoretycznego. Roczniki Psychologiczne, t. 10, nr 2, s. 89-111.pl
dc.description.referencesWielecki, K. (1989). Podmiotowość społeczna i jej makrostrukturalne uwarunkowania. W: P. Buczkowski, R. Cichocki (red.), Podmiotowość: możliwość, rzeczywistość, konieczność. Poznań: Redakcja Wydawnictw Ośrodka Analiz Społecznych ZMW, s. 29-49.pl
dc.description.referencesWielgosz, E. (1995). Wychowanie dzieci niesprawnych somatycznie. W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP, s. 394-463.pl
dc.description.referencesWiliński, M. (2010). Modele niepełnosprawności: indywidualny - funkcjonalny - społeczny. W: A. Brzezińska, R. Koczan, K. Smoczyńska (red.), Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 60-95.pl
dc.description.referencesWojciechowski, F. (1990). Dziecko upośledzone umysłowo w rodzinie. Warszawa: WSiP.pl
dc.description.referencesWojtasiak, E. (1997). Rehabilitacja osób niepełnosprawnych - założenia teoretyczne i działalność praktyczna. W: J. Pańczyk (red.), Roczniki Pedagogiki Specjalnej, t. 8, Warszawa: WSPS, s. 297-311.pl
dc.description.referencesWojtyła, K. (1994). Osoba i czyn oraz inne źródła antropologiczne. Lublin: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL.pl
dc.description.referencesWojtyła, K. (1994). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin Wyd. Towarzystwa Naukowego KUL.pl
dc.description.referencesWoronowicz, B. T. (2002). Pomoc uzależnionym i ich rodzinom - rola ruchów samopomocowych. Służba Zdrowia, nr 51-56, s. 26-32.pl
dc.description.referencesWróblewska, M. (2015). Kompetencje twórcze w dorosłości. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.pl
dc.description.referencesWyczesany, J. (2005). Pedagogika upośledzonych umysłowo. Kraków, Oficyna Wydawnicza "Impuls".pl
dc.description.referencesWyczesany, J. (2006). Niepełnosprawność jako problem społeczny. Pedagogika specjalna, nr 4, s. 18-20.pl
dc.description.referencesWyczesany, J. Gajdzica, Z. (2006). Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Kraków, Wyd. AP.pl
dc.description.referencesWyrzykowska, D. (2001). Działalność twórcza osób niepełnosprawnych. W: Dlaczego tworzę, Kraków: Fundacja Sztuki Osób Niepełnosprawnych, s. 59-74.pl
dc.description.referencesWyrzykowska, D. (2011). Aktywność twórcza osób z dysfunkcją narządu wzroku i jej znaczenie w rehabilitacji. W: A. Cudowska (red.), Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana, s. 378-384.pl
dc.description.referencesZacharuk, T. (2011). Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny, nr 1(20), s. 2-7.pl
dc.description.referencesZawiślak, A. (2008). Problemy autonomii osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, M. Karwowska (red.), s. 41-59.pl
dc.description.referencesZielińska-Król, K. (2015). Automarginalizacja jako bariera w adaptacji i readaptacji społeczno-zawodowej osoby niepełnosprawnej. Roczniki Teologiczne, nr 1, s. 69-83.pl
dc.description.referencesZiemska, M. (1980). Postawy rodzicielskie i ich wpływ na osobowość dziecka. W: M. Ziemska (red.), Rodzina i dziecko. Warszawa: PWN, s. 155-197.pl
dc.description.referencesŻuraw, H. (1996). Uczestnictwo kulturalne młodzieży niepełnosprawnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.pl
dc.description.referencesŻyta, A. (2013). Samostanowienie osób z niepełnosprawnością intelektualną - przeszłość, teraźniejszość przyszłość. Szkice Humanistyczne, t. 13, nr 1(31), s. 67-76.pl
dc.description.referencesBarnes C., Disability Studies: what's the point? Notes jor a verbal presentation at the Disability Studies, Theory, Policy and Practice Conjerence, University of Lancaster, September 4, 2003. Pobrane z: http://disability-studies.leeds.ac.uk/files/library/Barnes-Whats-thepoint.pdf; [dostęp: 2.02.2016].pl
dc.description.referencesDąbrowska A., Radzenie sobie ze stresem rodziców dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Pobrane z: http://www.porazeniemozgowe.com.p1/artykul_numer_24.html, [dostęp: 28.02.2014].pl
dc.description.referencesDeci E. L. , Ryan Ri. M., The Handbook of Self-Determination Research, University of Rochester Press, 2002. Pobrane z: http://kopiloth.de/sdthb.pdf; [dostęp: 2.10.2014].pl
dc.description.referencesHamerlińska A., Kształtowanie osobowości dziecka zdrowego w obliczu niepełnosprawnego rodzeństwa. Pobrane z: www.kpsw.edu.pl. [dostęp: 16.02.2014].pl
dc.description.referencesHertzman, C., Leave no Child Behind. Social Exclusion and Child Development. Laid-law Foundation. Pobrane z: www.laidlawfdn.org Pobrane z: http://www.larche.org.pl/uploads/attachment/file/136/ksi_ka_-_SPE_Domagala-Zyk_2012. pdt; [dostęp: 28.02.2016].pl
dc.description.referenceshttp://bazy.ngo.pl/search/info.asp?id=3943S, [dostęP: 13.11.2014].pl
dc.description.referenceshttp://idn.org.pl/fson/fkon/, [dostęp: 13.11.2014].pl
dc.description.referenceshttp://idn.org.pl/fson/ofundpl.html, [dostęp: 13.11.2014].pl
dc.description.referenceshttp://www.aktywizacja.org.pl/warszawa/aktualnosci-warszawa/338 -niepelnosprawniaktywni-w-kulturze, [dostęp: 13.112014].pl
dc.description.referenceshttp://www.amun.com.pl/kontakt/o_nas.htm. [dostęP: 13.11.2014].pl
dc.description.referenceshttp://www.gazetapodatnika.pl/artykuły/orzekanie_o_niepelnosprawnosci-a_2942.htm[dostęp: 16.07.2009].pl
dc.description.referenceshttp://www.kpsw.edu.pl/menu/pobierz/NOE6/malgorzata_karwowska.pdf, [dostęp: 4.09.2014].pl
dc.description.referenceshttp://www.neraida.pl/index.php/baza-wiedzy/item/56-konsekwencje-radzenia-sobie-zestresem, [dostęp: 25.08.2014].pl
dc.description.referencesJan Paweł II, Encyklika Ewangelium Vita. Pobrane z: http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/encykliki/evangelium_1.html, [dostęp: 15.11.2016].pl
dc.description.referencesJan Paweł II, List do artystów. Pobrane z: http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/Jan_pawel_II/listy/do_artystow_04041999.html, [dostęp: 17.11.2016].pl
dc.description.referencesKarwowska M., Albrecht M., Niepełnosprawność dziecka przyczyną. rozpadu czy spójności rodziny? Pobrane z: www.kpsw.edu.pl/menu/pobierz/NOE3/31_malgorzataKarwowska. pdf, [dostęp: 16.02.2014].pl
dc.description.referencesNalaskowski F., Wykluczenie społeczne jako przedmiot namysłu naukowego. Zespół Monitorowania Zmian w Kulturze i Edukacji, Pobrane z: www.accept.umk.pl. [dostęp: 28.02.2016].pl
dc.description.referencesNiemiec I., Wzajemna percepcja roli i sposobu jej pełnienia a poczucie szczęścia i zadowolenia z małżeństwa rodziców dziecka niepełnosprawnego. Pobrane z: www.sbc.org.pl/Content/6987/doktorat2704.pdf, [dostęp: 15.02.2014].pl
dc.description.referencesSterna D, Strzenieczny J., Organizacja procesów edukacyjnych dla wspierania uczenia. Pobrane z: http://www.npwspomaganie.pl/data/various/files/sterna_strzemieczny.pdf, [dostęp: 28.02.2016].pl
dc.description.referencesSzudra, A. Etyczne aspekty sztuki osób niepełnosprawnych. Pobrane z: https://www.kul.pl/filesh08/Art_6-Studia_T_15.pdf, [dostęp: 22.08.2016].pl
dc.description.referencesThe Union of the Physically Impaired Against Segregation and the Disability Aliiance discuss Fundamental Principles of Disability, London, 1976. Pobrane z: http://disability-studies.leeds.ac.uk/files/library/UPIAS-fundamental-principles.pdf, [dostęp: 12.02 2016].pl
dc.description.referencesWdówik P., Dostępna edukacja. Samorzą.d równych szans. Instytut Rozwoju Regionalnego, Kraków, 2009. Pobrane z: http://www.firr.org.pl/uploads/PUB/090608_Dostepna_edukacja.pdf, [dostęp: 28.02.2016].pl
dc.description.referencesWilgocka M., Teatr w procesie podnoszenia poziomu kompetencji społecznych uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Pobrane z: http://www.larche.org.pl/uploads/attachment/file/136/ksi_ ka_-_SPE_Domagal Zy_k_2012.pdf, [dostęp 28.02.2016].pl
dc.description.referencesWrońska I., Mam niepełnosprawne dziecko. Poradnik dla rodziców dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. PP-P, Warszawa. Pobrane z: edukacja.warszawa.pl/sites/ . . ./files/. . ./poradnik-dla-rodzicow-grant.doc, [dostęp: 10.02.2014].pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. nr 61, poz. 626).pl
dc.description.referencesUchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych (M. P. 1997, nr 50, poz. 475).pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 20 czerwca 1992 roku o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. 1992, nr 54, poz. 254)pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1993 r., nr 60, poz. 416, z późno zm.).pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 1996, nr 67, poz. 329).pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (STH)
Książki/Rozdziały (WNoE)

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)