REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/16839
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPawluczuk, Urszula Anna-
dc.date.accessioned2024-07-05T11:13:51Z-
dc.date.available2024-07-05T11:13:51Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationHonestas et turpitudo. Magnateria Rzeczypospolitej w XVI–XVIII wieku, pod redakcją Ewy Dubas-Urwanowicz, Marty Kupczewskiej, Karola Łopateckiego i Jerzego Urwanowicza, Białystok 2019, s. 463-479pl
dc.identifier.isbn978-83-955346-8-3-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/16839-
dc.description.abstractVilnius was dominated by magnates that supported development of Catholic Church institutions and estates - temples, monasteries, schools, hospitals, religious brotherhoods, etc. A peculiar pious nature of the end of the OId Polish era was also a result of the magnates' commitment to religious life, especially in the cities. Magnates most often resided in tenements and palaces, among others, Michał Radziwiłł, Aleksander Pociej, Antoni Tyzenhauz, Ludwik Michał Pac, and Dominik Marcin Wołłowicz. Moreover, at that time, the Sapieha, Chreptowicz, Tyszkiewicz, Ogiński, Massalski, and Chodkiewicz families had their estates in city centers. After numerous fires in the first half of the 18th century, their palaces, tenements or manor houses were rebuilt and became a trademark of Vilnius baroque, rococo and neo-classism. Numerous church foundations, various types of financial support, among others testamentary bequests for religious purposes, many religious orders brought to Vilnius, especially female ones, was one of the most important evidence confirming substantial contribution of magnate families to the city's religious life in the 18th century. Furthermore, magnate families successfully emphasized their piety in public by participating in a number of religious ceremonie s included in the liturgical calendar, or occasional anniversary celebrations taking place in Vilnius churches and streets. In headline news, local newspapers wrote about magnates participating in both sacrum and profonum ceremonies.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherPolskie Towarzystwo Historycznepl
dc.titleMagnateria w życiu religijnym Wilna w XVIII wiekupl
dc.title.alternativeMagnates in the religious life of Vilnius in the 18th centurypl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Polskie Towarzystwo Historyczne &: Authorspl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBaliński M., Demografia miasta Wilna, Wilno 1835.pl
dc.description.referencesBeauvois D. , Szkolnictwo polskie na ziemiach litewsko-ruskich 1803-1832, t. 2: Szkoły podstawowe i średnie, Rzym-Lublin 1991.pl
dc.description.referencesBystroń J.S. , Dzieje obyczajów w dawnej Polsce. Wiek XVI-XVIII, wyd. 3, t. II, Warszawa 1976.pl
dc.description.referencesDrema V., Vilniaus bažnyčios: iš Vlado Dremos achyvų, Vilnius 2008 .pl
dc.description.referencesGiżycki [Wołyniak] J.M., Księża Misjonarze w Wilnie, Kraków 1916.pl
dc.description.referencesGiżycki [Wołyniak] J. M., Seminarium diecezjalne pod zarządem Księży Misjonarzy, "Roczniki Obydwóch Zgromadzeń Św. Wincentego a Paulo", 1913, t. 19.pl
dc.description.referencesGiżycki [Wołyniak] J.M., Wiadomości o dominikanach prowincji litewskiej, cz. I, Kraków, 1917.pl
dc.description.referencesGloger Z., Obchody weselne przez Pruskiego, cz. 1, Kraków 1969.pl
dc.description.referencesGoldberg J., Ha-mumarim be-mamlechet Polin-Lita, Jerozolima 1985.pl
dc.description.referencesGoldberg J., Poles and Jews in the 17th and 18th Centuries: Rejection or Acceptance, "Jahrbücher für Geschichte Osteuropas" Neue Folge, 1974, vol. 22.pl
dc.description.referencesKalik Y. , Ha-kenesija ha-katolik we-ha-jehudim be-mamlechet Polin-Lita ba-me'ot ha-I7-18 (rozprawa doktorska), Hebrew University 1998 .pl
dc.description.referencesKałamajska-Saeed M., Ostra Brama w Wilnie, Warszawa 1990.pl
dc.description.referencesKawecki R., Kardynał Michał Stefan Radziejowski (1645-1705), Opole 2005.pl
dc.description.referencesKizik E., Wesele, kilka chrztów i pogrzebów. Uroczystości rodzinne w mieście hanzeatyckim od XVI do XVIII wieku, Gdańsk 2001.pl
dc.description.referencesKłoczowski J., Zakony męskie w Polsce przedrozbiorowej, w: Materiały do atlasu historycznego chrześcijaństwa w Polsce, red. L. Bieńkowski, J. Kłoczowski J., Z. Sułowski, t. 1: Zakony męskie w Polsce w 1772 roku, Lublin 1972.pl
dc.description.referencesKraszewski J.I., Wilno od początków jego do roku 1750, t. II, Wilno 1840.pl
dc.description.referencesKuchowicz Z., Obyczaje staropolskie XVII-XVIII wieku, Łódź 1977 .pl
dc.description.referencesKuchowicz Z., Z dziejów obyczajów polskich: w wiekach XVII i pierwszej połowie XVIII w. ,Warszawa 1957.pl
dc.description.referencesKurczewski J., Kościół zamkowy, czyli katedra wileńska: w jej dziejowym, liturgicznym, architektonicznym i ekonomicznym rozwoju, Wilno 1908 .pl
dc.description.referencesLewaIski K. , Szkic do dziejów misji chrześcijańskich wśród Żydów na ziemiach polskich w XVIII-XX wieku, "Studia Historyczne" 1993, z. 2pl
dc.description.referencesLevandauskas V. , Chodkevičių rūmai, w: Vilniaus architektūra, red. A. Jankevičiene, Vilnius 1985.pl
dc.description.referencesLitak S., Francuski nurt w wychowaniu i szkolnictwie w XVII i XVIIIw. , w: Ecclesia Posnaniensis. Opuscula Mariano Banaszek septuagenario dedicata, Poznań 1998.pl
dc.description.referencesManyś B., Uroczystości rodzinne w Wilnie za Augusta III (1733-1763), Poznań 2014.pl
dc.description.referencesMerczyng H., Wilno ewangelickie, Wilno 1925.pl
dc.description.referencesMichałowska-MycieIska A., Sejm Żydów litewskich (1623-1764), Warszawa 2014.pl
dc.description.referencesMironowicz A., Sumariusz dokumentów Dóbr Supraskich, Białystok 2009.pl
dc.description.referencesMironowicz A. , Sumariusz dokumentów Dóbr Supraskich, vol. II, Białystok 2011.pl
dc.description.referencesMorelowski M., Zarysy syntetyczne sztuki wileńskiej od gotyku do neoklasycyzmu, Wilno 1938/1939.pl
dc.description.referencesPawluczuk U.A. , Osiemnastowieczne Wilno - miasto wielu religii i narodów, Białystok 2015.pl
dc.description.referencesPiechnik L., Dzieje Akademii Wileńskiej, t. III: Próby odnowy Akademii Wileńskiej po klęskach potopu i okres kryzysu 1655-1730, Rzym 1987; t. IV: Odrodzenie Akademii Wileńskiej 1730-1773, Rzym 1990.pl
dc.description.referencesRok B. , Człowiek wobec śmierci w kulturze staropolskiej, Wrocław 1995.pl
dc.description.referencesRok B. , Zagadnienie śmierci w kulturze Rzeczypospolitej czasów saskich, Wrocław 1991.pl
dc.description.referencesRuciecki M., Obraz śmierci w katechezie Kościoła Katolickiego w XVI-XVIII w. , w: Wesela, chrzciny i pogrzeby, red. H. Suchojad, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesБepшaдcкий C., Литoвcкиe eвpeи. Иcтopия их юpидичecкaвo и oбщecтвeннoвo пoлoжeния в Литвe oт Витoвтa дo люблинcкoй унии,1388–1569, Cанкт-Пeтepбуpг 1883.pl
dc.description.referencesШлeвuc Г., Пpaвocлaвныecвятыни Вuльнюca. Cтpaнuцы ucтopuu, Buльнюc 2003.pl
dc.description.firstpage463pl
dc.description.lastpage479pl
dc.identifier.citation2Honestas et turpitudo. Magnateria Rzeczypospolitej w XVI–XVIII wieku, pod redakcją Ewy Dubas-Urwanowicz, Marty Kupczewskiej, Karola Łopateckiego i Jerzego Urwanowiczapl
dc.conferenceOgólnopolska konferencja naukowa „Honestas et turpitudo. Magnateria Rzeczypospolitej w XVI–XVIII wieku”, Augustów 10–12 września 2015 r.pl
Występuje w kolekcji(ach):Materiały konferencyjne (WH)
Ogólnopolska konferencja naukowa „Honestas et turpitudo. Magnateria Rzeczypospolitej w XVI–XVIII wieku”, 10–12 września 2015 r.

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
U_A_Pawluczuk_Magnateria_w_zyciu_religijnym_Wilna.pdf8,51 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)