REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/16820
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKamler, Anna-
dc.date.accessioned2024-07-02T06:45:12Z-
dc.date.available2024-07-02T06:45:12Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationHonestas et turpitudo. Magnateria Rzeczypospolitej w XVI–XVIII wieku, pod redakcją Ewy Dubas-Urwanowicz, Marty Kupczewskiej, Karola Łopateckiego i Jerzego Urwanowicza, Białystok 2019, s. 189-201pl
dc.identifier.isbn978-83-955346-8-3-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/16820-
dc.description.abstractEducation and upbringing of a "new man" required great effort from parents and teachers. The linguistic rhetorical education (with new teaching content) in the 16th century Europe was to assure a moral future life. In the Polish nobility tradition, moral education of a son was absolute priority, regardless of the family's religion, status or position in the nobility. Moral education was often referred to as philosophy. It usually included ethics (morality), economic ethics (eqmomics) and political ethics (polities). Scarce information has survived about noble sons' teachers. The families mostly remembered them in a positive light. Teachers were connected with employers in various ways. Some of them had previously benefited from the magnate's support and paid offtheir debt by raising and teaching children of a former patron. Novices as well as acclaimed poets, writers, school founders or school reformers, handbook authors, Catholic and Protestant religious polemists were all engaged in pedagogical activity. In addition to teaching, they were in charge of the employers' library. Most teachers held university degrees (sometimes of several universities). The highest recognition for the hardship of education was granting teachers a nobility status, but in the Noble Republic of Poland, it did not occur too often.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherPolskie Towarzystwo Historycznepl
dc.titleUwagi o edukacji moralnej synów szlacheckich w XVI-wiecznej Rzeczypospolitejpl
dc.title.alternativeMoral education of young nobles in the 16th century Polandpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Polskie Towarzystwo Historyczne &: Authorspl
dc.description.AffiliationUniwersytet Warszawskipl
dc.description.referencesBarycz H., Zmarnowany talent. Szymon Marycjusz, w: Z epoki renesansu, reformacji, baroku, Warszawa 1971.pl
dc.description.referencesBieńkowski T. , Stanisława Sokołowskiego traktat o kształceniu młodzieży szlacheckiej, "Rozprawy z Dziejów Oświaty" 39 (2000).pl
dc.description.referencesDomański J. , Czym były studia humanitatis? Leonarda Bruniego De studiis et litteris (1422-1425), OiRwP, 43 (1999), s. 7 i 16.pl
dc.description.referencesDziechcińska H., Parenetyka, jej tradycje i znaczenie w literaturze, w: Problemy literatury staropolskiej, seria 1, red. J. Pelc, Warszawa-Kraków-Gdańsk 1972.pl
dc.description.referencesFreylichówna I., Ideał wychowawczy szlachty polskiej w XVI i początku XVII wieku, Warszawa 1938.pl
dc.description.referencesJaglarz M., Księgarstwo krakowskie w XVI wieku, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesKamler A., Od szkoły do senatu. Wykształcenie senatorów w Koronie w latach 1501-1586. Studia, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesKurdybacha L., Pedagogika szlachecka w XVI i XVII wieku w świetle instrukcji rodzicielskich, w: L. Kurdybacha, Pisma wybrane, t. III, Warszawa 1976.pl
dc.description.referencesKurdybacha L., Staropolski ideał wychowawczy, Lwów 1938.pl
dc.description.referencesLitak S., Historia wychowania do Wielkiej Rewolucji Francuskiej, t. I, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesSzelińska W. , Książka Erazma z Rotterdamu w środowisku krakowskim w XVI wieku, Kraków 1990.pl
dc.description.referencesTazbir J. , Szlaki kultury polskiej, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesWajs A. , Materiały genealogiczne, nobilitacje, indygenaty w zbiorach Archiwum Głównego Akt Dawnych w Warszawie, Warszawa 1995.pl
dc.description.referencesWyczański A. , Szlachta polska XVI wieku, Warszawa 2019.pl
dc.description.referencesŻołądź-Strzelczyk D., Polska rodzina szlachecka w XVI-XVIII w. i źródła jej oddziaływań wychowawczych, w: Z dziejów polskiej kultury i oświaty od średniowiecza do początków XX wieku, red. K. Jakubiak, T. Maliszewski, Kraków 2010.pl
dc.description.firstpage189pl
dc.description.lastpage201pl
dc.identifier.citation2Honestas et turpitudo. Magnateria Rzeczypospolitej w XVI–XVIII wieku, pod redakcją Ewy Dubas-Urwanowicz, Marty Kupczewskiej, Karola Łopateckiego i Jerzego Urwanowiczapl
dc.conferenceOgólnopolska konferencja naukowa „Honestas et turpitudo. Magnateria Rzeczypospolitej w XVI–XVIII wieku”, Augustów 10–12 września 2015 r.pl
Występuje w kolekcji(ach):Ogólnopolska konferencja naukowa „Honestas et turpitudo. Magnateria Rzeczypospolitej w XVI–XVIII wieku”, 10–12 września 2015 r.

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Kamler_Uwagi_o_edukacji_moralnej_synow_szlacheckich.pdf6,91 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)