REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/16545
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorHalavina, Hanna-
dc.date.accessioned2024-05-22T07:41:55Z-
dc.date.available2024-05-22T07:41:55Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationPolish Journal of Educational Studies, 2022/ Vol. IV (LXXIV), s. 65-74pl
dc.identifier.issn2657-3528-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/16545-
dc.description.abstractThe aim of this article is to draw attention to the constant relevance of intercultural dialogue as the way to go beyond stereotypes and ignorance between nations and as a key factor in preventing conflicts and developing intercultural communication skills. A special emphasis is put on the mutual awareness of the historical and cultural heritage and the great input made to it by the outstanding personalities living in the Rzeczpospolita I, the interwar and post-war periods. The text briefly describes the biographies of Kościuszko, Ogiński, Skirmunt and Niemen as characters belonging to two cultures. The literature on the subject was selected in a way to emphasize the intercultural nature of the above-mentioned personalities. The article also names the scientists, writers, political activists who are currently working on maintaining a dialogue between Poland and Belarus. The present state of cultural exchange between the two countries is briefly described in the text, the existing difficulties are defined and the attitudes aimed at preventing the mutual alienation of the two neighboring countries in the next generations are designated. In conclusion it is stated that Polish-Belarusian dialogue, considered from the perspective of mutual cultural heritage, has the potential for further development, under the condition of mutual appreciation of the cultural background of the past and the memories of it preserved by the nations.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherSciendopl
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectintercultural dialogpl
dc.subjectPolish culturepl
dc.subjectBelarusian culturepl
dc.subjectRzeczpospolita Ipl
dc.subjectintercultural communicationpl
dc.titleHistory and Perspectives of Intercultural Dialog Between Poland and Belarus. Based on Biographies of Prominent Personalitiespl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)pl
dc.identifier.doi10.2478/poljes-2022-0007-
dc.description.Emailh.halavina@uwb.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteHanna Halavina, urodzona 22.12.1981 w Mińsku, Białoruś. W 2004 ukończyła Miński Państwowy Uniwersytet Lingwistyczny, uzyskany zawód - lingwista, wykładowca języków angielskiego, niemieckiego i polskiego). W 2007 uzyskała stopień magistra w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania w Białymstoku. Od 2022 roku - doktorantka Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych na Uniwersytecie w Białymstoku.pl
dc.description.AffiliationSzkoła Doktorska Nauk Społecznychpl
dc.description.referencesGajda, J. (2009). Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze. Impuls.pl
dc.description.referencesŁatyszonek, O. (2006). Od rusinów białych do białorusinów. U źródeł białoruskiej idei narodowej. University of Bialystok.pl
dc.description.referencesMondiacult 2022. Declaration for Culture, UNESCO, p. 13. https://www.unesco.org/sites/default/files/medias/fichiers/2022/10/6.MONDIACULT_EN_DRAFT%20FINAL%20DECLARATION_FINAL_1.pdf.pl
dc.description.referencesNikitorowicz, J. (2017). Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości. Impuls.pl
dc.description.referencesNikitorowicz, J. (2016). Wartość dialogu międzykulturowego w przezwycięaniu konfliktów na pograniczach kulturowych. Multicultural Studies, I, 53–63pl
dc.description.referencesRo…munt [Skirmunt, R.]. (1904). Nowe hasła w sprawie odrodzenia narodowości litewskiej. A. Michalski.pl
dc.description.referencesRo…munt. [Skirmunt R.]. (1905). Głos przeszłości i potrzeba chwili. Stanowisko szlachty na Litwie i Rusi. Lwów.pl
dc.description.referencesSkirmunt, R. (1925). Rysy odrębności Polesia (у:) Polesie ilustrowane. Gazeta Warszawska, 145.pl
dc.description.referencesSmalianczuk, A. (2017). W poszukiwaniu idei narodowej: „krajowość” początku XX wieku jako próba ideologii „Polaków litewskich”. Sprawy Narodowościowe, 10.11649/sn.1527.pl
dc.description.referencesZajewski, W. (2004). Michał Kleofas Ogiński: spór o biografię. Czasy Nowożytne, 17, 73–78pl
dc.description.references[Arlou] Арлоў, У. (2016). Айчына. Маляўнічая гісторыя. Ад Рагнеды да Касцюшкі. Тэхналогія.pl
dc.description.references[Gurko, Bunkewich] Гурко, А., Бункевіч Н. (Eds.). (2017). Беларусь. Этнічныя супольнасці. Minsk: Беларуская Энцыклапедыя імя Петруся Броўкі, p. 50pl
dc.description.references[Maldzis] Малдзіс, А.І. (1980). На скрыжаванні славянских традыцый: Літаратура Беларусі пераходнага перыяду: другая палавіна XVII–XVIII ст. Навука і Технікаpl
dc.description.references[Pisarenka, Jazykowich] Пісарэнка, Т., Языковіч, Л. (Eds.). (2008). 250 асоб з Беларусі ў дыялогах культур. УП Ретроперспектива.pl
dc.description.references[Rudowich] Рудовіч, С. (2000). “…Беларускі дзеяч з вялікіх паноў”. Эпізоды палітычнай біяграфіі Рамана Скірмунта. Гістарычны альманах, 14–30.pl
dc.description.references[Smalanchuk] Смалянчук, А. (2018). Раман Скірмунт (1868–1939): Жыццяпіс Грамадзяніна Краю. Zmicier Kolas, pp. 9–12, 130–200, 374–380.pl
dc.description.references[Tarasau] Тарасаў, К. (1994). Начальнік паўстання. Памяць пра легенды: постаці беларускай мінуўшчыны. Полымя.pl
dc.description.references[Trafimchuk] Трафімчук, А. (2017). Nasz Kaściuszka słauny byu. Januszkiewiczpl
dc.description.references[Kancher] Канчер, E. (Ed.). (1918). Роман Александрович Скирмунт. Чырвоны шлях, 1–2, 12. https://files.knihi.com/Knihi/Pieryjodyka/nlb.by/Dauniejsyja/Insyja/Cyrvony_slach.pdf.zip/1918-001_002.pdf.pl
dc.description.referencesBelstat.Population Census (2019). https://census.belstat.gov.by/pl
dc.description.referencesCultura.pl (2011). Andriej Chadanowicz o Czesławie Miłoszu i jego twórczości. https://culture.pl/pl/artykul/andriej-chadanowicz-o-czeslawie-miloszu-i-jego-tworczosci.pl
dc.description.referencesDowlaszewicz, І. (2006). Czesłąw Nieman. https://pawet.net/library/history/city_district/data_people/dzieiachy_mastactwau/nieman/czes%C5%82aw_nieman.html.pl
dc.description.referencesEuropean Parliament resolution of 15 March 2023 on further repression against the people of Belarus, in particular the cases of Andrzej Poczobut and Ales Bialiatski (2023/2573(RSP)). https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2023-0075_EN.html.pl
dc.description.referencesGlinski, M. (2023). Maryja Martysiewicz: Mickiewicz jest dla wszystkich. http://cultura.pl/pl/artykul/maryja-martysiewicz-mickiewicz-jest-dla-wszystkich-wywiad.pl
dc.description.referencesGov.pl. (2022). Białorusini w Polsce – aktualne dane migracyjne. https://www.gov.pl/web/udsc/bialorusini-w-polsce--aktualne-dane-statystyczne.pl
dc.description.referencesMemorial Museum-Estate of Tadeush Kostyushko (2019). https://museumkossovo.by/ru/vestnik-muzeya/dostizheniya.pl
dc.description.referencesMuzeum Ogińskiego Zalesie. https://www.oginskizalesse.by.pl
dc.description.referencesThe Nobel Prize. (2015).Svetlana Alexievich. https://www.nobelprize.org/prizes/literature/2015/alexievich/biographical/.pl
dc.description.referencesPrezident.pl. Oficjalna strona prezydenta RP. (2012). Nagroda Lecha Wałęsy dla Alesia Bialackiego. https://www.prezydent.pl/kancelaria/archiwum/archiwum-bronislawakomorowskiego/kancelaria/aktywnosc-ministrow/nagroda-lecha-walesy-dla-alesiabialackiego,20719.pl
dc.description.referencesАдукар. (2020). Сколько белорусских абитуриентов уезжает учится за границу. https://adukar.com/by/news/abiturientu/skolko-belorusskih-abiturientov-uezzhaet-uchitsya-za-granicu.pl
dc.description.referencesГісторыя Беларусі. (2018). У Косаве з’явіўся помнік Касцюшку. А якія яны ў іншых краінах? https://belhistory.com/monuments-kosciuszko.html.pl
dc.description.references[Lajeuskaja] Лаеўская, В. (2016). Алег Латышонак: Касцюшка называў сябе і літвінам. https://www.racyja.com/sumezhzha/aleg-latyshonak-kastsyushka-nazyvau-syabe/.pl
dc.description.referencesРадыё Свабода. (2015). Сказала б дзякуй маім настаўнікам: Адамовічу і Быкаву. https://www.svaboda.org/amp/27295914.html.pl
dc.description.references[Sushczynski,2019]Сушчынскі, Я. (2019). У Гародні ўшанавалі памяць Чэслава Немана. https://www.racyja.com/kultura/u-garodni-ushanavali-pamyats-cheslava-ne/.pl
dc.description.referencesФакультет Коммерции и Туристической Индустрии. (2020). ТОП-12 самых посещаемых музеев Беларуси 2019. https://fcti.by/2020/04/21.pl
dc.description.volumeIVpl
dc.description.firstpage65pl
dc.description.lastpage74pl
dc.identifier.citation2Polish Journal of Educational Studiespl
dc.identifier.orcid0000-0003-0789-5022-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (SzkDokt)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
History_and_Perspectives_of_Intercultural_Dialog_B.pdfHistory and Perspectives of Intercultural Dialog between Poland and Belarus. Based on the Biographies of Prominent People285,03 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons