REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15981
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorCudowska, Agata-
dc.date.accessioned2024-02-06T07:24:03Z-
dc.date.available2024-02-06T07:24:03Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.isbn978-83-61209-98-0-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15981-
dc.descriptionZdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku – kontynuacja, dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy BIBL/SP/0040/2023/01.pl
dc.description.abstractPraca ta jest studium teoretyczno-empirycznym, poświęconym twórczym orientacjom życiowym młodzieży i nauczycieli. W warstwie teoretycznej stanowi ona rozwinięcie autorskiej koncepcji twórczych orientacji wpisanych w kreacyjny model życia współczesnego człowieka widziany jako dany i zadany, wciąż tworzący się w dialogicznej przestrzeni spotkania z Innym, z dziełami człowieka, ze światem przyrody, ale też z samym sobą, ciągle niedokończonym, poszukującym swojego samookreślenia, swojego miejsca w świecie, własnego, oryginalnego sposobu zakorzenienia w bycie. Podmiot relacji dialogicznej jest tu określany jako zdolny do kreacji w codziennym życiu, na miarę swoich potrzeb i możliwości. Jego twórczy potencjał może zostać uwolniony w procesach edukacji, która staje się wówczas pasjonującą przygodą całego życia, ale może także zostać zniewolony i wtedy wybiera on zachowawcze strategie, obliczone na przetrwanie, a nie na rozwój. W dialogu partnerzy relacji wpływają na siebie, zmieniają się, a ich preferencje w zakresie orientacji życiowych w istotny sposób konstruują przestrzeń spotkania. Człowiek twórczy w codziennym życiu przyzwala na twórczość Innych, może ją wyzwalać swoją postawą wobec świata, dlatego tak ważne jest, by właśnie nauczyciele realizowali w swoim życiu kreacyjny model funkcjonowania. Jest to także istotny warunek tworzenia przez nauczycieli i uczniów społeczności uczącej się, która jest istotą rozwoju szkoły jako organizacji kształcącej i wychowującej ludzi upełnomocnionych i twórczych. Potrzeba bycia twórczym w życiu istotnie wpisuje się w projekt tożsamościowy jednostki, który z jednej strony jest efektem identyfikacji, internalizacji dostępnych w społeczeństwie wzorów bycia sobą, z drugiej zaś jest wyrazem naszej indywidualności, niepowtarzalności, unikalności. Kultura jako obiektywnie istniejąca przestrzeń dla tożsamości jednostkowej daje możliwość jej kreowania. Nie jest to jednak proste wobec dynamiki i ambiwalencji przemian w społeczeństwie ponowoczesnym. Płynność i niestabilność wpisana w doświadczanie codzienności naruszają porządek etyczny, który jest nieodzowny w dialogu, jako warunek twórczego rozumienia Innego. Człowiek nieustannie poszukuje więc siebie w relacji do Innego i do Innych, ale także w stosunku do siebie, który cały czas się staje. Jest to bowiem proces ciągły, ale także złożony, uwarunkowany wieloma czynnikami natury wewnętrznej, wynikającymi z indywidualnych cech jednostki, jak i zewnętrznej związanymi ze specyfiką społeczeństwa i kultury, w której żyje człowiek. Drugą warstwę narracji w niniejszej monografii stanowi metodologiczno-empiryczna analiza tytułowej problematyki. Specyfika przyjętych założeń badawczych wyraża się w eksploracjach o charakterze ilościowym i jakościowym. Preferencje twórczych orientacji życiowych badanych uczniów szkół średnich, nauczycieli i studentów są zróżnicowane środowiskowo, a jednocześnie niezbyt popularne, bowiem większość badanych wybiera bezpieczny, zachowawczy model życia lub nie jest zdecydowana w swoich deklaracjach, pozostając w ambiwalentnym stosunku do życia. Próby dociekania sposobu rozumienia przez badanych nauczycieli twórczej postawy w życiu i realizowania jej w pracy zawodowej odsłaniają nierzadko powierzchowność jednych i drugich. Empiryczna eksploracja orientacji życiowych w dymensji twórcze versus zachowawcze ujawniła także czynniki istotne w preferencjach badanej młodzieży dla orientacji twórczych. Znaczące okazało się w tym kontekście wykształcenie rodziców badanych uczniów i studentów oraz wybrany przez nich kierunek kształcenia. Natomiast w grupie badanych nauczycieli preferencje dla twórczych orientacji życiowych korespondują z zaangażowaniem nauczycieli w działalność pozalekcyjną i społeczną, a także z ich aktywnością samokształceniową. Prezentowane wyniki wskazują także na potrzebę dalszych analiz tej problematyki i na zasadność prowadzenia pogłębionych badań jakościowych w tym obszarze, mimo trudności, jakie napotykają tego typu eksploracje. Inspirują także do podjęcia badań dotyczących rozpoznawania barier w procesie kształtowania się twórczych orientacji życiowych. Szczególnie wskazane byłoby analizowanie ich w perspektywie hermeneutyczno-fenomenologicznej, co być może przyczyniłoby się do lepszego rozumienia stosunkowo rzadkich wyborów dokonywanych przez badanych w obszarze kreacyjnego modelu funk­cjonowania. Wiele trudności, które pojawiają się w twórczym realizowaniu codziennych działań, w rozwiązywaniu problemów i podejmowaniu nowych zadań wynika z czynników subiektywnych. Wiedza o nich jest niezbędna do tego, aby nie tylko starać się je przezwyciężać, ale także wykorzystać nagromadzoną w nich energię do pokonywania przeszkód w twórczym procesie, aby trudności czy niepowodzenia miały wpływ aktywizujący, pobudzały jednostkę do działania, do pozytywnej zmiany.pl
dc.description.abstractThis paper is a theoretical-empirical study devoted to creative life orientation of youth and teachers. In its theoretical part, it develops the author's concept of creative orientation embedded in the creative model of contemporary human life perceived as given and requested, still being formed in a dialogical space of encountering the Other, human works and the world of nature on the one hand, and oneself on the other hand, being still incomplete, searching one's own self­determination, one's own place in the world and an original way of rooting oneself in existence. The subject of a dialogical relation is deflned here as capable of everyday life creation tailored to his needs and possibilities. His creative potential may become released in educational processes with education becoming a fascinating adventure of entire life, or it May also constrain him which would entail choosing by him inhibited strategies aimed at survival rather than development. In a dialogue, partners to the relation influence each other and change while their preferences within the scope of life orientation signiflcantly construct the meeting space. In everyday life a creative man allows Others to create and their creation may be released through his attitude to the world. That is why it is so important for teachers to realize a creative model of functioning in their lives. It is also a crucial condition of forming a learning community by teachers and students which is the essence of development of a school as an organization teaching and educating competent and creative people. The need to be creative in life is implanted signiflcantly in an individual's identity project which, on the one hand, is the effect of identification and internalization of socially available models of being oneself, whereas on the other hand, it is an expression of our individuality, unrepeatability and uniqueness. Culture as an objectively existing space for individual identity provides a possibility of creating it. However, it is not easy in the face of dynamics and ambivalence of changes in postmodern society. Fluency and instability embedded In everyday life experience violate ethical order which is indispensable in a dialogue as a condition of creative understanding of the Other. Thus man is constantly searching himself in relation to the Other and Others but also in relation to himself he is all the time becoming. It is not only a continuous but also complicated process conditioned by several internal factors resulting from man's individual features as well as external ones connected with specificity of culture and society man is living in.The second part of narration in this monograph is a methodological-empirical analysis of the subject matter. Specificity of adopted research assumptions is expressed in quantitative and qualitative explorations. Preferences of creative life orientation of the studied high schools pupils, teachers and tertiary students are environmentally differentiated and at the same time not very popular since most respondents either chooses a safe and inhibited model of life, or is indecisive in their declarations remaining in an ambivalent relation to life. The attempts at inquiring into the ways of understanding a creative attitude in life and realizing it at work by studied teachers frequently reveal superficiality of both teachers and students. The empirical exploration of life orientation in the dimension creative vs. inhibited also revealed factors that are significant for creative orientation in the preferences of studied youth. In this context, education of parents of the researched pupils and students as well as a selected course of study appeared important. On the other hand, in the group of researched teachers, preferences for creative life orientation correspond with teachers involvement in out-of-school and social activity as well as their self-education activity. Presented results also indicate the need for further analyses of the subject matter and the relevance of doing more profound qualitative research in this area despite difficulties encountered by such explorations. Moreover, they inspire to undertake research on recognizing barriers in the process of shaping creative life orientation. lt would be particularly advisable to analyze them in the hermeneutical-phenomenological perspective, which could possibly contribute to better understanding of relatively rare choices made by the studiem ones in the area of a creative model of functioning. Numerous difflculties emerging in creative realization of everyday tasks, solution of problems and acceptance of new tasks resuIt from subjective factors. Knowing them will not only help us try to overcome them but also use their accumulated energy to overcome obstacles in the creative process so that difflculties or failures could exert stimulating impast and aspire man to act and change positively.pl
dc.description.sponsorshipPraca naukowa finansowana ze środków Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humanapl
dc.titleTwórcze orientacje życiowe w dialogu edukacyjnym. Studium teoretyczno-empirycznepl
dc.title.alternativeCreative life orientation in an educational dialogue. A theoretical-empirical studypl
dc.typeBookpl
dc.rights.holder© Copyright by Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckiepl
dc.description.referencesAblewicz K., Hermeneutyczno-fenomenologiczna perspektywa badań w pedagogice, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1994pl
dc.description.referencesAnaliza układów społecznych: przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych, J. Lofland (red.), przeł. A. Kordasiewicz, S. Urbańska, M. Żychlińska, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009pl
dc.description.referencesAngrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, przeł. M. Brzozowska-Brywczyńska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010pl
dc.description.referencesBabbie E., Badania społeczne w praktyce, przeł. W. Betkiewicz i in., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003pl
dc.description.referencesBachtin M., Problemy poetyki Dostojewskiego, przeł. N. Modzelewska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1970pl
dc.description.referencesBachtin M., Problemy literatury i estetyki, przeł. W. Grajewski, Czytelnik, Warszawa 1982pl
dc.description.referencesBachtin M., Dialog - język - literatura, red. E. Czaplejewicz i E. Kasperski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1983pl
dc.description.referencesBachtin M., Estetyka twórczości słownej, przeł. D. Ulicka, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1986pl
dc.description.referencesBanach Cz., Nauczyciel, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. Pilch (red.), t. 3, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004pl
dc.description.referencesBaudrillard J., Wojny w Zatoce nie było, przeł. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2006pl
dc.description.referencesBauman T., Komplikacje i dylematy przy określaniu przedmiotu badań pedagogicznych, [w:] Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki, K. Rubacha (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2008pl
dc.description.referencesBauman Z., Prawodawcy i tłumacze, przeł. A. Ceynowa i J. Giebułtowski, red. nauk. M. Kempny, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1998pl
dc.description.referencesBauman Z., Życie na przemiał, przeł. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2004pl
dc.description.referencesBauman Z., Płynna nowoczesność, przeł. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006pl
dc.description.referencesBauman Z., Społeczeństwo w stanie oblężenia, przeł. J. Margański, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2006apl
dc.description.referencesBauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2000pl
dc.description.referencesBeck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, przeł. S. Cieśla, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2004pl
dc.description.referencesBerger P. L., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, przeł. J. Niżnik, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1983pl
dc.description.referencesBibler W., Myślenie jako dialog, przeł. J. Dobieszewski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1992pl
dc.description.referencesBliskie i dalekie cele wychowania, przeł. I. Wojnar, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1987pl
dc.description.referencesBorowska T., Pedagogia ograniczeń ludzkiej egzystencji, IBE, Warszawa 1998pl
dc.description.referencesBrzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997pl
dc.description.referencesBrzeziński J., Elementy metodologii badań psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1980pl
dc.description.referencesBuber M., O Ja i Ty, [w:] Filozofia dialogu, B. Baran (red.), Wydawnictwo Znak, Kraków 1991pl
dc.description.referencesBuber M., Ja i Ty: wybór pism filozoficznych, wybór, przekład i wstęp J. Doktór, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1992pl
dc.description.referencesBuzan T., Rusz głową, przeł. J. Morka, Wydawnictwo Ravi, Łódź 2003pl
dc.description.referencesCackowski Z., Człowiek jako podmiot działania praktycznego i poznawczego, Książka i Wiedza, Warszawa 1979pl
dc.description.referencesCastells M., Społeczeństwo sieci, przeł. M. Marody, K. Pawluś, J. Stawiński, S. Szymański, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007pl
dc.description.referencesCharmaz K., Teoria ugruntowana: praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, przeł. B. Komorowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009pl
dc.description.referencesCraft A., Creativity Across the Primary Curriculum, Routledge, London and New York 2000pl
dc.description.referencesCudowska A., Orientacje życiowe współczesnych studentów, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 1997pl
dc.description.referencesCudowska A., Postawa "niewspółobecności" antropologii filozoficznej M. Bachtina w dialogu międzykulturowym, [w:] Międzygeneracyjna transmisja dziedzictwa kulturowego. Globalizm versus regionalizm, J. Nikitorowicz, J. Halicki, J. Muszyńska (red.), Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2003pl
dc.description.referencesCudowska A., Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2004pl
dc.description.referencesCudowska A., Pedagogika pogranicza, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. Pilch (red.), t. 4, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2005pl
dc.description.referencesCudowska A., Nierówności społeczne w globalizującym się świecie. Wybrane zagadnienia, [w:] Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji, K. Białobrzeska, S. Kawula (red.), Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2006pl
dc.description.referencesCudowska A., Tożsamość społeczna w "innej nowoczesności". Ulricha Becka koncepcja społeczeństwa ryzyka, [w:] Etniczność i obywatelskość w nowej Europie. Konteksty edukacji międzykulturowej, J. Nikitorowicz, D. Misiejuk, M. Sobecki (red.), Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2007pl
dc.description.referencesCudowska A., Nowe doświadczanie edukacji w innej nowoczesności Ulricha Becka, [w:] Filozofia tożsamości, J. Kojkoł (red.), Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2007pl
dc.description.referencesCudowska A., Dialog w świecie globalnych nierówności, [w:] Oblicza dialogu, A. Cudowska (red.), Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2008pl
dc.description.referencesCudowska A., Twórcze orientacje życiowe nauczycieli, "Edukacja" 2009, nr 3 (107)pl
dc.description.referencesCudowska A., Edukacja w kulturze rzeczywistej wirtualności, [w:] Edukacja jutra, t. 2, K. Denek, T. Koszczyc, W. Starościak (red.), Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, Wrocław 2009pl
dc.description.referencesCudowska A., Edukacja w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności, [w:] Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej, A. Cudowska (red.), Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2011pl
dc.description.referencesCzerepaniak-Walczak M., Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka, GWP, Gdańsk 2006pl
dc.description.referencesCzynić świat bardziej etycznym, A. Cudowska (red.), Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2003pl
dc.description.referencesCzynić świat bardziej bezpiecznym, A. Cudowska, J. Kunikowski (red.), t. 1 i 2, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2007pl
dc.description.referencesDenzin N. K., Lincoln Y. S., Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych, [w:] Metody badań jakościowych, t. 1, N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), red. nauk. wyd. pol. K. Podemski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010pl
dc.description.referencesDoliński D., Orientacja defensywna, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa 1993pl
dc.description.referencesDöbert R., Habermas J., Nunner-Winkler G., Zarys socjopsychologicznej koncepcji rozwoju tożsamości ,,ja", "Przegląd Socjologiczny" XLII, 1993pl
dc.description.referencesDrogi współczesnej filozofii, wybrał i wstępem opatrzył M. J. Siemek, przeł. S. Cichowicz, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 1978pl
dc.description.referencesDryden G., Vos J. , Rewolucja w uczeniu, przeł. B. Jóźwiak, Wydawnictwo Z-sk i Spółka, Poznań 2003pl
dc.description.referencesEducation at a Glance 2012: OECD Indicators, OECD Policies for Better Lives, ISBN 978-92- 64-17715-4, ISBN (pdf) 978-92-64-17929-5, http://dx.doi.org/10. l787/eag-201 2-en [09.2012Jpl
dc.description.referencesEdukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, pod przewodnictwem J. Delorsa, przeł. W. Rabczuk, Wydawnictwo UNESCO, Warszawa 1998pl
dc.description.referencesFasko D. Jr., Education and creativity, "Creativity Research Journal" 2000-2001 t. 13, no. 3-4pl
dc.description.referencesFaure E., Uczyć się aby być, przeł. Z. Zakrzewska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1975pl
dc.description.referencesFlick U., Jakość w badaniach jakościowych, przeł. P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011pl
dc.description.referencesFlick U., Projektowanie badania jakościowego, przeł. P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011pl
dc.description.referencesFromm E., The Creative Attitude, [w:] Creativity and Its Cultivation, red. H. H. Anderson, Harper and Row, New York 1959pl
dc.description.referencesGadacz T., O umiejętności życia, Wydawnictwo Znak, Kraków 2002pl
dc.description.referencesGadamer H. G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. B. Baran, Wydawnictwo Znak, Kraków 1993pl
dc.description.referencesGańczarczyk A., Orientacje życiowe młodzieży w warunkach transformacji ustroju, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1994pl
dc.description.referencesGardner H., Frames of Mind: the theory multiple intelligeces, Basic Books, New York 1983pl
dc.description.referencesGerstman S., Podstawy psychologii konkretnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1987pl
dc.description.referencesGibbs G., Analizowanie danych jakościowych, przeł. P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011pl
dc.description.referencesGnitecki J., Zarys metodologii badań w pedagogice empirycznej, Wydawnictwo WSP, Zielona Góra 1993pl
dc.description.referencesGnitecki J., Metodologiczne problemy pedagogiki prakseologicznej, Wydawnictwo WSP, Zielona Góra 1996pl
dc.description.referencesGnitecki J., Elementy metodologii badań w pedagogice hermeneutycznej, Wydawnictwo WSP, Zielona Góra 1996pl
dc.description.referencesGnitecki J., Wstęp do metod i przetwarzania wyników badań w naukach pedagogicznych, Wydawnictwo PTP, Poznań 2003pl
dc.description.referencesGnitecki J., Wstęp do ogólnej metodologii badań w naukach pedagogicznych, t. 2, Tworzenie wiedzy o edukacji w naukach pedagogicznych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2007pl
dc.description.referencesGoleman D., Inteligencja emocjonalna, przeł. A. Jankowski, Media Rodzina, Poznań 1997pl
dc.description.referencesGołębniak B. D., Szkoła wspomagająca rozwój, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004pl
dc.description.referencesGombrowicz W., Ferdydurke, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005pl
dc.description.referencesGombrowicz W., Dziennik 1953-1956, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1986pl
dc.description.referencesGreen J. O., Nowa era komunikacji, przeł. P. Głowacki, przedmowa P. A. Gilster, Prószyński i S-ka, Warszawa 1999pl
dc.description.referencesGrobler A., Metodologia nauk, Wydawnictwo Aureus, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006pl
dc.description.referencesGuilford J. P., Natura inteligencji człowieka, przeł. B. Czerniawska, W. Kozłowski, J. Radzicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1978pl
dc.description.referencesHabermas J., Teoria działania komunikacyjnego, t. 2, przeł. A. M. Kaniowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002pl
dc.description.referencesHammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, przeł. S. Dymczyk, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Warszawa 2000pl
dc.description.referencesHandbook of qualitative research, N. Denzin, Y. S . Lincoln (red.), CA: Sage, Thousand Oaks 1994pl
dc.description.referencesHeidegger M., Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane, wybór i wstęp K. Michalski, przeł. K. Michalski, K. Pomian, M. J. Siemek, J. Tischner, K. Wolicki, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 1977pl
dc.description.referencesHejnicka-Bezwińska T., Orientacje życiowe młodzieży, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1991pl
dc.description.referencesHildebrandt A., Koncepcja rozwoju organizacyjnego szkoły Pera Dalina, [w:] Szkice z teorii i praktyki zmiany oświatowej, E. Potulicka (red.) , Wydawnictwo Eruditus, Poznań 2001pl
dc.description.referencesHusserl E., Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, przeł. D. Gierulanka, wstęp R. Ingarden, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1967pl
dc.description.referencesHusserl E., Medytacje kartezjańskie, z dodaniem uwag krytycznych R. Ingardena, przeł. A. Wajs, wstęp A. Półtawski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1982pl
dc.description.referencesJacobs E., Qualitative research traditions: A review, "Review of Educational Research" 1987, nr 57(1)pl
dc.description.referencesJameson F., Postmodernizm i społeczeństwo konsumpcyjne, [w:] Postmodernizm, antologia przekładów, R. Nycz (red.), Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 1997pl
dc.description.referencesJanowski A., Aspiracje młodzieży szkół średnich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1977pl
dc.description.referencesKapuściński R., Lapidarium VI, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 2007pl
dc.description.referencesKapuściński R., Rwący nurt historii. Zapiski o XX i XXI wieku, wybór i wstęp K. Strączek, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007pl
dc.description.referencesKawecki I., Metoda etnograficzna w badaniach edukacyjnych, Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych, Łódź 1994pl
dc.description.referencesKawecki I., Etnografia i szkoła, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1996pl
dc.description.referencesKleiber M., Polskie szkoły docenione, co nie znaczy, że dobre, "Dziennik Gazeta Prawna" nr 247 (3385) z dnia 20 grudnia 2012pl
dc.description.referencesKłoskowska A., Kultura masowa. Krytyka i obrona, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1964pl
dc.description.referencesKonarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000pl
dc.description.referencesKonecki K. T., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PAN, Warszawa 2000pl
dc.description.referencesKorniłowicz K., Pomoc w tworzeniu jako zadanie pracy kulturalnej, [w:] Pomoc społeczno-kulturalna dla młodzieży pracującej i dorosłych. Wybór pism, O. Czerniawska (red.), Ossolineum, Wrocław 1976pl
dc.description.referencesKozielecki J., Koncepcja transgresyjna człowieka: analiza psychologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1987pl
dc.description.referencesKozielecki J., Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1997pl
dc.description.referencesKozielecki J., Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001pl
dc.description.referencesKrüger H. H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, przeł. D. Sztobryn, wstęp i opracowanie B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2005pl
dc.description.referencesKrüger H. H., Pfaff N., Metody badań pedagogicznych, [w:] Pedagogika, t. 2, Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, B. Śliwerski (red.), GWP, Gdańsk 2006pl
dc.description.referencesKubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia. Metodyka. Ewaluacja, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010pl
dc.description.referencesKwieciński Z., Tropy - ślady - próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza, Edytor, Poznań - Olsztyn 2000pl
dc.description.referencesLeszniewski T., Tożsamość jednostki w zmieniającym się społeczeństwie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2008pl
dc.description.referencesLévinas E., Religia dorosłych, [w:] E. Lévinas, Trudna wolność. Eseje o judaizmie, przeł. A. Kuryś, J. Migasiński, Wydawnictwo Atext, Gdynia 1991pl
dc.description.referencesLévinas E., Bóg i filozofia, [w:] E. Lévinas, O Bogu, który nawiedza myśl, przeł. M. Kowalska, Wydawnictwo Znak, Kraków 1994pl
dc.description.referencesLévinas E., Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, przeł. M. Kowalska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002pl
dc.description.referencesLévinas E., Istniejący i istnienie, przeł. ]. Margański, Wydawnictwo Homini, Kraków 2006pl
dc.description.referencesLévinas E., Bóg, śmierć i czas, przeł. ]. Margański, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008pl
dc.description.referencesLippitz W., Różnica i obcość. Studia fenomenologiczne w obrębie nauk o wychowaniu, przeł. A. Murzyn, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005pl
dc.description.referencesŁobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1999pl
dc.description.referencesŁobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000pl
dc.description.referencesManning B., The Self-regulated Learning Aspekt of Metacognition: A Component of Gifted Education, "Roeper Review" 1996, nr 18 (3)pl
dc.description.referencesMaslow A. H., Creativity in self - actualizing people, [w:] Creativity and its Cultivation, H. H. Anderson (red.), Harper and Row, New York 1959pl
dc.description.referencesMaslow A. H., Motywacja i osobowość, przeł. J. Radzicki, red. nauk. T. Rzepa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006pl
dc.description.referencesMaszke A. W, Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2004pl
dc.description.referencesMathews G., Supermarket kultury. Kultura globalna a tożsamość jednostki, przeł. E. Klekot, PIW, Warszawa 2005pl
dc.description.referencesMatusewicz Cz., Psychologia wartości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Poznań 1975pl
dc.description.referencesMerton R. K., Teoria socjologiczna i struktura społeczna, przeł. E. Murawska i J. Wertenstein-Żuławski, wstęp i red. J. J. Wiatr, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1982pl
dc.description.referencesMiles M. B., Huberman A. M., Analiza danych jakościowych, przeł. S. Zabielski, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2000pl
dc.description.referencesModrzejewska-Świgulska M., Teorie twórczości codziennej, [w:] K. J. Szmidt, Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk 2007pl
dc.description.referencesMorin E., Zagubiony paradygmat - natura ludzka, przeł. R. Zimmand, przedmowa B. Suchodolski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1977pl
dc.description.referencesMoustakas C., Fenomenologiczne metody badań, przeł. S. Zabielski, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2001pl
dc.description.referencesMuchacka B., Poszukiwanie kanonu treści nauczyciela, [w:] Kształcenie nauczycieli przyszłej szkoły, B. Muchacka (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006pl
dc.description.referencesNęcka E., Proces twórczy i jego ograniczenia, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1995pl
dc.description.referencesNęcka E., Psychologia twórczości, GWP, Gdańsk 2002pl
dc.description.referencesNowak S., Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985pl
dc.description.referencesNowak M., Przedmiot pedagogiki w kontekście jej wyzwań i założeń, [w:] Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki, K. Rubacha (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2008pl
dc.description.referencesObuchowski K., Człowiek intencjonalny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999pl
dc.description.referencesOkoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001pl
dc.description.referencesOlszak-Krzyżanowska B., Orientacje życiowe młodzieży, "Edukacja" 1988, nr 2pl
dc.description.referencesOlszak-Krzyżanowska B., Młodzież wobec nowych wyzwań: wartości, orientacje i cele życiowe zielonogórskich maturzystów, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Tadeusza Kotarbińskiego, Zielona Góra 1992pl
dc.description.referencesOlubiński A., Praca socjalna. Aspekty humanistyczne i pedagogiczne, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2004pl
dc.description.referencesOstasz L., Byt ludzki. Antropologia filozoficzna, Wydawnictwo Tasso, Kraków 1994pl
dc.description.referencesOstrowska U., Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000pl
dc.description.referencesOstrowska U., Dialog w badaniach pedagogicznych - aspekty aksjologiczne, [w:] Oblicza dialogu, A. Cudowska (red.), Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2008pl
dc.description.referencesPalka S., Ilościowo-jakościowe badania pedagogiczne, "Ruch Pedagogiczny" 1989, nr 1pl
dc.description.referencesPalka S., Metodologiczne aspekty uprawiania pedagogiki, [w:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, S. Palka (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1998pl
dc.description.referencesPalka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, GWP, Gdańsk 2006pl
dc.description.referencesPalka S., Dziedzina i pogranicza poznania naukowego oraz badań w pedagogice, [w:] Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki, K. Rubacha (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2008pl
dc.description.referencesPiekarski J., Kryteria waloryzacji praktyki badawczej - między inhibicją metodologiczną a permisywnym tolerantyzmem, [w:] Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K. J. Szmidt (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010pl
dc.description.referencesPilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych: strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001pl
dc.description.referencesPilch T., Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1995pl
dc.description.referencesPoper K. R., Droga do wiedzy. Domysły i refutacje, przeł. S. Amsterdamski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999pl
dc.description.referencesPoper K. R., Logika odkrycia naukowego, przeł. U. Niklas, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002pl
dc.description.referencesPotulicka E., Wolny rynek edukacyjny a zagrożenia dla demokracji, [w:] Rynek i kultura neoliberalna a edukacja, A. Kargulowa, S. M. Kwiatkowski, T. Szkudlarek (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005pl
dc.description.referencesPotulicka E., Paradygmat zmiany edukacyjnej Michaela Fullana, [w:] Szkice z teorii i praktyki zmiany oświatowej, E. Potulicka (red.), Wydawnictwo Eruditus, Poznań 2001pl
dc.description.referencesPsychologia twórczości, S. Popek i in. (red.), Wydawnictwo UMCS, Lublin 2009pl
dc.description.referencesPsychopedagogika działań twórczych, K. J Szmidt., M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005pl
dc.description.referencesRadlińska H., Oświata i kultura wsi polskiej: wybór pism, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1979pl
dc.description.referencesRadziewicz-Winnicki A., Społeczeństwo w trakcie zmiany, GWP, Gdańsk 2004pl
dc.description.referencesRichards R., Kinney D. K., Lunde I., Benet M., Merzel A. P. C., Creativity in manic-depressives cyclothymes their normai relatives, and control subjects, [w:] Eminent Creativity, Everyday Creativity and Health, R. Richards, M. A. Runco (red.), Ablex Publishing Corporation, London 1997pl
dc.description.referencesRichards R., Everyday Creativity, in: Encyclopedia of Creativity, red. M. A. Runco, S. R. Pritzker, Academic Press, San Diego 1999pl
dc.description.referencesRogers C. R., Towards a Theory of Creativity, [w:] Creativity and its Cultivation, H. H. Anderson (red.), Harper and Row, New York 1959pl
dc.description.referencesRogers C. R., Terapia nastawiona na klienta: grupy spotkaniowe, przeł. A. Dodziuk, E. Knoll, Thesaurus-Press: Juniorzy Gospodarki, Wrocław 1991pl
dc.description.referencesRogers C. R., O stawaniu się osobą, przeł. M. Karpiński, Wydawnictwo Rebis, Poznań 2002pl
dc.description.referencesRorty R., Przygodność, ironia i solidarność, przeł. W. J. Popowski, Wydawnictwo Spacja, Warszawa 1996pl
dc.description.referencesRunco M. A., Chand I., Cognition and creativity, "Educational Psychology Review" 1995, nr 7pl
dc.description.referencesRunco M. A., Creativity Giftedness, [w:] Conceptions of Giftedness, R. J. Sternberg, J. E. Davidson (red.), University Press, Cambridge 2005pl
dc.description.referencesRunco M. A., Reasoning and personal creativity, [w:] Creativity and Reason in Cognitive Development, J. C. Kaufman, J. Bear (red.), University Press, Cambridge 2006pl
dc.description.referencesSawicki M., Hermeneutyka pedagogiczna, Wydawnictwo Semper, Warszawa 1996pl
dc.description.referencesSchnädelbach H., Próba rehabilitacji animals rationale, przeł. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001pl
dc.description.referencesSenge P., Piąta dyscyplina: teoria i praktyka organizacji uczących się, przeł. H Korolewska-Mróz, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1998pl
dc.description.referencesSęk H., Orientacja w sytuacjach społecznych. Studium teoretyczno-kliniczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1980pl
dc.description.referencesSilverman D., Interpretacja danych jakościowych, przeł. M. Głowacka- Grajper, J. Ostrowska, wprowadzenie K. T. Konecki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007pl
dc.description.referencesSilverman D., Prowadzenie badań jakościowych, przeł. J. Ostrowska, red. nauk. K. T. Konecki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008pl
dc.description.referencesSłabosz A., Twórczość a metapoznanie, [w:] Dydaktyka twórczości, K. J. Schmidt (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2003pl
dc.description.referencesSłownik wyrazów obcych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1977pl
dc.description.referencesStasiak M. K., Twórczy i harmonijny rozwój człowieka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2000pl
dc.description.referencesStefan Błachowski założyciel poznańskiej psychologii, wstęp i dobór tekstów R. T. Stachowski, Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań 2009pl
dc.description.referencesSuchodolski B., Kształt życia, Nasza Księgarnia, Warszawa 1982pl
dc.description.referencesStróżewski W., Dialektyka twórczości, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1983pl
dc.description.referencesSzmidt K. J., Piotrowski K. T., Nowe teorie twórczości. Nowe metody pomocy w tworzeniu, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2002pl
dc.description.referencesSzmidt K. J., Wcześniej niż Fromm i Maslow: Korniłowicza i Radlińskiej koncepcje postawy twórczej na tle współczesnym, [w:] Nowe teorie twórczości. Nowe metody pomocy w tworzeniu, K. J. Szmidt, K. T. Piotrowski (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2002pl
dc.description.referencesSzmidt K. J., Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk 2007pl
dc.description.referencesSzmidt K. J., W kierunku " kreatologii ". Charakterystyka najnowszych syntez wiedzy o twórczości (Weisberg, Runco, Sawyer), [w:] Psychologia twórczości. Nowe horyzonty, S. Popek i in. (red.), Wydawnictwo UMCS, Lublin 2009pl
dc.description.referencesSzulakiewicz M., Dialog jako podstawa metafizyki. Od metafizyki fundamentu do metafizyki orientacji, [w:] Filozofia dialogu, t. 1 , J. Baniak (red.), Wydział Teologiczny UAM, Poznań 2003pl
dc.description.referencesŚnieźyński M., Dialog edukacyjny, Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Pedagogicznej, Kraków 2001pl
dc.description.referencesŚwigulska M., Twórczość w wymiarze egalitarnym - krytyczna prezentacja stanowisk, [w:] Psychologia twórczości. Nowe horyzonty, S. Popek i in. (red.), Wydawnictwo UMCS, Lublin 2009pl
dc.description.referencesTischner J., Myślenie według wartości, Wydawnictwo Znak, Kraków 1993pl
dc.description.referencesTischner J., Świat ludzkiej nadziei, Wydawnictwo Znak, Kraków 2000pl
dc.description.referencesTofHer A., Zmiana władzy. Wiedza, bogactwo i przemoc u progu XXI wieku, przeł. P. Kwiatkowski, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003pl
dc.description.referencesTożsamość, [w:] Słownik współczesnego języka polskiego, Wydawnictwo Reader's Digets, Warszawa 1998pl
dc.description.referencesTwórcze przetwarzanie informacji: ujęcie poznawcze, Cz. S. Nosal (red.), Wydawnictwo Delta, Wrocław 1992pl
dc.description.referencesUczyć się - bez granic: jak zewrzeć " lukę ludzką"?: raport Klubu Rzymskiego, J. W Botkin, M. Elmandjra, M. Malitza, przeł. M. Kukliński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1982pl
dc.description.referencesUrbaniak-Zając D., O stosowaniu hipotez w badaniach pedagogicznych, [w:] Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K. J. Szmidt (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010pl
dc.description.referencesUrbaniak-Zając D., W nawiązaniu do wystąpień - dyskusja, [w:] Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K. J. Szmidt (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010pl
dc.description.referencesWalczak P., Wychowanie jako spotkanie. Józefa Tischnera filozofia człowieka jako źródło inspiracji pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007pl
dc.description.referencesWaldenberg H. H., Bogolea M. S., From Welfare to Renaissance: The New Swedish Model, Lemshage, Sweden 1997pl
dc.description.referencesWhorf B. L., Język myśl i rzeczywistość, przeł. T. Hołówka, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1982pl
dc.description.referencesWilkoszewska K., Wariacje na postmodernizm, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2000pl
dc.description.referencesWitkowski L., Homo idiosincraticus. Richard Rorty czyli spór o powagę ironii, [w:] Inspiracje postmodernistyczne w humanistyce, A. Jamroziakowa (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Poznań 1993pl
dc.description.referencesWitkowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, IBE, Warszawa 1997pl
dc.description.referencesWitkowski L., Uniwersalizm pogranicza. O semiotyce kultury Michała Bachtina w kontekście edukacji, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2000pl
dc.description.referencesWitkowski L., Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona, Wydawnictwo Wit-Graf, Toruń 2000pl
dc.description.referencesWitkowski L., Edukacja i humanistyka: nowe konteksty humanistyczne dla nowoczesnych nauczycieli, IBE, Warszawa 2007pl
dc.description.referencesWitkowski L., Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej (przechadzki krytyczne w poszukiwaniu dyskursu dla teorii), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009pl
dc.description.referencesWolcott H. F., Posturing in qualitative inguiry, [w:] The Handbook of qualitative research in education, M. D. LeCompte, W. L. Millroy, J. Preissle (red.), Academic Press, New York 1992pl
dc.description.referencesVáňová M., Pedagogika porównawcza, [w:] Pedagogika, t. 2, Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, B. Śliwerski (red.), GWP, Gdańsk 2006pl
dc.description.referencesZaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995pl
dc.description.referencesZaręba E., Badania empiryczne ilościowe i jakościowe w pedagogice, [w:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, S. Palka (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1998pl
dc.description.referencesZych A., Światopogląd współczesnej młodzieży akademickiej: studium postaw światopoglądowych studentów Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Kielcach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1983pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (STH)
Książki/Rozdziały (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Cudowska_Tworcze_orientacje_zyciowe_w_dialogu_edukacyjnym.pdf8,92 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)