Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/15629
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Bugowski, Łukasz Karol | - |
dc.contributor.author | Trzaska, Karolina | - |
dc.date.accessioned | 2023-12-12T13:24:13Z | - |
dc.date.available | 2023-12-12T13:24:13Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.citation | Mechanizmy zrównoważonego rozwoju, red. nauk. Marek Proniewski, Dariusz Kiełczewski, Białystok 2023, s. 161-175 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-7431-758-0 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/15629 | - |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest analiza powiązań między cyfryzacją gospodarki a zrównoważonym rozwojem. Problemem badawczym jest kwestia istotności cyfryzacji dla realizacji poszczególnych celów zrównoważonego rozwoju. Hipoteza główna pracy głosi, iż rozwój kompetencji cyfrowych jest istotny dla wdrożenia koncepcji zrównoważonego rozwoju. Postawiono także trzy hipotezy szczegółowe: HS1: Cyfryzacja dostarcza rozwiązań służących realizacji celów zrównoważonego rozwoju. HS2: Poziom cyfryzacji zależy od rozwoju kompetencji cyfrowych w społeczeństwie. HS3: Kompetencje cyfrowe tworzą wartość prowadzącą do osiągnięcia Celów Zrównoważonego Rozwoju. Na podstawie analizy raportów, literatury przedmiotu oraz Digital Scoreboard postawione hipotezy zostały zweryfikowane pozytywnie. Kompetencje cyfrowe służą realizacji celów na rzecz kształtowania integracyjnej, zrównoważonej i cyfrowej przyszłości, w tym także Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs). | pl |
dc.description.abstract | The aim of the articleis to analyze the links between the digitization of the economy and sustainable development. The research problem is the importance of digitization for the implementation of individual sustainable development goals. The main hypothesis of the work is that the development of digital competences is important for the implementation of the concept of sustainable development. There were also Tyree detailed hypotheses: HS1: Digitization provides solutions to achieve the goals of sustainable development. HS2: The level of digitization depends on the development of digital competences in society. HS3: Digital competences create ‘value’ leading to the achievement of the Sustainable Development Goals. Based on the analysis of reports, literature on the subject, and the Digital Scoreboard, the hypotheses were positively verified. Digital competences serve to achieve the goals of shaping an inclusive, sustainable and digitalfuture, including the Sustainable Development Goals (SDGs). | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | kompetencje cyfrowe | pl |
dc.subject | kompetencje kluczowe | pl |
dc.subject | zrównoważony rozwój | pl |
dc.subject | cyfryzacja | pl |
dc.subject | Społeczeństwo 5.0. | pl |
dc.subject | digital competences | pl |
dc.subject | key competences | pl |
dc.subject | sustainable development | pl |
dc.subject | digitization | pl |
dc.subject | Society 5.0. | pl |
dc.title | Rola kompetencji cyfrowych w zrównoważonym rozwoju | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2023 | pl |
dc.description.Affiliation | Łukasz Karol Bugowski - Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.Affiliation | Karolina Trzaska - Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.references | Bhutani S., Paliwal Y., Digitalization: A Step towardsSustainable Development, „OIDA International Journal of Sustainable Development” 2015, Vol. 8 (12), s. 11–24. | pl |
dc.description.references | Cele zrównoważonego rozwoju, https://www.gov.pl/web/polskapomoc/cele-zrownowazonego-rozwoju (dostęp: 27.07.2022). | pl |
dc.description.references | CEN, CWA 16458-3:2018, European ICT professional role profiles – Part 3: Methodology documentation, 2018, https://itprofessionalism.org/app/uploads/2022/05/16458-3-64_e_stf.pdf (dostęp: 6.08.2022). | pl |
dc.description.references | Cyfryzacja i zrównoważony rozwój: status quo i potrzeba działania z perspektywy społeczeństwa obywatelskiego, Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, 17/09/2020, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020AE1918&from=EN (dostęp: 12.02.2023). | pl |
dc.description.references | Czaja S., Fiedor B., W poszukiwaniu nowego paradygmatu ekonomii. Teoria ekonomii a problematyka ekologiczna, „Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu” 2004, nr 1009, s. 36–51. | pl |
dc.description.references | Deklaracja z Rio w sprawie środowiska i rozwoju, Konferencja Narodów Zjednoczonych „Środowisko i Rozwój” na posiedzeniu w Rio de Janeiro w dniach od 3 do 14 czerwca 1992 r., http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/inne/1992.html (dostęp: 22.07.2022). | pl |
dc.description.references | DG Edukacja i Kultura, Europejskie ramy kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie (ERK), Urząd Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich, Luksemburg 2009. | pl |
dc.description.references | European Commission. Digital Scoreboard, https://digital-agenda-data.eu/ (dostęp: 5.08.2022). | pl |
dc.description.references | Ferrari A., DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe, Publications Office of the European Union, Luxembourg 2013. | pl |
dc.description.references | For a strong digital Europe. Inclusive. Fair. Sustainable. Strategic Innovation Agenda 2022-2024, EIT Digital, Belgium, https://www.eitdigital.eu/fileadmin/2021/publications/sia/EIT-Digital_SIA_2022-2024.pdf (dostęp: 6.08.2022). | pl |
dc.description.references | Hadryjańska B., Droga do zrównoważonego rozwoju w Polsce w świetle założeń Agendy 2030, Difin, Warszawa 2021. | pl |
dc.description.references | Jasiewicz J., Filiciak M., Mierzecka A. i in., Ramowy katalog kompetencji cyfrowych, Ministerstwo Cyfryzacji, Warszawa 2015. | pl |
dc.description.references | Kiełczewski D., Koncepcja zintegrowanej teorii ekonomicznej zrównoważonego rozwoju. Między mainstreamem a heterodoksją ekonomiczną, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2021. | pl |
dc.description.references | Łuszczyk M., Ekonomia rozwoju trwałego, PWE, Warszawa 2021. | pl |
dc.description.references | Manyika J., Chui M., Bughin J. i in., Disruptive Technologies: Advances that will Transform Life, Business, and the Global Economy, McKinsey Global Institute, New York 2013. | pl |
dc.description.references | Matysiak A., Struś M., Paradygmat rozwoju zrównoważonego, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2015, nr 213, s. 11–21. | pl |
dc.description.references | Mondejar M., Avtar R., Diaz H. i in., Digitalization to achievesustainable development goals: Stepstowardsa Smart Green Planet, „Science of the Total Environment” 2021, No. 794, s. 1–20. | pl |
dc.description.references | Nasza wspólna przyszłość, Raport Światowej Komisji do spraw Środowiska Rozwoju (Raport Brundtland), Warszawa 1991. | pl |
dc.description.references | Poskrobko B., Poskrobko T., Environment Management in Poland, Bialystok University Press, Bialystok 2012. | pl |
dc.description.references | Przekształcamy nasz świat: Agenda 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju, http://www.un.org.pl/files/170/Agenda2030PL_pl-5.pdf (dostęp: 25.07.2022). | pl |
dc.description.references | Society 5.0 – Co-creating the future, http://www.keidanren.or.jp/en/policy/2018/095_proposal.pdf (dostęp: 5.08.2022). | pl |
dc.description.references | The first alliance to accelerate digital inclusion, https://www.weforum.org/impact/digital-inclusion/ (dostęp: 6.08.2022). | pl |
dc.description.references | Trzaska K., Instytucje szkolnictwa wyższego jako instrument walki z kryzysem (perspektywa Unii Europejskiej), „UR Journal of Humanities and Social Sciences” 2021, Vol. 4 (21), s. 82–99. | pl |
dc.description.references | World Economic Forum, Upskilling for Shared Prosperity. Insight Report (January 2021), https://www3.weforum.org/docs/WEF_Upskilling_for_Shared_Prosperity_2021.pdf (dostęp: 12.02.2023). | pl |
dc.description.references | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, Dz.Urz. UE (2006/962/WE) z dnia 30.12.2006, L 394/10, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962&from= EN (dostęp: 6.08.2022). | pl |
dc.description.firstpage | 161 | pl |
dc.description.lastpage | 175 | pl |
dc.identifier.citation2 | Mechanizmy zrównoważonego rozwoju, red. nauk. Marek Proniewski, Dariusz Kiełczewski | pl |
dc.conference | Konferencja Naukowa Uwarunkowania i mechanizmy zrównoważonego rozwoju. Teoria i polityka zrównoważonego rozwoju a Europejski Zielony Ład, Białystok 30 czerwca – 1 lipca 2022 r. | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Konferencja Naukowa „Uwarunkowania i mechanizmy zrównoważonego rozwoju. Teoria i polityka zrównoważonego rozwoju a Europejski Zielony Ład", 30 czerwca – 1 lipca 2022 Materiały konferencyjne (WEiF) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
LK_Bugowski_K_Trzaska_Rola_kompetencji_cyfrowych_w_zrownowazonym_rozwoju.pdf | 1,74 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)