REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15351
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorTarnowska, Magdalena-
dc.date.accessioned2023-10-04T07:53:30Z-
dc.date.available2023-10-04T07:53:30Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationŻydzi wschodniej Polski. Seria X: Jerozolima: miasto i mit, red. nauk. Anna Janicka, Jarosław Ławski, Dariusz K. Sikorski, Białystok 2022, s. 111-131pl
dc.identifier.isbn978-83-7657-464-6-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15351-
dc.description.abstractLeopold Pilichowski – a painter, art critic, social activist, and Zionist – belonged to the first generation of Polish-Jewish painters and was one of the few such artists who achieved artistic and commercial success. In his youth, he was associated with Lodz and the circle of painter Samuel Hirszenberg. He studied at the Warsaw Drawing Class of Wojciech Gerson, in Munich and Paris. He made his successful debut in 1888 at the Society for the Encouragement of Fine Arts (TZSP) in Warsaw and the Parisian Salon on the Champs de Mars. He exhibited successfully in Polish cities – Krakow, Warsaw, Lodz, Lviv – at the Society of Friends of Fine Arts, TZSP, Jewish Society for the Propagation of Fine Arts, and abroad – in Paris, Berlin, London, Jerusalem, and New York. He traveled extensively. He visited Palestine several times. In 1905 he settled in Paris, and from 1914 he lived in London, where he was a member and president of three societies: the Association of Polish Jews in England, the Lodzer Benevolent Society, and the Ben Uri Literary and Art Society. He maintained contact with Poland. His oeuvre is diverse both in terms of form (starting from Munich academism to the colorism of the interwar years) and iconography. He took up genre themes including those with social overtones and cre- ated symbolic compositions, portraits, and, occasionally, landscapes. He was a proponent of the idea of Jewish national rebirth that would combine tradition with new models of man and culture based on the heritage of ancient Israel, which were developed by Ahad Ha-am and Boris Schatz. He painted scenes related to Jewish tradition, which were meant to serve as testimony to the past for future generations. However, among his most notable works are symbolic scenes relating to Jerusalem and its relationship to the renaissance of the Jewish people in their own country, including the famous Tree of Freedom, which represents the symbolic end of the eternal wandering of Diaspora Jews arriving in Jerusalem, or the monumental composition entitled The Opening of the Hebrew University of Jerusalem in 1925. The second, equally important Zionist theme in his painting was the promotion of a new model of the Jew – the brave young man building his country in the painting Settlers (Chalucim), or a strong and noble leader of the nation (the portraits of Theodor Hertzel or Ahad Ha-am).pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Prymatpl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia;58-
dc.relation.ispartofseriesStudia żydowskie;10-
dc.subjectLeopold Pilichowskipl
dc.subjectpaintingpl
dc.subjectJerusalempl
dc.subjectideapl
dc.subjectJewish tradition.pl
dc.titleMotyw Jerozolimy i jego znaczenie w malarstwie Leopolda Pilichowskiego (1869–1933)pl
dc.title.alternativeThe Jerusalem motif and its meaning in the paintings of Leopold Pilichowski (1869–1933)pl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022pl
dc.description.BiographicalnoteMAGADALENA TARNOWSKA – dr; historyk sztuki, kustosz dyplomowany (od 2011), absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. W 2010 obroniła na UMK pracę doktorską Artyści żydowscy w Warszawie 1939–1948, napisaną pod kierunkiem prof. dr hab. Jerzego Malinowskiego. Od 2012 adiunkt w Instytucie Historii Sztuki UKSW. Przedmiotem prowadzonych przez nią badań naukowych jest kultura i sztuka Żydów połowy XIX i XX wieku w kontekście sztuki polskiej i europejskiej, w tym sztuka Holocaustu, sztuka lat 1945–1956 w Polsce, ikonografia sztuki żydowskiej w kontekście tożsamości narodowej, podróże artystyczne do Palestyny, także twórczość artystów malarzy w XIX-wiecznej Warszawie oraz zagadnienia związane z badaniami proweniencji dzieł sztuki. Autorka m.in. monografii: Artyści żydowscy w Warszawie 1939–1945, DiG, Warszawa, 2015; Archiwum Ringelbluma. Tom IV. Gela Seksztajn 1907–1943. Życie i twórczość, Warszawa 2011.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawiepl
dc.description.referencesBen-Arieh Y., Painting the Holy Land In the Nineteenth Century, Israel 1997.pl
dc.description.referencesBiblia to jest Pisma Święte Starego i Nowego Testamentu, Brytyjskie Towarzystwo Biblijne, Warszawa 1991.pl
dc.description.referencesCzekanowska-Gutman M., Między Opłakiwaniem a Pietą. Inspiracje motywami pasyjnymi w twórczości Samuela Hirszenberga, Wilhelma Wachtla i Leopolda Pilichowskiego, [w:] Bracia Hirszenbergowie. W poszukiwaniu ziemi obiecanej, red. T. Śmiechowska, I. Powalska, A. Klimczak, Łódź 2017, s. 444–455.pl
dc.description.referencesDomański M., Ze studiów nad malarstwem lwowskim w XIX wieku. Franciszek Tomasz Tepa i jego krąg, Lublin 1985.pl
dc.description.referencesGadowska I., Żydowscy malarze w Łodzi w latach 1880–1919, Warszawa 2010, s. 143–162.pl
dc.description.referencesKacprzak D., Kolekcje ziemi obiecanej. Zbiory artystyczne łódzkiej burżuazji wielkoprzemysłowej w latach 1880–1939, Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesKamczycki A., Syjonizm i sztuka. Ikonografia Theodora Herzla, Poznań–Gniezno 2014.pl
dc.description.referencesKamczycki A., Theodor Herzl: From Ahasverus to Baal Teshuva, „Studia Europaea Gnesnensia” 2012, nr 6, s. 61–81.pl
dc.description.referencesKamczycki A., The Portrait of Herzl by Leopold Pilichowski. The Meanings of the Picture, [w:] Jewish Artist and Eastern-Central Europe: Art-Centres–Identity–Heritage From the XIX Century to the WWII, red. J. Malinowski, T. Sztyma-Knasiecka, R. Piątkowska, Warszawa 2010, s. 209–222.pl
dc.description.referencesKravtsov S., Levin V., Synagogues in Ukraine: Volhynia, vol. 1–2, Izrael 2017.pl
dc.description.referencesL. Pilichowski, Der Freiheitsbaum. Paris, „Ost Und West” 1911, s. 873–874.pl
dc.description.referencesMakowska U., Pilichowski Leopold, [w:] Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających (zmarłych przed 1966 r.). Malarze, rzeźbiarze, graficy, t. 7, Warszawa 2003, s. 150–156.pl
dc.description.referencesMalinowski J., Malarstwo i rzeźba Żydów Polskich w XIX i XX wieku, Warszawa 2000, s. 49–53.pl
dc.description.references„Nasz Przegląd Ilustrowany” 1928, nr 15, s. 4.pl
dc.description.references„Nasz Przegląd Ilustrowany” 1930, nr 314, s. 5.pl
dc.description.referencesNN, Co mówi o sobie twórca obrazu „Otwarcie Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie”. Wywiad „Głosu Polskiego” z art. malarzem L. Pilichowskim, „Głos Polski” 1927, nr 293, s. 6.pl
dc.description.referencesNN., Pilichowski Dead, “The New YorkTimes” 29.07.1933.pl
dc.description.references„Nowy Dziennik” 30.07.1933, nr 207, s. 1.pl
dc.description.referencesOrientalizm w malarstwie, rysunku i grafice w Polsce w XIX i I. połowie XX wieku, red. A. Kozak, T. Majda, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesPaszkiewicz M., Pilichowski Leopold, [w:] Polski Słownik Biograficzny, t. 26, Kraków 1981, s. 277–278.pl
dc.description.referencesPawłowska A., Plastyka łódzka u schyłku XIX i na początku XX wieku, „Przegląd Nauk Historycznych” 2017, r. 16, nr 1, s. 162–192.pl
dc.description.referencesPiechotkowie M. i K., Bramy Nieba: Bóżnice drewniane na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej, Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesPiechotkowie M. i K., Bramy Nieba: Bóżnice murowane na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej, Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesPilichowski Leopold (Lejb), [w:] Życie Sztetla w sztuce Żydów polskich na świecie w XX wieku: prace ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej, Archiwum Emigracji oraz Towarzystwa Przyjaciół Archiwum Emigracji, red. M. Banaszak, J. Krasnodębska, I. Maćkowska, J. Michalska, K. Moskała, Toruń 2016, s. 146–147.pl
dc.description.referencesPoseq A. W. G., Toward a Semiotic Approch to Jewish Art, „Ars Judaica” 2005, vol. 1, s. 27–50.pl
dc.description.referencesProkop-Janiec E., Międzywojenna literatura polsko-żydowska, Kraków 1992, s. 278.pl
dc.description.referencesRaczyński E., Pani Róża z domu Potocka, synowa Zygmunta Krasińskiego, potem Edwardowa Raczyńska, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesRodov I., The Torah Ark in Renaissance Poland: A Jewish Revival of Classical Antiquity, Leiden, Boston 2013.pl
dc.description.referencesSegałowicz Z., U Pilichowskiego w Londynie, „Nasz Przegląd” 1923, nr 27, s. 4.pl
dc.description.referencesShilo-Cohen N., Bezalel 1906–1929, Jerusalem 1983.pl
dc.description.referencesTarnowska M., Palestine in the Paintings of Jewish – Polish Artists in the End of XIX and XX C., „Kwartalnik ŻIH” 2002, nr 1 (201), s. 78–87.pl
dc.description.referencesTarnowska M., Pilgrimage Souvenirs in the Collection of the Commissariat of the Holy Land of the Franciscan Order in Cracow, [w:] Series Byzantina, t. 3, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesTarnowska M., Myths of the Orient, Zionism and Israel in the Painting of Adolf Berman (1876–1943), „Kwartalnik Historii Żydów/Jewish History Quarterly” 2015, nr 1 (253), s. 110–123.pl
dc.description.referencesTarnowska M., Tradycja w religijnej sztuce żydowskiej i jej znaczenie w kształtowaniu tożsamości [narodowej] Diaspory, Adlojada. Pamięć i kultura, Szczecin 2018, s. 35–50.pl
dc.description.referencesTrzciński A., Zachowane wystroje malarskie bóżnic w Polsce [Preserved Painted Decorations of Synagogues in Poland], „Studia Judaica”, t. 4 (2001), nr 1–2 (7–8), s. 67–95.pl
dc.description.referencesZahorska S., Pilichowski i Agadati, „Wiadomości Literackie” 1927, nr 45, s. 3.pl
dc.description.referencesDiego Velasquez, Portrait of the Infante Don Carlos, 1626–1628, Muzeum Prado, Madryt, https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_works_by_Diego_Vel%C3%A1zquez#/media/File:Carlos_de_Austria,_infante_de_Espa%C3%B1a.jpg [dostęp 15.10.2021].pl
dc.description.referencesDomnitch L., When Herzl Planted a Tree.A well-known story that weaves together Tu Bishvat, tree-planting and the rebuilding of Israel, https://www.myjewishlearning.com/article/herzls-tree/ [dostęp 10.12.2021].pl
dc.description.referencesFeuß A., Pilichowski, Leopold, [w:] Porta Polonica, https://www.porta-polonica.de/pl/node/709 [dostęp: 22.12.2021].pl
dc.description.referencesLeopold Pilichowski, Ben Uri Literary and Art Society, https://pl.benuri.org/artists/103-leopold-pilichowski/biography/ [dostęp 5.09.2021].pl
dc.description.referencesLeopold Pilichowski, red. Monik@, [w:] Baedeker łódzki, http://baedekerlodz.blogspot.com/2020/07/leopold-lejb-pilichowski.html [dostęp 20.09.2021].pl
dc.description.referencesLeopold Pilichowski, Der Freiheitsbaum, Paris [Drzewo wolności, 1911], „Ost Und West” 1911, s. 873–874.pl
dc.description.referencesLeopold Pilichowski, Inauguracyjne otwarcie Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie przez lorda Baulfora, 1925–1927, Uniwersytet Hebrajski w Jerozolimie, http://www.art.huji.ac.il/en/art/2796/inauguration-hebrew-university-jerusalem [dostęp 5.09.2021].pl
dc.description.referencesLeopold Pilichowski, Migdal, ca 1925, http://www.artnet.com/artists/leopold-pilichowski/migdal-6BozDA2jBbAF-SmzUFns9A2 [dostęp 5.09.2021].pl
dc.description.referencesLeopold Pilichowski, Osadnicy, ok. 1925–1927, http://www.artnet.com/artists/leopold-pilichowski/the-laborer-hSOSpzqO6env7M4BYEy2Lg2 [dostęp 5.09.2021].pl
dc.description.referencesLeopold Pilichowski podczas malowania portretu Lorda Arthura Jamesa Baulfora, 1925, zbiory NAC, sygn.1-Z-1394, https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/213421/ [dostęp 31.12.2021].pl
dc.description.referencesLeopold Pilichowski, Portret Theodora Herzla, 1908, Ben Uri Literary and Art Society, https://pl.benuri.org/artists/103-leopold-pilichowski/works/2-core-collection/1790-leopold-pilichowski-portrait-of-theodore-herzl/ [dostęp 5.09.2021].pl
dc.description.referencesMatrikelbuch 1884–1920, Leopold Pilichowski, nr wpisu 486, data wstąpienia do Akademii 18.04.1888, https://matrikel.adbk.de/matrikel/mb_1884–1920/jahr_1888/matrikel-00486 [dostęp 28.12.2021].pl
dc.description.referencesRajner M., Pilichowski Leopold, w: The Yivo Encyclopedia of Jews in Eastern Europe, https://yivoencyclopedia.org/article.aspx/Pilichowski_Leopold [dostęp 20.08.2021].pl
dc.description.firstpage111pl
dc.description.lastpage131pl
dc.identifier.citation2Żydzi wschodniej Polski. Seria X: Jerozolima: miasto i mit, red. nauk. Anna Janicka, Jarosław Ławski, Dariusz K. Sikorskipl
dc.conferenceJubileuszowa Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski”, edycja dziesiąta „Jerozolima w kulturze Żydów Europy Środkowo-Wschodniej. Miasto – Mit – Literatura”, Białystok 23 września 2021 r.pl
dc.identifier.orcid0000-0001-7229-2645-
Występuje w kolekcji(ach):Jubileuszowa Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski”, edycja dziesiąta „Jerozolima w kulturze Żydów Europy Środkowo-Wschodniej. Miasto – Mit – Literatura”, 23 września 2021

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Tarnowska_Motyw_Jerozolimy_i_jego_znaczenie_w_malarstwie.pdf497,88 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)