Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/15261
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Leś, Mariusz M. | - |
dc.date.accessioned | 2023-09-04T09:20:33Z | - |
dc.date.available | 2023-09-04T09:20:33Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 22, 2023, s. 171-193 | pl |
dc.identifier.issn | 2082-9701 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/15261 | - |
dc.description.abstract | The article contains an analysis of the function of second-person narrative in selected works of science fiction. This experimental type of narrative is characterised by a tendency to blur the line between the fictional and non-fictional worlds and to strengthen the reader’s empathic attitude. As the article shows, the combination of the possibility of deepening the psychological images of fictional characters with the complication of the ontological hierarchy of worlds and undermining their stability leads to interesting effects. Among them, the most promising seems the potential for strengthening the meanings that result from the confrontation of subjective worlds with the fictional worlds, understood as arenas for the characters’ actions. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en | pl |
dc.subject | science fiction | pl |
dc.subject | second-person narrative | pl |
dc.subject | world-building | pl |
dc.subject | fictional character | pl |
dc.title | „To jest weryfikacja rzeczywistości”. Narracja drugoosobowa w fantastyce naukowej | pl |
dc.title.alternative | “This Is a Reality Check”: Second-Person Narrative in Science Fiction | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0) | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/bsl.2023.22.10 | - |
dc.description.Email | m.les@uwb.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Kolegium Literaturoznawstwa, Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.references | Aldiss Brian W. (1993), Biedny mały wojownik, przeł. Z. Zych, w: Isaac Asimov przedstawia najlepsze opowiadania science fiction, Kielce: ART. | pl |
dc.description.references | Bell Alice, Ensslin Astrid (2011), „I know what it was. You know what it was”: Second-Person Narration in Hypertext Fiction, „Narrative”, nr 3, s. 311–329. | pl |
dc.description.references | Bielik-Robson Agata (2004), Słowo i trauma: czas, narracja, tożsamość, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 23–34. | pl |
dc.description.references | Błaszkowska-Nawrocka Marta (2022), „Ty jesteś tym”. Rola narracji drugoosobowej w powieści Pawła Palińskiego Polaroidy z zagłady, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, z. 4, s. 113–124 | pl |
dc.description.references | Booth Wayne C. (1983), The Rhetoric of Fiction. Second Edition, Chicago–London: The University of Chicago Press. | pl |
dc.description.references | Bostrom Nick [Niklas Boström] (2003), Are We Living in a Computer Simulation?, „Philosophical Quarterly”, nr 2, s. 243–255. | pl |
dc.description.references | Brin David (2000), Reality Check, „Nature” 16 marca, s. 229. | pl |
dc.description.references | Butor Michel (1960), Przemiana, przeł. I. Wieczorkiewicz, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl |
dc.description.references | Calvino Italo (1989), Jeśli zimową nocą podróżny, przeł. A. Wasilewska, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl |
dc.description.references | Card Orson Scott (1990), How to Write Science Fiction and Fantasy, London: Writer’s Digest Books. | pl |
dc.description.references | del Rey Lester (1951), ...And it Comes Out Here, „Galaxy Science Fiction”, nr 2, s. 62–74. | pl |
dc.description.references | Dukaj Jacek (2000), Katedra, w: J. Dukaj, W kraju niewiernych, Warszawa: SuperNowa, s. 395–447. | pl |
dc.description.references | Dukaj Jacek (2010), Stworzenie świata jako gałąź sztuki, „Tygodnik Powszechny”, nr 6. | pl |
dc.description.references | Dukaj Jacek (2010), Szkoła, w: J. Dukaj, Król bólu, Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 355–420. | pl |
dc.description.references | Dullstein Monika (2012), The Second Person in the Theory of Mind Debate, „The Review of Philosophy and Psychology”, nr 3, s. 231–248. | pl |
dc.description.references | Fludernik Monika (1994), Introduction: Second-Person Narrative and Related Issues, „Style”, nr 3, s. 281–311. | pl |
dc.description.references | Fludernik Monika (1994), Second-Person Narrative As a Test Case for Narratology: The Limits of Realism, „Style”, nr 3, s.445–479. | pl |
dc.description.references | Fludernik Monika (1994), Second-Person Narrative: A Bibliography, „Style”, nr 4, s. 525–548. | pl |
dc.description.references | Fludernik Monika (2003), Scene Shift, Metalepsis, and the Metaleptic Mode, „Style”, nr 4, s. 382–400. | pl |
dc.description.references | Fludernik Monika (2009), An Introduction to Narratology, London–New York: Routledge. | pl |
dc.description.references | Gerrold David (2001), Worlds of Wonder and Fantasy, Cincinnati: Writer’s Digest Books. | pl |
dc.description.references | Haynes Roslynn D. (2016), Bringing Science into Fiction, „Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik”, nr 2, s. 127–148. | pl |
dc.description.references | Herman David (2002), Story Logic: Problems and Possibilities of Narrative, Lincoln: University of Nebraska Press. | pl |
dc.description.references | Herman David (2004), Toward a Transmedial Narratology, w: Narrative Across Media: The Languages of Storytelling, red. M.-L. Ryan, Lincoln–London: University of Nebraska Press, s. 47–75. | pl |
dc.description.references | Horowitz Mardi J. (2012), Self-Identity Theory and Research Methods, „Journal of Research Practice”, nr 2, s. 1–11. | pl |
dc.description.references | Iliopoulou Evgenia (2019), Because of You: Understanding Second-Person Storytelling, Bielefeld: transcript Verlag. | pl |
dc.description.references | Kacandes Irene (1993), Are you in the text?: The „literary performative” in postmodernist fiction, „Text and Performance Quarterly”, nr 4, s. 139–153. | pl |
dc.description.references | Kacandes Irene (1994), Narrative Apostrophe: Reading, Rhetoric, Resistance in Michel Butor’s La modification and Julio Cortazar’s Graffiti, „Style”, nr 3, s. . 329–349. | pl |
dc.description.references | Kacandes Irene (2001), Talk Fiction. Literature and the Talk-Explosion, Lincoln: University of Nebraska Press. | pl |
dc.description.references | Kaniewska Bogumiła (1997), Świat w granicach „Ja”. O narracji pierwszoosobowej, Poznań: Wydawnictwo UAM. | pl |
dc.description.references | Keen Suzanne (2007), Empathy and the Novel, Oxford: Oxford UP. | pl |
dc.description.references | Korte Barbara (1987), Das Du im Erzähltext. Kommunikationsorientierte Betrachtungen zu einer vielgebrauchten Form, „Poetica”, s. 169–189. | pl |
dc.description.references | Leman Bob (1984), Instructions, „The Magazine of Fantasy and Science Fiction”, nr 9, s. 79–86. | pl |
dc.description.references | Malina Debra (2002), Breaking the Frame: Metalepsis and the Construction of the Subject, Columbus: The Ohio State UP. | pl |
dc.description.references | McHale Brian (1993), Postmodernist Fiction, London: Routledge. | pl |
dc.description.references | Mildorf Jarmila (2012), Second-Person Narration in Literary and Conversational Storytelling, „StoryWorlds”, s. 75–98. | pl |
dc.description.references | Mittelmark Howard, Newman Sandra (2008), How Not to Write a Novel, New York: Penguin Books. | pl |
dc.description.references | Oleś Piotr K. (2012), Dialogowe Ja: zarys teorii, inspiracje badawcze, ciekawsze wyniki, w: Dialog z samym sobą, red. P.K. Oleś, M. Puchalska-Wasyl, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 143–171. | pl |
dc.description.references | Paliński Paweł (2014), Polaroidy z zagłady, Warszawa: Powergraph. | pl |
dc.description.references | Parker Joshua (2018), Placements and Functions of Brief Second-Person Passages in Fiction, w: Pronouns in Literature: Positions and Perspectives in Language, red. A. Gibbons, A. Macrae, London: Palgrave Macmillan, s. 97–112. | pl |
dc.description.references | Parker Joshua (2022), Making Unstrange: Theory and Second-Person Fiction, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, nr 4, s. 51–67. | pl |
dc.description.references | Pope Marcel Cornis (1994), From Cultural Provocation to Narrative Cooperation: Innovative Uses of the Second Person in Raymond Federman’s Fiction, „Style”, nr 3, s. 411–431. | pl |
dc.description.references | Rembowska-Płuciennik Magdalena (2012), Poetyka intersubiektywności. Kognitywistyczna teoria narracji a proza XX wieku, Toruń: Wydawnictwo UMK. | pl |
dc.description.references | Rembowska-Płuciennik Magdalena (2017), O przechodzeniu na ty... Narracja diadyczna wśród literackich reprezentacji świadomości bohatera, w: (W) sieci modernizmu. Historia literatury – poetyka – krytyka. Prace ofiarowane Włodzimierzowi Boleckiemu, red. A. Kluba, M. Rembowska-Płuciennik, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, s. 249–264. | pl |
dc.description.references | Richardson Brian (2006), Unnatural Voices: Extreme Narration in Modern and Contemporary Fiction, Columbus: Ohio State UP. | pl |
dc.description.references | Ryan Marie-Laure (2001), Narrative as Virtual Reality: Immersion and Interactivity in Electronic Media, Baltimore: Johns Hopkins UP. | pl |
dc.description.references | Schofield Dennis (1997), Beyond The Brain of Katherine Mansfield: The Radical Potentials and Recuperations of Second-Person Narrative, „Style”, nr 1, s. 96–117. | pl |
dc.description.references | Silverberg Robert (2009), Other Spaces, Other Times: A Life Spent in the Future, New York: NonStop Press. | pl |
dc.description.references | Sorlin Sandrine (2022), The Stylistic of ‘You’, Cambridge: Cambridge UP. | pl |
dc.description.references | Trzebiński Jerzy (2002), Narracyjne konstruowanie rzeczywistości, w: Narracja jako sposób rozumienia świata, red. J. Trzebiński, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 17–42. | pl |
dc.description.references | Tuttle Lisa (2005), Writing Fantasy and Science Fiction, wyd. drugie, London: A&C Black. | pl |
dc.description.references | Wolfe Gene (1980), The Island of Doctor Death and Other Stories, w: G. Wolfe, The Island of Doctor Death and Other Stories and Other Stories, New York: Tom Doherty Associates, s. 11–25. | pl |
dc.description.references | Wolfe Gene (1988), Wyspa doktora Śmierci i inne opowiadania, przeł. A. Nakoniecznik, w: Droga do science fiction: od dzisiaj do wieczności, red. J. Gunn, Warszawa: Alfa. | pl |
dc.description.references | Zell Ethan, Warriner Amy Beth, Albarrac´ın Dolores (2012), Splitting of the mind: When the you I talk to is me and needs commands, „Social Psychological and Personality Science” 2012, nr 3, s. 494–455. | pl |
dc.description.references | Rembowska-Płuciennik Magdalena (2022), O narracji w drugiej osobie – enaktywnie, „Teksty Drugie”, nr 2, s. 54–70. | pl |
dc.identifier.eissn | 2720-0078 | - |
dc.description.volume | 22 | pl |
dc.description.firstpage | 171 | pl |
dc.description.lastpage | 193 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białostockie Studia Literaturoznawcze | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0003-2182-2858 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (WFil) Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2023, nr 22 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_22_2023_M_Les_To_jest_weryfikacja_rzeczywistosci_Narracja_drugoosobowa.pdf | 223,53 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL