REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15261
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorLeś, Mariusz M.-
dc.date.accessioned2023-09-04T09:20:33Z-
dc.date.available2023-09-04T09:20:33Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 22, 2023, s. 171-193pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15261-
dc.description.abstractThe article contains an analysis of the function of second-person narrative in selected works of science fiction. This experimental type of narrative is characterised by a tendency to blur the line between the fictional and non-fictional worlds and to strengthen the reader’s empathic attitude. As the article shows, the combination of the possibility of deepening the psychological images of fictional characters with the complication of the ontological hierarchy of worlds and undermining their stability leads to interesting effects. Among them, the most promising seems the potential for strengthening the meanings that result from the confrontation of subjective worlds with the fictional worlds, understood as arenas for the characters’ actions.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.enpl
dc.subjectscience fictionpl
dc.subjectsecond-person narrativepl
dc.subjectworld-buildingpl
dc.subjectfictional characterpl
dc.title„To jest weryfikacja rzeczywistości”. Narracja drugoosobowa w fantastyce naukowejpl
dc.title.alternative“This Is a Reality Check”: Second-Person Narrative in Science Fictionpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2023.22.10-
dc.description.Emailm.les@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationKolegium Literaturoznawstwa, Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAldiss Brian W. (1993), Biedny mały wojownik, przeł. Z. Zych, w: Isaac Asimov przedstawia najlepsze opowiadania science fiction, Kielce: ART.pl
dc.description.referencesBell Alice, Ensslin Astrid (2011), „I know what it was. You know what it was”: Second-Person Narration in Hypertext Fiction, „Narrative”, nr 3, s. 311–329.pl
dc.description.referencesBielik-Robson Agata (2004), Słowo i trauma: czas, narracja, tożsamość, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 23–34.pl
dc.description.referencesBłaszkowska-Nawrocka Marta (2022), „Ty jesteś tym”. Rola narracji drugoosobowej w powieści Pawła Palińskiego Polaroidy z zagłady, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, z. 4, s. 113–124pl
dc.description.referencesBooth Wayne C. (1983), The Rhetoric of Fiction. Second Edition, Chicago–London: The University of Chicago Press.pl
dc.description.referencesBostrom Nick [Niklas Boström] (2003), Are We Living in a Computer Simulation?, „Philosophical Quarterly”, nr 2, s. 243–255.pl
dc.description.referencesBrin David (2000), Reality Check, „Nature” 16 marca, s. 229.pl
dc.description.referencesButor Michel (1960), Przemiana, przeł. I. Wieczorkiewicz, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesCalvino Italo (1989), Jeśli zimową nocą podróżny, przeł. A. Wasilewska, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesCard Orson Scott (1990), How to Write Science Fiction and Fantasy, London: Writer’s Digest Books.pl
dc.description.referencesdel Rey Lester (1951), ...And it Comes Out Here, „Galaxy Science Fiction”, nr 2, s. 62–74.pl
dc.description.referencesDukaj Jacek (2000), Katedra, w: J. Dukaj, W kraju niewiernych, Warszawa: SuperNowa, s. 395–447.pl
dc.description.referencesDukaj Jacek (2010), Stworzenie świata jako gałąź sztuki, „Tygodnik Powszechny”, nr 6.pl
dc.description.referencesDukaj Jacek (2010), Szkoła, w: J. Dukaj, Król bólu, Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 355–420.pl
dc.description.referencesDullstein Monika (2012), The Second Person in the Theory of Mind Debate, „The Review of Philosophy and Psychology”, nr 3, s. 231–248.pl
dc.description.referencesFludernik Monika (1994), Introduction: Second-Person Narrative and Related Issues, „Style”, nr 3, s. 281–311.pl
dc.description.referencesFludernik Monika (1994), Second-Person Narrative As a Test Case for Narratology: The Limits of Realism, „Style”, nr 3, s.445–479.pl
dc.description.referencesFludernik Monika (1994), Second-Person Narrative: A Bibliography, „Style”, nr 4, s. 525–548.pl
dc.description.referencesFludernik Monika (2003), Scene Shift, Metalepsis, and the Metaleptic Mode, „Style”, nr 4, s. 382–400.pl
dc.description.referencesFludernik Monika (2009), An Introduction to Narratology, London–New York: Routledge.pl
dc.description.referencesGerrold David (2001), Worlds of Wonder and Fantasy, Cincinnati: Writer’s Digest Books.pl
dc.description.referencesHaynes Roslynn D. (2016), Bringing Science into Fiction, „Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik”, nr 2, s. 127–148.pl
dc.description.referencesHerman David (2002), Story Logic: Problems and Possibilities of Narrative, Lincoln: University of Nebraska Press.pl
dc.description.referencesHerman David (2004), Toward a Transmedial Narratology, w: Narrative Across Media: The Languages of Storytelling, red. M.-L. Ryan, Lincoln–London: University of Nebraska Press, s. 47–75.pl
dc.description.referencesHorowitz Mardi J. (2012), Self-Identity Theory and Research Methods, „Journal of Research Practice”, nr 2, s. 1–11.pl
dc.description.referencesIliopoulou Evgenia (2019), Because of You: Understanding Second-Person Storytelling, Bielefeld: transcript Verlag.pl
dc.description.referencesKacandes Irene (1993), Are you in the text?: The „literary performative” in postmodernist fiction, „Text and Performance Quarterly”, nr 4, s. 139–153.pl
dc.description.referencesKacandes Irene (1994), Narrative Apostrophe: Reading, Rhetoric, Resistance in Michel Butor’s La modification and Julio Cortazar’s Graffiti, „Style”, nr 3, s. . 329–349.pl
dc.description.referencesKacandes Irene (2001), Talk Fiction. Literature and the Talk-Explosion, Lincoln: University of Nebraska Press.pl
dc.description.referencesKaniewska Bogumiła (1997), Świat w granicach „Ja”. O narracji pierwszoosobowej, Poznań: Wydawnictwo UAM.pl
dc.description.referencesKeen Suzanne (2007), Empathy and the Novel, Oxford: Oxford UP.pl
dc.description.referencesKorte Barbara (1987), Das Du im Erzähltext. Kommunikationsorientierte Betrachtungen zu einer vielgebrauchten Form, „Poetica”, s. 169–189.pl
dc.description.referencesLeman Bob (1984), Instructions, „The Magazine of Fantasy and Science Fiction”, nr 9, s. 79–86.pl
dc.description.referencesMalina Debra (2002), Breaking the Frame: Metalepsis and the Construction of the Subject, Columbus: The Ohio State UP.pl
dc.description.referencesMcHale Brian (1993), Postmodernist Fiction, London: Routledge.pl
dc.description.referencesMildorf Jarmila (2012), Second-Person Narration in Literary and Conversational Storytelling, „StoryWorlds”, s. 75–98.pl
dc.description.referencesMittelmark Howard, Newman Sandra (2008), How Not to Write a Novel, New York: Penguin Books.pl
dc.description.referencesOleś Piotr K. (2012), Dialogowe Ja: zarys teorii, inspiracje badawcze, ciekawsze wyniki, w: Dialog z samym sobą, red. P.K. Oleś, M. Puchalska-Wasyl, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 143–171.pl
dc.description.referencesPaliński Paweł (2014), Polaroidy z zagłady, Warszawa: Powergraph.pl
dc.description.referencesParker Joshua (2018), Placements and Functions of Brief Second-Person Passages in Fiction, w: Pronouns in Literature: Positions and Perspectives in Language, red. A. Gibbons, A. Macrae, London: Palgrave Macmillan, s. 97–112.pl
dc.description.referencesParker Joshua (2022), Making Unstrange: Theory and Second-Person Fiction, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, nr 4, s. 51–67.pl
dc.description.referencesPope Marcel Cornis (1994), From Cultural Provocation to Narrative Cooperation: Innovative Uses of the Second Person in Raymond Federman’s Fiction, „Style”, nr 3, s. 411–431.pl
dc.description.referencesRembowska-Płuciennik Magdalena (2012), Poetyka intersubiektywności. Kognitywistyczna teoria narracji a proza XX wieku, Toruń: Wydawnictwo UMK.pl
dc.description.referencesRembowska-Płuciennik Magdalena (2017), O przechodzeniu na ty... Narracja diadyczna wśród literackich reprezentacji świadomości bohatera, w: (W) sieci modernizmu. Historia literatury – poetyka – krytyka. Prace ofiarowane Włodzimierzowi Boleckiemu, red. A. Kluba, M. Rembowska-Płuciennik, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, s. 249–264.pl
dc.description.referencesRichardson Brian (2006), Unnatural Voices: Extreme Narration in Modern and Contemporary Fiction, Columbus: Ohio State UP.pl
dc.description.referencesRyan Marie-Laure (2001), Narrative as Virtual Reality: Immersion and Interactivity in Electronic Media, Baltimore: Johns Hopkins UP.pl
dc.description.referencesSchofield Dennis (1997), Beyond The Brain of Katherine Mansfield: The Radical Potentials and Recuperations of Second-Person Narrative, „Style”, nr 1, s. 96–117.pl
dc.description.referencesSilverberg Robert (2009), Other Spaces, Other Times: A Life Spent in the Future, New York: NonStop Press.pl
dc.description.referencesSorlin Sandrine (2022), The Stylistic of ‘You’, Cambridge: Cambridge UP.pl
dc.description.referencesTrzebiński Jerzy (2002), Narracyjne konstruowanie rzeczywistości, w: Narracja jako sposób rozumienia świata, red. J. Trzebiński, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 17–42.pl
dc.description.referencesTuttle Lisa (2005), Writing Fantasy and Science Fiction, wyd. drugie, London: A&C Black.pl
dc.description.referencesWolfe Gene (1980), The Island of Doctor Death and Other Stories, w: G. Wolfe, The Island of Doctor Death and Other Stories and Other Stories, New York: Tom Doherty Associates, s. 11–25.pl
dc.description.referencesWolfe Gene (1988), Wyspa doktora Śmierci i inne opowiadania, przeł. A. Nakoniecznik, w: Droga do science fiction: od dzisiaj do wieczności, red. J. Gunn, Warszawa: Alfa.pl
dc.description.referencesZell Ethan, Warriner Amy Beth, Albarrac´ın Dolores (2012), Splitting of the mind: When the you I talk to is me and needs commands, „Social Psychological and Personality Science” 2012, nr 3, s. 494–455.pl
dc.description.referencesRembowska-Płuciennik Magdalena (2022), O narracji w drugiej osobie – enaktywnie, „Teksty Drugie”, nr 2, s. 54–70.pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume22pl
dc.description.firstpage171pl
dc.description.lastpage193pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0003-2182-2858-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2023, nr 22

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_22_2023_M_Les_To_jest_weryfikacja_rzeczywistosci_Narracja_drugoosobowa.pdf223,53 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons