REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15146
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDąbrowska-Prokopowska, Ewa-
dc.contributor.authorTrochimowicz, Michalina-
dc.contributor.authorLaskowski, Piotr Paweł-
dc.contributor.authorTalmont-Kaminski, Konrad-
dc.date.accessioned2023-07-17T09:07:18Z-
dc.date.available2023-07-17T09:07:18Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationPrzegląd Socjologiczny, Tom 72 Nr 1 (2023), s. 53–86pl
dc.identifier.issn0033-2356-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15146-
dc.description.abstractPoland has been entering a period of accelerated secularisation in recent years. The results of the CBOS survey indicate that this process is visible especially in the youngest cohorts of Poles. The Women’s Strike, which took place between 2016 and 2020, is described in the academic literature as one of the factors accelerating secularisation processes, mainly in the population of young women with feminist views. In 2021, we surveyed members of the Facebook group “Gals 4 Gals” (Dziewuchy Dziewuchom) to describe the diverse relationship between feminism and atheism and to verify our hypothesis that the Women’s Strike was an expression, rather than a cause, of respondents’ atheist attitudes. It was also important for our quantitative research to determine the attitudes of the group members surveyed towards issues such as the political activities of the Catholic Church, the operation of the moral principles of Catholicism, and perceived spiritual needs.pl
dc.description.abstractPolska w ostatnich latach wchodzi w okres przyspieszonej sekularyzacji. Wyniki badań CBOS wskazują, że proces ten jest widoczny zwłaszcza w najmłodszych kohortach Polaków. Strajk Kobiet, który miał miejsce w latach 2016–2020, jest opisywany w literaturze naukowej jako jeden z czynników przyspieszających procesy sekularyzacyjne, głównie w populacji młodych kobiet o poglądach feministycznych. W 2021 roku przebadaliśmy członków grupy na Facebooku „Dziewuchy Dziewuchom”, aby opisać zróżnicowane relacje między feminizmem a ateizmem oraz zweryfikować naszą hipotezę, że Strajk Kobiet był wyrazem, a nie przyczyną, postaw ateistycznych respondentów. Ważne dla naszych badań ilościowych było również określenie stosunku badanych członków grupy do takich kwestii, jak działalność polityczna Kościoła katolickiego, funkcjonowanie zasad moralnych katolicyzmu oraz odczuwane potrzeby duchowe.pl
dc.description.sponsorshipThe research leading to these results has received funding from the Norwegian Financial Mechanism 2014–2021 (Project number 2019/34/H/HS1/00654).pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectsecularisationpl
dc.subjectwomen’s strikepl
dc.subjectfeminismpl
dc.subjectatheismpl
dc.subjectsekularyzacjapl
dc.subjectstrajk kobietpl
dc.subjectfeminizmpl
dc.subjectateizmpl
dc.titleAtheism, anti-church, feminism and the Women’s Strike. Group case study: Gals 4 Gals (Dziewuchy Dziewuchom)pl
dc.title.alternativeAteizm, antykościelność i feminizm a Strajk Kobiet. Case study grupy: Dziewuchy Dziewuchompl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)pl
dc.identifier.doi10.26485/PS/2023/72.3-
dc.description.EmailEwa Dąbrowska-Prokopowska: ewa.dabrowska@uwb.edu.plpl
dc.description.EmailMichalina Trochimowicz: m.trochimowicz@uwb.edu.plpl
dc.description.EmailPiotr Paweł Laskowski: p.laskowski@uwb.edu.plpl
dc.description.EmailKonrad Talmont-Kaminski: k.talmont-kaminski@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationEwa Dąbrowska-Prokopowska - University of Białystok, Polandpl
dc.description.AffiliationMichalina Trochimowicz - University of Białystok, Polandpl
dc.description.AffiliationPiotr Paweł Laskowski - University of Białystok, Polandpl
dc.description.AffiliationKonrad Talmont-Kaminski - University of Białystok, Polandpl
dc.description.referencesBobrowicz Ryszard, Mattias Nowak. 2021. “Divided by the rainbow: Culture war and diffusion of paleoconservative values in contemporary Poland” Religions 12(3): 170. https://doi. org/10.3390/rel12030170.pl
dc.description.referencesBerger Peter L. 1967. The sacred canopy: Elements of a sociological theory of religion. New York: Doubleday and Companypl
dc.description.referencesBorowik Irena. 2008. „O zróżnicowaniu katolików w Polsce”. Chrześcijaństwo-Świat-Polityka 2 (6): 23–27.pl
dc.description.referencesBorowik Irena. 2016. Przemiany religijne w Polsce na tle transformacji w Europie Środkowo-Wschodniej i globalizacji. In: Globalny i lokalny wymiar religii. Polska w kontekście europejskim. I. Borowik, A. Górny, W. Świątkiewicz (eds.), 7–16. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.pl
dc.description.referencesBrewster Melanie E. 2013. Atheism, gender and sexuality. In: The Oxford handbook of atheism, S. Bullivant, M. Ruse (eds.), 511–524. New York: Oxford University Press.pl
dc.description.referencesCalkin Sydney, Monika Ewa Kaminska.2020. “Persistence and change in morality policy: The role of the Catholic Church in the politics of abortion in Ireland and Poland”. Feminist Review 124(1): 86–102. https://doi.org/10.1177/0141778919894451.pl
dc.description.referencesChaves Mark. 1994. “Secularization as declining religious authority”. Social Forces 72(3): 749–774.pl
dc.description.referencesChmielewska Marta, Małgorzata Druciarek, Izabela Przybysz. 2017. Czarny Protest w stronę nowego kompromisu aborcyjnego? https://obserwatoriumdemokracji.pl/wp-content/uploads/2017/02/Raport-ISP_Czarny-protest.pdf [access: 18.06.2022].pl
dc.description.referencesCBOS. 2016. Polacy o prawach kobiet, „czarnych protestach” i prawie aborcyjnym, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2016/K_165_16.PDF [access: 18.06.2022].pl
dc.description.referencesCBOS. 2020. O dopuszczalności przerywania ciąży i protestach po wyroku Trybunału Konstytucyjnego, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_153_20.PDF [access: 18.06.2022]pl
dc.description.referencesCBOS. 2021. Religijność młodych na tle ogółu społeczeństwa. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_144_21.PDF [access: 18.06.2022].pl
dc.description.referencesCBOS.2022. Wielki Post i Wielkanoc 2022. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2022/K_053_22.PDF [access: 18.06.2022].pl
dc.description.referencesCuranović Alicja. 2021. “The international activity of Ordo Iuris. The Central European actor and the global christian right”. Religions 12(12): 1038. https://doi.org/10.3390/rel12121038.pl
dc.description.referencesDziewuchy Dziewuchom. 2021. https://www.facebook.com/dziewuchydziewuchom [access: 18.06.2022].pl
dc.description.referencesEberts Mirella. 1998. “The Roman Catholic Church and democracy in Poland”. Europe Asia Studies 50 (5): 817–842. https://doi.org/10.1080/09668139808412567.pl
dc.description.referencesFrąckowiak-Sochańska Monika, Marta Zawodna-Stephan. 2022. “Uwięzione między lękiem a gniewem? Powstanie i rozpad wspólnoty buntu w czasie protestów kobiet po wyroku Trybunału Konstytucyjnego”. Studia Socjologiczne 1(244): 9–35. https://doi.org/10.24425/sts.2022.140594.pl
dc.description.referencesGłowacki Antoni. 2019. Religijność młodzieży i uczestnictwo w lekcjach religii w szkołach https://www.cinn.gov.pl/portal?id=1475772 [access: 18.06.2022].pl
dc.description.referencesGrabowska Mirosława. 2018. Bóg a sprawa polska. Poza granicami teorii sekularyzacji. Warszawa: Scholar.pl
dc.description.referencesGraff Agnieszka. 2020. Coś w Polsce pękło, coś się wylało. Jak młodzi zerwali Wielki Kompromis z Kościołem. https://oko.press/jak-mlodzi-zerwali-wielki-kompromis-z-kosciolemgraff/ [access: 18.06.2022].pl
dc.description.referencesGraff Agnieszka, Elżbieta Korolczuk. 2017. “«Worse than communism and nazism put together»: War on gender in Poland”. In: Anti-gender campaigns in Europe mobilizing against equality, K. Roman, D. Paternotte (eds.), 175–194. Londres: Rowman & Littlefield International.pl
dc.description.referencesGwiazda Anna. 2021. “Right-wing populism and feminist politics: The case of Law and Justice in Poland”. International Political Science Review 42(5): 580–595. https://doi.org/10.1177/0192512120948917.pl
dc.description.referencesHall Bogumila. 2019. “Gendering resistance to right-wing populism: Black Protest and a new wave of feminist activism in Poland?” American Behavioral Scientist 63(10): 1497–1515. https://doi.org/10.1177/0002764219831731.pl
dc.description.referencesHeelas Paul. 2002. The spiritual revolution: From religion to spirituality. In: Religions in the modern world: Traditions and transformations. L. Woodhead, P. Fletcher, H. Kawanami, DJ Smith (eds.), 357–377. London: Routledge.pl
dc.description.referencesHerbert David, Josh Bullock. 2020. “Reaching for a new sense of connection: Soft atheism and «patch and make do» spirituality amongst nonreligious European millennials”. Culture and Religion 21(2): 157–177. https://doi.org/10.1080/14755610.2020.1862887.pl
dc.description.referencesHervieu-Léger Daniele. 1997. “What scripture tells me”: Spontaneity and regulation within the Catholic charismatic renewal. In: Lived religion in America: Towards a history of practice David D. Hall (eds.), 24–40. Princeton: Princeton University Press.pl
dc.description.referencesKasia Katarzyna. 2020. “Another black day for Poland: The attack on women’s reproductive rights caused mass protests. Duda’s re-election gave it legitimacy”. Index on Censorship 49(4): 26–28. https://doi.org/10.1177/0306422020981253.pl
dc.description.referencesJong Jonathan, Matthias Bluemke, Jamin Halberstadt. 2013. “Fear of death and supernatural beliefs: Developing a new supernatural belief scale to test the relationship”. European Journal of Personality 27(5): 495–506. https://doi.org/10.1002/per.1898.pl
dc.description.referencesKoczanowicz Leszek. 2021. Co zapowiada język rewolucji. https://www.batory.org.pl/wp-content/uploads/2021/02/Jezyk-rewolucji_ostateczna.pdf [access: 18.06.2022].pl
dc.description.referencesKorolczuk Elżbieta. 2016. “Explaining mass protests against abortion ban in Poland: The power of connective action”. Zoon politikon 7: 91–113.pl
dc.description.referencesKorolczuk Elżbieta, Beata Kowalska, Jennifer Ramme, Claudia Snochowska-Gonzalez. 2019. Bunt kobiet. Czarne Protesty i Strajki Kobiet. Gdańsk: Europejskie Centrum Solidarności.pl
dc.description.referencesKorolczuk Elżbieta. 2020. “Counteracting challenges to gender equality in the era of anti-gender campaigns: Competing gender knowledges and affective solidarity”. Social Politics: International Studies in Gender, State & Society 27 (4): 694–717. https://doi.org/10.1007/s10691-021-09465-3.pl
dc.description.referencesKostrzewska Dagmara. 2020. „Działalność ruchów kobiecych w sieci – cyfrowe oblicze polskiego feminizmu”. Przegląd Krytyczny 2(1): 109–120. https://doi.org/10.14746/pk.2020.2.1.07.pl
dc.description.referencesŁukasik Marcin. 2020. Strajk kobiet. Minister odbiera granty. Gdy zakręci się kurek, łatwo doprowadzić do nieodwracalnych szkód. https://www.money.pl/gospodarka/strajkkobiet-kosztowany-szantaz-ministra-uczelnie-moga-obejsc-sie-z-milionami-zlotych6570249692654272a.html [access: 18.06.2022].pl
dc.description.referencesMariański Janusz. 2017. „Sekularyzacja jako megatrend społeczno-kulturowy”. Relacje Międzykulturowe 1(1): 231–257. https://doi.org/10.12797/RM.01.2017.01.12.pl
dc.description.referencesMandes Sławomir. 2012. Życie religijne. In: współczesne społeczeństwo Polskie. A. Giza, M. Sikorska (eds.), 229–270. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesMarody Mirosława, Joanna Konieczna-Sałamatin, Małgorzata Sawicka, Sławomir Mandes, Grażyna Kacprowicz Krzysztof Bulkowski, Jerzy Bartkowski. 2019. Społeczeństwo na zakręcie. Zmiany postaw i wartości Polaków w latach 1990–2018. Warszawa: Scholar.pl
dc.description.referencesMolteni Francesco. 2017. “Religious change among cohorts in religion and society in Central and Eastern Europe: A longitudinal analysis of religious practice and belief in formerly communist countries”. Religion 10(1): 35–53. https://rascee.net/index.php/rascee/article/view/90.pl
dc.description.referencesMotak Dominika, Joanna Krotofil, Dorota Wójciak. 2021. “The battle for symbolic power: Kraków as a stage of renegotiation of the social position of the Catholic Church in Poland”. Religions 12(8): 594. https://doi.org/10.3390/rel12080594.pl
dc.description.referencesNacher Anna. 2021. “#BlackProtest from the Web to the streets and back: Feminist digital activism in Poland and Narrative Potential of the Hashtag”. European Journal of Women’s Studies 28(2): 260–273. https://doi.org/10.1177/1350506820976900.pl
dc.description.referencesNarkowicz Katarzyna. 2018. “Before the Czarny Protest: Feminist activism in Poland”. Cultivate. The Feminist Journal of the Centre for Women’s Studies 1. https://cultivatefeminism.com/ protests-before-the-czarny-protest/ [access: 18.06.2022].pl
dc.description.referencesNawojski Radosław, Magdalena Pluta, Katarzyna Zielińska. 2018. “The black protests: A struggle for (re)definition of intimate citizenship”. Praktyka Teoretyczna 4(30): 51–74. https://doi.org/10.14746/prt.2018.4.2.pl
dc.description.referencesNawojski Radosław, Beata Kowalska.2022. „Kiedy państwo mnie nie chroni… – oddolne mobilizacje na rzecz praw reprodukcyjnych a doświadczanie obywatelstwa”. Studia Socjologiczne 1(244): 81–103. https://doi.org/10.24425/sts.2022.140597.pl
dc.description.referencesNorris Pippa, Ronald Inglehart. 2011. Sacred and secular: Religion and politics worldwide. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511894862.pl
dc.description.referencesNycz Maciej. 2020. Jarosław Kaczyński do opozycji: Jesteście przestępcami. Możecie sobie wrzeszczeć. https://www.rmf24.pl/raporty/raport-strajk-kobiet/news-jaroslaw-kaczynskido-opozycji-jestescie-przestepcami-mozeci,nId,4820783#crp_state=1[access: 18.06.2022].pl
dc.description.referencesPew Research Center. 2018. https://www.pewforum.org/2018/06/13/the-age-gap-in-religion-around-the-world/ [access: 18.06.2022].pl
dc.description.referencesPolynczuk-Alenius Kinga. 2022. “«This attack is intended to destroy Poland»: Bio-power, conspiratorial knowledge, and the 2020 Women’s Strike in Poland”. Popular Communication: the international journal of media and culture 1–14. https://doi.org/10.1080/15405702.2022.2047972.pl
dc.description.referencesRemmel Atko, Mikko Sillfors. 2018. “Crossbreeding atheism with spirituality: Notes on Soviet and Western attempts”. Secularism and Nonreligion 7(1): 8. http://doi.org/10.5334/snr.94.pl
dc.description.referencesRequena Miguel, Mikolaj Stanek. 2013. “Secularization in Poland and Spain after the democratic transition: A cohort analysis”. International Sociology 28(1): 84–101. https://doi. org/10.1177/0268580912466551.pl
dc.description.referencesSedlar Aaron E., Nick Stauner, Kenneth I. Pargament, Julie J. Exline, Joshua B. Grubbs, David F. Bradley. 2018. “Spiritual struggles among atheists: Links to psychological distress and well-being”. Religions 9(8): 242. https://doi.org/10.3390/rel9080242.pl
dc.description.referencesSommer Hubert. 1996. „Przewartościowanie religijne młodej inteligencji (na przykładzie studentów Rzeszowa)”. Studia Socjologiczne 3(142): 91–111.pl
dc.description.referencesStolz Jörg. 2020. “Secularization theories in the twenty-first century: Ideas, evidence, and problems. Presidential Address”. Social Compass 67(2): 282–308. https://doi.org/10.1177/0037768620917320.pl
dc.description.referencesSuchomska Joanna, Dominika Urzędowska. 2021. „Działania protestacyjne Strajku Kobiet w ujęciu teorii nowych ruchów społecznych”. Dyskurs & Dialog 7(1): 9–22. https://www.pzr.org.pl/wp-content/uploads/2020/12/dzialania_protestacyjne.pdf.pl
dc.description.referencesTomka Miklos. 2010. “Religiosity in Central and Eastern Europe: Facts and interpretations”. Religion and Society in Central and Eastern Europe 3(1): 1–15.pl
dc.description.referencesTrzebiatowska Marta. 2019. “Atheism is not the problem. The problem is being a woman”. Atheist women and reasonable feminism, Journal of Gender Studies 28(4): 475–487. https:// doi.org/10.1080/09589236.2018.1523053pl
dc.description.referencesTrzebiatowska Marta. 2021. “Presuming religious congruence? The nonreligious and Catholicism in Poland”. Social Compass 68(4): 653–670. https://doi.org/10.1177/0037768621994746.pl
dc.description.referencesTyrała Radosław. 2013. „Konwersja na niewiarę w polskiej rzeczywistości. Uwarunkowania, przebieg, konsekwencje”. Przegląd Religioznawczy 4(250): 175–188.pl
dc.description.referencesTyrała Radosław. 2014. Bez Boga na co dzień. Socjologia ateizmu i niewiary. Kraków: Nomos.pl
dc.description.referencesTyrała Radosław. 2015. „Ateista, agnostyk, niewierzący…? Socjologii niereligii problemy z terminologią”. Studia Socjologiczne 1(216): 149–181.pl
dc.description.referencesTyrała Radosław. 2018. “Living without God in areligious country: Polish nonbelievers as acultural minority”. Social Compass 65(1): 131–44. https://doi.org/10.1177/0037768617747497.pl
dc.description.referencesVoas David. 2009. “The rise and fall of fuzzy fidelity in Europe”. European Sociological Review 25(2): 155–168. https://doi.org/10.1093/esr/jcn044.pl
dc.description.referencesZiętek Agnieszka. 2020. „Ruchy protestu jako przykład asertywnej kultury obywatelskiej. Przypadek Ogólnopolskiego Strajku Kobiet”. Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne 65(1): 156–172. https://doi.org/10.15804/athena.2020.65.10.pl
dc.identifier.eissn2450-9361-
dc.description.volume72pl
dc.description.number1pl
dc.description.firstpage53pl
dc.description.lastpage86pl
dc.identifier.citation2Przegląd Socjologicznypl
dc.identifier.orcid0000-0001-8296-365X-
dc.identifier.orcid0000-0003-0993-9084-
dc.identifier.orcid0000-0002-8512-607X-
dc.identifier.orcid0000-0002-7144-4384-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WSoc)

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons