REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/14964
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGardocki, Wiktor-
dc.date.accessioned2023-04-26T09:50:17Z-
dc.date.available2023-04-26T09:50:17Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.isbn978-83-67049-61-0-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/14964-
dc.description.abstractNiniejsza książka poświęcona jest kontroli słowa w Polsce w latach 1945–1990. Składa się na nią dziesięć szkiców, w większości już publikowanych w monografiach wieloautorskich oraz czasopismach. Poszczególne teksty poddano mniej lub bardziej znaczącym zmianom i uzupełniono. Tom otwierają artykuły poświęcone Głównemu Urzędowi Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk i pracującym w nim urzędnikom. W szkicu Cenzorzy w latach 1945–1990. Wybrane aspekty pracy prześledzono, na bazie kilkudziesięciu życiorysów, typową drogę osoby kontrolującej teksty w GUKPPiW, począwszy od połowy lat 40. aż po początek lat 90. XX wieku. Artykuł wzbogacono o nieznane dotychczas dokumenty, m.in. z procesu rekrutacji do Urzędu czy pisma wewnętrzne tej instytucji. W tekście Wymiana idei i doświadczeń. Współpraca Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk z Gławlitem poruszono temat kontaktów pracowników cenzury z różnych krajów (Czechosłowacja, Jugosławia, Polska, ZSRR), które nie były w latach 1945–1990 zbyt częste. Nieodłącznym elementem pracy cenzora był udział w kursach doszkalających – ten wątek jest rozwijany w artykule „Kryteria oceny publikacji i widowisk…”. Szkolenia zawodowe cenzorów w latach 1979–1989. Kolejne artykuły poświęcono przypadkom poszczególnych pisarzy, którym przyszło zmierzyć się z systemem cenzury PRL. Chronologicznie najwcześniejsze są rozważania dotyczące powieści przekazanej do kontroli w drugiej połowie lat 40. XX wieku – mowa o niej w Dziejach wydawniczych „Drogi do nieba” Kazimierza Truchanowskiego. By ukazać strategie cenzurowania oraz pokazać tok myślenia urzędników sporządzających opinie, zamieszczono w szkicu kompletne wersje recenzji cenzorskich z 1948 r. Artykuł pt. Nie tylko cenzura. Wydawnicze perypetie „Appassionaty” Józefa Mortona poświęcony jest zmaganiom autora powieści z wydawnictwem o opublikowanie utworu w pełnym kształcie. Skalę działań cenzury w dobitny sposób ukazuje szkic „Zapiski na karteluszkach. Hiszpania po czterdziestu latach” Jana Wyki. Dzieje wydawnicze i próba rekonstrukcji tekstu – zaprezentowano w nim bowiem, w postaci tabeli, szereg zmian wymuszonych przez cenzurę. Utwór do dzisiaj funkcjonuje w wersji, jaką nadali mu pracownicy Urzędu. O ineditach, tekstach nigdy niepublikowanych, mowa natomiast w dwu szkicach, na przykładzie dwu autorów. Pierwszy, Antoni Pawlak, jest jednym z ważniejszych przedstawicieli polskiej poezji lat 70. i 80. – o jego zmaganiach z cenzurą traktuje artykuł Trzy inedita, errata do tomu „***” Antoniego Pawlaka. Drugi, Wiesław Kazanecki, zyskał sławę głównie w wymiarze lokalnym, jednak jego perypetie z cenzurą były stosunkowo częste i znaczące, o czym świadczą przykłady zawarte w artykule pt. „Co ukryte przed nami / będzie odsłonięte”. O zatrzymanych przez cenzurę wierszach Wiesława Kazaneckiego z lat 80. Oba szkice wzbogacono o niepublikowane materiały, m.in. pełne wersje zatrzymanych niegdyś wierszy. GUKPPiW zajmował się również kontrolowaniem – jak określano, co zresztą znalazło swój wyraz w nazwie instytucji – widowisk. Problematyce tej poświęcono dwa ostatnie szkice zawarte w niniejszej książce. Pierwszy: Cenzura wobec dramatu i teatru na przełomie lat 70. i 80. Wybrane przykłady, odnosi się zarówno do tekstów literackich, jak i ich scenicznych adaptacji. W drugim, Cenzurowanie kabaretu w Polsce w latach 80. XX wieku, przeanalizowano skecze pod kątem obowiązujących w tym czasie strategii cenzurowania.pl
dc.description.abstractThis book is on control of expression in Poland between 1945 and 1990. It consists of ten articles, most of which already published in multi-author monographs and journals. The texts have been variously edited and supplemented. The volume begins with articles on the Main Office for the Control of the Press, Publications, and Public Performances, and its officials. The contribution Cenzorzy w latach 1945–1990. Wybrane aspekty pracy (Censors in 1945–1990: Selected aspects of their work) follows – based on the lives of several dozen individuals – a typical career of a person controlling texts submitted to the Office, from the mid-1940s to the early 1990s. The article has been supplemented with hitherto unknown documents relating to, for example, recruitment for the Office, or its internal documents. The text Wymiana idei i doświadczeń. Współpraca Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk z Gławlitem (Exchange of ideas and experiences: Collaboration between the Main Office for the Control of the Press, Publications, and Public Performances and the Glavlit [Main Directorate for the Protection of Military and State Secrets in Press]) deals with contacts between censors from different countries (Czechoslovakia, Yugoslavia, Poland, and USSR), which were not too frequent in the years 1945–1990. The essential element of the censor’s career was participation in various training courses. This theme is taken up by the piece ‘Kryteria oceny publikacji i widowisk…’ Szkolenia zawodowe cenzorów w latach 1979–1989 (Criteria for the evaluation of publications and public performances… Professional training for censors in 1979–1989). The following articles deal with the cases of specific writers who were confronted with the censorship system in the Polish People’s Republic. Chronologically, the earliest are reflections on a novel submitted for censorship in the latter half of the 1940s, in Dzieje wydawnicze ‘Drogi do nieba’ Kazimierza Truchanowskiego (The publication story of Droga do nieba by Kazimierz Truchanowski). In order to present censoring strategies and demonstrate the censoring officials’ way of thinking, the piece features complete versions of censor’s reviews from 1948. The article Nie tylko cenzura. Wydawnicze perypetie ‘Appasionaty’ Józefa Mortona (Not only censorship. The difficult publication story of Apassionata by Józef Morton) is devoted to Morton’s struggle trying to publish his work in its full version. The scale of censorship is vividly presented in the essay ‘Zapiski na karteluszkach. Hiszpania po czterdziestu latach’ Jana Wyki. Dzieje wydawnicze i próba rekonstrukcji tekstu (Scrap notes. Spain forty years on by Jan Wyka. The publication story and an attempt at reconstructing the text). It features a table presenting a number of changes forced by censors. Today, the work is circulated in the form imposed by the Office workers. Texts that have never been published are discussed in two articles addressing two authors. The first, Antoni Pawlak, is one of the major Polish poets of the 1970s and 1980s; his struggle with censorship is described in Trzy inedita, errata do tomu ‘***’ Antoniego Pawlaka (Three inedita, errata for the volume “***” by Antoni Pawlak). The other author, Wiesław Kazencki, gained a mainly local reputation, but his dealings with censors were relatively frequent and significant, as evidenced by the examples supplied in the article titled ‘Co ukryte przed nami / będzie odsłonięte’. O zatrzymanych przez cenzurę wierszach Wiesława Kazaneckiego z lat 80 (“What is hidden from us will be revealed”. On the poems of Wiesław Kazanecki from the 1980s withheld by censors). Both texts are supplemented with unpublished materials, such as the complete versions of once rejected poems. The Office would also control – as it was termed and suggested by the name of the institution – public performances. Two last texts deal with this issue. The first, Cenzura wobec dramatu i teatru na przełomie lat 70. i 80. Wybrane przykłady (Censoring drama and theatre in the late 1970s and the early 1980s. Selected examples), deals with both literary texts and their stage adaptations. The other piece, Cenzurowanie kabaretu w Polsce w latach 80. XX wieku (Censoring cabaret in Poland in the 1980s) examines sketches in terms of censoring strategies of the time.pl
dc.description.sponsorshipProjekt finansowany w ramach programu Ministerstwa Edukacji i Nauki pod nazwą „Regionalna Inicjatywa Doskonałości” na lata 2019–2022 nr projektu 009/RID/2018/19 kwota finansowania 8 791 222,00 zł.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Episteme, Lublinpl
dc.subjectcenzurapl
dc.subjectPRLpl
dc.subjectpisarzepl
dc.subjectliteraturapl
dc.titlePod presją cenzury. Szkice o kontroli słowa w latach 1945-1990pl
dc.typeBookpl
dc.rights.holder© Copyright for the text by Wiktor Gardocki 2022pl
dc.rights.holder© Copyright for this edition by Wydawnictwo Episteme 2022pl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAbramow-Newerly Jarosław, Maestro, Warszawa 1984.pl
dc.description.referencesAllbeury Ted, Wszystkie nasze jutra, przeł. Piotr Jankowski, Warszawa 1991.pl
dc.description.referencesDąbrowska Maria, Dzienniki, t. I–V, Warszawa 1988.pl
dc.description.referencesDąbrowska Maria, Geniusz sierocy: dramat wysnuty z dziejów XVII wieku, Warszawa 1939.pl
dc.description.referencesGyurkó Laszlo, Błogosławione piekło – wędrowanie doktora Faustusa, przeł. Tadeusz Olszański, Warszawa 1987.pl
dc.description.referencesHerbert Zbigniew, Pan Cogito, Warszawa 1974.pl
dc.description.referencesHłasko Marek, Utwory wybrane, t. I–IV, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesIredyński Ireneusz, Ołtarz wzniesiony sobie, Warszawa 1985.pl
dc.description.referencesKałużyński Zygmunt, Widok z pozycji przewróconego, Warszawa 1985.pl
dc.description.referencesKazanecki Wiesław, Poezje zebrane, t. I–II, red. Jarosław Ławski, Michał Siedlecki, Białystok 2021.pl
dc.description.referencesKazanecki Wiesław, Gwarancja bezpieczeństwa, „Akcent” 1984.pl
dc.description.referencesGardocki Wiktor, Wymiana idei i doświadczeń. Współpraca Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk z Gławlitem, „Wschodni Rocznik Humanistyczny” 2014, t. X, s. 41–49.pl
dc.description.referencesGłowiński Michał, Komunikacja literacka jako sfera napięć, w: tegoż, Dzieło wobec odbiorcy: szkice z komunikacji literackiej, Kraków 1998.pl
dc.description.referencesGłówny Urząd Kontroli Prasy 1944–1949. Dokumenty z dziejów PRL, oprac. Daria Nałęcz, Warszawa 1994.pl
dc.description.referencesGogacz Mieczysław, Wokół problemu osoby, Warszawa 1974.pl
dc.description.referencesHen Józef, Cenzor, mój czytelnik, „Dekada Literacka” 1995, nr 8, s. 5.pl
dc.description.referencesHobot Joanna, Gra z cenzurą w poezji Nowej Fali (1968–1976), Kraków 2000.pl
dc.description.referencesJaki jest kabaret?, red. Dorota Fox, Jacek Mikołajczyk, Katowice 2012.pl
dc.description.referencesJarmułowicz Małgorzata, Inżyniera dusz autoportret udramatyzowany, czyli pisarz jako bohater sztuki produkcyjnej, w: Kariera pisarza w PRL-u, red. Magdalena Budnik, Kamila Budrowska, Elżbieta Dąbrowicz, Katarzyna Kościewicz, Warszawa 2014, s. 66–77.pl
dc.description.referencesJarmułowicz Małgorzata, Sezony błędów i wypaczeń: socrealizm w dramacie i teatrze polskim, Gdańsk 2003.pl
dc.description.referencesJarocki Jerzy, Morawiec Elżbieta, Nyczek Tadeusz, Radwan Stanisław, Stan naszego teatru, „Dialog” 1981, nr 5, s. 119–127.pl
dc.description.referencesKazanecki Wiesław, Śmierć uśmiechu Giocondy, Białystok 1983.pl
dc.description.referencesKabuta Michał, W osaczeniu, „Literatura” 1976, nr 38, s. 12.pl
dc.description.referencesKaleta Józef, Perspektywy wyjścia z kryzysu, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesKamińska Kamila, Cenzura instytucjonalna w przededniu okrągłego stołu – analiza tematyczna i statystyczna ingerencji, w: Zakazane i niewygodne. Ograniczanie wolności słowa w XIX i XX wieku, red. Dorota Degen, Grażyna Gzella, Jacek Gzella, Toruń 2015, s. 233–244.pl
dc.description.referencesKamińska Kamila, Koniec cenzury PRL, „Studia Medioznawcze” 2014, nr 3, s. 113–131.pl
dc.description.referencesKariera pisarza w PRL-u, red. Magdalena Budnik, Kamila Budrowska, Elżbieta Dąbrowicz, Katarzyna Kościewicz, Warszawa 2014.pl
dc.description.referencesKiec Izolda, Historia polskiego kabaretu, Poznań 2014.pl
dc.description.referencesKiec Izolda, W kabarecie, Wrocław 2004.pl
dc.description.referencesKieniewicz Jan, Hiszpania w zwierciadle polskim, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesKisielewski Stefan, Przeciw cenzurze – legalnie (Garść wspomnień), „Zapis” 1977, nr 4, s. 69–76.pl
dc.description.referencesKisielewski Stefan, Wołanie na puszczy, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesKuśniewicz Andrzej, Mieszaniny obyczajowe, Warszawa 1985.pl
dc.description.referencesKondek Stanisław Adam, Kontrola, nadzór, sterowanie. Budowa państwowego systemu wydawniczego w Polsce w latach 1945–1951, w: Piśmiennictwo – systemy kontroli – obiegi alternatywne, red. Alina Brodzka, Janusz Kostecki, Warszawa 1992, s. 201–213.pl
dc.description.referencesKondek Stanisław Adam, Papierowa rewolucja. Oficjalny obieg książek w Polsce w latach 1948–1955, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesKondek Stanisław Adam, Władza i wydawcy. Polityczne uwarunkowania produkcji książek w Polsce w latach 1944–1949, Warszawa 1993.pl
dc.description.referencesKondek Stanisław Adam, Wycofywanie literatury popularnej z obiegu instytucjonalnego w latach 1949–1955, w: Retoryka i badania literackie. Rekonesans, red. Jakub Uchański, Warszawa 1998, s. 183–243.pl
dc.description.referencesKopeć Hubert, Schulz przepisany? „Sprawa Truchanowskiego” – epilog, „Ruch Literacki” 2009, z. 4/5, s. 405–418.pl
dc.description.referencesKotowska-Kachel Maria, Wyka Jan, w: Współcześni polscy pisarze i badacze literatury, red. Jadwiga Czachowska, Alicja Szałagan, t. 9, Warszawa 2004, s. 312–313.pl
dc.description.referencesKowalczyk Stanisław, Podstawy światopoglądu chrześcijańskiego, Warszawa 1979.pl
dc.description.referencesKrajewski Andrzej, Cenzurowanie osób i tytułów, w: tegoż, Między współpracą a oporem. Twórcy kultury wobec systemu politycznego PRL (1975–1980), Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesKrajewski Andrzej, Między współpracą a oporem. Twórcy kultury wobec systemu politycznego PRL (1975–1980), Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesKrajewski Andrzej, Powstanie oraz zmiany w strukturze GUKPPiW, w: tegoż, Między współpracą a oporem. Twórcy kultury wobec systemu politycznego PRL (1975– 1980), Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesMorton Józef, Appassionata, Warszawa 1976.pl
dc.description.referencesKramkowska-Dąbrowska Agnieszka, Śniadanie u cenzora. Wybrany aspekt edycji dramatów Janusza Krasińskiego, „Sztuka Edycji” 2015, nr 1(7), s. 69–75.pl
dc.description.referencesKrasoń Patrycja, Akta Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk w zasobie Archiwum Akt Nowych, w: Literatura w granicach prawa (XIX–XX w.), red. Kamila Budrowska, Elżbieta Dąbrowicz, Marcin Lul, Warszawa 2013, s. 364–376.pl
dc.description.referencesKropidłowski Zdzisław, Ingerencja cenzury w działalności Gdańskiego Dwutygodnika „Gwiazda Morza” w latach 1983–1989, w: Niewygodne dla władzy. Ograniczanie wolności słowa na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, red. Dorota Degen, Jacek Gzella, Toruń 2010, s. 455–474.pl
dc.description.referencesKrynicki Ryszard, Świetlicki Marcin, Początek rozmowy, oprac. Andrzej Niziołek, w: Gdybym wiedział: rozmowy z Ryszardem Krynickim, oprac. Anna Krzywania, Wrocław 2014, s. 47–60.pl
dc.description.referencesKulesza Dariusz, Wiesław Kazanecki: poeta stanu zagrożenia, w: Wiesław Kazanecki, …Panie/ Zbuduj ten most nad rzeką, wyb. poezji i wstęp Dariusz Kulesza, Białystok 2009, s. 5–41.pl
dc.description.referencesKuraś Marzena, Zniewalanie teatru. Polityka teatralna, „Pamiętnik Teatralny” 2008, z. 3–4, s. 103–138.pl
dc.description.referencesLadorucki Jacek, O próbach negacji cenzury instytucjonalnej i egzystencjalnej na przykładzie drugoobiegowej działalności łódzkiego „Pulsu” i krakowskiego „bruLionu”. Podobieństwa i różnice w strategii działania obydwu periodyków, w: Niewygodne dla władzy. Ograniczanie wolności słowa na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, red. Dorota Degen, Jacek Gzella, Toruń 2010, s. 435–454.pl
dc.description.references„Lancetem, a nie maczugą”. Cenzura wobec literatury i jej twórców w latach 1945–1968, red. Kamila Budrowska, Marzena Woźniak-Łabieniec, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesLem Stanisław, Pułapka niedoskonała, rozm. Teresa Walas, „Dekada Literacka” 1996, nr 4, s. 1, 8–9.pl
dc.description.referencesLichański Stefan, Między niebem a piekłem, „Nowe Książki” 1957, nr 11, s. 663–664.pl
dc.description.referencesMorton Józef, Appassionata, Warszawa 1979.pl
dc.description.referencesLiteratura i cenzura, „Dekada Literacka” 1995, nr 2, s. 1.pl
dc.description.referencesLiteratura i cenzura, oprac. Paweł Lewandowski, Jerzy Tomaszkiewicz, „Sztandar Młodych” 1980, nr 279/280, s. 4.pl
dc.description.referencesLiteratura w granicach prawa, red. Kamila Budrowska, Elżbieta Dąbrowicz, Marcin Lul, Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesŁopieńska Barbara, Łapa w łapę i inne reportaże, Warszawa 1980.pl
dc.description.referencesMalinowski Jerzy, Jerzy Hulewicz, Melchior Wańkowicz i cenzura krakowska, „Pamiętnik Teatralny” 1983, z. 2, s. 268–272.pl
dc.description.referencesMarzęcka Barbara, Pawlak Antoni, w: Współcześni polscy pisarze i badacze literatury, red. Jadwiga Czachowska, Alicja Szałgan, t. 6, Warszawa 1999, s. 284–286.pl
dc.description.referencesMatuszewski Ryszard, Literatura polska 1939–1991, Warszawa 1995.pl
dc.description.referencesMickiewicz Ellen, The Functions of Communications Officials in the USSR: A Biographical Study, „Slavic Review” 1984, nr 4, s. 641–656.pl
dc.description.referencesMomot Stanisław, Przepis potrzebny, zbędny czy szkodliwy?, „Problemy Praworządności: Organ Prokuratury Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej” 1982, R. XXXIII, nr 2, s. 47–50.pl
dc.description.references„My też tak moglibyśmy…” – rozmowa z Haliną Kazanecką, rozm. Jolanta Gadek, w: Wiesław Kazanecki, Poezje zebrane, t. I–II, red. Jarosław Ławski, Michał Siedlecki, Białystok 2021.pl
dc.description.referencesMorton Józef, Appassionata, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesNapiontkowa Maria, Teatr polskiego października, Warszawa 2012.pl
dc.description.references„Nie należy dopuszczać do publikacji”. Cenzura w PRL, red. Grażyna Gzella, Jacek Gzella, Toruń 2013.pl
dc.description.referencesNie po myśli władzy. Studia nad cenzurą i zakresem wolności słowa na ziemiach polskich od wieku XIX do czasów współczesnych, red. Dorota Degen, Marcin Żynda, Toruń 2012.pl
dc.description.referencesNiewiadomski Andrzej, „Czarna dziura” czy „międzyepoka”. Szkice o poezji lat 80., w: 1984. Literatura i kultura schyłkowego PRL-u, red. Kamila Budrowska, Wiktor Gardocki, Elżbieta Jurkowska, Warszawa 2015, s. 421–435.pl
dc.description.referencesNiewygodne dla władzy: ograniczanie wolności słowa na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, red. Dorota Degen, Jacek Gzella, Toruń 2009.pl
dc.description.referencesNiziołek Andrzej, Jan Pietrzak. Człowiek z kabaretu, Poznań 2005.pl
dc.description.referencesNowak Piotr, Cenzura w PRL jako nieefektywna kopia radzieckiej hybrydy leninowsko-stalinowskiej. Nowe spojrzenie na Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk, w: „Nie należy dopuszczać do publikacji”. Cenzura w PRL, red. Grażyna Gzella, Jacek Gzella, Toruń 2013, s. 39–52.pl
dc.description.referencesNowak Piotr, Cenzura wobec rynku książki. Wojewódzki Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk w Poznaniu w latach 1946–1955, Poznań 2012.pl
dc.description.referencesOpioła Wojciech, Hiszpańska wojna domowa w publicystyce Polski Ludowej, w: tegoż, Hiszpańska wojna domowa w polskich dyskursach politycznych: analiza publicystyki, Opole 2016.pl
dc.description.referencesPaczkowski Andrzej, Cenzura 1946–1949: statystyka działalności, „Zeszyty Historyczne” 1996, z. 116, s. 22–57.pl
dc.description.referencesPawlak Antoni, ***, Bydgoszcz 1984.pl
dc.description.referencesParowski Maciej, Cenzor, Twój brat, „Nowa Fantastyka” 2014, nr 7, s. 63–64.pl
dc.description.referencesParowski Maciej, Cenzor, Twój brat, „Nowa Fantastyka” 2014, nr 8, s. 63–64.pl
dc.description.referencesParowski Maciej, Cenzor, Twój brat, „Nowa Fantastyka” 2014, nr 9, s. 63–64.pl
dc.description.referencesPavis Patrice, Od tekstu do przedstawienia: trudny poród, „Dialog” 1989, nr 8, s. 102–117.pl
dc.description.referencesPawlicki Aleksander, Kompletna szarość. Cenzura w latach 1965–1972. Instytucja i ludzie, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesPerkowski Piotr, Działalność Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk w latach siedemdziesiątych [niepublikowana praca doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. Barbary Okoniewskiej, prof. UG], Gdańsk 2005.pl
dc.description.referencesPietrzak Jacek, Polscy uczestnicy hiszpańskiej wojny domowej, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Historia” 2016, nr 97, s. 65–86.pl
dc.description.referencesPoeta pamięta: antologia poezji świadectwa i sprzeciwu 1944–1989, wyb. Stanisław Barańczak, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesPrzeskoczyć tę studnię strachu. Autor i dzieło a cenzura PRL, red. Ewa Skorupa, Kraków 2010.pl
dc.description.referencesPrzymierzanie masek, red. Zbigniew Chlewiński, Płock 2004.pl
dc.description.referencesPawlak Antoni, 22 lipca 1980, w: tegoż, Czy jesteś gotów, [Warszawa 1981].pl
dc.description.referencesRadzikowska Zofia, Z historii walki o wolność słowa w Polsce (cenzura PRL w latach 1981–1987), Kraków 1990.pl
dc.description.referencesRaszewski Zbigniew, Rozmowy z cenzorami, „Pamiętnik Teatralny” 1995, z. 3–4, s. 490–497.pl
dc.description.referencesRecenzje zatrzymane przez cenzurę, oprac. Edward Krasiński, Magdalena Raszewska, „Pamiętnik Teatralny” 2005, z. 3–4, s. 381.pl
dc.description.referencesRomek Zbigniew, Cenzura a nauka historyczna w Polsce 1944–1970, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesRomek Zbigniew, Kłopoty z cenzurą. Kilka refleksji zamiast wstępu, w: Cenzura w PRL. Relacje historyków, oprac. Zbigniew Romek, Warszawa 2000, s. 7–41.pl
dc.description.referencesRomek Zbigniew, Metody pracy cenzury, w: tegoż, Cenzura a nauka historyczna w Polsce 1944–1979, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesRomek Zbigniew, System cenzury PRL, w: Tomasz Strzyżewski, Wielka księga cenzury PRL w dokumentach, Warszawa 2015, s. 9–27.pl
dc.description.referencesRoss Tadeusz, Życie przerosło kabaret, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesSawicki Piotr, Wojna domowa 1936–1939 w hiszpańskiej prozie literackiej, Warszawa 1985.pl
dc.description.referencesSerwal B. [Maciej Stasiński], Hiszpańska wojna domowa a świat współczesny, „Krytyka” 1987, nr 23–24, s. 89–102.pl
dc.description.referencesPawlak Antoni, Akt personalny. Wiersze z lat 70., 80., 90., Gdańsk 1999.pl
dc.description.referencesSiedlecki Michał, Poeta słowa. Wokół meandrów biografii Wiesława Kazaneckiego, w: Wiesław Kazanecki, Poezje zebrane, t. I–II, red. Jarosław Ławski, Michał Siedlecki, Białystok 2021, s. 11–24.pl
dc.description.referencesSkuza Zenon, Kazimierz Truchanowski – pisarz i obywatel, „Trybuna Ludu” 1984, nr 242, s. 4.pl
dc.description.referencesSłownik pseudonimów pisarzy polskich, red. Edmund Jankowski, t. 1, Wrocław 1994.pl
dc.description.referencesSłownik współczesnych pisarzy polskich, red. Jadwiga Czachowska, t. II, Warszawa – Łódź 1978.pl
dc.description.referencesSmaga Józef, Narodziny i upadek imperium ZSRR 1917–1991, Kraków 1992.pl
dc.description.referencesSmaszcz Waldemar, Tyle wierszy poszło na marne, „Kontrasty” 1990, nr 2, s. 44–48.pl
dc.description.referencesSmoleń Bohdan, Kłys Anna Karolina, Niestety wszyscy się znamy, Kraków 2011.pl
dc.description.referencesStępień Tomasz, Zabawa – poetyka – polityka, Katowice 2002.pl
dc.description.referencesStrzyżewski Tomasz, Matrix czy prawda selektywna? Antycenzorskie retrospekcje, Wrocław 2006.pl
dc.description.referencesStrzyżewski Tomasz, Wielka księga cenzury PRL w dokumentach, Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesPawlak Antoni, Anna tłumaczy dlaczego nie powinienem się bać, [„Zapis” 1980], nr 15.pl
dc.description.referencesStudia polsko-hiszpańskie, red. Jan Kieniewicz, Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesSzwedowicz Agata, „Książeczka wojskowa”, czyli poeta służy ludowej ojczyźnie, w: Antoni Pawlak, Książeczka wojskowa, Warszawa 2009, s. 77–78.pl
dc.description.referencesSzydłowska Mariola, „Rozsiani i rozrzuceni” w dokumentach galicyjskiej cenzury teatralnej, „Pamiętnik Teatralny” 1995, z. 1–2, s. 269–270.pl
dc.description.referencesSzydłowska Mariola, Cenzura teatralna w Galicji w dobie autonomicznej 1860–1918, Kraków 1995.pl
dc.description.referencesSzydłowska Mariola, Cenzura teatralna w Galicji w dobie autonomicznej (1867–1918), „Pamiętnik Teatralny” 1994, z. 3–4, s. 275–312.pl
dc.description.referencesSzymańska-Matuszewska Irena, O kompromisach wydawców, rozm. Teresa Walas, „Dekada Literacka” 1995, nr 7, s. 3, 7.pl
dc.description.referencesŚwiat pod kontrolą. Wybór materiałów z archiwum cenzury rosyjskiej w Warszawie, oprac. Maria Prussak, Warszawa 1994.pl
dc.description.referencesŚwistak Mateusz, Niepolityczne tabu PRL, czyli o cenzurze obyczajowej lat 80., w: Przeskoczyć tę studnię strachu: autor i dzieło a cenzura PRL, red. Ewa Skorupa, Kraków 2010, s. 115–131.pl
dc.description.referencesTałuć Katarzyna, Niezależna polska prasa młodzieżowa lat 80. XX wieku. Głosy o cenzurze, w: Zakazane i niewygodne. Ograniczanie wolności słowa w XIX i XX wieku, red. Dorota Degen, Grażyna Gzella, Jacek Gzella, Toruń 2015, s. 215–232.pl
dc.description.referencesTatarowski Konrad, O autorze i jego twórczości, w: Antoni Pawlak, Trudny wybór wierszy, Berlin 1987, s. 5–11.pl
dc.description.referencesPawlak Antoni, Feliks Dzierżyński chce wyjechać na wieś, [„Replika” 1983], nr 11.pl
dc.description.referencesTerlecki Władysław, Oblicza cenzury, rozm. Teresa Walas, „Dekada Literacka” 1995, nr 6, s. 1, 5.pl
dc.description.referencesTomicki Jan, Polska opinia publiczna wobec wojny domowej w Hiszpanii, „Ideologia i Polityka” 1986, nr 7–8, s. 144–153.pl
dc.description.referencesTorański Błażej, Knebel. Cenzura w PRL-u, Warszawa 2016.pl
dc.description.referencesTowstogonow Georgij, Powieść na scenie, rozm. R. Bieniasz, przeł. kb., „Dialog” 1981, nr 5, s. 154–157.pl
dc.description.referencesTraczyk Gracja, „Appassionata” Józefa Mortona, „Twórczość” 1976, nr 8, s. 101–105.pl
dc.description.referencesTruchanowski Kazimierz, Adam mnie prześladuje. Dręczymy się wzajemnie z Adamem już tyle lat, w: Przymierzanie masek, red. Zbigniew Chlewiński, Płock 2004, s. 17–43.pl
dc.description.referencesTruchanowski Kazimierz, Człowiek poznający, „Kierunki” 1984, nr 42, s. 8.pl
dc.description.referencesTruchanowski Kazimierz, Listy Kazimierza Truchanowskiego do Ryszarda Chodźki, w: Przymierzanie masek, red. Zbigniew Chlewiński, Płock 2004, s. 46–87.pl
dc.description.referencesTrziszka Zygmunt, Pierwszy i drugi ożenek z literaturą, „Tygodnik Kulturalny” 1981, nr 30, s. 56–57.pl
dc.description.referencesTwórczość Wiesława Kazaneckiego oraz laureatów nagrody literackiej jego imienia, red. Marek Kochanowski, Katarzyna Sawicka-Mierzyńska, Białystok 2020.pl
dc.description.referencesPawlak Antoni, Książeczka wojskowa, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesWalicka Małgorzata, Wiesław Kazanecki: bibliografia podmiotowo-przedmiotowa 1951–2001, Białystok 2003.pl
dc.description.referencesWasilewski Andrzej, PIW – rzeźbienie w papierze, w: tegoż, Polski wariant. Od AK do KC, Warszawa 1992.pl
dc.description.referencesWąchocka Ewa, We władzy języka, w: tejże, Milczenie w dwudziestowiecznym dramacie, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesWirth Andrzej, Teatr jaki mógłby być, Kraków 2002.pl
dc.description.referencesWiśniewska-Grabarczyk Anna, „Czytelnik” ocenzurowany. Literatura w kryptotekstach – recenzjach cenzorskich okresu stalinizmu, Warszawa 2018.pl
dc.description.referencesWiśniewska-Grabarczyk Anna, Archiwalia „pionierskiego” okresu powojennej cenzury. Literatura w poufnych biuletynach urzędu cenzury (1945–1951), „Sztuka Edycji” 2021, nr 2, s. 51–62.pl
dc.description.referencesWiśniewska-Grabarczyk Anna, Książki z Mysiej: literatura w świetle poufnych Biuletynów urzędu cenzury z lat 1945–1956, Warszawa 2021.pl
dc.description.referencesWojsław Jacek, Miejsce cenzury w ocenach aparatu partyjnego w okresie politycznej konfrontacji lat 1980–1981, w: „Nie należy dopuszczać do publikacji”. Cenzura w PRL, red. Grażyna Gzella, Jacek Gzella, Toruń 2013, s. 195–216.pl
dc.description.referencesWojtczak Mieczysław, Teatr na scenie polityki, Warszawa 2016.pl
dc.description.referencesWoźniak-Łabieniec Marzena, Obecny nieobecny: krajowa recepcja Czesława Miłosza w krytyce literackiej lat pięćdziesiątych w świetle dokumentów cenzury, Łódź 2012.pl
dc.description.referencesPawlak Antoni, List do syna, w: tegoż, Brulion wojenny (grudzień 1981 – grudzień 1982), [Kraków 1983].pl
dc.description.referencesWoźniakowski Jacek, My i oni, rozm. Teresa Walas, „Dekada Literacka” 1996, nr 1, s. 3–5.pl
dc.description.referencesWójtowicz Agnieszka, „Barba Eugenio tą razą w rozmowie był bardziej powściągliwy”. Eugenio Barba w raportach Służby Bezpieczeństwa (appendix do historii Teatru 13 Rzędów w Opolu), „Pamiętnik Teatralny” 2009, z. 1–2, s. 276–292.pl
dc.description.referencesWójtowicz Agnieszka, „Teatr 13 Rzędów jak zwykle eksperymentuje. Flaszen i Grotowski nie dają za wygraną”. Teatr 13 Rzędów w oczach cenzury, „Pamiętnik Teatralny” 2000, z. 1–4, s. 255–271.pl
dc.description.referencesWójtowicz Agnieszka, „Tematów politycznych, gospodarczych, historycznych nigdy nie poruszano”. Historia inwigilacji stażystów w sezonie 1967/68 w teatrze Jerzego Grotowskiego, „Pamiętnik Teatralny” 2009, z. 1–2, s. 293–305.pl
dc.description.referencesWójtowicz Agnieszka, „Tow. Kraśko. Co to jest za teatr w Opolu «13 Rzędów»”, „Pamiętnik Teatralny” 2001, z. 1–2, s. 71–78.pl
dc.description.referencesWspółcześni polscy pisarze i badacze literatury, red. Jadwiga Czachowska, Alicja Szałagan, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesZakazane i niewygodne: ograniczanie wolności słowa od XIX do XXI wieku, red. Dorota Degen, Grażyna Gzella, Jacek Gzella, Toruń 2015.pl
dc.description.referencesZawistowski Władysław, Przeraźliwa prywatność Antoniego Pawlaka, w: Antoni Pawlak, Akt personalny. Wiersze z lat 70., 80., 90., Gdańsk 1999, s. 193–195.pl
dc.description.referencesDekret z dnia 26 października 1949 r. o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19490550437/O/ D19490437.pdf [dostęp: 3.07.2022].pl
dc.description.referencesRozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 września 1949 r. w sprawie koncesjonowania przedsiębiorstw wydawniczych książek i druków nieperiodycznych, Dz.U. 1949, nr 53, poz. 407.pl
dc.description.referencesPawlak Antoni, Między murami, w: tegoż, Między murami, [Wrocław 1979].pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 11 kwietnia 1990 r. o uchyleniu ustawy o kontroli publikacji i widowisk, zniesieniu organów tej kontroli oraz o zmianie ustawy – Prawo prasowe, Dz.U. 1990, nr 29, poz. 53.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 31 lipca 1981 r. o kontroli publikacji i widowisk, Dz.U. 1960, nr 30, poz. 168.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 29 maja 1989 r. o zmianie ustawy o kontroli publikacji i widowisk, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19890340186 [dostęp: 2.07.2022].pl
dc.description.referencesBohdan Urbankowski, http://www.encyklopediateatru.pl/autorzy/2401/bohdan-urbankowski [dostęp: 4.08.2022].pl
dc.description.referencesChkhartishvili Lascha, Censorship and Self-Censorship in the Post-Soviet Georgian Theatre, http://www.critical-stages.org/8/censorship-and-self-censorship-in-the-post-soviet-georgian-theatre/ [dostęp: 4.08.2022].pl
dc.description.referencesGrube ryby, reż. Halina Sokołowska-Łuszczewska, http://www.e-teatr.pl/pl/realizacje/2401,autor.html [dostęp: 4.08.2022].pl
dc.description.referencesHistoria kabaretu w PRL-u, http://wyborcza.pl/alehistoria/1,148273,18853740,starsi-panowie-dwaj-historia-kabaretu-w-prl-u-cz-1.html; http://wyborcza.pl/alehistoria/1,148432,18920141,gwiazdy-nowego-swiatu-historia-kabaretu-w-prl-u-cz-2.html; http://wyborcza.pl/alehistoria/1,148440,18957833,pani-pelagio-czy-pani-jeszcze-moze-historia-kabaretu-w-prl-u.html; http://wyborcza.pl/alehistoria/1,148619,19002651,polityka-prosto-w-oczy-historia-kabaretu-w-prl-u-cz-4.html [dostęp: 27.03.2022].pl
dc.description.referencesO coś więcej niż przetrwanie, http://www.filmpolski.pl/fp/index.php?film=521825 [dostęp: 4.08.2022].pl
dc.description.referencesSzczerba Jacek, Pani Pelagio, czy pani jeszcze może… Historia kabaretu w PRL-u, cz. III, http://wyborcza.pl/alehistoria/1,148440,18957833,pani-pelagio-czy-pani-jeszcze-moze-historia-kabaretu-w-prl-u.html [dostęp: 24.02.2022].pl
dc.description.referencesWódz, http://www.e-teatr.pl/pl/realizacje/19996,szczegoly.html [dostęp: 4.08.2022].pl
dc.description.referencesPawlak Antoni, Od salwy wieczornych wiadomości, [„Zapis” 1978], nr 7.pl
dc.description.referencesPawlak Antoni, Ponad siły, w: Cztery poematy, posł. Tadeusz Komendant, [Gdańsk 1983].pl
dc.description.referencesPawlak Antoni, Powitano nas, w: tegoż, Brulion wojenny (grudzień 1981 – grudzień 1982), [Kraków 1983].pl
dc.description.referencesPawlak Antoni, Widzenie, w: tegoż, Czy jesteś gotów, [Warszawa 1981].pl
dc.description.referencesPawlak Antoni, Zamiast, Jelenia Góra 1989.pl
dc.description.referencesPawlak Antoni, Zmarli tak lubią podróże, Kraków 1998.pl
dc.description.referencesPawlak Antoni, Zmierzch, w: tegoż, Czy jesteś gotów, [Warszawa 1981].pl
dc.description.referencesPruszyński Ksawery, W czerwonej Hiszpanii, Warszawa 1937.pl
dc.description.referencesPruszyński Ksawery, W czerwonej Hiszpanii, [Warszawa 1985].pl
dc.description.referencesSłonimski Antoni, Dramaty zebrane, Wrocław 2019.pl
dc.description.referencesTruchanowski Kazimierz, Apteka pod Słońcem, Warszawa 1938.pl
dc.description.referencesTruchanowski Kazimierz, Droga do nieba, Warszawa 1984.pl
dc.description.referencesTruchanowski Kazimierz, Tais z biedronką czyli Droga do nieba, Warszawa 1957.pl
dc.description.referencesWyka Jan, Hiszpańska Warszawianka 1932–1933, Warszawa 1953.pl
dc.description.referencesWyka Jan, Pieśń o Saragossie: poemat, Warszawa 1956.pl
dc.description.referencesWyka Jan, Zapiski na karteluszkach: opowiadania, Warszawa 1967.pl
dc.description.referencesWyka Jan, Przywidzenia: wiersze z lat 1958–1967, Warszawa 1968.pl
dc.description.referencesWyka Jan, Hiszpańskie trasy: wybór wierszy z lat 1937–1975, Warszawa 1976.pl
dc.description.referencesWyka Jan, Zapiski na karteluszkach, t. 2, Warszawa 1983.pl
dc.description.referencesWyka Jan, Zapiski na karteluszkach. Hiszpania po czterdziestu latach, Warszawa 1984.pl
dc.description.references1984. Literatura i kultura schyłkowego PRL-u, red. Kamila Budrowska, Wiktor Gardocki, Elżbieta Jurkowska, Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesap., Biedronka nie przynosi szczęścia, „Kierunki” 1957, nr 1, s. 11.pl
dc.description.referencesBadetko Alicja, Machura Witold, Etyka w działalności kabaretowej w Polsce w latach 1953–1981, „Etyka w Mediach” 2009, nr 1, s. 33–39.pl
dc.description.referencesBafia Jerzy, Prawo o cenzurze, Warszawa 1983.pl
dc.description.referencesBartoszyński Kazimierz, Czasu konstrukcje w literaturze polskiej XX wieku, w: Słownik literatury polskiej XX wieku, red. Alina Brodzka, Warszawa – Gdańsk – Wrocław 1992.pl
dc.description.referencesBates John, Cenzura w epoce stalinowskiej, „Teksty Drugie” 2001, nr 1–2, s. 95–120.pl
dc.description.referencesBatora Katarzyna, Kazanecki Wiesław, w: Współcześni polscy pisarze i badacze literatury, red. Jadwiga Czachowska, Alicja Szałagan, t. 4, Warszawa 1996, s. 95–96.pl
dc.description.referencesBatora Katarzyna, Morton Józef, w: Współcześni polscy pisarze i badacze literatury, red. Jadwiga Czachowska, Alicja Szałagan, t. 5, Warszawa 1997, s. 480–482.pl
dc.description.referencesBednarczuk Monika, Camarada – brzemię czy atut? Literackie losy ochotników Brygad Międzynarodowych, „Ruch Literacki” 2004, nr 5–6, s. 437–453.pl
dc.description.referencesBednarczuk Monika, Dwa portrety generała, czyli biografia a koniunktura polityczna, w: Arkadiusz Morawiec, Renata Jagodzińska, Anna Klepaczko, Antynomie wartości: problematyka aksjologiczna w literaturze i dydaktyce, Łódź 2006, s. 147–160.pl
dc.description.referencesBednarczuk Monika, Generał „Walter”, w: tejże, Obraz hiszpańskiej wojny domowej lat 1936–1939 w piśmiennictwie polskim, Toruń 2008.pl
dc.description.referencesBednarczuk Monika, Obraz hiszpańskiej wojny domowej lat 1936–1939 w piśmiennictwie polskim, Toruń 2008.pl
dc.description.referencesBednarczuk Monika, Poeta jednego wiersza, w: tejże, Obraz hiszpańskiej wojny domowej lat 1936–1939 w piśmiennictwie polskim, Toruń 2008.pl
dc.description.referencesBednarczuk Monika, Stracone złudzenia, w: tejże, Obraz hiszpańskiej wojny domowej lat 1936–1939 w piśmiennictwie polskim, Toruń 2008.pl
dc.description.referencesBez cenzury 1976–1989. Literatura, ruch wydawniczy, teatr, oprac. Jerzy Kandziora, Zyta Szymańska, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesBikont Anna, Szczęsna Joanna, Lawina i kamienie. Pisarze wobec komunizmu, Warszawa 2006.pl
dc.description.references„Biuletyn Informacyjno-Instrukcyjny”. Wybór dokumentów z 1955 r., red. Magdalena Budnik, Kamila Budrowska, Wiktor Gardocki, Białystok 2018.pl
dc.description.referencesBłoński Jan, Wszystkie sztuki Sławomira Mrożka, Kraków 1995.pl
dc.description.referencesBorges Jorge Luis, Notatka na temat Walta Whitmana, przeł. Andrzej Sobol-Jurczykowski, „Kwartalnik Artystyczny” 1997, nr 1, s. 61–66.pl
dc.description.referencesBorowski Mateusz, Konstruowanie prawdy. O strategiach uwierzytelniania i efekcie realności w teatrze dokumentalnym, w: tegoż, Oblicza realizmu, Kraków 2007.pl
dc.description.referencesBraun Andrzej, Ja i cenzura, „Dekada Literacka” 1995, nr 10, s. 6.pl
dc.description.referencesBraun Kazimierz, Mała warszawska „odyseja”, w: tegoż, Dziesięć dni w PRL-u, Lublin 2008.pl
dc.description.referencesBraun Kazimierz, O co szło teatrowi w czasach „wojny jaruzelskiej”, „Tygodnik Literacki” 1990, nr 5, s. 7, 16.pl
dc.description.referencesBraun Kazimierz, Przestrzeń teatralna, Warszawa 1982.pl
dc.description.referencesBraun Kazimierz, Teatr Polski 1939–1989: obszary wolności – obszary zniewolenia, Warszawa 1994.pl
dc.description.referencesBrudnicki Jan Zdzisław, Ćwiczenia z wolności: polska proza od salonu do supermarketu, Toruń 2007.pl
dc.description.referencesBrudnicki Jan Zdzisław, Spotkanie z Kazimierzem Truchanowskim, „Kierunki” 1984, nr 42, s. 8.pl
dc.description.referencesBrzeziński Zbigniew, Wielkie bankructwo. Narodziny i śmierć komunizmu w XX wieku, Paryż 1990.pl
dc.description.referencesBudrowska Kamila, Cenzorka jako kobieta czytająca w latach czterdziestych i pięćdziesiątych XX wieku, w: Czytanie… kobieta, biblioteka, lektura, red. Agata Zawiszewska, Arleta Galant, Szczecin 2015, s. 575–592.pl
dc.description.referencesBudrowska Kamila, Cenzurowanie tematyki rosyjskiej w literaturze pięknej w Polsce w latach 1948–1960. Rekonesans archiwalny, „Wschodni Rocznik Humanistyczny” 2014, t. X, s. 91–101.pl
dc.description.referencesBudrowska Kamila, Literatura i pisarze wobec cenzury PRL 1948–1958, Białystok 2009.pl
dc.description.referencesBudrowska Kamila, Popiełuszko. O najtrudniejszym cenzorskim zadaniu roku 1984, w: 1984. Literatura i kultura schyłkowego PRL-u, red. Kamila Budrowska, Wiktor Gardocki, Elżbieta Jurkowska, Warszawa 2015, s. 301–315.pl
dc.description.referencesBudrowska Kamila, Zatrzymane przez cenzurę. Inedita z połowy wieku XX, Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesBurkot Stanisław, Literatura polska w latach 1939–1999, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesCenzura w PRL. Relacje historyków, oprac. Zbigniew Romek, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesChlewiński Zbigniew, Wprowadzenie, w: Przymierzanie masek, red. Zbigniew Chlewiński, Płock 2004, s. 5–14.pl
dc.description.referencesChojnowski Zbigniew, Spod znaku katastrofy, „Poezja” 1985, nr 4, s. 92–93.pl
dc.description.referencesCzajka Michał, Polska opinia publiczna wobec wojny domowej w Hiszpanii 1936–1937, „Przegląd Historyczny” 1980, t. 71, z. 2, s. 253–275.pl
dc.description.referencesCzapliński Przemysław, Śliwiński Piotr, Literatura polska 1976–1998: przewodnik po prozie i poezji, Kraków 1998.pl
dc.description.referencesCzyżak Agnieszka, Sygnały przesilenia – rok 1984 z perspektywy ostatniego ćwierćwiecza, w: 1984. Literatura i kultura schyłkowego PRL-u, red. Kamila Budrowska, Wiktor Gardocki, Elżbieta Jurkowska, Warszawa 2015, s. 405–419.pl
dc.description.referencesDąbrowicz Elżbieta, Rejon wolnego słowa. Urząd cenzury od środka, w: tejże, Cenzura na gruzach. Szkice o literackich świadectwach życia w PRL-u, Białystok 2017.pl
dc.description.referencesDmochowska Aleksandra, Dmochowski Mariusz, Nie wystarczało być aktorem, rozm. Krzysztof Sielicki, „Scena” 1990, nr 9/10, s. 4.pl
dc.description.referencesDokumenty do dziejów PRL, oprac. Daria Nałęcz, Warszawa 1994.pl
dc.description.referencesDolecki Zbigniew, Droga do nieba, „Kierunki” 1984, nr 39, s. 10.pl
dc.description.referencesDolecki Zbigniew, Wielka podróż poprzez piekła, „Kierunki” 1984, nr 42, s. 8.pl
dc.description.referencesDrewnowski Tadeusz, Wyprowadzka z czyśćca. Burzliwe życie pośmiertne Marii Dąbrowskiej, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesDworecki Kazimierz, Odpowiedzialność i wina w pracy cenzorskiej, w: „Biuletyn Informacyjno-Instrukcyjny”. Wybór dokumentów z 1955 r., red. Kamila Budrowska, Magdalena Budnik, Wiktor Gardocki, Białystok 2018, s. 168–177.pl
dc.description.referencesEustachiewicz Lesław, Ołtarz wzniesiony demonom – Ireneusz Iredyński, w: tegoż, Dramaturgia współczesna 1945–1980, Warszawa 1985.pl
dc.description.referencesFicowski Jerzy, Własnowidz i cudotwórca, w: tegoż, Regiony wielkiej herezji, Sejny 2002.pl
dc.description.referencesFik Marta, Cenzor jako współautor, w: Literatura i władza, red. Bożena Wojnowska, Warszawa 1996, s. 131–148.pl
dc.description.referencesFik Marta, Kultura polska po Jałcie. Kronika lat 1944–1981, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesGardocki Wiktor, „Co ukryte przed nami / będzie odsłonięte”. O zatrzymanych przez cenzurę wierszach Wiesława Kazaneckiego z lat 80., w: Twórczość Wiesława Kazaneckiego oraz laureatów nagrody literackiej jego imienia, red. Marek Kochanowski, Katarzyna Sawicka-Mierzyńska, Białystok 2020, s. 15–24.pl
dc.description.referencesGardocki Wiktor, Cenzura wobec literatury polskiej w latach osiemdziesiątych XX wieku, Warszawa 2019.pl
dc.description.referencesGardocki Wiktor, Cenzurowanie poezji w latach 80. XX wieku, w: „Sztuka czytania między wierszami”. Cenzura w komunikacji literackiej w Polsce w latach 1965–1989, red. Kamila Budrowska, Maria Kotowska-Kachel, Warszawa 2016, s. 171–200.pl
dc.description.referencesGardocki Wiktor, Dzieje wydawnicze i recepcja „Kapitana” Jana Józefa Szczepańskiego; w: „Sztuka czytania między wierszami”. Cenzura w komunikacji literackiej w Polsce w latach 1965–1989, red. Kamila Budrowska, Maria Kotowska-Kachel, Warszawa 2016, s. 159–170.pl
dc.description.referencesGardocki Wiktor, Rekonstrukcja. Dwie wersje „Obłędu” Jerzego Krzysztonia, w: Cenzuro wróć? Mechanizmy ograniczania wolności słowa w Polsce po 1990 roku, red. Kamila Kamińska, Zbigniew Romek, Warszawa 2018, s. 137–148.pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
W_Gardocki_Pod_presja_cenzury.pdf8,68 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)