Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/14964
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Gardocki, Wiktor | - |
dc.date.accessioned | 2023-04-26T09:50:17Z | - |
dc.date.available | 2023-04-26T09:50:17Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.isbn | 978-83-67049-61-0 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/14964 | - |
dc.description.abstract | Niniejsza książka poświęcona jest kontroli słowa w Polsce w latach 1945–1990. Składa się na nią dziesięć szkiców, w większości już publikowanych w monografiach wieloautorskich oraz czasopismach. Poszczególne teksty poddano mniej lub bardziej znaczącym zmianom i uzupełniono. Tom otwierają artykuły poświęcone Głównemu Urzędowi Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk i pracującym w nim urzędnikom. W szkicu Cenzorzy w latach 1945–1990. Wybrane aspekty pracy prześledzono, na bazie kilkudziesięciu życiorysów, typową drogę osoby kontrolującej teksty w GUKPPiW, począwszy od połowy lat 40. aż po początek lat 90. XX wieku. Artykuł wzbogacono o nieznane dotychczas dokumenty, m.in. z procesu rekrutacji do Urzędu czy pisma wewnętrzne tej instytucji. W tekście Wymiana idei i doświadczeń. Współpraca Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk z Gławlitem poruszono temat kontaktów pracowników cenzury z różnych krajów (Czechosłowacja, Jugosławia, Polska, ZSRR), które nie były w latach 1945–1990 zbyt częste. Nieodłącznym elementem pracy cenzora był udział w kursach doszkalających – ten wątek jest rozwijany w artykule „Kryteria oceny publikacji i widowisk…”. Szkolenia zawodowe cenzorów w latach 1979–1989. Kolejne artykuły poświęcono przypadkom poszczególnych pisarzy, którym przyszło zmierzyć się z systemem cenzury PRL. Chronologicznie najwcześniejsze są rozważania dotyczące powieści przekazanej do kontroli w drugiej połowie lat 40. XX wieku – mowa o niej w Dziejach wydawniczych „Drogi do nieba” Kazimierza Truchanowskiego. By ukazać strategie cenzurowania oraz pokazać tok myślenia urzędników sporządzających opinie, zamieszczono w szkicu kompletne wersje recenzji cenzorskich z 1948 r. Artykuł pt. Nie tylko cenzura. Wydawnicze perypetie „Appassionaty” Józefa Mortona poświęcony jest zmaganiom autora powieści z wydawnictwem o opublikowanie utworu w pełnym kształcie. Skalę działań cenzury w dobitny sposób ukazuje szkic „Zapiski na karteluszkach. Hiszpania po czterdziestu latach” Jana Wyki. Dzieje wydawnicze i próba rekonstrukcji tekstu – zaprezentowano w nim bowiem, w postaci tabeli, szereg zmian wymuszonych przez cenzurę. Utwór do dzisiaj funkcjonuje w wersji, jaką nadali mu pracownicy Urzędu. O ineditach, tekstach nigdy niepublikowanych, mowa natomiast w dwu szkicach, na przykładzie dwu autorów. Pierwszy, Antoni Pawlak, jest jednym z ważniejszych przedstawicieli polskiej poezji lat 70. i 80. – o jego zmaganiach z cenzurą traktuje artykuł Trzy inedita, errata do tomu „***” Antoniego Pawlaka. Drugi, Wiesław Kazanecki, zyskał sławę głównie w wymiarze lokalnym, jednak jego perypetie z cenzurą były stosunkowo częste i znaczące, o czym świadczą przykłady zawarte w artykule pt. „Co ukryte przed nami / będzie odsłonięte”. O zatrzymanych przez cenzurę wierszach Wiesława Kazaneckiego z lat 80. Oba szkice wzbogacono o niepublikowane materiały, m.in. pełne wersje zatrzymanych niegdyś wierszy. GUKPPiW zajmował się również kontrolowaniem – jak określano, co zresztą znalazło swój wyraz w nazwie instytucji – widowisk. Problematyce tej poświęcono dwa ostatnie szkice zawarte w niniejszej książce. Pierwszy: Cenzura wobec dramatu i teatru na przełomie lat 70. i 80. Wybrane przykłady, odnosi się zarówno do tekstów literackich, jak i ich scenicznych adaptacji. W drugim, Cenzurowanie kabaretu w Polsce w latach 80. XX wieku, przeanalizowano skecze pod kątem obowiązujących w tym czasie strategii cenzurowania. | pl |
dc.description.abstract | This book is on control of expression in Poland between 1945 and 1990. It consists of ten articles, most of which already published in multi-author monographs and journals. The texts have been variously edited and supplemented. The volume begins with articles on the Main Office for the Control of the Press, Publications, and Public Performances, and its officials. The contribution Cenzorzy w latach 1945–1990. Wybrane aspekty pracy (Censors in 1945–1990: Selected aspects of their work) follows – based on the lives of several dozen individuals – a typical career of a person controlling texts submitted to the Office, from the mid-1940s to the early 1990s. The article has been supplemented with hitherto unknown documents relating to, for example, recruitment for the Office, or its internal documents. The text Wymiana idei i doświadczeń. Współpraca Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk z Gławlitem (Exchange of ideas and experiences: Collaboration between the Main Office for the Control of the Press, Publications, and Public Performances and the Glavlit [Main Directorate for the Protection of Military and State Secrets in Press]) deals with contacts between censors from different countries (Czechoslovakia, Yugoslavia, Poland, and USSR), which were not too frequent in the years 1945–1990. The essential element of the censor’s career was participation in various training courses. This theme is taken up by the piece ‘Kryteria oceny publikacji i widowisk…’ Szkolenia zawodowe cenzorów w latach 1979–1989 (Criteria for the evaluation of publications and public performances… Professional training for censors in 1979–1989). The following articles deal with the cases of specific writers who were confronted with the censorship system in the Polish People’s Republic. Chronologically, the earliest are reflections on a novel submitted for censorship in the latter half of the 1940s, in Dzieje wydawnicze ‘Drogi do nieba’ Kazimierza Truchanowskiego (The publication story of Droga do nieba by Kazimierz Truchanowski). In order to present censoring strategies and demonstrate the censoring officials’ way of thinking, the piece features complete versions of censor’s reviews from 1948. The article Nie tylko cenzura. Wydawnicze perypetie ‘Appasionaty’ Józefa Mortona (Not only censorship. The difficult publication story of Apassionata by Józef Morton) is devoted to Morton’s struggle trying to publish his work in its full version. The scale of censorship is vividly presented in the essay ‘Zapiski na karteluszkach. Hiszpania po czterdziestu latach’ Jana Wyki. Dzieje wydawnicze i próba rekonstrukcji tekstu (Scrap notes. Spain forty years on by Jan Wyka. The publication story and an attempt at reconstructing the text). It features a table presenting a number of changes forced by censors. Today, the work is circulated in the form imposed by the Office workers. Texts that have never been published are discussed in two articles addressing two authors. The first, Antoni Pawlak, is one of the major Polish poets of the 1970s and 1980s; his struggle with censorship is described in Trzy inedita, errata do tomu ‘***’ Antoniego Pawlaka (Three inedita, errata for the volume “***” by Antoni Pawlak). The other author, Wiesław Kazencki, gained a mainly local reputation, but his dealings with censors were relatively frequent and significant, as evidenced by the examples supplied in the article titled ‘Co ukryte przed nami / będzie odsłonięte’. O zatrzymanych przez cenzurę wierszach Wiesława Kazaneckiego z lat 80 (“What is hidden from us will be revealed”. On the poems of Wiesław Kazanecki from the 1980s withheld by censors). Both texts are supplemented with unpublished materials, such as the complete versions of once rejected poems. The Office would also control – as it was termed and suggested by the name of the institution – public performances. Two last texts deal with this issue. The first, Cenzura wobec dramatu i teatru na przełomie lat 70. i 80. Wybrane przykłady (Censoring drama and theatre in the late 1970s and the early 1980s. Selected examples), deals with both literary texts and their stage adaptations. The other piece, Cenzurowanie kabaretu w Polsce w latach 80. XX wieku (Censoring cabaret in Poland in the 1980s) examines sketches in terms of censoring strategies of the time. | pl |
dc.description.sponsorship | Projekt finansowany w ramach programu Ministerstwa Edukacji i Nauki pod nazwą „Regionalna Inicjatywa Doskonałości” na lata 2019–2022 nr projektu 009/RID/2018/19 kwota finansowania 8 791 222,00 zł. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Episteme, Lublin | pl |
dc.subject | cenzura | pl |
dc.subject | PRL | pl |
dc.subject | pisarze | pl |
dc.subject | literatura | pl |
dc.title | Pod presją cenzury. Szkice o kontroli słowa w latach 1945-1990 | pl |
dc.type | Book | pl |
dc.rights.holder | © Copyright for the text by Wiktor Gardocki 2022 | pl |
dc.rights.holder | © Copyright for this edition by Wydawnictwo Episteme 2022 | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.references | Abramow-Newerly Jarosław, Maestro, Warszawa 1984. | pl |
dc.description.references | Allbeury Ted, Wszystkie nasze jutra, przeł. Piotr Jankowski, Warszawa 1991. | pl |
dc.description.references | Dąbrowska Maria, Dzienniki, t. I–V, Warszawa 1988. | pl |
dc.description.references | Dąbrowska Maria, Geniusz sierocy: dramat wysnuty z dziejów XVII wieku, Warszawa 1939. | pl |
dc.description.references | Gyurkó Laszlo, Błogosławione piekło – wędrowanie doktora Faustusa, przeł. Tadeusz Olszański, Warszawa 1987. | pl |
dc.description.references | Herbert Zbigniew, Pan Cogito, Warszawa 1974. | pl |
dc.description.references | Hłasko Marek, Utwory wybrane, t. I–IV, Warszawa 1986. | pl |
dc.description.references | Iredyński Ireneusz, Ołtarz wzniesiony sobie, Warszawa 1985. | pl |
dc.description.references | Kałużyński Zygmunt, Widok z pozycji przewróconego, Warszawa 1985. | pl |
dc.description.references | Kazanecki Wiesław, Poezje zebrane, t. I–II, red. Jarosław Ławski, Michał Siedlecki, Białystok 2021. | pl |
dc.description.references | Kazanecki Wiesław, Gwarancja bezpieczeństwa, „Akcent” 1984. | pl |
dc.description.references | Gardocki Wiktor, Wymiana idei i doświadczeń. Współpraca Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk z Gławlitem, „Wschodni Rocznik Humanistyczny” 2014, t. X, s. 41–49. | pl |
dc.description.references | Głowiński Michał, Komunikacja literacka jako sfera napięć, w: tegoż, Dzieło wobec odbiorcy: szkice z komunikacji literackiej, Kraków 1998. | pl |
dc.description.references | Główny Urząd Kontroli Prasy 1944–1949. Dokumenty z dziejów PRL, oprac. Daria Nałęcz, Warszawa 1994. | pl |
dc.description.references | Gogacz Mieczysław, Wokół problemu osoby, Warszawa 1974. | pl |
dc.description.references | Hen Józef, Cenzor, mój czytelnik, „Dekada Literacka” 1995, nr 8, s. 5. | pl |
dc.description.references | Hobot Joanna, Gra z cenzurą w poezji Nowej Fali (1968–1976), Kraków 2000. | pl |
dc.description.references | Jaki jest kabaret?, red. Dorota Fox, Jacek Mikołajczyk, Katowice 2012. | pl |
dc.description.references | Jarmułowicz Małgorzata, Inżyniera dusz autoportret udramatyzowany, czyli pisarz jako bohater sztuki produkcyjnej, w: Kariera pisarza w PRL-u, red. Magdalena Budnik, Kamila Budrowska, Elżbieta Dąbrowicz, Katarzyna Kościewicz, Warszawa 2014, s. 66–77. | pl |
dc.description.references | Jarmułowicz Małgorzata, Sezony błędów i wypaczeń: socrealizm w dramacie i teatrze polskim, Gdańsk 2003. | pl |
dc.description.references | Jarocki Jerzy, Morawiec Elżbieta, Nyczek Tadeusz, Radwan Stanisław, Stan naszego teatru, „Dialog” 1981, nr 5, s. 119–127. | pl |
dc.description.references | Kazanecki Wiesław, Śmierć uśmiechu Giocondy, Białystok 1983. | pl |
dc.description.references | Kabuta Michał, W osaczeniu, „Literatura” 1976, nr 38, s. 12. | pl |
dc.description.references | Kaleta Józef, Perspektywy wyjścia z kryzysu, Warszawa 1986. | pl |
dc.description.references | Kamińska Kamila, Cenzura instytucjonalna w przededniu okrągłego stołu – analiza tematyczna i statystyczna ingerencji, w: Zakazane i niewygodne. Ograniczanie wolności słowa w XIX i XX wieku, red. Dorota Degen, Grażyna Gzella, Jacek Gzella, Toruń 2015, s. 233–244. | pl |
dc.description.references | Kamińska Kamila, Koniec cenzury PRL, „Studia Medioznawcze” 2014, nr 3, s. 113–131. | pl |
dc.description.references | Kariera pisarza w PRL-u, red. Magdalena Budnik, Kamila Budrowska, Elżbieta Dąbrowicz, Katarzyna Kościewicz, Warszawa 2014. | pl |
dc.description.references | Kiec Izolda, Historia polskiego kabaretu, Poznań 2014. | pl |
dc.description.references | Kiec Izolda, W kabarecie, Wrocław 2004. | pl |
dc.description.references | Kieniewicz Jan, Hiszpania w zwierciadle polskim, Warszawa 2001. | pl |
dc.description.references | Kisielewski Stefan, Przeciw cenzurze – legalnie (Garść wspomnień), „Zapis” 1977, nr 4, s. 69–76. | pl |
dc.description.references | Kisielewski Stefan, Wołanie na puszczy, Warszawa 1997. | pl |
dc.description.references | Kuśniewicz Andrzej, Mieszaniny obyczajowe, Warszawa 1985. | pl |
dc.description.references | Kondek Stanisław Adam, Kontrola, nadzór, sterowanie. Budowa państwowego systemu wydawniczego w Polsce w latach 1945–1951, w: Piśmiennictwo – systemy kontroli – obiegi alternatywne, red. Alina Brodzka, Janusz Kostecki, Warszawa 1992, s. 201–213. | pl |
dc.description.references | Kondek Stanisław Adam, Papierowa rewolucja. Oficjalny obieg książek w Polsce w latach 1948–1955, Warszawa 1999. | pl |
dc.description.references | Kondek Stanisław Adam, Władza i wydawcy. Polityczne uwarunkowania produkcji książek w Polsce w latach 1944–1949, Warszawa 1993. | pl |
dc.description.references | Kondek Stanisław Adam, Wycofywanie literatury popularnej z obiegu instytucjonalnego w latach 1949–1955, w: Retoryka i badania literackie. Rekonesans, red. Jakub Uchański, Warszawa 1998, s. 183–243. | pl |
dc.description.references | Kopeć Hubert, Schulz przepisany? „Sprawa Truchanowskiego” – epilog, „Ruch Literacki” 2009, z. 4/5, s. 405–418. | pl |
dc.description.references | Kotowska-Kachel Maria, Wyka Jan, w: Współcześni polscy pisarze i badacze literatury, red. Jadwiga Czachowska, Alicja Szałagan, t. 9, Warszawa 2004, s. 312–313. | pl |
dc.description.references | Kowalczyk Stanisław, Podstawy światopoglądu chrześcijańskiego, Warszawa 1979. | pl |
dc.description.references | Krajewski Andrzej, Cenzurowanie osób i tytułów, w: tegoż, Między współpracą a oporem. Twórcy kultury wobec systemu politycznego PRL (1975–1980), Warszawa 2004. | pl |
dc.description.references | Krajewski Andrzej, Między współpracą a oporem. Twórcy kultury wobec systemu politycznego PRL (1975–1980), Warszawa 2004. | pl |
dc.description.references | Krajewski Andrzej, Powstanie oraz zmiany w strukturze GUKPPiW, w: tegoż, Między współpracą a oporem. Twórcy kultury wobec systemu politycznego PRL (1975– 1980), Warszawa 2004. | pl |
dc.description.references | Morton Józef, Appassionata, Warszawa 1976. | pl |
dc.description.references | Kramkowska-Dąbrowska Agnieszka, Śniadanie u cenzora. Wybrany aspekt edycji dramatów Janusza Krasińskiego, „Sztuka Edycji” 2015, nr 1(7), s. 69–75. | pl |
dc.description.references | Krasoń Patrycja, Akta Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk w zasobie Archiwum Akt Nowych, w: Literatura w granicach prawa (XIX–XX w.), red. Kamila Budrowska, Elżbieta Dąbrowicz, Marcin Lul, Warszawa 2013, s. 364–376. | pl |
dc.description.references | Kropidłowski Zdzisław, Ingerencja cenzury w działalności Gdańskiego Dwutygodnika „Gwiazda Morza” w latach 1983–1989, w: Niewygodne dla władzy. Ograniczanie wolności słowa na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, red. Dorota Degen, Jacek Gzella, Toruń 2010, s. 455–474. | pl |
dc.description.references | Krynicki Ryszard, Świetlicki Marcin, Początek rozmowy, oprac. Andrzej Niziołek, w: Gdybym wiedział: rozmowy z Ryszardem Krynickim, oprac. Anna Krzywania, Wrocław 2014, s. 47–60. | pl |
dc.description.references | Kulesza Dariusz, Wiesław Kazanecki: poeta stanu zagrożenia, w: Wiesław Kazanecki, …Panie/ Zbuduj ten most nad rzeką, wyb. poezji i wstęp Dariusz Kulesza, Białystok 2009, s. 5–41. | pl |
dc.description.references | Kuraś Marzena, Zniewalanie teatru. Polityka teatralna, „Pamiętnik Teatralny” 2008, z. 3–4, s. 103–138. | pl |
dc.description.references | Ladorucki Jacek, O próbach negacji cenzury instytucjonalnej i egzystencjalnej na przykładzie drugoobiegowej działalności łódzkiego „Pulsu” i krakowskiego „bruLionu”. Podobieństwa i różnice w strategii działania obydwu periodyków, w: Niewygodne dla władzy. Ograniczanie wolności słowa na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, red. Dorota Degen, Jacek Gzella, Toruń 2010, s. 435–454. | pl |
dc.description.references | „Lancetem, a nie maczugą”. Cenzura wobec literatury i jej twórców w latach 1945–1968, red. Kamila Budrowska, Marzena Woźniak-Łabieniec, Warszawa 2012. | pl |
dc.description.references | Lem Stanisław, Pułapka niedoskonała, rozm. Teresa Walas, „Dekada Literacka” 1996, nr 4, s. 1, 8–9. | pl |
dc.description.references | Lichański Stefan, Między niebem a piekłem, „Nowe Książki” 1957, nr 11, s. 663–664. | pl |
dc.description.references | Morton Józef, Appassionata, Warszawa 1979. | pl |
dc.description.references | Literatura i cenzura, „Dekada Literacka” 1995, nr 2, s. 1. | pl |
dc.description.references | Literatura i cenzura, oprac. Paweł Lewandowski, Jerzy Tomaszkiewicz, „Sztandar Młodych” 1980, nr 279/280, s. 4. | pl |
dc.description.references | Literatura w granicach prawa, red. Kamila Budrowska, Elżbieta Dąbrowicz, Marcin Lul, Warszawa 2013. | pl |
dc.description.references | Łopieńska Barbara, Łapa w łapę i inne reportaże, Warszawa 1980. | pl |
dc.description.references | Malinowski Jerzy, Jerzy Hulewicz, Melchior Wańkowicz i cenzura krakowska, „Pamiętnik Teatralny” 1983, z. 2, s. 268–272. | pl |
dc.description.references | Marzęcka Barbara, Pawlak Antoni, w: Współcześni polscy pisarze i badacze literatury, red. Jadwiga Czachowska, Alicja Szałgan, t. 6, Warszawa 1999, s. 284–286. | pl |
dc.description.references | Matuszewski Ryszard, Literatura polska 1939–1991, Warszawa 1995. | pl |
dc.description.references | Mickiewicz Ellen, The Functions of Communications Officials in the USSR: A Biographical Study, „Slavic Review” 1984, nr 4, s. 641–656. | pl |
dc.description.references | Momot Stanisław, Przepis potrzebny, zbędny czy szkodliwy?, „Problemy Praworządności: Organ Prokuratury Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej” 1982, R. XXXIII, nr 2, s. 47–50. | pl |
dc.description.references | „My też tak moglibyśmy…” – rozmowa z Haliną Kazanecką, rozm. Jolanta Gadek, w: Wiesław Kazanecki, Poezje zebrane, t. I–II, red. Jarosław Ławski, Michał Siedlecki, Białystok 2021. | pl |
dc.description.references | Morton Józef, Appassionata, Warszawa 1986. | pl |
dc.description.references | Napiontkowa Maria, Teatr polskiego października, Warszawa 2012. | pl |
dc.description.references | „Nie należy dopuszczać do publikacji”. Cenzura w PRL, red. Grażyna Gzella, Jacek Gzella, Toruń 2013. | pl |
dc.description.references | Nie po myśli władzy. Studia nad cenzurą i zakresem wolności słowa na ziemiach polskich od wieku XIX do czasów współczesnych, red. Dorota Degen, Marcin Żynda, Toruń 2012. | pl |
dc.description.references | Niewiadomski Andrzej, „Czarna dziura” czy „międzyepoka”. Szkice o poezji lat 80., w: 1984. Literatura i kultura schyłkowego PRL-u, red. Kamila Budrowska, Wiktor Gardocki, Elżbieta Jurkowska, Warszawa 2015, s. 421–435. | pl |
dc.description.references | Niewygodne dla władzy: ograniczanie wolności słowa na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, red. Dorota Degen, Jacek Gzella, Toruń 2009. | pl |
dc.description.references | Niziołek Andrzej, Jan Pietrzak. Człowiek z kabaretu, Poznań 2005. | pl |
dc.description.references | Nowak Piotr, Cenzura w PRL jako nieefektywna kopia radzieckiej hybrydy leninowsko-stalinowskiej. Nowe spojrzenie na Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk, w: „Nie należy dopuszczać do publikacji”. Cenzura w PRL, red. Grażyna Gzella, Jacek Gzella, Toruń 2013, s. 39–52. | pl |
dc.description.references | Nowak Piotr, Cenzura wobec rynku książki. Wojewódzki Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk w Poznaniu w latach 1946–1955, Poznań 2012. | pl |
dc.description.references | Opioła Wojciech, Hiszpańska wojna domowa w publicystyce Polski Ludowej, w: tegoż, Hiszpańska wojna domowa w polskich dyskursach politycznych: analiza publicystyki, Opole 2016. | pl |
dc.description.references | Paczkowski Andrzej, Cenzura 1946–1949: statystyka działalności, „Zeszyty Historyczne” 1996, z. 116, s. 22–57. | pl |
dc.description.references | Pawlak Antoni, ***, Bydgoszcz 1984. | pl |
dc.description.references | Parowski Maciej, Cenzor, Twój brat, „Nowa Fantastyka” 2014, nr 7, s. 63–64. | pl |
dc.description.references | Parowski Maciej, Cenzor, Twój brat, „Nowa Fantastyka” 2014, nr 8, s. 63–64. | pl |
dc.description.references | Parowski Maciej, Cenzor, Twój brat, „Nowa Fantastyka” 2014, nr 9, s. 63–64. | pl |
dc.description.references | Pavis Patrice, Od tekstu do przedstawienia: trudny poród, „Dialog” 1989, nr 8, s. 102–117. | pl |
dc.description.references | Pawlicki Aleksander, Kompletna szarość. Cenzura w latach 1965–1972. Instytucja i ludzie, Warszawa 2001. | pl |
dc.description.references | Perkowski Piotr, Działalność Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk w latach siedemdziesiątych [niepublikowana praca doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. Barbary Okoniewskiej, prof. UG], Gdańsk 2005. | pl |
dc.description.references | Pietrzak Jacek, Polscy uczestnicy hiszpańskiej wojny domowej, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Historia” 2016, nr 97, s. 65–86. | pl |
dc.description.references | Poeta pamięta: antologia poezji świadectwa i sprzeciwu 1944–1989, wyb. Stanisław Barańczak, Warszawa 1989. | pl |
dc.description.references | Przeskoczyć tę studnię strachu. Autor i dzieło a cenzura PRL, red. Ewa Skorupa, Kraków 2010. | pl |
dc.description.references | Przymierzanie masek, red. Zbigniew Chlewiński, Płock 2004. | pl |
dc.description.references | Pawlak Antoni, 22 lipca 1980, w: tegoż, Czy jesteś gotów, [Warszawa 1981]. | pl |
dc.description.references | Radzikowska Zofia, Z historii walki o wolność słowa w Polsce (cenzura PRL w latach 1981–1987), Kraków 1990. | pl |
dc.description.references | Raszewski Zbigniew, Rozmowy z cenzorami, „Pamiętnik Teatralny” 1995, z. 3–4, s. 490–497. | pl |
dc.description.references | Recenzje zatrzymane przez cenzurę, oprac. Edward Krasiński, Magdalena Raszewska, „Pamiętnik Teatralny” 2005, z. 3–4, s. 381. | pl |
dc.description.references | Romek Zbigniew, Cenzura a nauka historyczna w Polsce 1944–1970, Warszawa 2010. | pl |
dc.description.references | Romek Zbigniew, Kłopoty z cenzurą. Kilka refleksji zamiast wstępu, w: Cenzura w PRL. Relacje historyków, oprac. Zbigniew Romek, Warszawa 2000, s. 7–41. | pl |
dc.description.references | Romek Zbigniew, Metody pracy cenzury, w: tegoż, Cenzura a nauka historyczna w Polsce 1944–1979, Warszawa 2010. | pl |
dc.description.references | Romek Zbigniew, System cenzury PRL, w: Tomasz Strzyżewski, Wielka księga cenzury PRL w dokumentach, Warszawa 2015, s. 9–27. | pl |
dc.description.references | Ross Tadeusz, Życie przerosło kabaret, Warszawa 2012. | pl |
dc.description.references | Sawicki Piotr, Wojna domowa 1936–1939 w hiszpańskiej prozie literackiej, Warszawa 1985. | pl |
dc.description.references | Serwal B. [Maciej Stasiński], Hiszpańska wojna domowa a świat współczesny, „Krytyka” 1987, nr 23–24, s. 89–102. | pl |
dc.description.references | Pawlak Antoni, Akt personalny. Wiersze z lat 70., 80., 90., Gdańsk 1999. | pl |
dc.description.references | Siedlecki Michał, Poeta słowa. Wokół meandrów biografii Wiesława Kazaneckiego, w: Wiesław Kazanecki, Poezje zebrane, t. I–II, red. Jarosław Ławski, Michał Siedlecki, Białystok 2021, s. 11–24. | pl |
dc.description.references | Skuza Zenon, Kazimierz Truchanowski – pisarz i obywatel, „Trybuna Ludu” 1984, nr 242, s. 4. | pl |
dc.description.references | Słownik pseudonimów pisarzy polskich, red. Edmund Jankowski, t. 1, Wrocław 1994. | pl |
dc.description.references | Słownik współczesnych pisarzy polskich, red. Jadwiga Czachowska, t. II, Warszawa – Łódź 1978. | pl |
dc.description.references | Smaga Józef, Narodziny i upadek imperium ZSRR 1917–1991, Kraków 1992. | pl |
dc.description.references | Smaszcz Waldemar, Tyle wierszy poszło na marne, „Kontrasty” 1990, nr 2, s. 44–48. | pl |
dc.description.references | Smoleń Bohdan, Kłys Anna Karolina, Niestety wszyscy się znamy, Kraków 2011. | pl |
dc.description.references | Stępień Tomasz, Zabawa – poetyka – polityka, Katowice 2002. | pl |
dc.description.references | Strzyżewski Tomasz, Matrix czy prawda selektywna? Antycenzorskie retrospekcje, Wrocław 2006. | pl |
dc.description.references | Strzyżewski Tomasz, Wielka księga cenzury PRL w dokumentach, Warszawa 2015. | pl |
dc.description.references | Pawlak Antoni, Anna tłumaczy dlaczego nie powinienem się bać, [„Zapis” 1980], nr 15. | pl |
dc.description.references | Studia polsko-hiszpańskie, red. Jan Kieniewicz, Warszawa 2004. | pl |
dc.description.references | Szwedowicz Agata, „Książeczka wojskowa”, czyli poeta służy ludowej ojczyźnie, w: Antoni Pawlak, Książeczka wojskowa, Warszawa 2009, s. 77–78. | pl |
dc.description.references | Szydłowska Mariola, „Rozsiani i rozrzuceni” w dokumentach galicyjskiej cenzury teatralnej, „Pamiętnik Teatralny” 1995, z. 1–2, s. 269–270. | pl |
dc.description.references | Szydłowska Mariola, Cenzura teatralna w Galicji w dobie autonomicznej 1860–1918, Kraków 1995. | pl |
dc.description.references | Szydłowska Mariola, Cenzura teatralna w Galicji w dobie autonomicznej (1867–1918), „Pamiętnik Teatralny” 1994, z. 3–4, s. 275–312. | pl |
dc.description.references | Szymańska-Matuszewska Irena, O kompromisach wydawców, rozm. Teresa Walas, „Dekada Literacka” 1995, nr 7, s. 3, 7. | pl |
dc.description.references | Świat pod kontrolą. Wybór materiałów z archiwum cenzury rosyjskiej w Warszawie, oprac. Maria Prussak, Warszawa 1994. | pl |
dc.description.references | Świstak Mateusz, Niepolityczne tabu PRL, czyli o cenzurze obyczajowej lat 80., w: Przeskoczyć tę studnię strachu: autor i dzieło a cenzura PRL, red. Ewa Skorupa, Kraków 2010, s. 115–131. | pl |
dc.description.references | Tałuć Katarzyna, Niezależna polska prasa młodzieżowa lat 80. XX wieku. Głosy o cenzurze, w: Zakazane i niewygodne. Ograniczanie wolności słowa w XIX i XX wieku, red. Dorota Degen, Grażyna Gzella, Jacek Gzella, Toruń 2015, s. 215–232. | pl |
dc.description.references | Tatarowski Konrad, O autorze i jego twórczości, w: Antoni Pawlak, Trudny wybór wierszy, Berlin 1987, s. 5–11. | pl |
dc.description.references | Pawlak Antoni, Feliks Dzierżyński chce wyjechać na wieś, [„Replika” 1983], nr 11. | pl |
dc.description.references | Terlecki Władysław, Oblicza cenzury, rozm. Teresa Walas, „Dekada Literacka” 1995, nr 6, s. 1, 5. | pl |
dc.description.references | Tomicki Jan, Polska opinia publiczna wobec wojny domowej w Hiszpanii, „Ideologia i Polityka” 1986, nr 7–8, s. 144–153. | pl |
dc.description.references | Torański Błażej, Knebel. Cenzura w PRL-u, Warszawa 2016. | pl |
dc.description.references | Towstogonow Georgij, Powieść na scenie, rozm. R. Bieniasz, przeł. kb., „Dialog” 1981, nr 5, s. 154–157. | pl |
dc.description.references | Traczyk Gracja, „Appassionata” Józefa Mortona, „Twórczość” 1976, nr 8, s. 101–105. | pl |
dc.description.references | Truchanowski Kazimierz, Adam mnie prześladuje. Dręczymy się wzajemnie z Adamem już tyle lat, w: Przymierzanie masek, red. Zbigniew Chlewiński, Płock 2004, s. 17–43. | pl |
dc.description.references | Truchanowski Kazimierz, Człowiek poznający, „Kierunki” 1984, nr 42, s. 8. | pl |
dc.description.references | Truchanowski Kazimierz, Listy Kazimierza Truchanowskiego do Ryszarda Chodźki, w: Przymierzanie masek, red. Zbigniew Chlewiński, Płock 2004, s. 46–87. | pl |
dc.description.references | Trziszka Zygmunt, Pierwszy i drugi ożenek z literaturą, „Tygodnik Kulturalny” 1981, nr 30, s. 56–57. | pl |
dc.description.references | Twórczość Wiesława Kazaneckiego oraz laureatów nagrody literackiej jego imienia, red. Marek Kochanowski, Katarzyna Sawicka-Mierzyńska, Białystok 2020. | pl |
dc.description.references | Pawlak Antoni, Książeczka wojskowa, Warszawa 2009. | pl |
dc.description.references | Walicka Małgorzata, Wiesław Kazanecki: bibliografia podmiotowo-przedmiotowa 1951–2001, Białystok 2003. | pl |
dc.description.references | Wasilewski Andrzej, PIW – rzeźbienie w papierze, w: tegoż, Polski wariant. Od AK do KC, Warszawa 1992. | pl |
dc.description.references | Wąchocka Ewa, We władzy języka, w: tejże, Milczenie w dwudziestowiecznym dramacie, Kraków 2005. | pl |
dc.description.references | Wirth Andrzej, Teatr jaki mógłby być, Kraków 2002. | pl |
dc.description.references | Wiśniewska-Grabarczyk Anna, „Czytelnik” ocenzurowany. Literatura w kryptotekstach – recenzjach cenzorskich okresu stalinizmu, Warszawa 2018. | pl |
dc.description.references | Wiśniewska-Grabarczyk Anna, Archiwalia „pionierskiego” okresu powojennej cenzury. Literatura w poufnych biuletynach urzędu cenzury (1945–1951), „Sztuka Edycji” 2021, nr 2, s. 51–62. | pl |
dc.description.references | Wiśniewska-Grabarczyk Anna, Książki z Mysiej: literatura w świetle poufnych Biuletynów urzędu cenzury z lat 1945–1956, Warszawa 2021. | pl |
dc.description.references | Wojsław Jacek, Miejsce cenzury w ocenach aparatu partyjnego w okresie politycznej konfrontacji lat 1980–1981, w: „Nie należy dopuszczać do publikacji”. Cenzura w PRL, red. Grażyna Gzella, Jacek Gzella, Toruń 2013, s. 195–216. | pl |
dc.description.references | Wojtczak Mieczysław, Teatr na scenie polityki, Warszawa 2016. | pl |
dc.description.references | Woźniak-Łabieniec Marzena, Obecny nieobecny: krajowa recepcja Czesława Miłosza w krytyce literackiej lat pięćdziesiątych w świetle dokumentów cenzury, Łódź 2012. | pl |
dc.description.references | Pawlak Antoni, List do syna, w: tegoż, Brulion wojenny (grudzień 1981 – grudzień 1982), [Kraków 1983]. | pl |
dc.description.references | Woźniakowski Jacek, My i oni, rozm. Teresa Walas, „Dekada Literacka” 1996, nr 1, s. 3–5. | pl |
dc.description.references | Wójtowicz Agnieszka, „Barba Eugenio tą razą w rozmowie był bardziej powściągliwy”. Eugenio Barba w raportach Służby Bezpieczeństwa (appendix do historii Teatru 13 Rzędów w Opolu), „Pamiętnik Teatralny” 2009, z. 1–2, s. 276–292. | pl |
dc.description.references | Wójtowicz Agnieszka, „Teatr 13 Rzędów jak zwykle eksperymentuje. Flaszen i Grotowski nie dają za wygraną”. Teatr 13 Rzędów w oczach cenzury, „Pamiętnik Teatralny” 2000, z. 1–4, s. 255–271. | pl |
dc.description.references | Wójtowicz Agnieszka, „Tematów politycznych, gospodarczych, historycznych nigdy nie poruszano”. Historia inwigilacji stażystów w sezonie 1967/68 w teatrze Jerzego Grotowskiego, „Pamiętnik Teatralny” 2009, z. 1–2, s. 293–305. | pl |
dc.description.references | Wójtowicz Agnieszka, „Tow. Kraśko. Co to jest za teatr w Opolu «13 Rzędów»”, „Pamiętnik Teatralny” 2001, z. 1–2, s. 71–78. | pl |
dc.description.references | Współcześni polscy pisarze i badacze literatury, red. Jadwiga Czachowska, Alicja Szałagan, Warszawa 1997. | pl |
dc.description.references | Zakazane i niewygodne: ograniczanie wolności słowa od XIX do XXI wieku, red. Dorota Degen, Grażyna Gzella, Jacek Gzella, Toruń 2015. | pl |
dc.description.references | Zawistowski Władysław, Przeraźliwa prywatność Antoniego Pawlaka, w: Antoni Pawlak, Akt personalny. Wiersze z lat 70., 80., 90., Gdańsk 1999, s. 193–195. | pl |
dc.description.references | Dekret z dnia 26 października 1949 r. o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19490550437/O/ D19490437.pdf [dostęp: 3.07.2022]. | pl |
dc.description.references | Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 września 1949 r. w sprawie koncesjonowania przedsiębiorstw wydawniczych książek i druków nieperiodycznych, Dz.U. 1949, nr 53, poz. 407. | pl |
dc.description.references | Pawlak Antoni, Między murami, w: tegoż, Między murami, [Wrocław 1979]. | pl |
dc.description.references | Ustawa z dnia 11 kwietnia 1990 r. o uchyleniu ustawy o kontroli publikacji i widowisk, zniesieniu organów tej kontroli oraz o zmianie ustawy – Prawo prasowe, Dz.U. 1990, nr 29, poz. 53. | pl |
dc.description.references | Ustawa z dnia 31 lipca 1981 r. o kontroli publikacji i widowisk, Dz.U. 1960, nr 30, poz. 168. | pl |
dc.description.references | Ustawa z dnia 29 maja 1989 r. o zmianie ustawy o kontroli publikacji i widowisk, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19890340186 [dostęp: 2.07.2022]. | pl |
dc.description.references | Bohdan Urbankowski, http://www.encyklopediateatru.pl/autorzy/2401/bohdan-urbankowski [dostęp: 4.08.2022]. | pl |
dc.description.references | Chkhartishvili Lascha, Censorship and Self-Censorship in the Post-Soviet Georgian Theatre, http://www.critical-stages.org/8/censorship-and-self-censorship-in-the-post-soviet-georgian-theatre/ [dostęp: 4.08.2022]. | pl |
dc.description.references | Grube ryby, reż. Halina Sokołowska-Łuszczewska, http://www.e-teatr.pl/pl/realizacje/2401,autor.html [dostęp: 4.08.2022]. | pl |
dc.description.references | Historia kabaretu w PRL-u, http://wyborcza.pl/alehistoria/1,148273,18853740,starsi-panowie-dwaj-historia-kabaretu-w-prl-u-cz-1.html; http://wyborcza.pl/alehistoria/1,148432,18920141,gwiazdy-nowego-swiatu-historia-kabaretu-w-prl-u-cz-2.html; http://wyborcza.pl/alehistoria/1,148440,18957833,pani-pelagio-czy-pani-jeszcze-moze-historia-kabaretu-w-prl-u.html; http://wyborcza.pl/alehistoria/1,148619,19002651,polityka-prosto-w-oczy-historia-kabaretu-w-prl-u-cz-4.html [dostęp: 27.03.2022]. | pl |
dc.description.references | O coś więcej niż przetrwanie, http://www.filmpolski.pl/fp/index.php?film=521825 [dostęp: 4.08.2022]. | pl |
dc.description.references | Szczerba Jacek, Pani Pelagio, czy pani jeszcze może… Historia kabaretu w PRL-u, cz. III, http://wyborcza.pl/alehistoria/1,148440,18957833,pani-pelagio-czy-pani-jeszcze-moze-historia-kabaretu-w-prl-u.html [dostęp: 24.02.2022]. | pl |
dc.description.references | Wódz, http://www.e-teatr.pl/pl/realizacje/19996,szczegoly.html [dostęp: 4.08.2022]. | pl |
dc.description.references | Pawlak Antoni, Od salwy wieczornych wiadomości, [„Zapis” 1978], nr 7. | pl |
dc.description.references | Pawlak Antoni, Ponad siły, w: Cztery poematy, posł. Tadeusz Komendant, [Gdańsk 1983]. | pl |
dc.description.references | Pawlak Antoni, Powitano nas, w: tegoż, Brulion wojenny (grudzień 1981 – grudzień 1982), [Kraków 1983]. | pl |
dc.description.references | Pawlak Antoni, Widzenie, w: tegoż, Czy jesteś gotów, [Warszawa 1981]. | pl |
dc.description.references | Pawlak Antoni, Zamiast, Jelenia Góra 1989. | pl |
dc.description.references | Pawlak Antoni, Zmarli tak lubią podróże, Kraków 1998. | pl |
dc.description.references | Pawlak Antoni, Zmierzch, w: tegoż, Czy jesteś gotów, [Warszawa 1981]. | pl |
dc.description.references | Pruszyński Ksawery, W czerwonej Hiszpanii, Warszawa 1937. | pl |
dc.description.references | Pruszyński Ksawery, W czerwonej Hiszpanii, [Warszawa 1985]. | pl |
dc.description.references | Słonimski Antoni, Dramaty zebrane, Wrocław 2019. | pl |
dc.description.references | Truchanowski Kazimierz, Apteka pod Słońcem, Warszawa 1938. | pl |
dc.description.references | Truchanowski Kazimierz, Droga do nieba, Warszawa 1984. | pl |
dc.description.references | Truchanowski Kazimierz, Tais z biedronką czyli Droga do nieba, Warszawa 1957. | pl |
dc.description.references | Wyka Jan, Hiszpańska Warszawianka 1932–1933, Warszawa 1953. | pl |
dc.description.references | Wyka Jan, Pieśń o Saragossie: poemat, Warszawa 1956. | pl |
dc.description.references | Wyka Jan, Zapiski na karteluszkach: opowiadania, Warszawa 1967. | pl |
dc.description.references | Wyka Jan, Przywidzenia: wiersze z lat 1958–1967, Warszawa 1968. | pl |
dc.description.references | Wyka Jan, Hiszpańskie trasy: wybór wierszy z lat 1937–1975, Warszawa 1976. | pl |
dc.description.references | Wyka Jan, Zapiski na karteluszkach, t. 2, Warszawa 1983. | pl |
dc.description.references | Wyka Jan, Zapiski na karteluszkach. Hiszpania po czterdziestu latach, Warszawa 1984. | pl |
dc.description.references | 1984. Literatura i kultura schyłkowego PRL-u, red. Kamila Budrowska, Wiktor Gardocki, Elżbieta Jurkowska, Warszawa 2015. | pl |
dc.description.references | ap., Biedronka nie przynosi szczęścia, „Kierunki” 1957, nr 1, s. 11. | pl |
dc.description.references | Badetko Alicja, Machura Witold, Etyka w działalności kabaretowej w Polsce w latach 1953–1981, „Etyka w Mediach” 2009, nr 1, s. 33–39. | pl |
dc.description.references | Bafia Jerzy, Prawo o cenzurze, Warszawa 1983. | pl |
dc.description.references | Bartoszyński Kazimierz, Czasu konstrukcje w literaturze polskiej XX wieku, w: Słownik literatury polskiej XX wieku, red. Alina Brodzka, Warszawa – Gdańsk – Wrocław 1992. | pl |
dc.description.references | Bates John, Cenzura w epoce stalinowskiej, „Teksty Drugie” 2001, nr 1–2, s. 95–120. | pl |
dc.description.references | Batora Katarzyna, Kazanecki Wiesław, w: Współcześni polscy pisarze i badacze literatury, red. Jadwiga Czachowska, Alicja Szałagan, t. 4, Warszawa 1996, s. 95–96. | pl |
dc.description.references | Batora Katarzyna, Morton Józef, w: Współcześni polscy pisarze i badacze literatury, red. Jadwiga Czachowska, Alicja Szałagan, t. 5, Warszawa 1997, s. 480–482. | pl |
dc.description.references | Bednarczuk Monika, Camarada – brzemię czy atut? Literackie losy ochotników Brygad Międzynarodowych, „Ruch Literacki” 2004, nr 5–6, s. 437–453. | pl |
dc.description.references | Bednarczuk Monika, Dwa portrety generała, czyli biografia a koniunktura polityczna, w: Arkadiusz Morawiec, Renata Jagodzińska, Anna Klepaczko, Antynomie wartości: problematyka aksjologiczna w literaturze i dydaktyce, Łódź 2006, s. 147–160. | pl |
dc.description.references | Bednarczuk Monika, Generał „Walter”, w: tejże, Obraz hiszpańskiej wojny domowej lat 1936–1939 w piśmiennictwie polskim, Toruń 2008. | pl |
dc.description.references | Bednarczuk Monika, Obraz hiszpańskiej wojny domowej lat 1936–1939 w piśmiennictwie polskim, Toruń 2008. | pl |
dc.description.references | Bednarczuk Monika, Poeta jednego wiersza, w: tejże, Obraz hiszpańskiej wojny domowej lat 1936–1939 w piśmiennictwie polskim, Toruń 2008. | pl |
dc.description.references | Bednarczuk Monika, Stracone złudzenia, w: tejże, Obraz hiszpańskiej wojny domowej lat 1936–1939 w piśmiennictwie polskim, Toruń 2008. | pl |
dc.description.references | Bez cenzury 1976–1989. Literatura, ruch wydawniczy, teatr, oprac. Jerzy Kandziora, Zyta Szymańska, Warszawa 1999. | pl |
dc.description.references | Bikont Anna, Szczęsna Joanna, Lawina i kamienie. Pisarze wobec komunizmu, Warszawa 2006. | pl |
dc.description.references | „Biuletyn Informacyjno-Instrukcyjny”. Wybór dokumentów z 1955 r., red. Magdalena Budnik, Kamila Budrowska, Wiktor Gardocki, Białystok 2018. | pl |
dc.description.references | Błoński Jan, Wszystkie sztuki Sławomira Mrożka, Kraków 1995. | pl |
dc.description.references | Borges Jorge Luis, Notatka na temat Walta Whitmana, przeł. Andrzej Sobol-Jurczykowski, „Kwartalnik Artystyczny” 1997, nr 1, s. 61–66. | pl |
dc.description.references | Borowski Mateusz, Konstruowanie prawdy. O strategiach uwierzytelniania i efekcie realności w teatrze dokumentalnym, w: tegoż, Oblicza realizmu, Kraków 2007. | pl |
dc.description.references | Braun Andrzej, Ja i cenzura, „Dekada Literacka” 1995, nr 10, s. 6. | pl |
dc.description.references | Braun Kazimierz, Mała warszawska „odyseja”, w: tegoż, Dziesięć dni w PRL-u, Lublin 2008. | pl |
dc.description.references | Braun Kazimierz, O co szło teatrowi w czasach „wojny jaruzelskiej”, „Tygodnik Literacki” 1990, nr 5, s. 7, 16. | pl |
dc.description.references | Braun Kazimierz, Przestrzeń teatralna, Warszawa 1982. | pl |
dc.description.references | Braun Kazimierz, Teatr Polski 1939–1989: obszary wolności – obszary zniewolenia, Warszawa 1994. | pl |
dc.description.references | Brudnicki Jan Zdzisław, Ćwiczenia z wolności: polska proza od salonu do supermarketu, Toruń 2007. | pl |
dc.description.references | Brudnicki Jan Zdzisław, Spotkanie z Kazimierzem Truchanowskim, „Kierunki” 1984, nr 42, s. 8. | pl |
dc.description.references | Brzeziński Zbigniew, Wielkie bankructwo. Narodziny i śmierć komunizmu w XX wieku, Paryż 1990. | pl |
dc.description.references | Budrowska Kamila, Cenzorka jako kobieta czytająca w latach czterdziestych i pięćdziesiątych XX wieku, w: Czytanie… kobieta, biblioteka, lektura, red. Agata Zawiszewska, Arleta Galant, Szczecin 2015, s. 575–592. | pl |
dc.description.references | Budrowska Kamila, Cenzurowanie tematyki rosyjskiej w literaturze pięknej w Polsce w latach 1948–1960. Rekonesans archiwalny, „Wschodni Rocznik Humanistyczny” 2014, t. X, s. 91–101. | pl |
dc.description.references | Budrowska Kamila, Literatura i pisarze wobec cenzury PRL 1948–1958, Białystok 2009. | pl |
dc.description.references | Budrowska Kamila, Popiełuszko. O najtrudniejszym cenzorskim zadaniu roku 1984, w: 1984. Literatura i kultura schyłkowego PRL-u, red. Kamila Budrowska, Wiktor Gardocki, Elżbieta Jurkowska, Warszawa 2015, s. 301–315. | pl |
dc.description.references | Budrowska Kamila, Zatrzymane przez cenzurę. Inedita z połowy wieku XX, Warszawa 2013. | pl |
dc.description.references | Burkot Stanisław, Literatura polska w latach 1939–1999, Warszawa 2003. | pl |
dc.description.references | Cenzura w PRL. Relacje historyków, oprac. Zbigniew Romek, Warszawa 2000. | pl |
dc.description.references | Chlewiński Zbigniew, Wprowadzenie, w: Przymierzanie masek, red. Zbigniew Chlewiński, Płock 2004, s. 5–14. | pl |
dc.description.references | Chojnowski Zbigniew, Spod znaku katastrofy, „Poezja” 1985, nr 4, s. 92–93. | pl |
dc.description.references | Czajka Michał, Polska opinia publiczna wobec wojny domowej w Hiszpanii 1936–1937, „Przegląd Historyczny” 1980, t. 71, z. 2, s. 253–275. | pl |
dc.description.references | Czapliński Przemysław, Śliwiński Piotr, Literatura polska 1976–1998: przewodnik po prozie i poezji, Kraków 1998. | pl |
dc.description.references | Czyżak Agnieszka, Sygnały przesilenia – rok 1984 z perspektywy ostatniego ćwierćwiecza, w: 1984. Literatura i kultura schyłkowego PRL-u, red. Kamila Budrowska, Wiktor Gardocki, Elżbieta Jurkowska, Warszawa 2015, s. 405–419. | pl |
dc.description.references | Dąbrowicz Elżbieta, Rejon wolnego słowa. Urząd cenzury od środka, w: tejże, Cenzura na gruzach. Szkice o literackich świadectwach życia w PRL-u, Białystok 2017. | pl |
dc.description.references | Dmochowska Aleksandra, Dmochowski Mariusz, Nie wystarczało być aktorem, rozm. Krzysztof Sielicki, „Scena” 1990, nr 9/10, s. 4. | pl |
dc.description.references | Dokumenty do dziejów PRL, oprac. Daria Nałęcz, Warszawa 1994. | pl |
dc.description.references | Dolecki Zbigniew, Droga do nieba, „Kierunki” 1984, nr 39, s. 10. | pl |
dc.description.references | Dolecki Zbigniew, Wielka podróż poprzez piekła, „Kierunki” 1984, nr 42, s. 8. | pl |
dc.description.references | Drewnowski Tadeusz, Wyprowadzka z czyśćca. Burzliwe życie pośmiertne Marii Dąbrowskiej, Warszawa 2006. | pl |
dc.description.references | Dworecki Kazimierz, Odpowiedzialność i wina w pracy cenzorskiej, w: „Biuletyn Informacyjno-Instrukcyjny”. Wybór dokumentów z 1955 r., red. Kamila Budrowska, Magdalena Budnik, Wiktor Gardocki, Białystok 2018, s. 168–177. | pl |
dc.description.references | Eustachiewicz Lesław, Ołtarz wzniesiony demonom – Ireneusz Iredyński, w: tegoż, Dramaturgia współczesna 1945–1980, Warszawa 1985. | pl |
dc.description.references | Ficowski Jerzy, Własnowidz i cudotwórca, w: tegoż, Regiony wielkiej herezji, Sejny 2002. | pl |
dc.description.references | Fik Marta, Cenzor jako współautor, w: Literatura i władza, red. Bożena Wojnowska, Warszawa 1996, s. 131–148. | pl |
dc.description.references | Fik Marta, Kultura polska po Jałcie. Kronika lat 1944–1981, Warszawa 1989. | pl |
dc.description.references | Gardocki Wiktor, „Co ukryte przed nami / będzie odsłonięte”. O zatrzymanych przez cenzurę wierszach Wiesława Kazaneckiego z lat 80., w: Twórczość Wiesława Kazaneckiego oraz laureatów nagrody literackiej jego imienia, red. Marek Kochanowski, Katarzyna Sawicka-Mierzyńska, Białystok 2020, s. 15–24. | pl |
dc.description.references | Gardocki Wiktor, Cenzura wobec literatury polskiej w latach osiemdziesiątych XX wieku, Warszawa 2019. | pl |
dc.description.references | Gardocki Wiktor, Cenzurowanie poezji w latach 80. XX wieku, w: „Sztuka czytania między wierszami”. Cenzura w komunikacji literackiej w Polsce w latach 1965–1989, red. Kamila Budrowska, Maria Kotowska-Kachel, Warszawa 2016, s. 171–200. | pl |
dc.description.references | Gardocki Wiktor, Dzieje wydawnicze i recepcja „Kapitana” Jana Józefa Szczepańskiego; w: „Sztuka czytania między wierszami”. Cenzura w komunikacji literackiej w Polsce w latach 1965–1989, red. Kamila Budrowska, Maria Kotowska-Kachel, Warszawa 2016, s. 159–170. | pl |
dc.description.references | Gardocki Wiktor, Rekonstrukcja. Dwie wersje „Obłędu” Jerzego Krzysztonia, w: Cenzuro wróć? Mechanizmy ograniczania wolności słowa w Polsce po 1990 roku, red. Kamila Kamińska, Zbigniew Romek, Warszawa 2018, s. 137–148. | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki/Rozdziały (WFil) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
W_Gardocki_Pod_presja_cenzury.pdf | 8,68 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)