REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/14743
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDakowicz, Lidia-
dc.contributor.authorDakowicz, Andrzej-
dc.date.accessioned2023-03-15T10:26:41Z-
dc.date.available2023-03-15T10:26:41Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationPedagogika Społeczna, R. 18 Nr 1 (2019), s. 147-160pl
dc.identifier.issn1642-672X-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/14743-
dc.description.abstractThe study involved 75 families were examined using The Adjective Check List (ACL) by H.G. Gough and A.B. Heilbrun and Family Attitude Scale by M. Braun-Gałkowska. Mothers with a lower level of self-acceptance were more often characterized by an excess of requirements than mothers with a higher level of self-acceptance. The examined children attributed to mothers with a lower level of self-acceptance, much more often the excess of management, than mothers with a higher level of self-acceptance. Fathers with a lower level of self-acceptance were more often characterized by an excess of help than fathers with a higher level of self-acceptance. The obtained results indicate that parental attitudes expressed by the spouses with a higher level of self-acceptance more frequently than the parental attitudes of spouses with a lower level of self-acceptance are characterized by moderation in all dimensions of the parental attitude, which characterizes the proper parental attitude conducive to the proper development of children.pl
dc.description.abstractBadania 75 rodzin przeprowadzono przy użyciu Testu Przymiotnikowego ACL H.G. Gougha i A.B. Heilbruna oraz Skali Postaw Rodzinnych M. Braun-Gałkowskiej. Matki o niższym poziomie samoakceptacji zdecydowanie częściej charakteryzowały się nadmiarem wymagań, niż matki o wyższym poziomie samoakceptacji. Badane dzieci przypisywały matkom o niższym poziomie samoakceptacji zdecydowanie częściej nadmiar kierowania, niż matkom o wyższym poziomie samoakceptacji. Ojcowie o niższym poziomie samoakceptacji zdecydowanie częściej charakteryzowali się nadmiarem pomocy niż ojcowie o wyższym poziomie samoakceptacji. Uzyskane wyniki wskazują, że przejawiane przez małżonków o wyższym poziomie samoakceptacji postawy rodzicielskie częściej niż postawy rodzicielskie małżonków o niższym poziomie samoakceptacji, charakteryzują się umiarem we wszystkich wymiarach postawy rodzicielskiej, co jest właściwą postawą rodzicielską sprzyjającą prawidłowemu rozwojowi dzieci.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherPEDAGOGIUM Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawiepl
dc.rightsUznanie autorstwa 3.0 Polska (CC BY 3.0 PL)*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/*
dc.subjectfamily sciencespl
dc.subjectspousespl
dc.subjectparental attitudespl
dc.subjectlevel of self-acceptancepl
dc.subjectNauki o rodziniepl
dc.subjectmałżonkowiepl
dc.subjectpostawy rodzicielskiepl
dc.subjectpoziom samoakceptacjipl
dc.titlePostawy rodzicielskie małżonków o wyższym i niższym poziomie samoakceptacjipl
dc.title.alternativeParental attitudes of spouses of higher and lower level of self-acceptancepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa 3.0 Polska (CC BY 3.0 PL)pl
dc.identifier.doi10.35464/1642-672X.PS.2019.1.09-
dc.description.EmailAndrzej Dakowicz: a.dakowicz@uwb.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteLIDIA DAKOWICZ – doktor, socjolog, pedagog. Pracuje w Zakładzie Teorii Wychowania i Antropologii Pedagogicznej w ramach Katedry Historii i Teorii Wychowania na Wydziale Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku. Prowadzi badania dotyczące aksjologii i wychowania w rodzinie. Wydała m.in. monografię: Świat wartości przyszłych nauczycieli. Studium socjologiczne na podstawie badań studentów specjalizacji nauczycielskiej Uniwersytetu w Białymstoku (2006). Jest współautorką raportu z badań: Świadomość wychowawcza białostockich rodzin (2013).pl
dc.description.BiographicalnoteANDRZEJ DAKOWICZ – doktor, psycholog. Pracuje w Zakładzie Psychologii w ramach Katedry Studiów Społecznych i Edukacyjnych na Wydziale Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku. Prowadzi badania z zakresu uwarunkowań psychologicznych rozwoju człowieka, funkcjonowania w małżeństwie i rodzinie. Wydał m.in. monografie: Płeć psychiczna a poziom samoaktualizacji (2000); Powodzenie małżeństwa. Uwarunkowania psychologiczne w perspektywie transgresyjnego modelu Józefa Kozieleckiego (2014); Zadowolenie z małżeństwa. Pedagogiczne implikacje dotyczące osobistego rozwoju małżonków, relacji małżeńskich i rodzicielskich (2021).pl
dc.description.AffiliationLidia Dakowicz - Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.AffiliationAndrzej Dakowicz - Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBeck U., (2004), Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.pl
dc.description.referencesBraun-Gałkowska M., (1992), Psychologiczna analiza systemów rodzinnych osób zadowolonych i niezadowolonych z małżeństwa, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.pl
dc.description.referencesBraun-Gałkowska M., (2002), Metody poznawania systemu rodzinnego, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Katedra Psychologii Wychowawczej i Rodziny, Lublin.pl
dc.description.referencesBrytek-Matera A., Charzyńska E., (2009), Związek pomiędzy niezadowoleniem z ciała i zmiennymi psychospołecznymi współwystępującymi z zaburzeniami odżywiania, „Roczniki Psychologiczne”, 12(2), s. 129–150.pl
dc.description.referencesDakowicz A., (2000), Płeć psychiczna a poziom samoaktualizacji, Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok.pl
dc.description.referencesDakowicz A. (red.), (2004), Systemowe ujęcie życia rodzinnego, [w:] Rodzina podlaska wobec różnych wyzwań egzystencjalnych, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok, s. 11–20.pl
dc.description.referencesDakowicz L., Dakowicz A., (2008), Relacja dziecko – drugi człowiek a relacja dziecko – media drukowane i elektroniczne, [w:] Media elektroniczne – kreujące obraz rodziny i dziecka, J. Izdebska (red.), Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok, ss. 54–59.pl
dc.description.referencesDakowicz L., Dakowicz A., (2014), Wychowanie do życia w rodzinie – wspólna troska białostockiej społeczności lokalnej o przyszłość młodego pokolenia, „Studia nad Rodziną”, 2(35), s. 65–76.pl
dc.description.referencesDrwal R.Ł., (1995), Adaptacja kwestionariuszy osobowości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesGiddens A., (2007), Nowoczesność i tożsamość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesGrzywak-Kaczyńska M., (1988), Trud rozwoju, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.pl
dc.description.referencesHalicka M., Dakowicz L., Skreczko A., (2013), Świadomość wychowawcza białostockich rodzin. Raport z badań, Wydawca Miasto Białystok, Białystok.pl
dc.description.referencesHreciński P., Uchnast Z., (2012), Typy charakteru a obraz siebie, „Roczniki Psychologiczne”, 15(4), s. 95–115.pl
dc.description.referencesHryniewicz J.T., (2014), Społeczeństwo ryzyka. Teoria, model, analiza krytyczna, „Przegląd Socjologiczny”, 63(2), s. 9–33.pl
dc.description.referencesJankowska M., (2013), Postawy rodzicielskie ojca a styl przywiązaniowy w dorosłych relacjach córki, „Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio”, 1(13), s. 156–185.pl
dc.description.referencesJastrzębski J., Baranowska M., (2015), Rola postaw rodzicielskich w kształtowaniu poczucia kontroli u dzieci w wieku przedszkolnym, „Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio”, 1(21), s. 63–79.pl
dc.description.referencesJuros A., Oleś P., (1993), Struktura czynnikowa i skupieniowa Testu Przymiotnikowego ACL H.G. Gougha i A.B. Heilbruna, [w:] Z psychometrycznych problemów diagnostyki psychologicznej, J. Brzeziński, E. Hornowska (red.), Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, s. 171–201.pl
dc.description.referencesKot P., Lenda J., (2017), Poczucie koherencji a aspiracje życiowe studentów, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, 30(1), s. 129–145.pl
dc.description.referencesKrasuska-Betiuk M., (2018), Od poznania do konstytuowania siebie. Pedagogiczne implikacje dylematów samotożsamościowych współczesnego człowieka, „Studia z Teorii Wychowania”, 1(22), s. 111–131.pl
dc.description.referencesMargasiński A. (red.), (2015), Teoria i wybrane modele systemów rodzinnych, [w:] Rodzina w ujęciu systemowym. Teoria i badania, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa, s. 6–32.pl
dc.description.referencesMartowska K., (2012), Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych, Wydawnictwo Liberi Libri, Warszawa.pl
dc.description.referencesOleś P.K., (2011), Wprowadzenie do psychologii osobowości, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.pl
dc.description.referencesPlopa M., (2005), Psychologia rodziny. Teoria i badania, Wydawnictwo Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej, Elbląg.pl
dc.description.referencesRosicki R., (2010), O pojęciu i istocie bezpieczeństwa, „Przegląd Politologiczny”, 3, s. 24–32.pl
dc.description.referencesRycielski P., Brzezicka A., (2013), Wnioskowanie statystyczne na danych jakościowych. Testy wykorzystujące rozkład chi-kwadrat, [w:] Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego, S. Bedyńska, M. Cypryańska (red.), Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z o.o., Warszawa, s. 135–157.pl
dc.description.referencesSkreczko A., (2001), Pedagogizacja rodziców w zakresie wychowania prorodzinnego dziecka, „Studia nad Rodziną”, 1(8), s. 175–182.pl
dc.description.referencesStepulak M.Z., (2017), Synergiczny obraz osobowego rozwoju ucznia, „General and Professional Education”, 1, s. 54–60.pl
dc.description.referencesStradomska M., (2017), Psychologiczne predyktory zachowań autodestrukcyjnych u dzieci i młodzieży – aspekt suicydogennych sekt, „Międzynarodowe Studia Społeczno-Humanistyczne”, 24(1), s. 91–98.pl
dc.description.referencesŚliwak J., Zarosińska D., Wysocka M., Partyka J., (2017), Poziom samooceny u osób korzystających z różnych form Internetu, „Studia Socialia Cracoviensia”, 2(17), s. 129–149.pl
dc.description.referencesWalęcka-Matyja K., (2009), Struktura rodziny a zróżnicowanie zachowań społecznych i osobowości młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl
dc.description.referencesWarchala A., Krupka-Matuszczyk I., (2015), Konsekwencje utraty sensu życia, „Czasopismo Psychologiczne”, 21(1), s. 73–80.pl
dc.description.referencesWiśniewska L.A., (2017), Rozwój niezadowolenia z ciała u dzieci – wpływ komentarzy rodziców i rola zabawek, „Psychologia Rozwojowa”, 4(22), s. 15–26.pl
dc.description.referencesWojciszke B., Doliński D., (2008), Psychologia społeczna, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, J. Strelau, D. Doliński (red.), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, s. 293–447.pl
dc.description.referencesWilk J., (2016), Pedagogika rodziny, Wydawnictwo Episteme, Lublinpl
dc.description.referencesZawadzka D., Korzycka M., Oblacińska A., (2018), Poczucie sensu życia jako czynnik chroniący młodzież gimnazjalną przed stosowaniem i doznawaniem przemocy rówieśniczej, „Psychiatria i Psychologia Kliniczna”, 18(4), s. 340–353.pl
dc.description.referencesBiałostocka Akademia Rodziny (2019). Galeria. Fotorelacje z najciekawszych wydarzeń z życia Białostockiej Akademii Rodziny, http://rodzina.bialystok.pl (data pobrania: 2.01.2019)pl
dc.description.volume18pl
dc.description.number1pl
dc.description.firstpage147pl
dc.description.lastpage160pl
dc.identifier.citation2Pedagogika Społecznapl
dc.identifier.orcid0000-0001-6424-1370-
dc.identifier.orcid0000-0002-3614-8985-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WNoE)

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons