Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/14743
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Dakowicz, Lidia | - |
dc.contributor.author | Dakowicz, Andrzej | - |
dc.date.accessioned | 2023-03-15T10:26:41Z | - |
dc.date.available | 2023-03-15T10:26:41Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.citation | Pedagogika Społeczna, R. 18 Nr 1 (2019), s. 147-160 | pl |
dc.identifier.issn | 1642-672X | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/14743 | - |
dc.description.abstract | The study involved 75 families were examined using The Adjective Check List (ACL) by H.G. Gough and A.B. Heilbrun and Family Attitude Scale by M. Braun-Gałkowska. Mothers with a lower level of self-acceptance were more often characterized by an excess of requirements than mothers with a higher level of self-acceptance. The examined children attributed to mothers with a lower level of self-acceptance, much more often the excess of management, than mothers with a higher level of self-acceptance. Fathers with a lower level of self-acceptance were more often characterized by an excess of help than fathers with a higher level of self-acceptance. The obtained results indicate that parental attitudes expressed by the spouses with a higher level of self-acceptance more frequently than the parental attitudes of spouses with a lower level of self-acceptance are characterized by moderation in all dimensions of the parental attitude, which characterizes the proper parental attitude conducive to the proper development of children. | pl |
dc.description.abstract | Badania 75 rodzin przeprowadzono przy użyciu Testu Przymiotnikowego ACL H.G. Gougha i A.B. Heilbruna oraz Skali Postaw Rodzinnych M. Braun-Gałkowskiej. Matki o niższym poziomie samoakceptacji zdecydowanie częściej charakteryzowały się nadmiarem wymagań, niż matki o wyższym poziomie samoakceptacji. Badane dzieci przypisywały matkom o niższym poziomie samoakceptacji zdecydowanie częściej nadmiar kierowania, niż matkom o wyższym poziomie samoakceptacji. Ojcowie o niższym poziomie samoakceptacji zdecydowanie częściej charakteryzowali się nadmiarem pomocy niż ojcowie o wyższym poziomie samoakceptacji. Uzyskane wyniki wskazują, że przejawiane przez małżonków o wyższym poziomie samoakceptacji postawy rodzicielskie częściej niż postawy rodzicielskie małżonków o niższym poziomie samoakceptacji, charakteryzują się umiarem we wszystkich wymiarach postawy rodzicielskiej, co jest właściwą postawą rodzicielską sprzyjającą prawidłowemu rozwojowi dzieci. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | PEDAGOGIUM Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawie | pl |
dc.rights | Uznanie autorstwa 3.0 Polska (CC BY 3.0 PL) | * |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/ | * |
dc.subject | family sciences | pl |
dc.subject | spouses | pl |
dc.subject | parental attitudes | pl |
dc.subject | level of self-acceptance | pl |
dc.subject | Nauki o rodzinie | pl |
dc.subject | małżonkowie | pl |
dc.subject | postawy rodzicielskie | pl |
dc.subject | poziom samoakceptacji | pl |
dc.title | Postawy rodzicielskie małżonków o wyższym i niższym poziomie samoakceptacji | pl |
dc.title.alternative | Parental attitudes of spouses of higher and lower level of self-acceptance | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Uznanie autorstwa 3.0 Polska (CC BY 3.0 PL) | pl |
dc.identifier.doi | 10.35464/1642-672X.PS.2019.1.09 | - |
dc.description.Email | Andrzej Dakowicz: a.dakowicz@uwb.edu.pl | pl |
dc.description.Biographicalnote | LIDIA DAKOWICZ – doktor, socjolog, pedagog. Pracuje w Zakładzie Teorii Wychowania i Antropologii Pedagogicznej w ramach Katedry Historii i Teorii Wychowania na Wydziale Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku. Prowadzi badania dotyczące aksjologii i wychowania w rodzinie. Wydała m.in. monografię: Świat wartości przyszłych nauczycieli. Studium socjologiczne na podstawie badań studentów specjalizacji nauczycielskiej Uniwersytetu w Białymstoku (2006). Jest współautorką raportu z badań: Świadomość wychowawcza białostockich rodzin (2013). | pl |
dc.description.Biographicalnote | ANDRZEJ DAKOWICZ – doktor, psycholog. Pracuje w Zakładzie Psychologii w ramach Katedry Studiów Społecznych i Edukacyjnych na Wydziale Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku. Prowadzi badania z zakresu uwarunkowań psychologicznych rozwoju człowieka, funkcjonowania w małżeństwie i rodzinie. Wydał m.in. monografie: Płeć psychiczna a poziom samoaktualizacji (2000); Powodzenie małżeństwa. Uwarunkowania psychologiczne w perspektywie transgresyjnego modelu Józefa Kozieleckiego (2014); Zadowolenie z małżeństwa. Pedagogiczne implikacje dotyczące osobistego rozwoju małżonków, relacji małżeńskich i rodzicielskich (2021). | pl |
dc.description.Affiliation | Lidia Dakowicz - Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.Affiliation | Andrzej Dakowicz - Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.references | Beck U., (2004), Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Braun-Gałkowska M., (1992), Psychologiczna analiza systemów rodzinnych osób zadowolonych i niezadowolonych z małżeństwa, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin. | pl |
dc.description.references | Braun-Gałkowska M., (2002), Metody poznawania systemu rodzinnego, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Katedra Psychologii Wychowawczej i Rodziny, Lublin. | pl |
dc.description.references | Brytek-Matera A., Charzyńska E., (2009), Związek pomiędzy niezadowoleniem z ciała i zmiennymi psychospołecznymi współwystępującymi z zaburzeniami odżywiania, „Roczniki Psychologiczne”, 12(2), s. 129–150. | pl |
dc.description.references | Dakowicz A., (2000), Płeć psychiczna a poziom samoaktualizacji, Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok. | pl |
dc.description.references | Dakowicz A. (red.), (2004), Systemowe ujęcie życia rodzinnego, [w:] Rodzina podlaska wobec różnych wyzwań egzystencjalnych, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok, s. 11–20. | pl |
dc.description.references | Dakowicz L., Dakowicz A., (2008), Relacja dziecko – drugi człowiek a relacja dziecko – media drukowane i elektroniczne, [w:] Media elektroniczne – kreujące obraz rodziny i dziecka, J. Izdebska (red.), Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok, ss. 54–59. | pl |
dc.description.references | Dakowicz L., Dakowicz A., (2014), Wychowanie do życia w rodzinie – wspólna troska białostockiej społeczności lokalnej o przyszłość młodego pokolenia, „Studia nad Rodziną”, 2(35), s. 65–76. | pl |
dc.description.references | Drwal R.Ł., (1995), Adaptacja kwestionariuszy osobowości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Giddens A., (2007), Nowoczesność i tożsamość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Grzywak-Kaczyńska M., (1988), Trud rozwoju, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Halicka M., Dakowicz L., Skreczko A., (2013), Świadomość wychowawcza białostockich rodzin. Raport z badań, Wydawca Miasto Białystok, Białystok. | pl |
dc.description.references | Hreciński P., Uchnast Z., (2012), Typy charakteru a obraz siebie, „Roczniki Psychologiczne”, 15(4), s. 95–115. | pl |
dc.description.references | Hryniewicz J.T., (2014), Społeczeństwo ryzyka. Teoria, model, analiza krytyczna, „Przegląd Socjologiczny”, 63(2), s. 9–33. | pl |
dc.description.references | Jankowska M., (2013), Postawy rodzicielskie ojca a styl przywiązaniowy w dorosłych relacjach córki, „Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio”, 1(13), s. 156–185. | pl |
dc.description.references | Jastrzębski J., Baranowska M., (2015), Rola postaw rodzicielskich w kształtowaniu poczucia kontroli u dzieci w wieku przedszkolnym, „Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio”, 1(21), s. 63–79. | pl |
dc.description.references | Juros A., Oleś P., (1993), Struktura czynnikowa i skupieniowa Testu Przymiotnikowego ACL H.G. Gougha i A.B. Heilbruna, [w:] Z psychometrycznych problemów diagnostyki psychologicznej, J. Brzeziński, E. Hornowska (red.), Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, s. 171–201. | pl |
dc.description.references | Kot P., Lenda J., (2017), Poczucie koherencji a aspiracje życiowe studentów, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, 30(1), s. 129–145. | pl |
dc.description.references | Krasuska-Betiuk M., (2018), Od poznania do konstytuowania siebie. Pedagogiczne implikacje dylematów samotożsamościowych współczesnego człowieka, „Studia z Teorii Wychowania”, 1(22), s. 111–131. | pl |
dc.description.references | Margasiński A. (red.), (2015), Teoria i wybrane modele systemów rodzinnych, [w:] Rodzina w ujęciu systemowym. Teoria i badania, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa, s. 6–32. | pl |
dc.description.references | Martowska K., (2012), Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych, Wydawnictwo Liberi Libri, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Oleś P.K., (2011), Wprowadzenie do psychologii osobowości, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Plopa M., (2005), Psychologia rodziny. Teoria i badania, Wydawnictwo Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej, Elbląg. | pl |
dc.description.references | Rosicki R., (2010), O pojęciu i istocie bezpieczeństwa, „Przegląd Politologiczny”, 3, s. 24–32. | pl |
dc.description.references | Rycielski P., Brzezicka A., (2013), Wnioskowanie statystyczne na danych jakościowych. Testy wykorzystujące rozkład chi-kwadrat, [w:] Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego, S. Bedyńska, M. Cypryańska (red.), Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z o.o., Warszawa, s. 135–157. | pl |
dc.description.references | Skreczko A., (2001), Pedagogizacja rodziców w zakresie wychowania prorodzinnego dziecka, „Studia nad Rodziną”, 1(8), s. 175–182. | pl |
dc.description.references | Stepulak M.Z., (2017), Synergiczny obraz osobowego rozwoju ucznia, „General and Professional Education”, 1, s. 54–60. | pl |
dc.description.references | Stradomska M., (2017), Psychologiczne predyktory zachowań autodestrukcyjnych u dzieci i młodzieży – aspekt suicydogennych sekt, „Międzynarodowe Studia Społeczno-Humanistyczne”, 24(1), s. 91–98. | pl |
dc.description.references | Śliwak J., Zarosińska D., Wysocka M., Partyka J., (2017), Poziom samooceny u osób korzystających z różnych form Internetu, „Studia Socialia Cracoviensia”, 2(17), s. 129–149. | pl |
dc.description.references | Walęcka-Matyja K., (2009), Struktura rodziny a zróżnicowanie zachowań społecznych i osobowości młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl |
dc.description.references | Warchala A., Krupka-Matuszczyk I., (2015), Konsekwencje utraty sensu życia, „Czasopismo Psychologiczne”, 21(1), s. 73–80. | pl |
dc.description.references | Wiśniewska L.A., (2017), Rozwój niezadowolenia z ciała u dzieci – wpływ komentarzy rodziców i rola zabawek, „Psychologia Rozwojowa”, 4(22), s. 15–26. | pl |
dc.description.references | Wojciszke B., Doliński D., (2008), Psychologia społeczna, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, J. Strelau, D. Doliński (red.), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, s. 293–447. | pl |
dc.description.references | Wilk J., (2016), Pedagogika rodziny, Wydawnictwo Episteme, Lublin | pl |
dc.description.references | Zawadzka D., Korzycka M., Oblacińska A., (2018), Poczucie sensu życia jako czynnik chroniący młodzież gimnazjalną przed stosowaniem i doznawaniem przemocy rówieśniczej, „Psychiatria i Psychologia Kliniczna”, 18(4), s. 340–353. | pl |
dc.description.references | Białostocka Akademia Rodziny (2019). Galeria. Fotorelacje z najciekawszych wydarzeń z życia Białostockiej Akademii Rodziny, http://rodzina.bialystok.pl (data pobrania: 2.01.2019) | pl |
dc.description.volume | 18 | pl |
dc.description.number | 1 | pl |
dc.description.firstpage | 147 | pl |
dc.description.lastpage | 160 | pl |
dc.identifier.citation2 | Pedagogika Społeczna | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0001-6424-1370 | - |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-3614-8985 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (WNoE) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
L_Dakowicz_A_Dakowicz_Postawy_rodzicielskie_malzonkow_o_wyzszym_i_nizszym_poziomie_samoakceptacji.pdf | 186,43 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL