REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/14733
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDakowicz, Lidia-
dc.contributor.authorDakowicz, Andrzej-
dc.date.accessioned2023-03-13T13:56:48Z-
dc.date.available2023-03-13T13:56:48Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationKwartalnik Naukowy Fides et Ratio, T. 40 Nr 4 (2019), s. 295-310pl
dc.identifier.issn2087-7067-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/14733-
dc.description.abstractCharakterystykę postaw rodzicielskich małżonków o wyższym i niższym poziomie transgresji oparto na analizie danych uzyskanych od 75 rodzin, składających się z obojga małżonków w wieku do 45 lat oraz dwójki dzieci w przedziale wiekowym od 10 do 18 lat. W badaniach wykorzystano Skalę Transgresji R. Studenskiego i Skalę Postaw Rodzinnych M. Braun-Gałkowskiej. Analiza wyników pokazała podobieństwo w postrzeganiu postaw rodzicielskich przez małżonków o zróżnicowanym poziomie transgresji, jak również przez ich dzieci. Zarejestrowane różnice pozwoliły scharakteryzować małżonków o wyższym poziomie transgresji jako bardziej angażujących się w proces wychowania własnych dzieci. Tacy rodzice stwarzają dzieciom warunki lepszego rozwoju, zaś w przypadku popełniania błędów wychowawczych, są zdolni dokonać ich korekty oraz korzystnej modyfikacji klimatu życia rodzinnego.pl
dc.description.abstractThe characteristics of parental attitudes of spouses of higher and lower level of transgression were based on the analysis of data from 75 families, consisting of both spouses of up to 45 years of age and two children aged 10 to 18. The research drew on R. Studenski’s Transgression Scale and M. Braun-Galkowska’s Scale of Family Attitudes. The analysis of the results showed a similarity in the perception of parental attitudes by spouses of varying levels of transgression and by their children. Registered differences enabled a characterization of spouses with higher level of transgression as more involved in the process of education of their children. Such parents create conditions for a better development, and if they are committing educational mistakes, they are able to make their correction and introduce favourable modifications to the family life climate.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTowarzystwo Uniwersyteckie Fides et Ratiopl
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl*
dc.subjectmałżeństwopl
dc.subjectpostawy rodzicielskiepl
dc.subjectpsychotransgresjapl
dc.subjectrodzinapl
dc.subjectwychowaniepl
dc.subjecteducationalpl
dc.subjectfamilypl
dc.subjectmarriagepl
dc.subjectparental attitudespl
dc.subjectpsychotransgressionpl
dc.titlePostawy rodzicielskie małżonków o wyższym i niższym poziomie transgresjipl
dc.title.alternativeParental attitudes of spouses of higher and lower level of transgressionpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons – Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa, pewne prawa zastrzeżone na rzecz autorów i Kwartalnika Naukowego Fides et Ratiopl
dc.identifier.doi10.34766/fetr.v4i40.188-
dc.description.EmailDr Andrzej Dakowicz: a.dakowicz@uwb.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteLIDIA DAKOWICZ – doktor, socjolog, pedagog. Pracuje w Zakładzie Teorii Wychowania i Antropologii Pedagogicznej w ramach Katedry Historii i Teorii Wychowania na Wydziale Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku. Prowadzi badania dotyczące aksjologii i wychowania w rodzinie. Wydała m.in. monografię: Świat wartości przyszłych nauczycieli. Studium socjologiczne na podstawie badań studentów specjalizacji nauczycielskiej Uniwersytetu w Białymstoku (2006). Jest współautorką raportu z badań: Świadomość wychowawcza białostockich rodzin (2013).pl
dc.description.BiographicalnoteANDRZEJ DAKOWICZ – doktor, psycholog. Pracuje w Zakładzie Psychologii w ramach Katedry Studiów Społecznych i Edukacyjnych na Wydziale Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku. Prowadzi badania z zakresu uwarunkowań psychologicznych rozwoju człowieka, funkcjonowania w małżeństwie i rodzinie. Wydał m.in. monografie: Płeć psychiczna a poziom samoaktualizacji (2000); Powodzenie małżeństwa. Uwarunkowania psychologiczne w perspektywie transgresyjnego modelu Józefa Kozieleckiego (2014); Zadowolenie z małżeństwa. Pedagogiczne implikacje dotyczące osobistego rozwoju małżonków, relacji małżeńskich i rodzicielskich (2021).pl
dc.description.AffiliationDr Lidia Dakowicz - Wydział Nauk o Edukacji, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.AffiliationDr Andrzej Dakowicz - Wydział Nauk o Edukacji, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAdler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor II, R.F. (2007). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS Sp. z o.o.pl
dc.description.referencesAleksiejuk, E. (2016). Wpływ relacji rodzicielskich na wychowanie i kształtowanie się tożsamości dziecka, (w:) J. Husár, M. Machalová, T. Hangoni, B. Kuzyšin (red.), Nová sociálna edukácia človeka IV, 166-173, Prešov: Prešovská Univerzita v Prešove.pl
dc.description.referencesAugustyn, J. (2014). Jak nie należy kochać dzieci, (w:) Sztuka relacji międzyludzkich. Miłość, małżeństwo, rodzina, J. Augustyn (red.), 487-497, Kraków: Wydawnictwo WAM.pl
dc.description.referencesBraun-Gałkowska, M. (1985). Miłość aktywna. Psychiczne uwarunkowania powodzenia w małżeństwie, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.pl
dc.description.referencesBraun-Gałkowska, M. (1992). Psychologiczna analiza systemów rodzinnych osób zadowolonych i niezadowolonych z małżeństwa rodzinnych, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.pl
dc.description.referencesBraun-Gałkowska, M. (2002). Metody poznawania systemu rodzinnego, Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski Katedra Psychologii Wychowawczej i Rodziny.pl
dc.description.referencesBraun-Gałkowska, M. (2003). Profilaktyka życia rodzinnego, (w:) I. Janicka, T. Rostowska (red.), Psychologia w służbie rodziny, 10-18, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.description.referencesChlewiński, Z. (1991). Dojrzałość: osobowość, sumienie, religijność, Poznań: Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów „W drodze”.pl
dc.description.referencesDakowicz, A. (2004), Systemowe ujęcie życia rodzinnego, (w:) A. Dakowicz (red.), Rodzina podlaska wobec różnych wyzwań egzystencjalnych, 11-20, Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie TRANS HUMANA.pl
dc.description.referencesDakowicz, A. (2014). Powodzenie małżeństwa. Uwarunkowania psychologiczne w perspektywie transgresyjnego modelu Józefa Kozieleckiego, Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie TRANS HUMANA.pl
dc.description.referencesDakowicz, A. (2015a). Wiedza o sobie nawzajem małżonków charakteryzujących się wysokim i niskim poziomem transgresji, Przegląd Psychologiczny, 1, 31-42.pl
dc.description.referencesDakowicz, A. (2015b). Potrzeby indywidualne małżonków o wysokim i niskim poziomie transgresji, Studia Psychologica, 15/1, 33-44.pl
dc.description.referencesDakowicz, L., Dakowicz, A. (2019). Postawy rodzicielskie małżonków o wyższym i niższym poziomie samoakceptacji, Pedagogika Społeczna, 1(71), 147-160.pl
dc.description.referencesField, D. (1996). Osobowości rodzinne. Zrozumienie korzeni swojej osobowości kluczem do zrozumienia siebie i innych, Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Logos”.pl
dc.description.referencesForward, S. (1992). Toksyczni rodzice, Warszawa: Jacek Santorski & CO Agencja Wydawnicza.pl
dc.description.referencesGałkowska, A. (1999). Percepcja powodzenia małżeństwa rodziców a społeczny obraz siebie ich dorosłych dzieci, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.pl
dc.description.referencesGosztyła, T. (2010). Rodzinne uwarunkowania dojrzałej religijności młodzieży, Lublin: Wydawnictwo KUL.pl
dc.description.referencesGrygielski, M. (2001). Rola rodziny w kształtowaniu postaw wobec własnego rozwoju, (w:) D. Kornas-Biela (red.), Rodzina: źródło życia i szkoła miłości, 175-193, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.pl
dc.description.referencesGrzywak-Kaczyńska, M. (1988). Trud rozwoju, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.pl
dc.description.referencesHalicka, M., Dakowicz, L., Skreczko, A. (2013). Świadomość wychowawcza białostockich rodzin. Raport z badań, Białystok: WYDAWCA Miasto Białystok.pl
dc.description.referencesHeaton, T.B., Albrecht, S.L. (1991). Stable unhappy marriages, Journal of Marriage and the Family, 53, 747-758.pl
dc.description.referencesJankowska, M. (2013). Postawy rodzicielskie ojca a styl przywiązaniowy w dorosłych relacjach córki, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 1(13), 156-185.pl
dc.description.referencesJankowska, M. (2019). Postawy rodzicielskie a inteligencja emocjonalna u młodych dorosłych do 26 roku życia, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 1(37), 50-82.pl
dc.description.referencesKozielecki, J. (1983). Działania transgresyjne: przekraczanie granic samego siebie, Przegląd Psychologiczny, 3, 505-517.pl
dc.description.referencesKozielecki, J. (2007). Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl
dc.description.referencesLiberska, H., Matuszewska, M. (2014). Modele funkcjonowania rodziny. Style wychowania, (w:) I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny, 115-139, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.pl
dc.description.referencesMargasiński, A. (2015). Teoria i wybrane modele systemów rodzinnych, (w:) A. Margasiński (red.), Rodzina w ujęciu systemowym. Teoria i badania, 6-32, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.pl
dc.description.referencesMarmola, M. (2015). Relacje w małżeństwie a postawy rodziców wobec niepełnosprawnych dzieci, Kultura – Przemiany – Edukacja”, t. III, 132-143.pl
dc.description.referencesMorgalla, S. (2014). Autorytet, władza, ojcostwo, (w:) J. Augustyn (red.), Sztuka relacji międzyludzkich. Miłość, małżeństwo, rodzina, 417-424, Kraków: Wydawnictwo WAM.pl
dc.description.referencesPlopa, M. (2005). Psychologia rodziny. Teoria i badania, Elbląg: Wydawnictwo Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej.pl
dc.description.referencesPokrzywnicka, O. (2011). Wpływ środowiska rodzinnego na rozwój psychiczny i społeczny dziecka, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2(6), 40-53.pl
dc.description.referencesPulikowski, J. (2014). Dojrzałe ojcostwo szczytem karier męskich, (w:) J. Augustyn (red.), Sztuka relacji międzyludzkich. Miłość, małżeństwo, rodzina, 425-432, Kraków: Wydawnictwo WAM.pl
dc.description.referencesRembowski, J. (1986). Rodzina w świetle psychologii, Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.pl
dc.description.referencesRycielski, P., Brzezicka, A. (2013). Wnioskowanie statystyczne na danych jakościowych. Testy wykorzystujące rozkład chi-kwadrat, (w:) S. Bedyńska, M. Cypryańska (red.), Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego, 135-157, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z o.o.pl
dc.description.referencesRyś, M., Sztajerwald, T. (2019). Psychologiczne aspekty dojrzałości młodych do małżeństwa. Skala Dojrzałości Psychicznej do Małżeństwa SKALDOM II, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 1(37), 158-183.pl
dc.description.referencesSmolińska, B. (2014). Terapia rodzin a miłość do dziecka, (w:) J. Augustyn (red.), Sztuka relacji międzyludzkich. Miłość, małżeństwo, rodzina, 507-514, Kraków: Wydawnictwo WAM.pl
dc.description.referencesSozańska, E. (2014). Rodzina jako środowisko wychowania w wartościach, Łódzkie Studia Teologiczne, 23(3), 39-51.pl
dc.description.referencesStudenski, R. (2006). Skłonność do ryzyka a zachowania transgresyjne, (w:) M. Goszczyńska, R. Studenski (red.), Psychologia zachowań ryzykownych. Koncepcje, badania, praktyka, 128-142, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl
dc.description.referencesSzewczyk, W. (2014). Transgresja – czy człowiek potrafi siebie przekraczać?, Teologia i Moralność, 2(16), 155-165.pl
dc.description.referencesSzymańska, A., Aranowska, E. (2019). „Trudny” temperament dziecka i jego związek ze stresem rodzicielskim w grupach rodziców wychowujących chłopców i dziewczynki, Psychiatria Polska, 53(2), 399-417.pl
dc.description.referencesŚlaski, S. (2012). Motywacyjno-osobowościowe wyznaczniki zachowań transgresyjnych i ochronnych, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.pl
dc.description.referencesŚwiętochowski, W. (2014). Rodzina w ujęciu systemowym, (w:) , I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny, 21-45, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.pl
dc.description.referencesTruskolaska, J. (2009). Atmosfera życia rodzinnego jako istotny element kultury wychowawczej rodziny, Społeczeństwo i Rodzina, 19(2), 88-99.pl
dc.description.referencesWach, T. (2012). Jakość wychowania rodzinnego a udział nieletnich sprawców czynów zabronionych w podkulturze dewiacyjnej, (w:) M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio (red.), Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna, 191-209, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II.pl
dc.description.referencesWilk, J. (2016). Pedagogika rodziny, Lublin: Wydawnictwo Episteme.pl
dc.description.referencesWolicki, M. (2012). Wychowanie w rodzinie do samorealizacji, (w:) M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio (red.), Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna, 119-128, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II.pl
dc.description.referencesZiemska, M. (1973). Postawy rodzicielskie. Warszawa: Wiedza Powszechna.pl
dc.description.volume4pl
dc.description.number40pl
dc.description.firstpage295pl
dc.description.lastpage310pl
dc.identifier.citation2Kwartalnik Naukowy Fides et Ratiopl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
L_Dakowicz_A_Dakowicz_Postawy_rodzicielskie_malzonkow.pdf391,1 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons