REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/14701
Tytuł: Postawa apokaliptyczna we współczesnej polskiej religijności mirakularnej
Inne tytuły: Apocalypticism in the contemporary Polish miracular religiosity
Autorzy: Krzywosz, Maciej
Słowa kluczowe: postawa apokaliptyczna
religijność mirakularna
cuda
objawienia maryjne
wizjonerzy
polska religijność
apocalypticism
miracular religiosity
miracles
Marian apparitions
visionaries
Polish religiosity
Data wydania: 2008
Data dodania: 23-lut-2023
Wydawca: Oficyna Wydawnicza „Stopka”
Źródło: Czego się boimy?, pod red. Włodzimierza Pawluczuka i Stanisława Zagórskiego, Łomża 2008, s. 285-293
Abstrakt: Artykuł przedstawia wątki apokaliptyczne, pojawiające się we współczesnej polskiej religijności mirakularnej. W części pierwszej została ona opisana, jako typ religijności skupiający się na cudach i objawieniach. Następnie, zostały przedstawione zjawiska budzące lęk i interpretowane jako zapowiedź nadchodzącej apokalipsy. Z przeprowadzonej analizy wynika, iż są nimi głównie anomalie przyrodnicze, płaczce figurki i obrazy, a także przemiany obyczajowe oraz reformy liturgiczne w Kościele katolickim. W kolejnej części skupiono się nad formami apokalipsy, zapowiadanej w orędziach wizjonerów. Nie ma ona charakteru globalnego a raczej lokalnych nieszczęść, jak: powodzie, trzęsienia ziemi, susze. Można ich jednak uniknąć poprzez modlitwy, przede wszystkim różaniec oraz powszechne nawrócenie. Ponadto, cechą charakterystyczną polskich orędzi o charakterze apokaliptycznym jest brak wątków millenarystycznych, Armagedonu jako ostatecznej walki dobra ze złem oraz postaci Antychrysta.
The article presents the apocalyptic threads that appear in the contemporary Polish miracular religiosity. In the first part, it is described as a type of religiosity that focuses on miracles and apparitions. Then, fear-inducing phenomena are presented and interpreted as harbingers of the coming apocalypse. The analysis shows that these are mainly weather anomalies, weeping figures and images, as well as changes in customs and liturgical reforms in the Catholic Church. The next part focuses on the forms of the apocalypse announced in the visionaries’ messages. These are not of a global nature, but rather local catastrophes, such as floods, earthquakes and droughts. However, they can be avoided through prayers, especially, the Rosary, and universal conversion to religious faith. Another characteristic of the Polish apocalyptic messages is the absence of millenarian themes, the final battle between good and evil such as Armageddon, and the figure of the Antichrist.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku, Instytut Socjologii
Nota biograficzna: MACIEJ KRZYWOSZ - dr, ur. 1972 r. w Białymstoku. Absolwent filozofii i religioznawstwa UJ, dr nauk humanistycznych - UJ 2007, pracownik Instytutu Socjologii Uniwersytetu w Białymstoku. Aktualnie pracuje nad książką poświęconą powojennym zjawiskom mirakularnym (cudownym) w naszym kraju, ze szczególnym uwzględnieniem cudu zabłudowskiego z roku 1965.
E-mail: maciej@uwb.edu.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/14701
ISBN: 978-83-85734-82-6
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Copyright by Oficyna Wydawnicza "Stopka", 2008
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WSoc)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Krzywosz_Postawa_apokaliptyczna_we_współczesnej_polskiej_religijności_mirakularnej.pdf570,79 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)