REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/14639
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorAndrulonis, Krzysztof-
dc.date.accessioned2023-02-10T08:22:16Z-
dc.date.available2023-02-10T08:22:16Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 21, 2022, s. 213-235pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/14639-
dc.description.abstractThe aim of the article is to present various interpretations of the novel written by Auguste Villiers d’Isle-Adam Tomorrow’s Eve, especially those related to its main character – andreid (fr.andréide) in other words an ideal woman. The first part of the discussion reconstructs the history of the possibility of creating an animated female being – This thinking goes back to the roots of European culture, in particular the myth of Pygmalionand Galatea, is associated with the legend of a mechanical girl created by Descartes, and came to be especially popular in the nineteenth-century literature, best illustrated byTomorrow’s Eve, Philosophy, especially the mechanicism of Julien Offray de la Mettrie, was also important in the development of the concept of the artificial man. However, the article points out that the title of his main work, Man a Machine, is often taken too literally. In the analytical discussion that follows, the important fractures revealedin Villiers d’Isle-Adam’s vision of the andreid are pointed out, includingin particular the problem of whether the act was accomplished solely by means of the forces of science or whether it was supernaturalin nature, as well as the significance, in the plot as a whole and especially in the ending, of the presence or absence of God and his justice.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.enpl
dc.subjectandreidpl
dc.subjectFrench symbolismpl
dc.subjectGodpl
dc.subjectTomorrow’s Evepl
dc.subjectVilliers d’Isle-Adampl
dc.titleMiędzy kobietą, andreidą a Bogiem. "Ewa jutra" Villiersa de l’Isle-Adamapl
dc.title.alternativeBetween a Woman, Andreid and God: Villiers de l’Isle-Adam’s Tomorrow’s Evepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2022.21.12-
dc.description.Emailk.andrulonis@student.uw.edu.ppl
dc.description.AffiliationKolegium Międzydziedzinowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych - Uniwersytet Warszawskipl
dc.description.referencesBajka Katarzyna (2012),Narcyz i Galatea. Postać sztucznej kobiety w nowożytnej refleksji humanistycznej, „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ. Nauki Humanistyczne”, nr 5, s. 123–134.pl
dc.description.referencesBednarczyk Andrzej (1996), Ren ́e Descartes (1596–1650) jako biolog i jego siedemnasto-wieczni krytycy: w czterechsetną rocznicę urodzin filozofa-przyrodnika, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki”, nr 41/3–4, s. 7–51.pl
dc.description.referencesBraidotti Rosi (2014), Po człowieku, przeł. J. Bednarek, A. Kowalczyk, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesDerlatka Anna Maria (2005), Androgyn, człowiek stworzony na podobieństwo Boga? Mity androgyniczności bóstw i pierwszych ludzi, http://www.taraka.pl/androgynczlowiekstworzonypodobienstwo.pl
dc.description.referencesDescartes Ren ́e (2001),Medytacje o pierwszej filozofii. Zarzuty uczonych mężów i odpowiedzi autora. Rozmowa z Burmanem, przeł. M. i K. Ajdukiewiczowie, S. Świeżawski,I. Dąmbska, Kęty: Wydawnictwo Antyk.pl
dc.description.referencesEngelking Ryszard (2015),Marzyciel i szyderca, w: A. Villiers de l’Isle-Adam, Ewa jutra, przeł. R. Engelking, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 249–261.pl
dc.description.referencesGilligan Carol (2015), Innym głosem. Teoria psychologiczna a rozwój kobiet, przeł. B. Szelewa, ze wstępem E. Woydyłło, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl
dc.description.referencesLa Mettrie Julien Offray de (2010), Człowiek maszyna, przeł. M. Skrzypek, w: J.O. de La Mettrie, Dzieła filozoficzne, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN,s. 235–304.pl
dc.description.referencesLegowicz Jan (1976), Zarys historii filozofii, Warszawa: Wiedza Powszechna.pl
dc.description.referencesMalinowski Wiesław Mateusz (2018),Powieść francuskiego symbolizmu (Bourges – Vil-liers de l’Isle-Adam – Dujardin – Gourmont – Rodenbach), Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl
dc.description.referencesParandowski Jan (1953), Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Warszawa: Czytelnik.pl
dc.description.referencesPismo Święte Starego i Nowego Testamentu(1995), Poznań–Warszawa: Wydawnictwo Pallottinum.pl
dc.description.referencesScholem Gershom (2010), O mistycznej postaci bóstwa, przeł. A.K. Haass, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.pl
dc.description.referencesShelley Mary (2001), Frankenstein, przeł. P. Łopatka, Kraków: Zielona Sowa.pl
dc.description.referencesSkrzypek Marian (2010),Wprowadzenie do filozofii La Mettriego, w: J.O. de La Mettrie, Dzieła filozoficzne, przeł. M. Skrzypek, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, s. VII–XC.pl
dc.description.referencesWalkowska-Radkowicz Magdalena (2008),Od Golema do Terminatora. Wizerunki sztucznego człowieka w kulturze, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl
dc.description.referencesWojciechowska Kalina (2015), Androgyniczność pierwszego człowieka, https://magazynkontakt.pl/androgynicznosc-pierwszego-czlowieka/.pl
dc.description.referencesVilliers de l’Isle-Adam Auguste (2015),Ewa jutra, przeł. R. Engelking, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume21pl
dc.description.firstpage213pl
dc.description.lastpage235pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0001-9675-2255-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2022, nr 21

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
K_Andrulonis_Miedzy_kobieta_andreida_a_Bogiem_Ewa_jutra.pdf207,73 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons