REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/14638
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorNadana-Sokołowska, Katarzyna-
dc.date.accessioned2023-02-10T08:00:26Z-
dc.date.available2023-02-10T08:00:26Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 21, 2022, s. 191-212pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/14638-
dc.description.abstractThe article discusses the portrayal of George Sand in Janusz Krasiński’s drama Kochankowie z klasztoru Valdemosa [The lovers from Valdemosa convent]. The uniqueness of Sand’s depiction in the contextof Polish culture relies not only on an empathetic reading of Sand’s biography (similarto her representation by Ferdinand Hoesick), but also on treating her asa serious writer. The article also juxtaposes this portrait of Sand with the much better known representation presented in Jarosław Iwaszkiewicz’s Lato w Nohant [Summer in Nohant]. The author of the article shows that the thesis which holds that these dramas could be treated as a theatrical diptych about the beginning and the end of the artists’ relationship is un-founded. In her opinion, the differences in the constructionof Sand’s character cannot be explained here by the different age of the same heroine, as they serve to convey divergent assessments of her character. The article also reflects on the reasons for the popularity of Iwaszkiewicz’s drama and the lack of wider interest in Krasiński’s drama, seeing themelse where than in their artistic quality.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.enpl
dc.subjectGeorge Sanpl
dc.subjectbiographypl
dc.subjectliterary portraitpl
dc.subjectJanusz Krasińskipl
dc.subjectJarosław Iwaszkiewiczpl
dc.titlePortret George Sand w Kochankach z klasztoru Valdemosa Janusza Krasińskiego– w kontrze do Lata w Nohant Jarosława Iwaszkiewicza?pl
dc.title.alternativeJanusz Krasiński’s Portrait of George Sand in Kochankowie z klasztoru Valdemosa in Contrast with Jarosław Iwaszkiewicz’s Lato w Nohant?pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2022.21.11-
dc.description.Emailkatarzyna.nadana-sokolowska@ibl.waw.plpl
dc.description.AffiliationInstytut Badań Literackich PAN w Warszawiepl
dc.description.referencesApeks [Andrzej Pytlak] (2000),Sercem Polak. Portrety z życia Chopina, Warszawa: Temp.pl
dc.description.referencesBardijewska Sława (1977),Dramaturgia radiowa Janusza Krasińskiego, „Dialog”, nr 8,s. 107–115.pl
dc.description.referencesBochenek-Franczakowa Regina (2010),Fryderyk Chopin i George Sand w oczach polskich biografów i krytyków literackich, „Studia Litteraria Universitatis Iagellonicae Cracoviensis”, t. 5, s. 7–24.pl
dc.description.referencesBrach-Czaina Jolanta (1992),Szczeliny istnienia, Warszawa: PIW.pl
dc.description.referencesChalon Jean (2004),George Sand: une femme d’aujourd’hui, Fayard: Libraire Arthème Fayard.pl
dc.description.referencesCichy Daniel (2011), O Chopinie bez Chopina. Podsumowanie Roku Chopinowskiego 2010, przedruk ze strony „Tygodnika Powszechnego” z 18.01.2011, http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/o-chopinie-bez-chopina.html [dostęp 30.10.2020].pl
dc.description.referencesEberhard Karol (1956), Listy i autoportret, „Dziś i Jutro”, nr 16, s. 6.pl
dc.description.referencesGiddens Anthony (2006), Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, przeł. A. Szulżycka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesHoesick Ferdynand (1911), Chopin. Życie i twórczość, t. 1–3, Warszawa: Wydawnictwo F. Hoesickapl
dc.description.referencesIwaszkiewicz Jarosław (1980), Lato w Nohant, w: J. Iwaszkiewicz, Dramaty, Warszawa: Czytelnik.pl
dc.description.referencesKarasowski Maurycy (1882),Fryderyk Chopin. Życie. Listy. Dzieła, t. 1–2, Warszawa: Gebethner i Wolff.pl
dc.description.referencesKramkowska-Dąbrowska Agnieszka (2017),„Kochankowie z klasztoru Valdemosa” Janusza Krasińskiego: dzieło w procesie przemian i reinterpretacji, „Konteksty Kultury”, nr 14, s. 204–216.pl
dc.description.referencesKrasiński Janusz (1980),Kochankowie z klasztoru Valdemosa. Romanca w stylu hiszpańskim, Warszawa: Czytelnik.pl
dc.description.referencesKrasiński Janusz (2010),Janusz Krasny-Krasiński o operze „Kochankowie w klasztorze Valdemosa”(wywiad), https://pwm.com.pl/pl/aktualnosci/szczegoly/1736694,janusz-krasny-krasinski-o-operze-kochankowie-z-klasztoru-valldemosa.html[dostęp 16.11.2020]pl
dc.description.referencesŁuskina Ewa, Stępowski Leon (1906),Szopen. Sztuka popularna w pięciu aktach z dziejów naszej pieśni, Kraków: nakł. W.L. Anczyca i Spółki.pl
dc.description.referencesMaciąg Kazimierz (2010),„Naczelnym u nas jest artystą”. O legendzie Fryderyka Chopina w literaturze polskiej, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.pl
dc.description.referencesMaurois André (1968), Lelia czyli życie George Sand, przeł. A. Kotula, wiersze przeł. W. Lewik, Warszawa: PIW.pl
dc.description.referencesNiecks Frederik (2011 [1888]), Fryderyk Chopin jako człowiek i muzyk, przeł. A. Buchner, Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.pl
dc.description.referencesPodhorska-Okołów Stefania (1937), Lato w Nohant Iwaszkiewicza w Teatrze Małym, „Bluszcz”, nr 1, s. 13–14.pl
dc.description.referencesPopiel Jerzy (2004), Mythomanie antisandienne, „Arcana”, nr 55–56, s. 278–297.pl
dc.description.referencesPtaszyńska Marta (2010), Kochankowie z klasztoru Valdemosa, Łódź: Teatr Wielki w Łodzi, https://docplayer.pl/11368057-Marta-ptaszynska-kochankowie-z-klasztoru-valldemosa.html [dostęp 30.10.2020].pl
dc.description.referencesSand George (2006), Zima na Majorce, przeł. Z. Zorga-Krzychowicz, Pelplin: Wydawnictwo „Bernardinum”.pl
dc.description.referencesSand George (2015), Historia mojego życia, t. 1–5, przeł. Z. Skowron, Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.pl
dc.description.referencesSkowron Zbigniew [red.] (2010),Korespondencja Fryderyka Chopina z George Sand i z jej dziećmi, tłum. listów francuskich J. Hartwig i Z. Jędrzejowska-Waszczuk, wstęp K. Kobylańska, Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina – PIW.pl
dc.description.referencesSzulc Marceli Antoni (1873),Fryderyk Chopin i jego utwory muzyczne. Przyczynek do życiorysu i oceny kompozycji artysty, Poznań: J. K. Żupańskipl
dc.description.referencesTarnowski Stanisław (1892),Chopin i Grottger. Dwa szkice, Kraków: Nakładem Księgarni Spółki Wydawniczej Polskiej.pl
dc.description.referencesZwingrodzka Wanda (2013),Stan zagrożenia, w: J. Krasiński, Krzak gorejący. Dramaty, seria Dramat polski. Reaktywacja, Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, s. 7–28.pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume21pl
dc.description.firstpage191pl
dc.description.lastpage212pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0003-4207-414X-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2022, nr 21

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
K_Nadana_Sokolowska_Portret_George_Sand_w_Kochankach_z_klasztoru_Valdemosa.pdf199,51 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons