REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/14636
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorJaniszkiewicz, Marcin-
dc.date.accessioned2023-02-09T12:42:24Z-
dc.date.available2023-02-09T12:42:24Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 21, 2022, s. 155-174pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/14636-
dc.description.abstractThe article discusses representative examples of intertextuality in the works of Paweł Wójcik, a contemporary Polish bard. The analysis demonstrates that the author draws, among other things, upon songs thatbelong to the tradition of balladry. Apart from references to the songs of Andrzej Garczarek or Jacek Kaczmarski, there are also references to the poetry of Władysław Broniewski, Zbigniew Herbert or Sergiusz Jesienin. The diversity of intertextual forms begins with quotationsand allusionsand ends with realisations of self-intertextuality in several variants.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.enpl
dc.subjectballadrypl
dc.subjectliterary songpl
dc.subjectquotationpl
dc.subjectallusionpl
dc.subjectself-intertextualitypl
dc.titleWymiar intertekstualny w twórczości bardów na przykładzie piosenek Pawła Wójcikapl
dc.title.alternativeThe Intertextual Dimension of Balladry in Paweł Wójcik’s Songspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2022.21.09-
dc.description.Emailm.janiszkiewicz@wp.plpl
dc.description.AffiliationInstytut Filologii Polskiej - Uniwersytet Wrocławskipl
dc.description.referencesBalbus Stanisław (1993),Między stylami, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesBarańczak Anna (1983),Słowo w piosence: Poetyka współczesnej piosenki estradowej, Wrocław: Ossolineum.pl
dc.description.referencesBogaczyk Małgorzata (2006),Sztuka Inna. O sztuce prymitywnej, naiwnej i surowej,„Filo-Sofija”, nr 1, s. 239–256.pl
dc.description.referencesBroniewski Władysław (2014),Wybór wierszy, Wrocław: Ossolineum.pl
dc.description.referencesChęcka Barbara (2007),Katalog prac płockiej kolekcji „Oto ja”, Płock: Płocki Ośrodek Kultury i Sztuki.pl
dc.description.referencesDźwinel Kamil (2018),Bardowie na przystanku PKS-u. Jan Krzysztof Kelus i Andrzej Garczarek jako mistrzowie piosenkowego konkretu, „Tekstualia”, nr 2, s. 21–38.pl
dc.description.referencesDźwinel Kamil (2020),Natręctwa geografii. Szkic o twórczości Andrzeja Garczarka, w: Polska w piosence (1989–2019), red. K. Gajda, M. Chrząstowska, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 327–346.pl
dc.description.referencesGajda Krzysztof (2003),Jacek Kaczmarski w świecie tekstów, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.pl
dc.description.referencesGenette Gérard (2014),Palimpsesty, przeł. T. Stróżyński, A. Milecki, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.pl
dc.description.referencesGłowania Katarzyna (2010),„Poderżnijcie gardło mi, poderżnijcie żyły, tylko nie zerwijcie strun, co srebrem lśniły...”: wielcy bardowie Rosji, „Pisma Humanistyczne”, nr 7,s. 33–45.pl
dc.description.referencesGłowiński Michał (1986),O intertekstualności, „Pamiętnik Literacki”, nr 4, s. 75–100.pl
dc.description.referencesGłowiński Michał (1987), Tradycja literacka, w: Problemy teorii literatury, seria 3, wyb. H. Markiewicz, Wrocław: Ossolineum.pl
dc.description.referencesGozdowski Krzysztof, Nie tylko o „Kadyszu” Aleksandra Galicza, w: W teatrze piosenki, red. I. Kielc, M. Traczyk, Poznań: Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”.pl
dc.description.referencesGrzenia Jan (1993), Cytat a aluzja literacka, w: Z problemów współczesnego języka polskiego, red. A. Wilkoń, J. Warchala, Katowice: Uniwersytet Śląski.pl
dc.description.referencesGrzenia Jan (1993), Odczytywanie aluzji literackiej, „Język Artystyczny”, nr 8, s. 48–61.pl
dc.description.referencesGórski Kazimierz (1987),Aluzja literacka, w:Problemy teorii literatury, seria 3, wyb. H. Markiewicz, Wrocław: Ossolineum.pl
dc.description.referencesHerbert Zbigniew (1997), Hermes, pies i gwiazda, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.pl
dc.description.referencesHrabal Bohumil (2006),Perełka na dnie, przeł. H. Gruszczyńska-Dębska i in., Warszawa: Czuły Barbarzyńca Press.pl
dc.description.referencesJanas Tomasz (2020), Aż chce się płakać? Polska w tekstach śpiewających poetów, w: Polska w piosence (1989–2019), red. K. Gajda, M. Chrząstowska, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 267–310.pl
dc.description.referencesJerofiejew Wieniedikt (1986),Moskwa – Pietuszki, przeł. N. Karsov, S. Szechter, Londyn: „Kontra”.pl
dc.description.referencesJesienin Sergiusz (2016),Wiersze liryczne, przeł. A. Lewandowski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.pl
dc.description.referencesKloch Zbigniew, Rysiewicz Adam (1996), [hasło:] Piosenka, w :Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka i in., Wrocław: Ossolineum.pl
dc.description.referencesMarkiewicz Henryk (1989), Odmiany intertekstualności, w: H. Markiewicz, Literaturo-znawstwo i jego sąsiedztwa, Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesNycz Ryszard (1990), Intertekstualność i jej zakresy, „Pamiętnik Literacki”, nr 2,s. 95–116.pl
dc.description.referencesNycz Ryszard (1998), Literatura polska w cieniu cenzury, „Teksty Drugie”, nr 3, s. 5–27.pl
dc.description.referencesOlędzki Jacek (2002), Jedną kreską kreślone albo dlaczego w kwietniu wróble kąpią się w piasku?, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, t. 56, z. 1–2, s. 252–256.pl
dc.description.referencesPfister Manfred (1991), Koncepcje intertekstualności, przeł. M. Łukasiewicz, „Pamiętnik Literacki”, nr 82, s. 183–208.pl
dc.description.referencesPiekarski Ireneusz (2006), Zanim rozległy się „Głosy w ciemności”. Albo o relacjach między tekstami jednego autora, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 149–170.pl
dc.description.referencesPopiel-Machnicki Wawrzyniec (2014), Recepcja twórczości Siergieja Jesienina i Nikołaja Klujewa na Ukrainie (kijowskie koło kaukowe klujewosłow), „Studia Ukrainica Posnaniensia”, nr 2, s. 21–29.pl
dc.description.referencesSitkowska Irmina (2020),Słowo i obraz w „Tańcu Życia” Krystyny Świąteckiej. Poetyckie ekfrazy malarstwa Edvarda Muncha, praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. dr. hab. Zbigniewa Chojnowskiego, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Olsztyn.pl
dc.description.referencesSobczak Paweł (2012),Tekst piosenki jako dzieło literackie – dzieło literackie jako tekst piosenki, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 16, s. 127–139.pl
dc.description.referencesTischner Józef (2000), Historia filozofii po góralsku, Kraków: Wydawnictwo Znak.pl
dc.description.referencesTuwim Julian (1958), Wiersz, w którym autor grzecznie ale stanowczo uprasza liczne zastępy bliźnich aby go w dupę pocałowali, w: J. Tuwim, Jarmark rymów, oprac. J. Stradecki, Warszawa: Czytelnik, s. 291–293.pl
dc.description.referencesWójcik Paweł (2012), [zapowiedź utworu Lufa]Piosenka ze szkłem, https://youtu.be/5Ixk-GEExY0?t=3837 [dostęp 14.11.2021].pl
dc.description.referencesWójcik Paweł (2012), [zapowiedź utworu Mój Broniewski]Piosenka ze szkłem, https://youtu.be/5Ixk-GEExY0?t=5036 [dostęp 14.11.2021].pl
dc.description.referencesWójcik Paweł (2012), [zapowiedź utworu Toasty] Piosenka ze szkłem, https://youtu.be/5Ixk-GEExY0?t=4489 [dostęp 14.11.2021].pl
dc.description.referencesWójcik Paweł (2013), Piosenki ze szkłem, Płock: Płocki Ośrodek Kultury i Sztuki.pl
dc.description.referencesWójcik Paweł (2014), Obrazki, Płock: Płocki Ośrodek Kultury i Sztuki.pl
dc.description.referencesWójcik Paweł (2014), [zapowiedź utworu Epitafium dla Barbary Chęckiej] Epitafium dla Barbary Chęckiej, https://www.youtube.com/watch?v=Fqp2Uwgd6Sg&abchannel=MrCzapon [dostęp 14.11.2021].pl
dc.description.referencesWójcik Paweł (2016),Uliczna, Płock: b.n.w.pl
dc.description.referencesWójcik Paweł (2018),Dama pik, Płock: b.n.w.pl
dc.description.referencesWójcik Paweł, Męski strach, https://www.youtube.com/watch?v=PiX147HqiPc&abchannel=Pawe%C5%82W%C3%B3jcik [dostęp 14.11.2021].pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume21pl
dc.description.firstpage155pl
dc.description.lastpage174pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0001-6288-3775-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2022, nr 21

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Janiszkiewicz_Wymiar_intertekstualny_w_tworczosci_bardow.pdf182,55 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons