REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/14633
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKempna-Pieniążek, Magdalena-
dc.date.accessioned2023-02-09T11:10:09Z-
dc.date.available2023-02-09T11:10:09Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 21, 2022, s. 117-133pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/14633-
dc.description.abstractThe subject of the article is the poetics of outer space in Werner Herzog’s documentaries. The author discusses The Wild Blue Yonder(2005), Fireball: Visitors from Darker Worlds (2020) and Last Exit: Space(2022, directed by R. Herzog, produced by W. Herzog), focusing on three main themes. The first of them is the paradox of confinement in infinite openness. Unlike standard space documentaries, which emphasise the vastness of outerspace and its enormous range of exploration possibilities, Herzog portraysthe deep universe as an area in which humanity is doomed to be confined. The second theme is the confrontation of two possible ways of penetrating the cosmos: in Herzog’s films, the utopian project of interstellar voyages is confronted with the benefits of deep space observations. The third motif is of an aesthetic nature: the images of outer space in Werner Herzog’s films are decontextualised in a different way than the landscapes presented in his other works.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.enpl
dc.subjectWerner Herzogpl
dc.subjectastroculturepl
dc.subjectouter space in audiovisual culturepl
dc.subjectspace documentariespl
dc.titleZamknięci w nieskończonej otchłani. Przestrzeń kosmiczna (i jej poetyka)w filmach dokumentalnych Wernera Herzogapl
dc.title.alternativeConfined in an Infinite Abyss: Outer Space (and Its Poetics) in Werner Herzog’s Documentariespl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2022.21.07-
dc.description.Emailmagdalena.kempna@us.edu.plpl
dc.description.AffiliationInstytut Nauk o Kulturze - Uniwersytet Śląskpl
dc.description.referencesAmes Eric (2012),Ferocious Reality. Documentary According to Werner Herzog, Minneapolis–London: University of Minnesota Press.pl
dc.description.referencesBoczkowska Kornelia (2016), The impact of American and Russian cosmism on the representation of space exploration in 20thcentury American and Soviet space art, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl
dc.description.referencesBoczkowska Kornelia (2017),The Homely Sublime in Space Science Documentary Film: Domesticating the Feeling of Homelessness in Carl Sagan’s “Cosmos” and Its Sequel, „Kultura Popularna”, nr 4 (54), s. 24–34.pl
dc.description.referencesCarrère Emanuel (1994),Werner Herzog – twórca Woyzecka, przeł. I. Dembowski, w: Werner Herzog, wyd. P.C. Seel, B. Zmudziński, Kraków: Secesja, s. 91–100.pl
dc.description.referencesCarter Erica (2012),Werner Herzog’s African Sublime, w:A Companion to Werner Herzog, red. B. Prager, Malden-Oxford: Wiley-Blackwell, s. 329–355.pl
dc.description.referencesCopik Ilona (2017),Topografie i krajobrazy. Filmowy Śląsk, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.description.referencesCronin Paul (2002), Herzog on Herzog, London–New York: Faber and Faber.pl
dc.description.referencesHeringman Noah (2012), Herzog’s ‘Heart of Glass’ and the Sublime of Raw Ma-terials, w: A Companion to Werner Herzog, red. B. Prager, Malden-Oxford: Wiley-Blackwell, s. 256–280.pl
dc.description.referencesHerzog Werner (2010),Deklaracja z Minnesoty. Prawda i fakt w kinie dokumentalnym, przeł. J. Mojsak, w:Herzog. Przewodnik krytyki politycznej, red. A. Wiśniewska, J. Kutyła, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, s. 112–113.pl
dc.description.referencesHorak Jan-Christopher (2014), W.H. or the mysteries of walking on ice, w: The Films ofWerner Herzog. Between Mirage and History, red. T. Corrigan, London–New York: Routledge, s. 23–42.pl
dc.description.referencesJohnson Laurie Ruth (2016),Forgotten Dreams. Revisitng Romanticism in the Cinema of Werner Herzog, Rochester: Camden House.pl
dc.description.referencesKempna-Pieniążek Magdalena (2013),Marzyciele i wędrowcy. Romantyczna topografia twórczości Wernera Herzoga i Wima Wendersa, Wrocław: ATUT.pl
dc.description.referencesKempna-Pieniążek Magdalena (2020), Beneath the surface: On the significance of the underground and underwater landscapes in selected documentaries by Werner Herzog,„Polish Journal of Landscape Studies”, nr 6, DOI: 10.14746/pls.2020.6.8pl
dc.description.referencesKempna-Pieniążek Magdalena (2020),Lekcje ciemności. Kino dokumentalne Wernera Herzoga, Poznań: Wydawnictwo Nauka i Innowacje.pl
dc.description.referencesKessler Elizabeth A. (2012), Picturing the Cosmos. Hubble Space Telescope Images and the Astronomical Sublime, Minneapolis–London: University of Minnesota Press.pl
dc.description.referencesKita Barbara (2017),Pejzaż za oknem. Europejskie widokówki filmowe – wprowadzenie, w: Filmowe pejzaże Europy, red. B. Kita, M. Kempna-Pieniążek, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 7–24.pl
dc.description.referencesKołodziejczyk Bartosz (2022), Przełomowe zdjęcie. Głębia wszechświata w obiektywie teleskopu Jamesa Webba, https://wydarzenia.interia.pl/zagranica/news-przelomowe-zdjecie-glebia-wszechswiata-w-obiektywie-teleskop,nId,6151464 [dostęp 6.08.2022].pl
dc.description.referencesLefebvre Martin (2007),Between setting and landscape in the cinema, w: Landscape and Film, red. M. Lefebvre, New York–London: Routledge.pl
dc.description.referencesNagib Lúcia (2012), Physicality, Difference, and the Challenge of Representation: Werner Herzog in the Light of the New Waves, w:A Companion to Werner Herzog, red.B. Prager, Malden-Oxford: Wiley-Blackwell, s. 58–79.pl
dc.description.referencesPrager Brad (2007),The Cinema of Werner Herzog. Aesthetic Ecstasy and Truth,London–New York: Wallflower Press.pl
dc.description.referencesSage Daniel (2014),How Outer Space Made America. Geography, Organization and Cosmic Sublime, Farnham–Burlington: Ashgate.pl
dc.description.referencesSarbiewska Joanna (2014),Ontologia i estetyka filmowych obrazów Wernera Herzoga, Gdańsk: słowo/obraz terytoria.pl
dc.description.referencesWetzel Kraft (2014),Interview with Werner Herzog(1976), w: Werner Herzog. Interviews, red. E. Ames, Jackson: University Press of Mississippi, s. 29–41.pl
dc.description.referencesWojnicka Joanna (2014), Człowiek i natura. Romantyczny pejzaż w filmie Herzoga, w: Wer-ner Herzog, wyd. P.C. Seel, B. Zmudziński, Kraków: Secesja, s. 129–143.pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume21pl
dc.description.firstpage117pl
dc.description.lastpage133pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0002-2569-5596-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2022, nr 21

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Kempna_Pieniazek_Zamknieci_w_nieskonczonej_otchlani_Przestrzen_kosmiczna.pdf157,63 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons