Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/14633
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Kempna-Pieniążek, Magdalena | - |
dc.date.accessioned | 2023-02-09T11:10:09Z | - |
dc.date.available | 2023-02-09T11:10:09Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 21, 2022, s. 117-133 | pl |
dc.identifier.issn | 2082-9701 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/14633 | - |
dc.description.abstract | The subject of the article is the poetics of outer space in Werner Herzog’s documentaries. The author discusses The Wild Blue Yonder(2005), Fireball: Visitors from Darker Worlds (2020) and Last Exit: Space(2022, directed by R. Herzog, produced by W. Herzog), focusing on three main themes. The first of them is the paradox of confinement in infinite openness. Unlike standard space documentaries, which emphasise the vastness of outerspace and its enormous range of exploration possibilities, Herzog portraysthe deep universe as an area in which humanity is doomed to be confined. The second theme is the confrontation of two possible ways of penetrating the cosmos: in Herzog’s films, the utopian project of interstellar voyages is confronted with the benefits of deep space observations. The third motif is of an aesthetic nature: the images of outer space in Werner Herzog’s films are decontextualised in a different way than the landscapes presented in his other works. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en | pl |
dc.subject | Werner Herzog | pl |
dc.subject | astroculture | pl |
dc.subject | outer space in audiovisual culture | pl |
dc.subject | space documentaries | pl |
dc.title | Zamknięci w nieskończonej otchłani. Przestrzeń kosmiczna (i jej poetyka)w filmach dokumentalnych Wernera Herzoga | pl |
dc.title.alternative | Confined in an Infinite Abyss: Outer Space (and Its Poetics) in Werner Herzog’s Documentaries | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0) | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/bsl.2022.21.07 | - |
dc.description.Email | magdalena.kempna@us.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Instytut Nauk o Kulturze - Uniwersytet Śląsk | pl |
dc.description.references | Ames Eric (2012),Ferocious Reality. Documentary According to Werner Herzog, Minneapolis–London: University of Minnesota Press. | pl |
dc.description.references | Boczkowska Kornelia (2016), The impact of American and Russian cosmism on the representation of space exploration in 20thcentury American and Soviet space art, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. | pl |
dc.description.references | Boczkowska Kornelia (2017),The Homely Sublime in Space Science Documentary Film: Domesticating the Feeling of Homelessness in Carl Sagan’s “Cosmos” and Its Sequel, „Kultura Popularna”, nr 4 (54), s. 24–34. | pl |
dc.description.references | Carrère Emanuel (1994),Werner Herzog – twórca Woyzecka, przeł. I. Dembowski, w: Werner Herzog, wyd. P.C. Seel, B. Zmudziński, Kraków: Secesja, s. 91–100. | pl |
dc.description.references | Carter Erica (2012),Werner Herzog’s African Sublime, w:A Companion to Werner Herzog, red. B. Prager, Malden-Oxford: Wiley-Blackwell, s. 329–355. | pl |
dc.description.references | Copik Ilona (2017),Topografie i krajobrazy. Filmowy Śląsk, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. | pl |
dc.description.references | Cronin Paul (2002), Herzog on Herzog, London–New York: Faber and Faber. | pl |
dc.description.references | Heringman Noah (2012), Herzog’s ‘Heart of Glass’ and the Sublime of Raw Ma-terials, w: A Companion to Werner Herzog, red. B. Prager, Malden-Oxford: Wiley-Blackwell, s. 256–280. | pl |
dc.description.references | Herzog Werner (2010),Deklaracja z Minnesoty. Prawda i fakt w kinie dokumentalnym, przeł. J. Mojsak, w:Herzog. Przewodnik krytyki politycznej, red. A. Wiśniewska, J. Kutyła, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, s. 112–113. | pl |
dc.description.references | Horak Jan-Christopher (2014), W.H. or the mysteries of walking on ice, w: The Films ofWerner Herzog. Between Mirage and History, red. T. Corrigan, London–New York: Routledge, s. 23–42. | pl |
dc.description.references | Johnson Laurie Ruth (2016),Forgotten Dreams. Revisitng Romanticism in the Cinema of Werner Herzog, Rochester: Camden House. | pl |
dc.description.references | Kempna-Pieniążek Magdalena (2013),Marzyciele i wędrowcy. Romantyczna topografia twórczości Wernera Herzoga i Wima Wendersa, Wrocław: ATUT. | pl |
dc.description.references | Kempna-Pieniążek Magdalena (2020), Beneath the surface: On the significance of the underground and underwater landscapes in selected documentaries by Werner Herzog,„Polish Journal of Landscape Studies”, nr 6, DOI: 10.14746/pls.2020.6.8 | pl |
dc.description.references | Kempna-Pieniążek Magdalena (2020),Lekcje ciemności. Kino dokumentalne Wernera Herzoga, Poznań: Wydawnictwo Nauka i Innowacje. | pl |
dc.description.references | Kessler Elizabeth A. (2012), Picturing the Cosmos. Hubble Space Telescope Images and the Astronomical Sublime, Minneapolis–London: University of Minnesota Press. | pl |
dc.description.references | Kita Barbara (2017),Pejzaż za oknem. Europejskie widokówki filmowe – wprowadzenie, w: Filmowe pejzaże Europy, red. B. Kita, M. Kempna-Pieniążek, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 7–24. | pl |
dc.description.references | Kołodziejczyk Bartosz (2022), Przełomowe zdjęcie. Głębia wszechświata w obiektywie teleskopu Jamesa Webba, https://wydarzenia.interia.pl/zagranica/news-przelomowe-zdjecie-glebia-wszechswiata-w-obiektywie-teleskop,nId,6151464 [dostęp 6.08.2022]. | pl |
dc.description.references | Lefebvre Martin (2007),Between setting and landscape in the cinema, w: Landscape and Film, red. M. Lefebvre, New York–London: Routledge. | pl |
dc.description.references | Nagib Lúcia (2012), Physicality, Difference, and the Challenge of Representation: Werner Herzog in the Light of the New Waves, w:A Companion to Werner Herzog, red.B. Prager, Malden-Oxford: Wiley-Blackwell, s. 58–79. | pl |
dc.description.references | Prager Brad (2007),The Cinema of Werner Herzog. Aesthetic Ecstasy and Truth,London–New York: Wallflower Press. | pl |
dc.description.references | Sage Daniel (2014),How Outer Space Made America. Geography, Organization and Cosmic Sublime, Farnham–Burlington: Ashgate. | pl |
dc.description.references | Sarbiewska Joanna (2014),Ontologia i estetyka filmowych obrazów Wernera Herzoga, Gdańsk: słowo/obraz terytoria. | pl |
dc.description.references | Wetzel Kraft (2014),Interview with Werner Herzog(1976), w: Werner Herzog. Interviews, red. E. Ames, Jackson: University Press of Mississippi, s. 29–41. | pl |
dc.description.references | Wojnicka Joanna (2014), Człowiek i natura. Romantyczny pejzaż w filmie Herzoga, w: Wer-ner Herzog, wyd. P.C. Seel, B. Zmudziński, Kraków: Secesja, s. 129–143. | pl |
dc.identifier.eissn | 2720-0078 | - |
dc.description.volume | 21 | pl |
dc.description.firstpage | 117 | pl |
dc.description.lastpage | 133 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białostockie Studia Literaturoznawcze | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-2569-5596 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2022, nr 21 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
M_Kempna_Pieniazek_Zamknieci_w_nieskonczonej_otchlani_Przestrzen_kosmiczna.pdf | 157,63 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL