REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/13949
Tytuł: W stronę środka. Filmowe adaptacje Podróży do wnętrza Ziemi Juliusza Verne’a
Inne tytuły: Towards the center. Film adaptations of journey To the center of the Earth by Jules Verne
Autorzy: Kempna-Pieniążek, Magdalena
Słowa kluczowe: film adaptations of literature
Jules Verne and cinema
Data wydania: 2020
Data dodania: 2-lis-2022
Wydawca: Ośrodek Badań Europy Środkowo-Wschodniej
Źródło: Literackie podróże do wnętrza ziemi. Studia, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Małgorzata Burzka-Janik, Białystok - Opole 2020, s. 25-33
Seria: Czarny Romantyzm;44
Konferencja: Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Literackie podróże do wnętrza ziemi. Wizje – idee – symbole", Tarnowskie Góry – Pałac w Rybnej 6-7 kwietnia 2018
Abstrakt: Journey to the Center of the Earth has been one of the most frequently adapted Jules Verne’s novels. The paper focuses on the most important of these adaptations, from Henry Levin’s classical film (1959) to Eric Brevig’s 3D blockbuster (2008). Although the films are generally very different from each other, some similarities may be found. The author of the article points out three aspects: first of all, in cinema and television journeys to the center of the Earth are always somehow literary, as all of them are introduced by specific reading experiences; secondly, in every adaptation the underground world is contrasted with the terrestrial reality; finally, in all of the adaptations – in contrast to Verne’s novel – the role of female characters is most important.
Afiliacja: Uniwersytet Śląski w Katowicach
Nota biograficzna: MAGDALENA KEMPNA-PIENIĄŻEK – dr hab., pracownik w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Autorka monografii: Dziwniejsze niż fikcja. Rola wyobraźni w filmach Marca Forstera (2012), Formuły duchowości w kinie najnowszym (2013), Marzyciele i wędrowcy. Romantyczna topografia twórczości Wernera Herzoga i Wima Wendersa (2013), Neonoir. Ciemne zwierciadło czasów kryzysu (2017) oraz współautorka książki Inny/Obcy. Transnarodowe i transgresyjne motywy w twórczości Petera Weira (2017). Prowadzone przez nią badania dotyczą głównie estetyki noir i neo-noir, problemów duchowości i religijności w kinie oraz współczesnych wariantów filmowego autorstwa.
URI: http://hdl.handle.net/11320/13949
ISBN: 978-83-958357-3-5
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-2569-5596
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: ©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2020
Występuje w kolekcji(ach):Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Literackie podróże do wnętrza ziemi. Wizje – idee – symbole", 6-7 kwietnia 2018

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Kempna_Pieniazek_W_strone_srodka.pdf126,99 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)