REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/13518
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRadłowska, Karolina-
dc.date.accessioned2022-07-01T06:31:37Z-
dc.date.available2022-07-01T06:31:37Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.isbn978-03-64505-43-0-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/13518-
dc.description.abstractFenomen Tatarów polskich, wyrażający się w wielowiekowym trwaniu tej niewielkiej grupy muzułmańskiej wśród chrześcijańskiej większości, od lat zdumiewa naukowców. Jeszcze dwie dekady temu, tak w oficjalnym, jak i naukowym dyskursie, społeczność ta funkcjonowała bowiem jako grupa etnograficzna, zmierzająca do całkowitej asymilacji z polskim społeczeństwem większościowym. Celem niniejszej rozprawy, przedmiotem której są Tatarzy polscy, było udowodnienie, zawartej już w samym tytule pracy, hipotezy, iż społeczność ta stanowi „grupę długiego trwania”. Obszar podjętych zagadnień koncentrował się zatem wokół kryteriów etnicznych, istotnych z punktu widzenia zachowania tożsamości grupy oraz zmian, jakim ona podlegała, na skutek czynników wewnętrznych i zewnętrznych, które prowadząc do przeobrażeń tej społeczności nie doprowadziły do jej zaniku. W nawiązaniu do centralnego pytania postawionego w pracy, odwołano się do takich stanowisk teoretycznych, jak koncepcje: prymordialistyczna, kulturalistyczna oraz konstruktywistyczna, które tak explicite jak i implicite zakładają zarówno trwałość, jak i zmienność etniczności, warunkując ją czynnikami obiektywnymi lub subiektywnymi. Analizę przydatności poszczególnych stanowisk poprzedził przegląd funkcjonujących w literaturze przedmiotu definicji etniczności. W dalszej części skoncentrowano się natomiast na operacjonalizacji takich pojęć jak: grupa etniczna i tożsamość etniczna, ukazujących w jaki sposób poruszone tu zagadnienia ujęte są w świetle definiowanych kategorii. Obszar badań objął terytorium znajdujące się w granicach obecnego województwa podlaskiego, na którym ulokowane są zarówno historycznie, jak i współcześnie zamieszkałe przez badaną społeczność miejscowości. Perspektywa czasowa uwzględniona w pracy skoncentrowała się na okresie od 1918 r. do czasów współczesnych. Ze względu na przedmiot i zakres tematu, w pracy przyjęto metodologię badań jakościowych z uwzględnieniem takich technik badawczych jak: obserwacja uczestnicząca, wywiadem swobodny oraz analiza dokumentów. Posiłkując się zobiektywizowanymi danymi zastanymi, w pierwszym z empirycznych rozdziałów pracy, skoncentrowano się na ukazaniu, w jaki sposób ciągłość i zmienność grupy wyraża się w kwestiach związanych z jej etnonimem, rozmieszczeniem przestrzennym, liczebnością, materialną kulturą religijną oraz wytworzonymi instytucjami.Kolejne rozdziały pracy przygotowane zostały w oparciu o dane uzyskane z wywiadów. Odsłoniły one zawiłość relacji między religią a etnicznością grupy. Analiza religijnych praktyk tatarskich oraz obrzędów religijnych i rodzinnych ukazała istniejący wewnątrz grupy dualizm, strony którego, dla potrzeb niniejszej pracy, określone zostały mianem „tradycyjnego liberalizmu” i „nowej ortodoksji”. Poddając analizie relacje tatarsko-arabskie oraz koncentrując się na podejmowanych strategiach radzenia sobie grupy z własną odrębnością religijną w społeczeństwie większościowym, w tym nade wszystko ze zjawiskiem islamofobii, stwierdzono, iż tożsamość Tatarów uległa istotnym przeobrażeniom. Wypunktowano też te kryteria etniczne, stanowiące ważne elementy identyfikacyjne grupy jak: więzi prymordialne, kultura, terytorium i pamięć czy język. Dalsze rozważania pracy skupiły się na próbie ukazania modelów identyfikacyjnych grupy, w wyniku czego wskazano na dwa modele tożsamości charakteryzujące badaną społeczność: tożsamość typu pojedynczego oraz tożsamość podwójną. Stwierdzono również, iż współcześnie, oparta na wzorach religijnych, tożsamość przypisana, ulega przeobrażeniom w tożsamość sytuacyjną, opartą na wzorach etniczno-kulturowych. W ostatnim z rozdziałów przybliżona została dyskusja nad statusem etnicznym społeczności tatarskiej. Na jej podstawie stwierdzono, iż współczesna nomenklatura używana na określenie statusu etnicznego badanej grupy nie oddaje jej dynamiki i przemian. Doprowadziło to do konkluzji o konieczności poszukiwań takich rozwiązań terminologicznych, które odzwierciedlałyby przeobrażenia Tatarów polskich. Autor uzasadniał, iż istnieją wszelkie przesłanki ku temu, by grupę tą, określać mianem narodu kulturowego, przedstawiając jednocześnie zalety tego rozwiązania. Wyeksponowane wyżej problemy winny stać się przedmiotem dalszych analiz nad fenomenem, jaki bez wątpienia stanowią Tatarzy polscy, będący jednocześnie przykładem na istnienie polaryzacji etnicznej i religijnej w obrębie wyznawców islamu na świecie.pl
dc.description.abstractThe Polish Tatars are an example of peaceful coexistence between Muslim minority and catholic majority in this part of Europe. Even two decades ago, both in official and scientific discourse, this community functioned as an ethnographic group aiming for total assimilation of the Polish majority society. As is it said in the title of my work, the main aim of this thesis is to prove that there are all evidences to refer to Polish Tatars as the “long term group”. The work focuses on issues like ethnic criteria, the identity of the group and its changes which are relevant to its preservation and internal and external factors that leads to the transformation of this community but having no led to its disappearance. Theoretical concepts like primordialism, culturalism and constructivism played the main role in this thesis. All of them refer to the continuity and the changeability of ethnicity. Hence, I concentrated on definition of ethnicity, ethnic group and ethnic identity, which raised a question about issues that are presented in the light of the defined categories. The area of the research is spread through present territory of Podlaskie voivodship where villages and towns settled by this community are situated both historically and recently. The time perspective taken into account, in this thesis, is concentrated on the period of time from 1918 up to nowadays. The work is based on qualitative research including such techniques as: a participating observation, an interview and analyses of documents. In the first chapter, I focused on objectified dates that are concentrated on showing in what way the continuity and the changeability of the group are manifested by its ethnonym, the spatial distribution, population, the material aspects of its religious culture and their ethnic institutions as well. Next chapters of the work are based on data which were obtained from interviews. First of all they revealed the intricacies of the relation between the religion and the ethnicity of the group. Analysis of both religious practices and family and religious ceremonies of the Polish Tatars showed existing dualism inside the group. For the purposes of this work I definite it as the „traditional liberalism" and "new orthodoxy" as well. I try to notice that contemporary identity of Tartars had undergone transformations from the religious identity into the identity of the ethnic-cultural type. These conclusions were based on both analysis of the Tatars and other Muslims relations and strategies for dealing with their own groups of religious identity in the majority society, including above all the phenomenon of Islamophobia. Further contemplations of the work focused on attempts to show models of identification of the group. I distinguish the single and double type to the identity. I also stated that assigned identity of the group based on religious models is transformed into the situational identity based on ethnical and cultural models. In the end, I focused on the contemporary ethnic status of the group. I stated that there is not only one model of it. I also try to prove that a contemporary nomenclature used to describe the status of ethnic study group does not reflect the dynamics and transformations. It led to the conclusion about the need to search for such terminology solutions that reflect the transformation of Polish Tatars. Moreover, there is every reason to call this group a cultural nation, which advantages are presented in the work. The exposed above problems should be the subject of further analysis of the phenomenon, which undoubtedly constitute the Polish Tartars, who are also an example of the existence of ethnic and religious polarization within the followers of Islam in the world.pl
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana przez: Wydział Historyczno-Socjologiczny Uniwersytetu w Białymstoku.-
dc.description.sponsorshipPublikacja jest dofinansowana przez Podlaskie Muzeum Kultury Ludowej, Instytucję Kultury Województwa Podlaskiego.-
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Sąsiedzipl
dc.subjectTatarzypl
dc.subjectmuzułmaniepl
dc.subjectislam w Polscepl
dc.titleTatarzy polscy. Ciągłość i zmianapl
dc.title.alternativePolish Tatars. Continuity and Changeabilitypl
dc.typeBookpl
dc.rights.holder© Copyright by Fundacja Sąsiedzi 2017pl
dc.rights.holder© Copyright by Karolina Radłowskapl
dc.description.Emailk.radlowska@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationInstytut Socjologii Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesChmaj Marek, Opinia prawna w przedmiocie dopuszczalności dokonywania tzw. uboju rytualnego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w świetle obowiązującego prawa, M. Chmaj, opublikowane na stronie http://mzr.pl/pl/pliki/Opinia_prof._dr_hab._Marek_Chmaj.pdf.pl
dc.description.referencesOświadczenie Muftiego Tomasza Miśkiewicza, przewodniczącego Najwyższego Kolegium Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie obchodów 15 października br. Kurban Bajramu, muzułmańskiego Święta Ofiarowania (Id al-Adha), opublikowane na stronie: http://www.mzr.pl/pl/pliki/oswiadczenie_mufti.pdf.pl
dc.description.referencesRozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 22 października 2012 r. w sprawie uznania za pomnik historii "Bohoniki i Kruszyniany - meczety i mizary, (poz. 1275).pl
dc.description.referencesStatus Muzułmańskiego Związku Religijnego w RP z 28 lutego 2009 r., opublikowane na stronie: http://www.mzr.pl/pl/pliki/oswiadczenie_mufti.pdf.pl
dc.description.referencesStatus Stowarzyszenia Związek Tatarów Rzeczypospolitej Polskiej z 25 kwietnia 2015 r., opublikowane na stronie: http://ztrp.biebrza24.pl/old/images/stories/Statut.ZTRP _25.04.2015.pdf.pl
dc.description.referencesTatarzy w Polsce. Próba monografii. 1, Zarys dziejów ludności tatarskiej w Rzeczypospolitej Polskiej, oprac. L. Krawiec, J.J. Tochtermann, Dziennik Urzędowy Kuratorjum Okręgu Szkolnego Wileńskiego, Wilno 1936.pl
dc.description.referencesUchwała najwyższego Kolegium Muzułmańskiego z dn. 20 marca 1939 r. w sprawie utworzenia kursu nauki religii islamu dla hodżych i duchowieństwa muzułmańskiego, "Życie Tatarskie", nr 8, 1939.pl
dc.description.referencesUstawa o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym z 2005 r., (Dz. U. Nr 17, poz. 141.).pl
dc.description.referencesUstawa o stosunku Państwa do Muzułmańskiego Związku Religijnego w RP z dn. 21 kwietnia 1 936 r., (Dz. U. z 1936 r. Nr 30, poz. 240.).pl
dc.description.referencesWyrok Trybunału Konstytucyjnego w sprawie Uboju Rytualnego, (sygn. akt. K 52/13).pl
dc.description.referencesPierwszy Powszechny Spis Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 września 1921 roku. Mieszkania. Ludność. Stosunki zawodowe. Województwo białostockie, Warszawa 1927.pl
dc.description.referencesCHAZBIJEWICZ SELIM, W poszukiwaniu utraconej Rzeczypospolitej. Polska jedno- czy wielokulturowa? [w:] W stronę nowej wielokulturowości, R. Kusek, J. Sanetra-Szeliga (red.), Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2010.pl
dc.description.referencesCOMAROFF JOHN L., COMAROFF JEAN, Etniczność Sp. z o. o., przeł. W. Usakiewicz, Wydawnictwo UJ, Kraków 2011.pl
dc.description.referencesCZACHOROWSKI MUSA, Czasopiśmiennictwo tatarskie i muzułmańskie w latach 1945-201 5, Agencja Wydawnicza "ARGl", Wrocław 2015.pl
dc.description.referencesCZARNOWSKI STEFAN, Kultura religijna wiejskiego ludu polskiego, [w:] Dzieła, t. 1., Studia z historii kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1956.pl
dc.description.referencesCZERWONNAJA SVIETŁANA. M., CHAZBIJEWICZ SELIM, Tatarzy Krymscy - Tatarzy Polsko-Litewscy, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2014.pl
dc.description.referencesSOBECKI MIROSŁAW, Tożsamość kulturowa Tatarów polskich, [w:] Kultura mniejszości narodowych i grup etnicznych w Europie, Z. Jasiński, Z. Lewowicki (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2004.pl
dc.description.referencesCZUBOCHA KRZYSZTOF, Separatyzm etniczny w dobie praw człowieka - nowe wyzwania dla państwa narodowego i społeczności międzynarodowej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.pl
dc.description.referencesCZYŻEWSKI PIOTR, Alfurkan tatarski prawdziwy na czterdzieści części rozdzielony, wyd. źródła Artur Konopach MKJdruk, Białystok 2013.pl
dc.description.referencesDACEWICZ LEONARDA, Antroponimia Tatarów litewsko-polskich w przekroju historycznym, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2012.pl
dc.description.referencesCHAZBIJEWICZ SELIM, Kultura literacka Tatarów Polskich, "Rocznik Tatarów Polskich", t. I/1994.pl
dc.description.referencesSOBCZYŃSKI MAREK, Struktura narodowościowo-wyznaniowa Polski, "Folia Geographica Socio-Oeconomica Acta Universitatis Lodzienisis", z. 3/2000.pl
dc.description.referencesŁODZIŃSKI SŁAWOMIR, Równość i różnica. Mniejszości narodowe w porządku demokratycznym w Polsce po 1989 roku, Wydawnictwo Naukowe "Scholar", Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesDANECKI JANUSZ, Podstawowe wiadomości o islamie, Wydawnictwo Akademickie "Dialog", Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesDOŁOWY-RYBIŃSKA NICOLE, Języki i kultury mniejszościowe w Europie: Bretończycy, Łużyczanie, Kaszubi, Wydawnictwo UW, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesDROZD ANDRZEJ, DZIEKAN MAREK M., MAJDA TADEUSZ, Meczety i cmentarze Tatarów polsko-litewskich, Katalog Zabytków tatarskich, t. II., Fundacja "Republica Multhiethnica '; Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesDROZD ANDRZEJ, DZIEKAN MAREK M., MAJDA TADEUSZ, Piśmiennictwo i muhiry Tatarów polsko-litewskich. Katalog zabytków tatarskich, t. III, Fundacja "Republica Multhiethnica", Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesDZIADULEWICZ STANISŁAW, Herbarz rodzin tatarskich w Polsce, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1986 [reprint z 1929 r.].pl
dc.description.referencesERIKSEN THOMAS E., Etniczność i nacjonalizm. Ujęcie antropologiczne, przeł. B. Gutowska-Nowak, Wydawnictwo UJ, Kraków 2013.pl
dc.description.referencesSOMMER ŁUKASZ, Mowa ojców potrzebna od zaraz. Fińskie spory o języku narodowym w pierwszej połowie XIX wieku, Wydawnictwo UW, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesERIKSEN THOMAS E., Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej, z ang. przeł. J. Wołyńska, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesEthnic Minorities and Ethnic Majority, M. Szczepański (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1997.pl
dc.description.referencesSIENKIEWICZ T., Spod znaku półksiężyca, "TIM - Tygodniowy, Ilustrowany Magazyn", nr 17/1988.pl
dc.description.referencesKRYCZYŃSKI LEON, Historia meczetu w Wilnie (próba monografii), Wrocław 2012.pl
dc.description.referencesEthnicity, J. Hutchinson, A. D.Smith (red.), Oxford Readers, Oxford 1996.pl
dc.description.referencesEtniczność. Pamięć. Asymilacja. Wokół problemów zachowania tożsamości mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce, Lech. M. Nijakowski (red.), Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesŁODZIŃSKI SŁAWOMIR, Etniczność i jej miary. Przypadek pytań "etnicznych" w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności w Polsce w 2011 roku [w:] Antropologiczne inspiracje. Księga jubileuszowa dla profesor Ewy Nowickiej, B. Bossak-Herbst, M. Głowacka-Grajper, M. Kowalski (red.), Wydawnictwo UW, Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesEuropa państw - Europa narodów. Problemy etniczne Europy Środkowo-Wschodniej, G. Babiński, W. Miodunka (red.), Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 1995.pl
dc.description.referencesFENTON STEVE, Etniczność, przeł. E. Chomicka, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesFILIP MARIUSZ, Od Kaszubów do Niemców. Tożsamość Słowińców z perspektywy antropologii historii, "Poznańskie Studia Etnologiczne", nr 13/2012.pl
dc.description.referencesGEISSER VINCENT, Nowa islamofobia, przeł. E. Cylwik, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesGEERTZ CLlFFORD, Interpretacje kultur. Wybrane eseje, przeł. M.M. Piechaczek, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesSTYK JÓZEF, Tradycja w społecznym przekazie kultury, [w:] Tradycja: wartości i przemiany, J. Adamowski, ]. Styk (red.), Wydawnictwo UMCS, Lublin 2009.pl
dc.description.referencesSKOWRON-NALBORCZYK AGATA, X Dzień Islamu w Kościele Katolickim, "Życie Tatarskie", nr 26/2010.pl
dc.description.referencesGELLNER ERNEST, Narody i nacjonalizm, przeł. T. Hołówka, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1991.pl
dc.description.referencesSADOWSKI ANDRZEJ, Socjologia pogranicza w warunkach społeczeństwa pluralistycznego [w:] Transgraniczność w perspektywie socjologicznej. Pogranicza i centra współczesnej Europy. Księga pamiątkowa z okazji Jubileuszu 20-lecia Instytutu Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego, M. Zielińska, B. Trzop (red.), Lubuskie Towarzystwo Naukowe, Zielona Góra 2014.pl
dc.description.referencesGOLKA MARIUSZ, Pamięć społeczna i jej implanty, Wydawnictwo Naukowe "Scholar", Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesGIDDENS ANTHONY, Nowoczesność i tożsamość. ,Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, przeł. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesGÓRAK-SOSNOWSKA KATARZYNA, Muzułmanie w Polsce, [w:] Socjologia życia religijnego w Polsce, S. H. Zaręba (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesHAMMERSLEY MARTYN, ATKINSON PAUL, Metody badań terenowych, przeł. S. Dymczyk, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1995.pl
dc.description.referencesŁODZIŃSKI SŁAWOMIR, Między grupą etniczną a społecznością posługującą się językiem regionalnym. Ewolucja statusu prawnego Kaszubów w polityce państwa w Polsce po 1 989 roku, [w:] Kim są Kaszubi? Nowe tendencje w badaniach społecznych, C. Obracht-Prondzyński (red.), Instytut Kaszubski, Gdańsk 2007.pl
dc.description.referencesHUNTINGTON SAMUEL P., Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu społecznego, Wydawnictwo Muza, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesJĘDRZEJCZYK-KULINIAK KATARZYNA, PAWLlC-MIŚKIEWICZ BARBARA, Przysmaki z Jurty. Tradycyjne przepisy kuchni tatarskiej, MZR, Białystok 2012.pl
dc.description.referencesJEMIELNIAK DARIUSZ, Badania jakościowe. Podejścia i teorie, t. 1. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesSTEFANIUK TOMASZ, Czy istnieje "polski islam"? O islamie i muzułmanach w Polsce, "Teofil. Pismo Kolegium Filozoficzno-Teologicznego Dominikanów", 2/2006.pl
dc.description.referencesKAMOCKI JANUSZ, MIŚKIEWICZ ALEKSANDER, Tatarzy Słowiańszczyzną obłaskawieni, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesSYNAK BRONO, Kaszubska tożsamość - ciągłość i zmiana. Studium Socjologiczne, Wydawnictwo UG, Gdańsk, 1998.pl
dc.description.referencesCHAZBIJEWICZ SELIM, Kultura religijna Tatarów polskich, "Rocznik Tatarów Polskich", t. II/1994.pl
dc.description.referencesKAPRALSKA ŁUCJA, PACTWA BOŻENA, Mniejszości w Internecie. Wprowadzenie, [w:] Agora czy Hyde Park? Internet jako przestrzeń grup mniejszościowych, Ł. Kapralska, B. Pactwa (red.), Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2010.pl
dc.description.referencesKapiszewski Andrzej, Asymilacja i konflikt. Z problematyki stosunków etnicznych w Stanach Zjednoczonych Ameryki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Kraków 1984.pl
dc.description.referencesKAPRALSKI SŁAWOMIR, Kierunki transformacji tradycyjnych tożsamości romskich w globalizującym się świecie, [w:] Tożsamość kulturowa Romów w procesach globalizacji, T. Paleczny, J. Talewicz-Kwiatkowska (red.), Wydawnictwo UJ, Kraków 2008.pl
dc.description.referencesKaszubi. Monografia socjologiczna, M. Latoszek (red.), Wydawnictwo WSP. Rzeszów 1990.pl
dc.description.referencesKILIAS JAROSŁAW, Wspólnota abstrakcyjna. Zarys socjologii narodu, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesKITOWICZ JĘDRZEJ, Opis obyczajów i zwyczajów za panowania Augusta III, oprac. Roman Pollak, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1951.pl
dc.description.referencesŁUKOWSKI WOJCIECH, Społeczne tworzenie ojczyzn. Studium tożsamości mieszkańców Mazur, Wydawnictwo Naukowe "Scholar", Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesŚwiat na deskach, "Gazeta Współczesna", nr 106, z dn. 1-3.06.1990.pl
dc.description.referencesKŁOSKOWSKA ANTONINA, Kultury narodowe i narodowa identyfikacja: dwoistość funkcji, [w:] Oblicza polskości: praca zbiorowa, A. Kłoskowska (red.), Wydawnictwo UW, Warszawa 1990.pl
dc.description.referencesŁYSZCZARZ MICHAŁ, Młode pokolenie polskich Tatarów. Studium przemian generacyjnych młodzieży w kontekście religijności muzułmańskiej oraz tożsamości etnicznej, Katedra Socjologii Wydział Nauk Społecznych Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Muzułmański Związek Religijny w RP, Olsztyn - Białystok 2013.pl
dc.description.referencesMACHUT-MENDECKA Ewa, Archetypy islamu, ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesCHAZBIJEWICZ SELIM, Organizacje tatarskie i muzułmańskie na ziemiach polskich w XX w., "Życie Tatarskie", Nr 3-4 /1999.pl
dc.description.referencesSytuacja mniejszościowa i tożsamość, Z. Mach, A. K. Paluch (red.), "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego" MXXIX, z. 15/1992.pl
dc.description.referencesMELCHIOR MAŁGORZATA, Wymiary złożonej tożsamości jednostkowej. Kategorie teoretyczne na przykładzie osób słabowidzących, [w:] "Status mniejszościowy" i ambiwalencja tożsamości w społeczeństwach wielokulturowych, J. Mucha, B. Pactwa (red.), Śląskie Wydawnictwo Naukowe, Tychy 2008.pl
dc.description.referencesMetody badań jakościowych, t. 2, N. K. Demnzin, Y. S. Lincoln (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesMICHNA EWA, Łemkowie. Grupa etniczna czy naród?, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 1995.pl
dc.description.referencesMIŚKIEWICZ ALEKSANDER, Tatarska legenda. Tatarzy polscy 1945-1990, Krajowa Agencja Wydawnicza, Białystok 1993.pl
dc.description.referencesSkorowidz miejscowości Rzeczypospolitej Polskiej, t. VII, województwo nowogródzkie, Warszawa 1923.pl
dc.description.referencesLEON NAJMAN MIRZA KRYCZYŃSKI - lider ruchu społecznego i kulturalnego Tatarów Polskich, S. Chazbijewicz (red.), ZTP, Gdańsk - Gdynia 1998.pl
dc.description.referencesMiśkiewicz Aleksander, Tatarzy na Ziemiach Zachodnich Polski w latach 1945-2005, Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. Z. Herberta, Gorzów Wielkopolski 2009.pl
dc.description.referencesMIŚKIEWICZ ALEKSANDER, Tatarzy polscy 1918-1939. Życie społeczno-kulturalne i religijne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1990.pl
dc.description.referencesMIŚKIEWICZ ALEKSANDER, Tatarzy polscy u schyłku naszego stulecia. Na pograniczu dwóch tożsamości, [w:] Symbioza kultur słowiańskich i niesłowiańskich w Europie Środkowej, M. Bobrownicka (red.), Wydawnictwo Universitas, Kraków 1996.pl
dc.description.referencesMIŚKIEWICZ ALEKSANDER, Tatarzy Polscy w XX wieku, [w:] Białystok: miasto przyjazne? Mniejszości narodowe i wyznaniowe w dziejach ziemi podlaskiej, H. Parafinowicz (red.), Białystok 2004.pl
dc.description.referencesCHAZBIJEWICZ SELIM, Prasa tatarsko-muzułmańska w Polsce w latach 1939-1996, "Rocznik Tatarów Polskich", t. III /1995.pl
dc.description.referencesMIŚKIEWICZ ALEKSANDER, Tatarzy polscy współcześnie i ich życie codzienne, [w:] Tatarzy polscy. Historia i kultura. Katalog wystawy 27 czerwca - 30 września 2009, Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie, Szreniawa 2009.pl
dc.description.referencesSZACKI JERZY, Kłopoty z pojęciem narodu, [w:] Humanistyka przełomu wieków, J. Kozielecki (red.), Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesMniejszości narodowe i etniczne a media elektroniczne. Białoruś, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Ukraina, A. Sadowski, T. Skoczek (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2001.pl
dc.description.referencesMniejszości narodowe i etniczne w procesach transformacji oraz integracji, E. Michalik, H. Chałupczak (red.), Wydawnictwo UMCS, Lublin 2006.pl
dc.description.referencesMniejszości narodowe i etniczne w mediach elektronicznych. Modele, wizerunek, oczekiwania, A. Sadowski, T. Skoczek (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2002.pl
dc.description.referencesTatarzy otrzymali pieniądze na naukę języka tatarskiego, "Gazeta Wyborcza", z dn.02.11.2012.pl
dc.description.referencesMniejszości narodowe w Polsce w świetle Narodowego Spisu Powszechnego z 2002 roku, L. Adamczuk, S. Łodziński (red.), Wydawnictwo Naukowe Scholar, Polskie Towarzystwo Socjologiczne, XII Ogólnopolski Zjazd Socjologiczny, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesMUCHA JANUSZ, Oblicza etniczności. Studia teoretyczne i empiryczne, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesSkorowidz miejscowości Rzeczypospolitej Polskiej opracowany na podstawie Pierwszego Powszechnego Spisu Ludności z dn. 30 września 1921 r. i innych źródeł urzędowych, województwo białostockie, t. V, Warszawa, 1924.pl
dc.description.referencesMUCHLIŃSKI ANTONI, Zdanie sprawy o Tatarach Litewskich przez jednego z tych Tatarów złożone sułtanowi Sulejmanowi w r. 1 558, z j. tureckiego przełożył i objaśnił i materyałami historycznemi uzupełnił A. Muchliński, "Teka Wileńska", nr 4/1858.pl
dc.description.referencesMuslims in Poland and Eastern Europe: Widening the European Discourse on Isam, K. Górak-Sosnowska (red.), University of Warsaw Faculty of Oriental Studies, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesCHAZBIJEWICZ SELIM, Tematyka prometejska w czasopismach polskich Tatarów w okresie II Rzeczypospolitej (1) "Przegląd Tatarski", nr 3/2014.pl
dc.description.referencesNIJAKOWSKI LECH. M., Modernizacja a etniczność. O wpływie transformacji społeczno-gospodarczej na mniejszości narodowe i etniczne w Polsce, [w: ] Różnorodność procesów zmian. Transformacja niejedno ma imię, A. Szpociński (red.), Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesNUAKOWSKI LECH. M., Tworzenie, odtwarzanie, niszczenie i zanikanie granic między grupami etnicznymi, [w:] Etniczność. Pamięć. Asymilacja. Wokół problemów zachowania tożsamości mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce, L. Nijakowski (red.), Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesKŁOSKOWSKA ANTONINA, Socjologia kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1981.pl
dc.description.referencesNIKITOROWICZ ANDRZEJ, Ukraińcy Podlasia. Dylematy tożsamościowe, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2014.pl
dc.description.referencesTOCHTERMANN JERZY JAN, Ilość, rozmieszczenie i struktura zawodowa Tatarów w Polsce, "Wiadomości Geograficzne", nr 8-10/1935.pl
dc.description.referencesNORRIS HARRY, Islam in the Baltic: Europe's Early MusIim Community, Tauris Academic Studies, London-New York 2009.pl
dc.description.referencesNOSSOWSKI JERZY, Polska literatura polemiczno-islamistyczna XVI, XVII i XVIII, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1974.pl
dc.description.referencesNOVAK MICHAEL, Przebudzenie etnicznej Ameryki, przeł. H. Pawlikowska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1984.pl
dc.description.referencesNOWAK JACEK, Zaginiony świat? Nazywają ich Lemkami, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2003.pl
dc.description.referencesNOWICKA EWA, Nasz język rozumieją aniołowie. Arumuni we współczesnym świecie, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2011.pl
dc.description.referencesDANECKI JANUSZ, Kultura islamu. Słownik, WSip, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesCHAZBIJEWICZ SELIM, Tematyka prometejska w czasopismach polskich Tatarów w okresie II Rzeczypospolitej (2) "Przegląd Tatarski", nr 3/2014.pl
dc.description.referencesNOWICKA EWA, Polak - Katolik, O związkach polskości z katolicyzmem w społecznej świadomości Polaków, [w:] Religia a obcość, E. Nowicka (red.), Kraków 1993.pl
dc.description.referencesNOWICKA EWA, Przyjaźń jako narzędzie pracy antropologa. Wątpliwości etyczne, [w:] Człowiek i społeczeństwo. Etyczne aspekty badań społecznych, K. Zamiara (red.), t. XXIV. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005.pl
dc.description.referencesNOWICKA EWA, WRONA ANNA, Regionalizm czy nowa etniczność? Wieś podhalańska w XXI wieku, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2015.pl
dc.description.referencesTYSZKIEWICZ JAN, Międzywojenne badania nad dziejami Tatarów litewsko-polskich w XVII, "Przegląd Historyczny", t. LXXVI/1985.pl
dc.description.referencesEncyklopedia socjologii, Z. Bokszański, A. Kojder (red.), T. I-IV., Oficyna Naukowa, Warszawa 1998-2002.pl
dc.description.referencesNOWICKA EWA, Świat człowieka - świat kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesNOWICKA EWA, ŁODZIŃSKI SŁAWOMIR, U progu otwartego świata. Poczucie polskości i nastawienie Polaków wobec cudzoziemców w latach 1988-1998, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2011.pl
dc.description.referencesNOWICKA E., Walka o przetrwanie. Tożsamość etniczna wśród Arumunów XXI wieku, [w:] Problemy etniczne współczesnej Europy, Nowicka E., Kowalski M. (red.), Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2012.pl
dc.description.referencesOSSOWSKI STANISŁAW, O ojczyźnie i narodzie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1984.pl
dc.description.referencesOSSOWSKI STANISŁAW, Wielogłowy Lewiatan i grupa społeczna, [w:] O osobliwościach nauk społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1983.pl
dc.description.referencesOSSOWSKI STANISŁAW, Zagadnienia więzi regionalnej i więzi narodowej na Śląsku Opolskim, [w:] Z zagadnień psychologii społecznej, t. III, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 1967.pl
dc.description.referencesDROZD ANDRZEJ, Spadkobiercy Czyngis-chana, "Życie Tatarskie", nr 1/1998.pl
dc.description.referencesPALECZNY TADEUSZ, Interpersonalne stosunki etniczne, Wydawnictwo UJ, Kraków 2007.pl
dc.description.referencesDUMIN STANISŁAW I IN., Tatarskie biografie. Tatarzy polsko-litewscy w historii i kulturze, MZR, Białystok 2002.pl
dc.description.referencesSMITH ANTHONY D., Kulturowe podstawy narodów, przeł. W. Usakiewicz, Wydawnictwo UJ, Kraków 2009.pl
dc.description.referencesPALECZNY TADEUSZ, Socjologia tożsamości, Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne - Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2008.pl
dc.description.referencesPamięć utraconych ojczyzn, E. Nowicka, A. Bilewicz (red.), Wydawnictwo UW, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesSZCZEPAŃSKI JAN, Elementarne pojęcia socjologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1972.pl
dc.description.referencesPAWLUCZUK WŁODZIMIERZ, Światopogląd jednostki w warunkach rozpadu społeczności tradycyjnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1972.pl
dc.description.referencesPIWKO ALDONA M., Recepcja islamu w Polsce. Synteza, Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesPOCZYKOWSKI RADOSŁAW, Lokalny wymiar pamięci. Pamięć zbiorowa i jej przemiany w północno-wschodniej Polsce, Wydawnictwo UwB, Białystok 2010.pl
dc.description.referencesPodróże do serca islamu. Antologia międzywojennego reportażu polskich Tatarów, Wstęp, wybór i opracowanie Grzegorz Czerwiński, Katedra Badań Filologicznych "Wschód - Zachód", Białystok 2014.pl
dc.description.referencesPOSERN-ZIELIŃSKI ALEKSANDER, Etniczność. Kategorie. Procesy etniczne, PTPN, Poznań 2005.pl
dc.description.referencesDUBIŃSKI ALEKSANDER, Z pobytu u Tatarów na Podlas iu, "Przegląd Orientalistyczny", nr 1/1968.pl
dc.description.referencesPOSERN-ZIELIŃSKI ALEKSANDER, Etnografia jako samodzielna dyscyplina naukowa, [w:] Historia etnografii polskiej, M. Terlecka (red.), Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo PAN, Wrocław 1973.pl
dc.description.referencesBORAWSKI PIOTR, Tatarzy polsko-litewscy grupą etniczną czy etnograficzną?, "Acta Baltico-Slavica", t. XVIII/1987.pl
dc.description.referencesPREECE JENNIFER JACKSON, Prawa mniejszości, przeł. M. Stolarska, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesPrzebudzenie etniczne. Etos przebudzony, L. Mróz (red.), Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UW, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesDZIEKAN MAREK M., Symbolika arabsko-muzułmańska. Mały słownik, Verbinum, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesRADZIK RYSZARD, Między zbiorowością etniczną a wspólnotą narodową. Białorusini na tle przemian narodowych w Europie Środkowo-Wschodniej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2000.pl
dc.description.referencesSZPOCIŃSKI ANDRZEJ, Czy kryzys kanonu?, [w:] U progu wielokulturowości, M. Kempny, A. Kapciak, S. Łodziński (red.), Oficyna Naukowa, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesREYCHAMAN JAN, Orient w kulturze polskiego oświecenia, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Warszawa - Kraków - Wrocław 1964.pl
dc.description.referencesROKICKI JAROSŁAW, Kolor, pochodzenie, kultura. Rasa i grupa etniczna w społeczeństwie Stanów Zjednoczonych Ameryki, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2002.pl
dc.description.referencesRYKAŁA ANDRZEJ, Mniejszości religijne w Polsce. Geneza, struktury przestrzenne, tło etniczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011.pl
dc.description.referencesSADOWSKI ANDRZEJ, Mniejszości narodowe w Polsce a wyniki Narodowego Spisu Powszechnego w 2002 roku, [w:] W kręgu sacrum i pogranicza, E. Matuszczyk, M. Krzywosz (red.), Białystok 2007.pl
dc.description.referencesPÓŁTORZYCKI TAMERLAN, Tak budowaliśmy meczet. . ., "Przegląd Tatarski", Nr 4/2009.pl
dc.description.referencesALTERMATT URS, Sarajewo przestrzega. Etnonacjonalizm w Europie, przeł. G. Sowiński, Wydawnictwo Znak, Kraków 1998.pl
dc.description.referencesSADOWSKI ANDRZEJ, Narodowościowe i etniczne zróżnicowanie III RP, [w:] Jedna Polska/Dawne i nowe zróżnicowania społeczne, Andrzej Kajder (red.), Wydawnictwo WAM, Kraków 2001.pl
dc.description.referencesSADOWSKI ANDRZEJ, Narody polityczne a narody etniczne w warunkach Europy Środkowo-Wschodniej (artykuł w druku), [w:] Na pograniczach. Problemy społeczne i wyzwania dla edukacji, PWSZ im. J. Grodka w Sanoku, Sanok 2016.pl
dc.description.referencesSADOWSKI ANDRZEJ, Narody wielkie i małe. Białorusini w Polsce, Instytut Religioznawstwa UJ, Kraków 1991.pl
dc.description.referencesSADOWSKI ANDRZEJ, Naród kulturowy jako kategoria badawcza w socjologii narodu, [w:] Ślązacy, Kaszubi, Mazurzy i Warmiacy - między polskością a niemieckością, A. Sakson (red.), Instytut Zachodni, Poznań 2008.pl
dc.description.referencesSADOWSKI ANDRZEJ, Pogranicze polsko-białoruskie. Tożsamość mieszkańców, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 1995.pl
dc.description.referencesEncyklopedia antropologii społeczno-kulturowej, A. Bernard, J. Spencer (red.), przeł. M. Barbaruk-Fereńska, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesSZYFER ANNA, Międzygeneracyjna transmisja dziedzictwa kulturowego w rodzinie i społeczności, [w:] Międzygeneracyjna transmisja dziedzictwa kulturowego. Społeczno-kulturowe wymiary przekazu, J. Nikitorowicz, J. Halicki, J. Muszyńska (red.), Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2003.pl
dc.description.referencesSADOWSKI ANDRZEJ, Procesy ruralizacji. Ludność wiejska w mieście, Fundacja Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych, Kraków 1994.pl
dc.description.referencesSZYNKIEWICZ SŁAWOJ, Konflikt tożsamościowy, tożsamość w konflikcie, [w:] Konflikty etniczne. Źródła - typy - sposoby rozstrzygania. Materiały z konferencji zorganizowanej przez Zakład Etnologii Instytutu Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk, Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 5-7 grudnia 1994, Warszawa 1996.pl
dc.description.referencesŚCIGAJ PIOTR, Tożsamość narodowa. Zarys problematyki, Księgarnia Akademicka, Kraków 2012.pl
dc.description.referencesWarmińska Katarzyna, Refleksje nad kulturą tatarską, "Przegląd Zachodni", nr3/2010.pl
dc.description.referencesDWORAKOWSKI SYLWERIUSZ, Bajram pod gołym niebem, "Kurier Poranny" z dn. 20-22 01.1990.pl
dc.description.referencesTALKO-HRYNCEWICZ JULIAN, Muślimowie czyli tak zwani Tatarzy litewscy, Księgarnia Geograficzna "Orbis", Kraków 1924.pl
dc.description.referencesTatarzy Polscy. Historia i kultura. Katalog wystawy 27 czerwca - 30 września 2009, Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie, Szreniawa 2009.pl
dc.description.referencesTOMASZEWSKI JAN, Ojczyzna nie tylko Polaków. Mniejszości narodowe w Polsce w latach 1918-1939, Młodzieżowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1985.pl
dc.description.referencesTOMASZEWSKI JAN, Rzeczypospolita wielu narodów, "Czytelnik", Warszawa 1985.pl
dc.description.referencesKOŁODZIEJCZYK ARKADIUSZ, Cmentarze muzułmańskie, Ośrodek Ochrony Zabytkowego Krajobrazu Narodowa Instytucja Kultury, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesTożsamość i przynależność. O współczesnych przemianach identyfikacji kulturowych w Polsce i w Europie, M. Kempny, G. Woroniecka, P. Załęcki (red.), Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2008.pl
dc.description.referencesLeksykon wiedzy o Turcji, T. Majda (red.), Wydawnictwo Akademickie "Dialog", Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesTożsamość kulturowa Romów w procesach globalizacji, T. Paleczny, J. Talewicz­-Kwiatkowska (red.), Wydawnictwo UJ, Kraków 2008.pl
dc.description.referencesTradycja wynaleziona, E. Hobsbawm, T. Ranger (red.), przeł. M. Godyń, F. Godyń, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008.pl
dc.description.referencesWARMIŃSKA KATARZYNA, Tatarskie miejsca. Przestrzenny wymiar etniczności grupy, "Przegląd Tatarski", nr 1/2010.pl
dc.description.referencesTAYLOR CHARLES, Źródła współczesnej tożsamości, [w:] Tożsamość w czasach zmiany. Rozmowy w Castel Gandolfo, K. Michalski (red.), Wydawnictwo "Znak", Fundacja im. S. Batorego, Kraków - Warszawa 1995.pl
dc.description.referencesEgzotyczne praktyki religijne Tatarów polskich i mahometan, "Express Poranny", z. 2/1938.pl
dc.description.referencesTYSZKIEWICZ JAN, Religijna księga rękopiśmienna muzułmanów litewskich i polskich w XVI-XVII w., [w:] Literatura i kultura polskiego średniowiecza. Człowiek wobec świata znaków i symboli, P. Buchwald-Pelcowa, J. Pelc (red.), Warszawa 1995.pl
dc.description.referencesTYSZKIEWICZ JAN, Tatarzy na Litwie i w Polsce. Studia z dziejów XIII-XVIII w., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesTYSZKIEWICZ JAN, Tatarzy w Polsce i w Europie. Fragmenty dziejów, Akademia Humanistyczna im. A. Gieysztora, Pułtusk 2008.pl
dc.description.referencesU progu wielokulturowości, M. Kempny, A. Kapciak, S. Łodziński (red.), Oficyna Naukowa, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesURBAN KAZIMIERZ, Mniejszości religijne w Polsce 1945-1991 (zarys statystyczny), Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 1994.pl
dc.description.referencesKOŁODZIEJCZYK ARKADIUSZ, Rozprawy i studia z dziejów Tatarów litewsko-polskich i islamu w Polsce w XVII-XX wieku. W 600-lecie osadnictwa tatarskiego na ziemiach Wielkiego Księstwa Litewskiego, Instytut Historii WSR- P w Siedlcach, Siedlce 1997.pl
dc.description.referencesWADOWSKI DARIUSZ, Więzi w grupach mniejszościowych a ich kultura. [w:] Kultura grup mniejszościowych i marginalnych, L. Dyczewski (red.), Wydawnictwo KUL, Lublin 2005.pl
dc.description.referencesWARMIŃSKA KATARZYNA, Dwa etnosy - wspólna tradycja? Polscy i litewscy Tatarzy, [w:] Kreacje i nostalgie. Antropologiczne spojrzenie na tradycje w nowoczesnych kontekstach, W. D. Rancewicz-Sikora, G. Woroniecka (red.), Polskie Towarzystwo Socjologiczne, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesWARMIŃSKA KATARZYNA, Tatarzy polscy - tożsamość kolektywna grupy w kontekście regulacji ustawowych, "Przegląd Tatarski", nr 2/2011.pl
dc.description.referencesKOWALSKI PIOTR, Leksykon znaki świata - omen, przesąd, znaczenie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesWARMIŃSKA KATARZYNA, O roli przestrzeni i miejsca w tatarskiej etniczności, [w:] Społeczne tworzenie miejsc. Globalizacja. Etniczność. Władza, A. Bukowski, M. Lubaś, J. Nowak (red.), WUJ, Kraków 2010.pl
dc.description.referencesSADOWSKI ANDRZEJ, Społeczne problemy wschodniego pogranicza, Sekcja Wydawnicza Filii UW, Białystok 1991.pl
dc.description.referencesWARMIŃSKA KATARZYNA, Pamięć społeczna w walce o uznanie w społeczeństwie wielokulturowym, [w:] Wzory wielokulturowości we współczesnym świecie, K. Golemo, T. Paleczny, E. Więcek (red.), WUJ, Kraków 2009.pl
dc.description.referencesWARMIŃSKA KATARZYNA, Patriotyzm po tatarsku, [w:] Formuły patriotyzmu w Europie Wschodniej i Środkowej od nowożytności do współczesności, Polska Akademia Nauk, Kraków 2009.pl
dc.description.referencesWARMIŃSKA KATARZYNA, "Polskość" a "tatarskość" - narodowa i etniczna tożsamość Tatarów polskich, [w:] U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego, M. Kempny i in. (red.), Oficyna Naukowa, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesWARMIŃSKA KATARZYNA, Tatarzy polscy - tożsamość religijna i etniczna, Wydawnictwo Universitas, Kraków 1999.pl
dc.description.referencesWARMIŃSKA KATARZYNA, Tożsamość wielokulturowa a spis powszechny, [w:] Naród, kultura i państwo w procesie globalizacji, J. Rokicki, M. Banaś (red.). Wydawnictwo UJ, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesWARMIŃSKA KATARZYNA, Tożsamość wielokulturowa. Tatarzy polscy, [w:] Pogranicza i multikulturalizm w warunkach Unii Europejskiej. Implikacje dla wschodniego pogranicza Polski, t. 1, K. Krzysztofek, A. Sadowski, (red.), Wydawnictwo UwB, Białystok 2004.pl
dc.description.referencesKONOPACKI ARTUR, Migracja ludności tatarskiej po 1945 roku - wyjechać czy zostać? Wybór patriotyczny czy konieczność? [w:] Patriotyzm a wychowanie, E. J. Kryńska, i in. (red.), Białystok 2009.pl
dc.description.referencesWARMIŃSKA KATARZYNA, Tatarzy polscy. Wizja narodu i polskości grupy, "Państwo i Społeczeństwo", II, nr 2/2002.pl
dc.description.referencesWARMIŃSKA KATARZYNA, Współpraca czy konflikt? Relacje mniejszość - większość na przykładzie ideologii etnicznej Tatarów polskich, [w:] Skąd przychodzi Antychryst? Kontakty i konflikty etniczne w Europie Środkowej i Południowej. Fakty - interpretacje - refleksje, T. Falęcki (red.), Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej w Krakowie, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesWĄS ADAM, Kształcenie imamów w Europie. Zarys problematyki na podstawie wybranych krajów europejskich [w:] Islam w Europie. Bogactwo różnorodności czy źródło konfliktów? M. Widy-Behiesse (red.), Wydawnictwo Akademickie "Dialog", Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesWEBER MAX, Społeczeństwo i gospodarka. Zarys socjologii rozumiejącej, przeł. D. Lachowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesKRYCZYŃSKI STANISŁAW, Tatarzy litewscy. Próba monografii historyczno-etnograficznej, "Rocznik Tatarski", t. III/ 1938.pl
dc.description.referencesSłownik etnologiczny. Terminy ogólne, Z. Staszczak (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań 1987.pl
dc.description.referencesWENDLAND WOJCIECH, "Trzy czoła proroków z matki obcej': Myśl historyczna Tatarów polskich w II Rzeczypospolitej, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2013.pl
dc.description.referencesWędrowcy i migranci, E. Nowicka, B. Cieślińska (red.), Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesWNUK-LISOWSKA ELŻBIETA, Islam między herezją a ortodoksją, Wydawnictwo UJ, Kraków 2013.pl
dc.description.referencesWRÓBLEWSKA URSZULA, Oświata Tatarów w Drugiej Rzeczypospolitej, Wydawnictwo Naukowe "Semper", Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesZAKRZEWSKI ANDRZEJ B., Islam między Wschodem a Zachodem: Tatarzy w Wielkim Księstwie Litewskim, XVI-XVIII w., [w:] Między Zachodem a Wschodem. Etniczne, kulturowe i religijne pogranicza Rzeczypospolitej w XVI-XVIII wieku, t. 3., K. Mikulski, A. Zielińska-Nowicka (red.), Wydawnictwo Mado, Toruń 2005.pl
dc.description.referencesWARMIŃSKA KATARZYNA, Tożsamość religijna Tatarów polskich. Czy jest Pan Tatarem? - Tak, muzułmanin ... ,[w:] "Przegląd Religioznawczy", nr 1/2000.pl
dc.description.referencesZAKRZEWSKI ANDRZEJ B., Struktura społeczno-prawna Tatarów litewskich w XV­-XVIII wieku. Próba nowego ujęcia, [w:] Inter Orientem et occidentem. Studia z dziejów Europy Środkowo-Wschodniej ofiarowane Profesorowi Janowi Tyszkiewiczowi w czterdziestolecie pracy naukowej, T. Wasilewski (red.), Instytut Historyczny UW, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesKONOPACKI MACIEJ i in., Białostocki szlak tatarski, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1982.pl
dc.description.referencesZAKRZEWSKI ANDRZEJ B., Tatarzy litewscy wobec władzy państwowej, od epoki wczesnonowożytnej po koniec wieku XX, [w:] Orientas Lietuvos Didiiosios KunigaikStijos visuomenes tradicijoje: totoriai ir karaimai StraipsniIj rinkinys, parengtas praneśimIj, skaitytIj tarptautineje mokslo konferencijoje ,,610-osios totoriIj ir karaimIj jsikiirimo Lietuvos Didiiojoje Kunigaikśtijoje metines" 2007 m. rugsejo 13-15 d. Vilniaus universitete, pagrindu, Vilniaus Universiteto Leidykla, Wilno 2008.pl
dc.description.referencesZałożenia teorii asymilacji, H. Kubiak, T. Paluch (red.), Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo PAN, Kraków 1980.pl
dc.description.referencesGLIWA ANDRZEJ, Doświadczenie inwazji tatarskich w narracjach ludowych i pamięci zbiorowej jako niematerialne dziedzictwo kulturowe Polski południowo-wschodniej, "Ochrona Zabytków", z. 1/2014.pl
dc.description.referencesZNANIECKI FLORIAN Socjologia wychowania. Wychowujące społeczeństwo, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesZNANIECKI FLORIAN, Współczesne narody, przeł. Z. Dulczewski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1990.pl
dc.description.referencesTHORAVAL YVES, Słownik cywilizacji muzułmańskiej, przeł. P. Latko, Wydawnictwo "Książnica", Katowice 2002.pl
dc.description.referencesŻECHOWSKI ZDZISŁAW A., Nathion and Ethnic Groups, [w:] Ethnic Minorities and Ethnic Majorit y, M. Szczepański (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1997.pl
dc.description.referencesŻELAZNY WALTER, Etniczność. Ład. Konflikt. Sprawiedliwość, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006.pl
dc.description.referencesWORONOWICZ ALI, Kitab Tatarów litewskich i jego zawartość, "Rocznik Tatarski", t. II/1935.pl
dc.description.referencesŻELAZNY WALTER, Nierozwiązywalne równania etniczne, Wydawnictwo AGH, Kraków i Pobitno Oficyna, Rzeszów 2008.pl
dc.description.referencesALEKSANDROWICZ MUSTAFA, Legendy, znachorstwo, wróżby i gusła ludu muzułmańskiego w Polsce, "Rocznik Tatarski", t. 2/1935.pl
dc.description.referencesBABIŃSKI GRZEGORZ, Grupa mniejszościowa a grupa etniczna. Przeciwko ogólnej teorii grup mniejszościowych, "Przegląd Polonijny", z. 3/1982.pl
dc.description.referencesKONOPACKI MACIEJ, Pod białostockimi minaretami, Wojewódzki Ośrodek Informacji Turystycznej, Białystok 1972.pl
dc.description.referencesBABIŃSKI GRZEGORZ, Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce w świetle spisu ludności z roku 2002, "Studia Socjologiczne", nr 1/2004.pl
dc.description.referencesGÓRKA OLGIERD, Uwagi orjentacyjne o Tatarach polskich i obcych, "Rocznik Tatarski", t. II /1935.pl
dc.description.referencesBABIŃSKI GRZEGORZ, Problemy warsztatowe badań zbiorowości polonijnych w Stanach Zjednoczonych, "Studia Socjologiczne", nr 2/1976.pl
dc.description.referencesBABIŃSKI GRZEGORZ, Zachowanie tradycji kulturowej i narodowej w rodzinach polonijnych, "Przegląd Polonijny", R. IV/1978.pl
dc.description.referencesBARANOWSKI WŁADYSŁAW, Czynaje, Fiereje i Szejtany. (Wierzenia demonologiczne polskich muzułmanów), "Acta Baltico-Slavica", t. XX/1989.pl
dc.description.referencesBARANOWSKI WŁADYSŁAW, Język sakralny polskich Tatarów, "Euhemer. Przegląd Religioznawczy", nr 3/1988.pl
dc.description.referencesLUBAŚ MARCIN, Różnowiercy. Współistnienie religijne w zachodniomacedońskiej wsi. Studium z zakresu antropologii społeczno-kulturowej, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2011.pl
dc.description.referencesALIJEWICZ HELENA, Wspomnienia z lat młodości, "Przegląd Tatarski", nr /1 2010.pl
dc.description.referencesBARWIŃSKI MAREK, Struktura narodowościowa Polski w świetle spisu powszechnego z 201 1 roku, "Przegląd Geograficzny", nr 86/2014.pl
dc.description.referencesBIŃKOWSKI A., WASILKOWSKI T., Allah Akbar. Reportaż spod Białegostoku, "Dookoła Świata" nr 2/1956.pl
dc.description.referencesBORAWSKI PIOTR, Folklor ludności tatarskiej na ziemiach polsko-litewskich, "Przegląd Orientalistyczny", nr 2/1981.pl
dc.description.referencesBORAWSKI PIOTR, Obrzędy i zwyczaje religijne Tatarów na ziemiach polskich, "Euhemer. Przegląd Religioznawczy", nr 4/1978.pl
dc.description.referencesKOSOWSKI ANTONI P., Nowojorski meczet Rzeczypospolitej. Historia gminy tatarskiej w Stanach Zjednoczonych, Wrocław - Bydgoszcz 2011.pl
dc.description.referencesGÓRSKA IWONA, Meczety i mizary w Bohonikach i Kruszynianach pomnikiem historii, "Ochrona Zabytków", nr 1/2004.pl
dc.description.referencesBORAWSKI PIOTR, O legendach Tatarów litewskich,. "Lud", t. 66/1998.pl
dc.description.referencesGRYGAJTIS KRZYSZTOF R., Z dziejów osadnictwa tatarskiego w Polsce (od XIV do pocz. XX w.), "Przegląd Orientalistyczny" nr 1/1977.pl
dc.description.referencesHALICKI P., Rzecznik wysłuchał wszystkich skarg, "Kurier Poranny", z dn. 19 marca 2002.pl
dc.description.referencesWORONOWICZ ALI, Kurs nauki religii islamu dla hodżdżych i duchowieństwa muzułmańskiego, "Życie Tatarskie", nr 8/1939.pl
dc.description.referencesJANICKI JERZY, Meczet w Bohonikach, "Świat", 13.V. 1956.pl
dc.description.referencesJANICKI WŁADYSŁAW, Tatarzy w Polsce - naród, grupa etniczna czy ,,/ udzie pogranicza"? "Czasopismo Geograficzne", t. LXXI/2000.pl
dc.description.referencesJAROSZEWICZ MARTA, Problem uchodźczy na Ukrainie: ocena sytuacji, "Komentarze OSW", nr 147/2014.pl
dc.description.referencesRADECKA MARIA, Moje wspomnienia (1), "Przegląd Tatarski" nr 3/ 2011.pl
dc.description.referencesSADOWSKI ANDRZEJ, Strategie radzenia sobie z własną odmiennością etniczno-kulturową na poziomie lokalnym na przykładzie Białegostoku, [w:] Jak się dzielimy i co nas łączy? M. Głowacka-Grajper, E. Nowicka (red.), Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2006.pl
dc.description.referencesJASIEWICZ ZBIGNIEW, i in., Tatarzy w Białostockiem jako grupa etnograficzna, "Sprawozdania", nr 93/1975.pl
dc.description.referencesRaport z wyników Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2002, GUS, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesJASIEWICZ ZBIGNIEW, Tatarzy polscy. Grupa etniczna czy etnograficzna?, "Lud", t.64/1980.pl
dc.description.referencesKAMOCKI JANUSZ, Orientalna grupa polska, "Studia Etnologiczne i Antropologiczne", Etnologia bez granic, I. Bukowska-Floreńska, G. Odoj (red.), t. I II 2011.pl
dc.description.referencesKAMOCKI JANUSZ, Tatarzy polscy jako grupa etnograficzna, "Rocznik Tatarów Polskich'; t. I/1993.pl
dc.description.referencesWRÓBLEWSKA URSZULA, Działalność wileńskiego Oddziału Kulturalno-Oświatowego Tatarów Rzeczypospolitej Polskiej, "Acta Baltico-Slavica", 37/2013.pl
dc.description.referencesKANIOWSKA KATARZYNA, Etyczne problemy badań antropologicznych, [w:] Etyczne problemy badań antropologicznych, K. Kaniowska, N. Modnicka (red.), "Łódzkie Studia Etnograficzne", t. 49/2010.pl
dc.description.referencesKŁOSKOWSKA ANTONINA, Otwartość i sąsiedztwo kultur, "Kultura i Społeczeństwo", nr 1/1997.pl
dc.description.referencesKOŁODZIEJCZYK ARKADIUSZ, Józef Piłsudski a polscy Tatarzy, "Niepodległość i Pamięć", nr 9/1997.pl
dc.description.referencesKONOPACKI JÓZEF, Tatarski węzeł, "Życie Tatarskie", nr 3-4/1 999.pl
dc.description.referencesKONOPACKI MACIEJ, Elementy folkloru Tatarów na pograniczu polsko-białorusko-litewskim, "Literatura Ludowa", nr 1/1963.pl
dc.description.referencesSADOWSKI ANDRZEJ, Sytuacja pogranicza w warunkach społeczeństwa pluralistycznego, [w:] Transgraniczność w perspektywie socjologicznej. Pogranicza i centra współczesnej Europy, M. Zielińska, B. Trzop (red.), Lubuskie Towarzystwo Naukowe, Zielona Góra 2014.pl
dc.description.referencesKONOPACKI MACIEJ, Muzułmanie Białostocczyzny w Polsce i na świecie, "Gazeta Białostocka", nr 293/1961.pl
dc.description.referencesRADECKA MARIA Moje wspomnienia (2), "Przegląd Tatarski" nr 4/2011.pl
dc.description.referencesKRYCZYŃSKI STANISŁAW, Wspomnienia, utwory poetyckie, eseje, Wstęp, wybór i opracowanie Grzegorz Czerwiński, Katedra Badań Filologicznych "Wschód­-Zachód", Białystok 2013.pl
dc.description.referencesKONOPACKI MACIEJ, O muzułmanach polskich, "Przegląd Orientalistyczny", nr 3/1962.pl
dc.description.referencesBRYKOWSKI RYSZARD, Tatarskie meczety w Rzeczypospolitej, "Ochrona Zabytków", nr 3/1988.pl
dc.description.referencesKONOPACKI MACIEJ, Piśmiennictwo Tatarów polsko -litewskich w nauce polskiej i obcej, "Przegląd Orientalistyczny", nr 3/1966.pl
dc.description.referencesKONOPACKI MACIEJ, Społeczność tatarska w Polsce wczoraj i dzisiaj, "Przegląd Orientalistyczny'" nr 2/1969.pl
dc.description.referencesKUBICKI MICHAŁ, Nieoczekiwana zmiana miejsc. Polscy muzułmanie w cieniu islamu wahabickiego, "Tygodnik Powszechny", nr 37/2006.pl
dc.description.referencesKRYCZYŃSKI LEON, O Tatarach rzemieślnikach w Polsce, "Lud", t. XXXI/1932.pl
dc.description.referencesKRYCZYŃSKI STANISŁAW, Obrzędy pogrzebowe i kult zmarłych u polskich wyznawców Koranu, "Kuryer Literacko-Naukowy", Dodatek do Nru 301 "Il Kuryera Codz." Z dnia 30 października, nr 44/1933.pl
dc.description.referencesKRYCZYŃSKI STANISŁAW, Tatarzy polscy, "Rocznik Ziem Wschodnich", R. IV / 1938.pl
dc.description.referencesSCHABIŃSKA IDA, Wychowanie i kształcenie w muzułmańsko-chrześcijańskich rodzinach Tatarów polskich, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. prof. Edwarda F. Szczepanika w Suwałkach, Wrocław 2015.pl
dc.description.referencesKWAŚNIEWSKI KRZYSZTOF, Socjologia mniejszości a definicja mniejszości narodowej, "Sprawy Narodowościowe - Seria Nowa", t 1/1992.pl
dc.description.referencesLESISZ LUCYNA, Kolekcja szczególnej troski - tatariana w zbiorach Muzeum Historycznego, "Rocznik Białostocki", t. XIX/2014.pl
dc.description.referencesLEWICKA MAGDALENA, Od konfrontacji do dialogu - historia relacji pomiędzy chrześcijaństwem a islamem, "Przegląd Religioznawczy" nr 2 /2011.pl
dc.description.referencesEncyklopedia kultury polskiej XX wieku, Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze, A. Kłoskowska (red.), Wydawnictwo Wiedzy o Kulturze, Wrocław 1991.pl
dc.description.referencesKUBICKI PAWEŁ, Społeczność muzułmańska w Polsce, [w:] Islam i obywatelskość w Europie, K. Górak-Sosnowska i in. (red.), "Elipsa", Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesZANIEWSKA TERESA, Dziki wiatr. Rozmowy ze Stefanem Mustafa Mucharskim, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 1999.pl
dc.description.referencesŁAPICZ CZESŁAW, Losy językowe Tatarów litewsko-polskich, "Acta Universitatis Nicolai Copernici, Filologia Polska XXVII - Nauki Historyczno-Społeczne", z. 160/1985.pl
dc.description.referencesŁAPICZ CZESŁAW, Tatarzy białostoccy na rozdrożu kultur, "Białostocczyzna", t. 1/1986.pl
dc.description.referencesMADEK JAKUB, Atak na meczet i mizar, "Gazeta Wyborcza" z dn. 30 czerwca 2014.pl
dc.description.referencesMIŚKIEWICZ ALEKSANDER, Młodzieżowy Buńczuk, "Białostocka Gazeta Współczesna", z dn. 17-19 VIII 2001.pl
dc.description.referencesMIŚKIEWICZ ALEKSANDER, Śladami Tatarów polskich, "Ziemia" 1981.pl
dc.description.referencesSKOWRON-NALBORCZYK AGATA, Budowa meczetów w Polsce - historia, liczba i rozmieszczenie, obecny stan prawny oraz protest przeciw budowie meczetu w Warszawie, [w:] Islam w Europie. Bogactwo różnorodności czy źródło konfliktów? M. Wida-Behiesse (red.), Wydawnictwo "Dialog", Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesMIŚKIEWICZ ALEKSANDER, Tatarzy polscy w latach 1 945-1 985. Zarys historyczny, "Studia Podlaskie" t. III/1991.pl
dc.description.referencesMIŚKIEWICZ ALEKSANDER, Tatarzy w wojsku polskim w latach 1918-1939, "Życie Tatarskie", nr 27/2010.pl
dc.description.referencesWILCZAK JAGIENKA, JAN DZIADUL, Kto ty jesteś, "Polityka', nr 16/2002.pl
dc.description.referencesMORAWSKA EWA, Badania nad Imigracją/ Etnicznością w Europie i Stanach Zjednoczonych. Analiza porównawcza, "Studia Migracyjne - Przegląd Polonijny", nr 1/2009.pl
dc.description.referencesNOWICKA EWA, Etniczność a sytuacja mniejszościowa, "Przegląd Polonijny", z. 1/1989.pl
dc.description.referencesKULA MARCIN, Nośniki pamięci historycznej, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesNOWICKA-RUSEK EWA, Etniczność w świecie współczesnym - antropolog w działaniu, "Lud", t. 87/2003.pl
dc.description.referencesADAMCZUK Lucjan, Koncepcje metodologiczne badania "narodowości" w polskich spisach powszechnych (1921-2002), [w:] Mniejszości narodowe w Polsce w świetle Narodowego Spisu Powszechnego z 2002 roku, L. Adamczuk, S. Łodziński (red.), Wydawnictwo Naukowe "Scholar", Polskie Towarzystwo Socjologiczne, XII Ogólnopolski Zjazd Socjologiczny, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesOBRĘBSKI JÓZEF, Problem grup etnicznych w etnologii i jego socjologiczne ujęcie, "Przegląd Socjologiczny", 1-2/1936.pl
dc.description.referencesPALECZNY TADEUSZ, Mniejszość jako socjologiczna kategoria analizy, "Studia Socjologiczne", nr 2/1994.pl
dc.description.referencesPOSERN-ZIELIŃSKI A., Studia etniczne w polskiej etnologii po 1 945 roku. Ich uwarunkowania, konteksty i nurty, "Lud" t. 78/1995.pl
dc.description.referencesSKOWRON-NALBORCZYK AGATA, Obraz islamu i muzułmanów w polskich mediach przed i po 11.09.2001 [w:] Zrozumieć różnorodność. VII Festiwal Nauki, Instytut Orientalistyczny UW, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesTomasz Potkaj, Liczenie (także) mniejszości, "Tygodnik Powszechny", nr 19/2002.pl
dc.description.referencesWIŚNIEWSKI JERZY, Osadnictwo tatarskie w Sokólskiem i na północnym Podlasiu, "Rocznik Białostocki", t. XVI/1991.pl
dc.description.referencesRADŁOWSKA KAROLINA, Kuchnia tatarska jako element tożsamości grupy, "Biuletyn Stowarzyszenia Muzeów na Wolnym Powietrzu W Polsce", nr 14/2013.pl
dc.description.referencesRADŁOWSKA KAROLINA, Między grupą etnograficzną a narodem. Status Tatarów polskich w świetle dotychczasowych badań, "Pogranicze. Studia Społeczne", t. XXIII/2014.pl
dc.description.referencesRADŁOWSKA KAROLINA, Tematyka tatarska w twórczości Zygmunta Glogera, "Przegląd Tatarski", nr 4/2010.pl
dc.description.referencesREINFUSS ROMAN, Pogranicze krakowsko-góralskie w świetle dawnych i naj nowszych badań etnograficznych, "Lud" t. 36/1946.pl
dc.description.referencesKulturowa odmienność w działaniu. Kultury i narody bez państwa, E. Nowicka (red.), Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2009.pl
dc.description.referencesREYCHMAN JAN, Zabytki orientalne w Polsce i potrzeba ich ochrony, "Ochrona Zabytków", t. 10/1957.pl
dc.description.referencesSADOWSKI ANDRZEJ, Miejscowi a przybysze. Charakter społecznego współżycia, "Pogranicze. Studia Społeczne" t. III/1993.pl
dc.description.referencesAgora Czy Hyde Park? Internet jako przestrzeń grup mniejszościowych, Ł. Kapralska, B. Pactwa (red.), Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2010.pl
dc.description.referencesSADOWSKI ANDRZEJ, Pojęcie grupy etnicznej w socjologii, "Studia Socjologiczne", z. 4/1973.pl
dc.description.referencesSKOWRON-NALBORCZYK AGATA, Status prawny muzułmanów w Polsce i jego wpływ na organizację ich życia religijnego, [w:] Muzułmanie w Europie, A. Parzymies (red.), Wydawnictwo Akademickie "Dialog", Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesANDERSON BENEDICT, Wspólnoty wyobrażone. O źródłach rozprzestrzeniania się nacjonalizmu, przeł. S. Amsterdamski, Wydawnictwo Znak, Kraków 1997.pl
dc.description.referencesSMOUCZ JAKUB J., Wartości rdzenne a tożsamość kulturowa, "Kultura i Społeczeństwo", nr 1/1987.pl
dc.description.referencesVORBRICH RYSZARD, Między Zachodem a Orientem, Tatarzy polsko-litewscy w poszukiwaniu tożsamości, "Rocznik Tatarów Polskich", T. IV/1997.pl
dc.description.referencesZAJĄCZKOWSKI ANANIASZ, Elementy tureckie na ziemiach polskich. "Rocznik Tatarski", t. II/ 1935.pl
dc.description.referencesZwiązek Tatarów Polskich chce kontynuować naukę języka etnicznego, "Kurier Poranny", z dn. 26.12.2012.pl
dc.description.referencesKalendarz Muzułmański 1939 r., MZR, Wilno 1938.pl
dc.description.references"Muzułmanie Rzeczypospolitej. Czasopismo polskiej społeczności muzułmańskiej", 2010-2012.pl
dc.description.referencesLUCKAMANN THOMAS, Niewidzialna religia. Problem religii w nowoczesnym społeczeństwie, przeł. L. Bluszcz, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2011.pl
dc.description.referencesBURSZTA WOJCIECH J., Konteksty etniczności, "Sprawy Narodowościowe - Seria Nova", z.1/1997.pl
dc.description.referencesMuzułmanin Polski. Jednodniówka Muzułmańskiego Związku Religijnego w Polsce na Tysiąclecie, Warszawa 1966.pl
dc.description.referencesKŁOSKOWSKA ANTONINA, Kultury narodowe u korzeni, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.pl
dc.description.references"Przegląd Islamski" 1930-31. 1934-47.pl
dc.description.references"Przegląd Tatarski. Kwartalnik społeczno-kulturalny poświęcony Tatarom w Polsce i na świecie", 2009-2015.pl
dc.description.references"Rocznik Tatarów Polskich", 1993-2006, 2014.pl
dc.description.references"Rocznik Tatarski", t. 1/1932, t.2/1935, t.3/1938.pl
dc.description.referencesAntologia międzywojennego reportażu polskich Tatarów, wstęp, wybór i opracowanie G. Czerwiński, Katedra Badań Filologicznych "Wschód-Zachód", Białystok 2014.pl
dc.description.references"Świat Islamu" 1993-2006.pl
dc.description.referencesTatarzy muzułmanie w Białymstoku. Informator, oprac. i red. K. Jędrzejczyk-Kuliniak, B. Pawlic-Miśkiewicz, Białystok 2011, MZR, Białystok 2011 .pl
dc.description.references"Życie Muzułmańskie" 1986-1990.pl
dc.description.referencesCHAZBIJEWICZ SELIM, Dialog chrześcijańsko-muzułmański w okresie pontyfikatu Jana Pawła II, "Przegląd Tatarski'; nr 2/2009.pl
dc.description.references"Życie Tatarskie" 1934-39, 1998-2015.pl
dc.description.referencesŁAPICZ CZESŁAW, Kitab Tatarów litewsko-polskich (Paleografia. Grafia. Język),Wydawnictwo UMK, Toruń 1986.pl
dc.description.referencesSMITH ANTHONY D., Nacjonalizm. Teoria, historia, ideologia, przeł. E. Chomicka, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesAbramowicz Dorota, Tatarzy chcą utworzenia Autonomicznej Tatarskiej Republiki Krymu, http://www.dziennikbaltyckLpl/artykul/3402625.tatarzy-chca-utworzenia-autonomicznej-tatarskiej-republiki-krymu-jej-komitet-powstal-w-gdansku,id,t.html, (dostęp: 21.11.2015).pl
dc.description.referencesBa1cer Adam, Muzułmanie marszałka Piłsudskiego, http:/ /wyborcza.pl/alehistoria/l, 140773,16630373 ,Muzulmanie_marszalka_Pilsudskiego.html, (dostęp: 15.10.2014).pl
dc.description.referencesGórak-Sosnowska Katarzyna, Platoniczna islamofobia, http://www.psz.pl/92-polska/katarzyna-gorak-sosnowska-platoniczna-islamofobia, (dostęp: 06.03.2015).pl
dc.description.referencesKlimowicz Joanna, Tatarzy znowu są w drodze, http://wyborcza.pl/1,87648, 15673604,Tatarzy_znowu_sa_w_drodze.html, (dostęp: 12.11.2015).pl
dc.description.referencesKlimowicz Joanna, Wojnar Jędrzej, Tatarzy z Krymu marzą o Polsce i azylu, http://wyborcza.pl/1 2.82983. 18750926.html. (dostęp: 12.11.2015).pl
dc.description.referencesMach Zdzisław, Tożsamość europejska - dzieło ewolucji czy konstrukt polityczny?, http://ec.europa.eu/polska/news/opinie/090629 _tozsamosc_europejsk_pl.htm, (dostęp: 10.08.201 5).pl
dc.description.referencesAPPADURAI ARJUN, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary nowoczesności, przeł. Z. Pucek, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesCHAZBIJEWICZ SELIM, Duchowa kultura Tatarów polskich jako integralny element kultury pogranicza słowiańsko-muzułmańskiego, "Acta Baltico-Slavica", 3 7/2013.pl
dc.description.referencesMazuś Marta, Gdzie się bawią Polacy? Na festynach, http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/1588153,1 ,gdzie-sie-bawia-polacy -na-festynach.read?print=true. (dostęp: 06.12.2015).pl
dc.description.referencesBABIŃSKI GRZEGORZ, Etniczność i religia - formy, płaszczyzny i poziomy powiązań, [w:] Etniczność i religia, A. Posern-Zieliński (red.), Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2003.pl
dc.description.referencesBABIŃSKI GRZEGORZ, Metodologia a rzeczywistość społeczna. Dylematy badań etnicznych, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesSMOLICZ JERZY, Kultura i nauczanie w społeczeństwie wieloetnicznym, przeł. E. Grabczak-Ryszka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1990.pl
dc.description.referencesŁAPICZ CZESŁAW, Tradycje religijne muzułmanów litewsko-polskich (wybrane zagadnienia), [w:] Wilno-Wileńszczyzna jako krajobraz i środowisko wielu kultur, Materiały I Międzynarodowej Konferencji Białystok 21-24 IX 1989 w czterech tomach, E. Feliksiak (red.), Białystok 1992.pl
dc.description.referencesBABIŃSKI GRZEGORZ, Metodologiczne problemy badań etnicznych, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 1998.pl
dc.description.referencesBABIŃSKI GRZEGORZ, Pogranicze polsko-ukraińskie. Etniczność, zróżnicowanie religijne, tożsamość, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 1997.pl
dc.description.referencesBABIŃSKI GRZEGORZ, Polonia w USA na tle przemian amerykańskiej etniczności, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2009.pl
dc.description.referencesBABIŃSKI GRZEGORZ, Religia a tożsamość narodowa - zmieniające się relacje, [w:] Religia i kultura w globalizującym się świecie, M. Kempny, G. Woroniecka (red.), Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 1999.pl
dc.description.referencesBABIŃSKI GRZEGORZ, Religia i nacjonalizm w środkowej i wschodniej Europie. Zarys problematyki, [w:] Religie i kościoły w społeczeństwach postkomunistycznych. Praca zbiorowa, I. Borowik, A. Szyjewski (red.), Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 1993.pl
dc.description.referencesBERGER RAFAŁ, Maciej Konopacki - udręczenia tatarskością, Stowarzyszenie Jedności Muzułmańskiej, Bydgoszcz 2013.pl
dc.description.referencesBadania jakościowe. Metody i narzędzia, D. Jemielniak (red.), t. 2., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesBANDKIE JAN WINCETY, O Tatarach, mieszkańcach Królestwa Polskiego, Warszawa 1848.pl
dc.description.referencesBARANOWSKI BOHDAN, Znajomość Wschodu w dawnej Polsce do XVIII wieku, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź 1950.pl
dc.description.referencesBARTH FREDRIC, Grupy i granice etniczne, [w:] M. Kempny, E. Nowicka (red.), Badania kultury. Kontynuacje, przeł. M. Głowacka-Grajper, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesSMOLICZ JERZY, Współkultury Australii, przeł. L. Korporowicz, Oficyna Naukowa, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesBARWIŃSKI MAREK, Liczebność i rozmieszczenie mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce w 2002 roku a wcześniejsze szacunki, [w:] Obywatelstwo i tożsamość w społeczeństwach zróżnicowanych kulturowo i na pograniczach, t. I., Wydawnictwo UwB, Białystok 2006.pl
dc.description.referencesŁAPICZ CZESŁAW, Warstwy językowe w piśmiennictwie religijnym Tatarów litewsko­-polskich, [w:] Między Wschodem a Zachodem. Zjawiska językowe na pograniczu polsko-ruskim, J. Bartmiński (red.), Lublin 1992.pl
dc.description.referencesBAUMAN ZYGMUNT, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesBIELAWSKI JÓZEF, Islam, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1980.pl
dc.description.referencesBOHDANOWICZ, LEON i in., Tatarzy muzułmanie w Polsce, Gdańsk 1997.pl
dc.description.referencesCHAZBIJEWICZ SELIM, Islam i Tatarzy w literaturze polskiej, "Przegląd Tatarski", nr1/2010.pl
dc.description.referencesBOJAR HANNA, Mniejszości społeczne w państwie i społeczeństwie III Rzeczypospolitej Polskiej, Wydawnictwo "Funna", Wrocław 2000.pl
dc.description.referencesBOKSZAŃSKI ZBIGNIEW, Tożsamości zbiorowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesBORAWSKI PIOTR, DUBIŃSKI ALEKSANDER, Tatarzy polscy. Dzieje, obrzędy, legendy, tradycje, "Iskry", Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesBORAWSKI PIOTR, Tatarzy w dawnej Rzeczypospolitej, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1984.pl
dc.description.referencesBUDYTA-BUDZYŃSKA MAŁGORZATA, Socjologia narodu i konfliktów etnicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesSOBCZAK JACEK, Położenie prawne ludności tatarskiej w Wielkim Księstwie Litewskim, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Poznań 1984.pl
dc.description.referencesBURSZTA WOJCIECH J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, inspiracje, Zysk i S-ka, Poznań 1998.pl
dc.description.referencesCHAZBIJEWICZ SELIM, Tatarzy [w:] Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce po II wojnie światowej. Wybrane elementy polityki państw, Dudra S., Nitschke B. (red.), Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2010.pl
dc.description.referencesRaport z wyników Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2011, GUS, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesCHAZBIJEWICZ SELIM, Tatarzy. Organizacje społeczne i kulturalne oraz religijne polskich Tatarów [w:] Stowarzyszenia mniejszości narodowych, etnicznych i postulowanych w Polsce po II wojnie światowej, S. Dudra, B. Nitschke (red.), Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2013.pl
dc.description.referencesCHAZBIJEWICZ SELIM, Józef Piłsudski a mniejszości narodowe na przykładzie polskich Tatarów, "Przegląd Tatarski", nr 4/2011.pl
dc.description.referencesCHAZBIJEWICZ SELIM, Tatarzy w Polsce i w Gdańsku, [w:] Tożsamość kulturowa. Szkice o mniejszościach narodowych na Pomorzu Gdańskim, A. Chodubski, A. K. Waśkiewicz (red.), GTPS, Gdańsk 2001.pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WSoc)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
K_Radlowska_Tatarzy_polscy.pdf23,25 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)