REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12961
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGłębocki, Zdzisław-
dc.date.accessioned2022-04-01T12:13:47Z-
dc.date.available2022-04-01T12:13:47Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.isbn978-83-7431-357-5-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/12961-
dc.descriptionZdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku, dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy SONB/SP/512497/2021.pl
dc.description.abstractMimo że ludność murzyńska stanowiła część społeczności amerykańskiej od początków XVII wieku, bytowała ona poza głównym nurtem kultury kolonii brytyjskich, a następnie Stanów Zjednoczonych. Na początku XX wieku czarna grupa etniczna wykształciła pewne elementy świadomości przynależności do swojej rasy, czego rezultatem było rozbudzenie się życia kulturalnego i artystycznego określanego mianem Renesansu Harlemowskiego. Ta jakościowa transformacja była w znaczącej mierze skutkiem migracji Afroamerykanów z Południa Stanów Zjednoczonych w kierunku przemysłowych aglomeracji Północy. Wraz ze zmianą miejsca zamieszkania, tradycyjna społeczność wiejska przekształcała się, w sposób często bolesny - komplikowany nadrzędnością czynnika rasy - w masową społeczność wielkomiejską. Rozpoczął się skomplikowany proces integracji, a miejscem gdzie przejawiało się to najjaskrawiej była dzielnica Nowego Jorku - Harlem. Niniejsza praca jest studium kultury afroamerykańskiej w okresie trzech pierwszych dziesięcioleci XX wieku, a w szczególności koncentruje się na wielowymiarowych kontekstach społecznych i artystycznych Renesansu Harlemowskiego. W pierwszych dwóch rozdziałach, wykorzystując głównie socjologiczne i historyczne narzędzia opisu i analizy, autor śledzi historię dzielnicy Harlem: motywacje migracji na północ, kolejne fale migracyjne, wpływ nowo przybyłych na inne grupy etniczne, wyłanianie się zintegrowanej społeczności afroamerykańskiej z jej społecznymi i kulturowymi instytucjami, i wreszcie skomplikowany proces formowania się świadomości rasowej. Społeczny i intelektualny ferment towarzyszący procesom migracyjnym, a szczególnie aktywność ludzi tej miary co Du Bois, Locke i Garvey, zaczął przyciągać do Harlemu młodych ambitnych twórców z innych regionów kraju jak i z rejonu Karaibów. Dzielnica powoli stawała się symbolem kształtujących się wyobrażeń Nowego Murzyna, a Harlem okrzyknięto "Mekką" i "Kulturową Stolicą Czarnej Ameryki". Na scenę wstępowało drugie pokolenie - pokolenie wyrażające się nie aktywnością polityczną, społeczną lub intelektualną lecz artystyczną. Rozdziały trzeci i czwarty poświęcone są manifestacj om artystycznym Renesansu Harlemowskiego w których autor koncentruje się na prześledzeniu procesu poszukiwań tożsamości przez afroamerykańskich artystów i intelektualistów. Ponadto dokonuje przeglądu poprzedzającej Renesans czarnej kultury mającej znaczący wpływ na rozwój koncepcji Nowego Murzyna, aby wreszcie poddać analizie dwie najważniejsze publikacje tego okresu: numer periodyku The Survey Graphic poświęcony w całości Harlemowi i antologię The New Negra. Parafrazując spostrzeżenie Margaret Perry, można stwierdzić, że Renesans Harlemowski nie był egzotycznym kwiatem, który rozkwitł na pustyni, lecz ruchem kulturowym silnie uwarunkowanym przez siły wewnętrzne (żywotną i niezwykle witalną czarną tradycję ludową) jak i zewnętrze (otaczającą kulturę białych). Piąty rozdział pracy rozpatruje ten okres w szerszym kontekście kultury i gospodarki amerykańskiej, w szczególności odnosząc się do dominującej w owym okresie filozofii pragmatyzmu jak i do kontekstów rozwijającej się kultury masowej wraz z jej wszechobecnym komercjalizmem. Murzyni, podobnie jak przedstawiciele innych grup etnicznych, pragnęli przekonać siebie i pozostałych członków społeczeństwa amerykańskiego, że są im równi pod względem możliwości twórczych i zdolni do tworzenia znaczących dzieł, manifestując tym samym swój udział w ogólnej kulturze narodowej. Ta siła kierowała młodych, ambitnych czarnych artystów lat dwudziestych XX wieku ku głównemu nurtowi kultury amerykańskiej, mimo silnie odczuwanej wewnętrznej potrzeby wyrażania rasowej tożsamości. Widoczne rozdwojenie tożsamości niosło ze sobą frustrację i często tworzyło barierę nie do pokonania przez większość artystów. Dylemat, który odciskał swój ślad w dziełach poprzedzających Renesans Harlemowski, mimo deklaracji o zerwaniu związków z poprzednią epoką, został nieuchronnie przeniesiony w lata dwudzieste XX wieku i przenikał także dzieła Nowego Murzyna. Podstawowej prawdy - że Afroamerykanie są i pozostaną członkami społeczeństwa amerykańskiego - nie mógł przezwyciężyć żaden, choćby najbardziej radykalny, manifest artystyczny. Amerykańskie ideały i marzenia - a ściślej wartości klasy średniej akceptowane przez większość Afroamerykanów - nie mogły stać się fundamentem sformułowania "czarnej estetyki", Reasumując, praca bada w jakim stopniu Afroamerykanie jako grupa podlegali procesom akulturacji i na ile udało im się zachować w dominującej białej kulturze swoją rasową i kulturową tożsamość. Mimo że wielu krytyków (w szczególności białych) postrzega Renesans Harlemowski jako zaledwie jeden z wielu komponentów kulturowej mozaiki Ameryki, w historii Afroamerykanów ten relatywnie krótki okres pozostaje epoką znaczącą zarówno artystycznie jak i intelektualnie. Nie udzielono wprawdzie definitywnych odpowiedzi na dręczące tę grupę pytania, lecz przynajmniej sprecyzowano stanowiska co do miejsca i roli kultury afroamerykańskiej w głównym nurcie dominującej kultury Ameryki. Należy stwierdzić, że Renesans Harlemowski odgrywał istotną rolę w czasie swego rozkwitu, a i do dziś pozostaje epoką odniesień młodych afroamerykańskich twórców poszukujących swojej tożsamości i form artystycznej ekspresji. Pracę uzupełnia Aneks zawierający zbiór wizualnych reprezentacji afroamerykańskiej rzeźby, ilustracji i reklam prasowych.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.titleEnter the New Negro. Cultural Dimensions of the Harlem Renaissancepl
dc.title.alternativeNowy Murzyn wkracza na scenę: kulturowe wymiary Renesansu Harlemowskiegopl
dc.typeBookpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2013pl
dc.description.referencesAfrican American Database (http://www.library.umass.edu).pl
dc.description.referencesAfrican American Review, Winter, 2001.pl
dc.description.referencesAfrican American Song (http://www.library.umass.edu).pl
dc.description.referencesAfrican Forum, Spring 1966.pl
dc.description.referencesAmerican Anthropologist, XXXII, 1, 1930.pl
dc.description.referencesAmerican Magazine, April, 1927.pl
dc.description.referencesAmerican Musie, Winter, 1998.pl
dc.description.referencesAmerican Scholar, Spring, 1945.pl
dc.description.referencesAmerican Sociological Review, 41, 1976.pl
dc.description.referencesAmsterdam News, Nov. 30, 1927.pl
dc.description.referencesAptheker H., ed., The Correspondence of W.E.B. Du Bois, vol. I, Selections, 1877-1934, Amherst, 1973.pl
dc.description.referencesAustralasian Journal of American Studies, 21(1), 2002.pl
dc.description.referencesBaraka I.A. (LeRoy Jones), "The Changing Same", The Black Aesthetic, ed., Gayle A. Jr. , New York, 1971.pl
dc.description.referencesBaraka I.A., (LeRoy Jones), Blues People: Negra Music in White America, New York, 1963.pl
dc.description.referencesBlack Warld, Nov. 1970.pl
dc.description.referencesBontemps A., Personals, London: Bremen, 1963.pl
dc.description.referencesCallaloo, 25.1, 2002.pl
dc.description.referencesCentury Magazine, Feb. 1923 and March 1926.pl
dc.description.referencesChicago Defender, selected issues from 1900 - 1920.pl
dc.description.referencesCLA Journal, 11, no. 1, 1967.pl
dc.description.referencesCollins G.I., "The City Within the City", Outlook, LXXXIV, Sept. 29, 1906.pl
dc.description.referencesColored American Review, Oct. 1, 1915.pl
dc.description.referencesConstitution of the United States, http://www.house.gov/paul/constitutiontext.htm.pl
dc.description.referencesCrisis: A Record of the Darker Races, selected issues from 1900 - 1930.pl
dc.description.referencesCrowell Ch.T., "The World's Largest Negro City", Saturday Evening Post, August 8, 1925.pl
dc.description.referencesDewey J., Character and Events, New York, 1929.pl
dc.description.referencesDial, March 1926.pl
dc.description.referencesDoren V.C., "The Negro Renaissance", The Century Magazine, III, March 1926.pl
dc.description.referencesDu Bois W.E.B., Black Reconstruction in America, New York, 1935.pl
dc.description.referencesDu Bois W.E.B., Black Reconstruction: An Essay Toward a History of the Part which Black Folk Played in the Attempt to Reconstruct Democracy in America, 1860-1880, New York, 1935.pl
dc.description.referencesDu Bois W.E.B., Dusk of Dawn, New York, 1940.pl
dc.description.referencesDu Bois W.E.B., The Autobiography of W.E.B. Du Bois: A Soliloquy on Viewing My Life From the Last Decade of Its First Century, New York, 1968.pl
dc.description.referencesDu Bois W.E.B., The Gift of Black Folk: The Negro in the Making of America, Boston, 1924.pl
dc.description.referencesDu Bois W.E.B., The Souls of Black Folk, Greenwich, 1961.pl
dc.description.referencesDu Bois W.E.B., ed., The Negro Problem: A Series of Articles by Representative American Negroes of To-day, New York, 1903.pl
dc.description.referencesDu Bois W.E.B., Writings, Literary Classics of the United States, New York, 1986.pl
dc.description.referencesDunbar P. L., The Sport of Gods, New York, 1970.pl
dc.description.referencesEllington D., "The Duke Steps Out", (1931), in Duke Ellington Reader, Mark Tucker, ed., New York, 1993.pl
dc.description.referencesFire!!: Devoted to Younger Negro Artists, (one issue published in 1926).pl
dc.description.referencesFrank W., Our America, New York, 1919.pl
dc.description.referencesGarvey A.J., ed., Philosophy and Opinions of Marcus Garvey, Peterson, N.J., vol. 1, 1923; vol. 2, 1925.pl
dc.description.referencesGold M., "Carnevali and other Essays", New Masses, Dec. 1926.pl
dc.description.referencesGreen D.S., ed., W.E.B. Du Bois. On Sociology and the Black Community, Chicago, 1978.pl
dc.description.referencesGrovemusic On-Line.pl
dc.description.referencesHarlan L.R, Kaufman S.B, and Smock R.W., eds., Booker T. Washington Papers, Chicago, 1972-1984.pl
dc.description.referencesHarlan L.R., Kaufman S.B., Smock R.W., eds., The Booker T. Washington Papers" Chicago, 1972-1984, vol. 4.pl
dc.description.referencesHill R. A. ed., The Marcus Garvey and Universal Negro Improvement Association Papers, Berkeley, California, 1984-1991).pl
dc.description.referencesHistorical New York Times (http://www.library.umass.edu).pl
dc.description.referencesHughes L., Remember Me to Harlem: The Letters of Langston Hughes and Carl Van Vechten, 1925-1965, E. Bernard, ed., New York, 2001.pl
dc.description.referencesHughes L., "The Negro Artist and the Radal Mountain", The Nation, 122, no. 3181, (June 28, 1926).pl
dc.description.referencesHughes L., The Big Sea, New York, 1940.pl
dc.description.referencesHughes L., The Collected Poems of Langston Hughes, New York, 1994.pl
dc.description.referencesJames W., Pragmatism, New York, 1907.pl
dc.description.referencesJohnson J.W. and J.R. Johnson, eds., Books of American Negro Spirituals, New York, 1925, 1926.pl
dc.description.referencesJohnson J.W., "Harlem: The Cultural Capital", in The New Negro, An Interpretation, ed., Alain Locke, New York, 1925.pl
dc.description.referencesJohnson J.W., Black Manhattan, New York, 1968.pl
dc.description.referencesJohnson J.W., ed., Book of American Negro Poetry, New York, 1931.pl
dc.description.referencesJohnson J.W., to Van Vechten C, letter dated March 6, 1927, Johnson Collection.pl
dc.description.referencesJournal of American History, 79, no. 3.pl
dc.description.referencesJournal of Women's History, 12. 2, 2000.pl
dc.description.referencesKallen H.M., Culture and Democracy in the United States, New York, 1924.pl
dc.description.referencesKiser C.V., Sea Island to City: A Study of St. Helena Islanders in Harlem and Other Urban Centers, New York, 1932.pl
dc.description.referencesLarsen N., Quieksand, New York, 1928.pl
dc.description.referencesLewis D.L., ed., The Portable Harlem Renaissance Reader, New York, 1994.pl
dc.description.referencesLocke A., "La Guardia and Harlem': manuscript in La Guardia Papers.pl
dc.description.referencesLocke A., "Negro Youth Speaks", The Black Aesthetic, ed., Gayle A. Jr., New York, 1971.pl
dc.description.referencesLocke A., ed., The New Negro: An Interpretation, New York, 1925.pl
dc.description.referencesLocke A., Negro Art: Past and Present, Washington D.C., 1936.pl
dc.description.referencesMcKay C., Harlem. Negro Metropolis, New York, 1940.pl
dc.description.referencesMcKay C., Home to Harlem, New York, 1928.pl
dc.description.referencesMcKay C., The Negraes in America, Port Washington, 1979, translated from Russian by Robert J. Winter.pl
dc.description.referencesMessenger: New Opinion of the New Negro, Dec. 1922, Feb. 1923.pl
dc.description.referencesModern Fiction Studies, 48.4, 2002; 49.3, 2003.pl
dc.description.referencesModernism/modernity, 13.2. 2006.pl
dc.description.referencesMorand P., New York, New York, 1930.pl
dc.description.referencesMorrison T., Jazz, New York, 1993.pl
dc.description.referencesNation, June 28, 1926.pl
dc.description.referencesNegro World, Feb. 1923, Sept. 1928.pl
dc.description.referencesNegroes in the United States, 1920-1932, U.S. Department of Commerce, Bureau of the Census.pl
dc.description.referencesWashington, 1935.pl
dc.description.referencesNew Masses, Dec. 1926.pl
dc.description.referencesNew York Age, Nov. 1924, Nov. 1925.pl
dc.description.referencesNew York Herald Tribune, Feb. 1930.pl
dc.description.referencesNew York Times, selected issues from 1900-1930.pl
dc.description.referencesNew Yorker, Oct. 1926, Oct, 2005.pl
dc.description.referencesOpportunity: A Journal of Negra Life, selected issues from 1923-1930.pl
dc.description.referencesOral History Research Office, "Remiscences of George Schuyler", Columbia University, 1960.pl
dc.description.referencesOutlook, Sept., 1906.pl
dc.description.referencesOvington M.W., Half a Man: The Status of the Negro in New York, New York, 1911.pl
dc.description.referencesPark R.E., "The Urban Community as a Special Pattern and Moral Order", The Urban Community, Burgess E.W., ed., 1926.pl
dc.description.referencesReport of the Committee on Negro Housing, Washington, 1931.pl
dc.description.referencesResearch in African Literatures, 31.4, 2000.pl
dc.description.referencesRhapsodies in Black: Art of the Harlem Renaissance. Berkeley, 1997.pl
dc.description.referencesRiker J., Harlem: Its Origins and Annals, Irvington, 1881.pl
dc.description.referencesSaturday Evening Post, Aug. 8, 1925.pl
dc.description.referencesSchoener A., ed., Harlem On My Mind. Capital of Black America. 1900-1968, New York, 1978.pl
dc.description.referencesSchomburg A.A., "The Negro Digs Up His Past", The New Negro: An Interpretation, Locke A., ed., New York, 1925.pl
dc.description.referencesScriber's, April, 1899.pl
dc.description.referencesSmithsonian Global Sound (http://www.library.umass.edu).pl
dc.description.referencesSurvey Graphic, Vol. VI, No. 6, March 1925.pl
dc.description.referencesThurman W., Infants of the Spring, New York, 1932.pl
dc.description.referencesTocqueville A. de., Democracy in America, New York, 1945.pl
dc.description.referencesTurner F. J., The Frontier in American History, New York, 1920.pl
dc.description.referencesVechten C.V., "Negro Blues Singers", Vanity Fair, March 1926.pl
dc.description.referencesVechten C.V., Nigger Heaven, New York, 1926.pl
dc.description.referencesVechten V.C. to H.L Mencken, letter dated May 29, 1925: H.L. Mencken Collection: Manuscriptpl
dc.description.referencesDivision, New York Public Library.pl
dc.description.referencesWestern Journal of Black Studies, Spring, 2002.pl
dc.description.referencesWomen's Home Companion, Sept., 1913.pl
dc.description.referencesWright R., "Blueprint for Negro Writing", New Challenge, 1937.pl
dc.description.referencesWright R., 12 Million Black Voices, New York, 1941.pl
dc.description.referencesAlasuutari P., Researching Culture. Qualitative Method and Cultural Studies, London, 1995.pl
dc.description.referencesAnderson J., This Was Harlem. A Cultural Portrait. 1900-1950, New York, 1982.pl
dc.description.referencesAndrzejczak K., Długa czarna pieśń. Zarys literatury afroamerykańskiej, Kraków, 2005.pl
dc.description.referencesAptheker H., ed., Documentary History of the Negro People in the United States, New York, 1971.pl
dc.description.referencesAptheker B., Women's Legacy: Essays on Race, Sex and Class in American History, Amherst, 1982.pl
dc.description.referencesBarksdale R.K., Langston Hughes: The Poet and His Critics, Chicago, 1977.pl
dc.description.referencesBarrington D., "Factors in Cultural Backgrounds of the British West Indian Negro and the American South Negro that Condition Their Adjustments in Harlem", unpublished M.A. Thesis, Columbia University, 1936.pl
dc.description.referencesBassett J.E., Harlem in Review: Critical Reactions to Black American Writers, 1917-1939, Cranbury, N.J., 1992.pl
dc.description.referencesBell D., The End of the Age of Ideology, Glencoe, 1960.pl
dc.description.referencesBerendt J., The Jazz Book: From New Orleans to Rock and Free Jazz, New York, 1975.pl
dc.description.referencesBerry F., "Voices from the Jazz Age, Great Migration or the Black Bourgeoisie", Black World, 20, No. 1, Nov. 1970.pl
dc.description.referencesBerry F., Langston Hughes. Before and Beyond Harlem, Westport, 1983.pl
dc.description.referencesBerry M.F., Blassingame, Long Memory. The Black Experience in America, New York, Oxford, 1982.pl
dc.description.referencesBlanke D., The 1910s, Westport, 2002.pl
dc.description.referencesBlassingame W. J., The Slave Community; Plantation Life in the Antebellum South, New York, 1972.pl
dc.description.referencesBone R., The Negro Novel in America, New Haven, 1958.pl
dc.description.referencesBontemps A., "The Black Renaissance of the Twenties", in Black World , 20, No. 1, Nov. 1970.pl
dc.description.referencesBontemps A., "The Two Harlems", American Scholar, Spring 1945.pl
dc.description.referencesBordman G., Hischak T. S., eds., Oxford Companion to American Theatre, 3rd edn., Oxford University Press 2004.pl
dc.description.referencesBrodzki S., Czarny problem USA, Warszawa, 1968.pl
dc.description.referencesBrown C., Manchild in the Promised Land, New York, 1965.pl
dc.description.referencesBrown E., Performing the Word: African American Poetry as Vernacular Culture, New Brunswick, 1999.pl
dc.description.referencesBrown M., The Story of the Armory Show, Greenwich, 1963.pl
dc.description.referencesBrown S., "The New Negro in Literature (1925-1955)", in The New Negro. Thirty Years Afterward., Logan R.W., Holmes E.C., Edwards G.F, eds., Washington, 1955.pl
dc.description.referencesBullock H.A., A History of Negro Education in the South: Prom 1610 to the Present, Cambridge, Mass., 1967.pl
dc.description.referencesButcher M.J., The Negro in American Culture, New York, 1956.pl
dc.description.referencesCargill O., Intellectual America, New York, 1941.pl
dc.description.referencesCeynowa A., "Ruch czarnego teatru: dwadzieścia lat później", interview with Amiri.pl
dc.description.referencesCeynowa A., "Nie tylko o Baldwinie Sadkowskiego, czyli j ak pisać o literaturze afroamerykańskiej", Literatura na Świecie, no. 11 - 12, 1986.pl
dc.description.referencesChałasiński J., Kultura Amerykańska, Warszawa, 1973.pl
dc.description.referencesChambers C., Paul U. Kellogg and 'The Survey': Voices from Social Welfare and Social Justice, Minneapolis, 1971.pl
dc.description.referencesChase G., America's Musie. From the Pilgrims to the Present, New York, 1955.pl
dc.description.referencesClark K., Dark Ghetto, New York, 1965.pl
dc.description.referencesClarke J.H., ed., Harlem, USA, Berlin, 1964.pl
dc.description.referencesCollier E., "I Do Not Marvel Countee Cullen", in CLA Journal, 11, no. 1, Sept. 1967.pl
dc.description.referencesCronon D.E., Black Moses. The Story of Marcus Garvey and the Universal Negro Improvement Association, Madison, 1969.pl
dc.description.referencesDurante J., and Kofold J., Night Clubs, New York, 1931.pl
dc.description.referencesEagleton T., Literary Theory. An Interpretation, Oxford, 1986.pl
dc.description.referencesElektorowicz L., "Poezja czarnych Amerykanów", Życie Literackie, no. 36, 1958.pl
dc.description.referencesEllison R., Invisible Man, New York, 1952.pl
dc.description.referencesFabre G. and M. Feith, eds., Temples for Tomorrow: Looking Back at the Harlem Renaissance, Bloomington, 2003.pl
dc.description.referencesFabre G., Drumbeats Masks and Metaphor: Contemporary Afro-Ameriean Theatre, Cambridge, Mass., 1983.pl
dc.description.referencesFaith B., Langston Hughes. Before and Beyond Harlem, Westport, 1983.pl
dc.description.referencesFeartherstone M., ed., Global Culture, London, 1990.pl
dc.description.referencesFilipowicz H., "Black Theatre and Drama: Lifting of the Veil", Studia Anglica Poznaniensia, no. 6, 1974.pl
dc.description.referencesFleming W.L., Documentary History of Reconstruction, vol. II, New York, 1950.pl
dc.description.referencesFloyd, S. A., Jr. , ed., Black Music in the Harlem Renaissance: A Collection of Essays,. New York, 1990.pl
dc.description.referencesFox R.W., and Jackson T.J., eds., The Culture of Consumption: Critical Essays in American History, 1 880-1980, New York, 1983.pl
dc.description.referencesFranklin J.H. and Moss A. A., Jr., From Slavery to Freedom: A History of Negro Americans, New York, 1994.pl
dc.description.referencesFranklin J.H., Meier A., eds., Black Leaders of the Twentieth Century, Urbana, 1982.pl
dc.description.referencesFrazier E.F., Black Bourgeoisie, Glencoe, 1957.pl
dc.description.referencesFrazier E.F., The Negro Family in the United States, Chicago, 1966.pl
dc.description.referencesFrazier E.F. The Negra in the United States, New York, 1957.pl
dc.description.referencesFullinwider S.P., The Mind and Mood of Black America: 20th Century Thought, Homewood, Ill., 1969.pl
dc.description.referencesGabbard K., Jammin' at the Margins. Jazz and the American Cinema, Chicago, 1996.pl
dc.description.referencesGallup D., ed., Mabel Dodge to Gertrude Stein: Flowers of Friendship, New York, 1953.pl
dc.description.referencesGates H. L . Jr. and Brooks Higginbotham E., eds., Harlem Renaissance Lives, Oxford University Press, USA, 2009.pl
dc.description.referencesGayle A. Jr., ed., The Black Aesthetic, New York, 1971.pl
dc.description.referencesGayle A. Jr., "Czarna estetyka", (sections of The Way of the New World: The Black Novel in America), translated by Paryż M., Literatura na Świecie, no. 4-6, 2002.pl
dc.description.referencesGelett R., The Fabulous Phonograph: 1877-1977, New York, 1977.pl
dc.description.referencesGeoffrey-Schneiter B., Tribal Arts, New York, 2000.pl
dc.description.referencesGilroy, Paul. The Black Atlantic: Modernity and Double Consciousness, Cambridge, Mass, 1993.pl
dc.description.referencesGłębocki Z., The Problematic Art of James Baldwin: The Path of Self-Discovery and the World of Black Reality, unpublished M.A. Thesis, Wrocław, 1979.pl
dc.description.referencesGołębiowski M., Dzieje Kultury Stanów Zjednoczonych, Warszawa, 2004.pl
dc.description.referencesGołębiowski M., Leksykon kultury amerykańskiej, Warszawa, 1996.pl
dc.description.referencesGombrich E., The Story of Art, London, 1995.pl
dc.description.referencesGordon T., Born to Be, Seattle, 1975.pl
dc.description.referencesGruesser C., Black on Black: Twentieth-Century African American Writing about Africa, University Press Kentucky, 2000.pl
dc.description.referencesGurevitch M., T. Bennett, J. Curran, and J. Woollacott, eds., Culture, Society, and the Media, London, 1988.pl
dc.description.referencesGussow A., "Shot Myself a Cop, Mamie Smith's 'Crazy Blues' as Social Text", Callaloo, 25.1, 2002.pl
dc.description.referencesHammond J., "An Exercise in Jazz'", in Black Music in Our Culture. Curricular Ideas on the Subjects, Materials and Problems, Dominique-Rene de Lerma, ed., Kent State University Press, 1970.pl
dc.description.referencesHandlin O., The Uprooted, Boston, 1951.pl
dc.description.referencesHarpole Ch., ed., History of the American Cinema, Crafton D., The Talkies: American Cinemas Transition to Sound, 1926-1931, vol. 4, New York, 1997.pl
dc.description.referencesHarris T., ed., Afro-American Writers from the Harlem Renaissance to 1940, Detroit, 1987.pl
dc.description.referencesHatch J.V., "Murzyni w historii dramatu amerykańskiego na przestrzeni 200 lat", Literatura na Świecie, no. 10, 1975.pl
dc.description.referencesHauser A., Philosophie der Kunstgeschichte, Mlinchen, 1958, Filozofia Historii Sztuki, translated by D. Danek and J. Kamionowska, Warszawa, 1970.pl
dc.description.referencesHedgehog Review: Critical Reflections on Contemporary Culture, 1999.pl
dc.description.referencesHelbling M., The Harlem Renaissance: The One and the Many, Westport: Greenwood, 1999.pl
dc.description.referencesHenri F., Black Migration: Movement North 1900- 1920, Garden City, 1975.pl
dc.description.referencesHerskovits M.J., "The Negro in the New World", American Anthropologist, XXXII, 1 , 1930.pl
dc.description.referencesHerskovits M.J. , The Myth of the Negro Past, New York, 1941 .pl
dc.description.referencesHill P. L., et al., Call and Response: The Riverside Anthology ofthe African American Literary Tradition, Boston, 1998.pl
dc.description.referencesHoffer G., "Bessie Smith", in The Jazz Makers, Shapiro N., Hentoff N., eds., Westport, 1956.pl
dc.description.referencesHolloway J. E., Africanisms in American culture, Bloomington, 2005.pl
dc.description.referencesHolloway J.E., ed., Africanisms in American Culture, Bloomington, 1990.pl
dc.description.referencesHolmes E.C., "The Legacy of Alain Locke", Harlem, USA, ed., Clarke J. H., Berlin, 1964.pl
dc.description.referencesHuggins N.L, Key Issues in Afro-American Experience, New York, 1971.pl
dc.description.referencesHuggins N.L, Harlem Renaissance, New York, 1971.pl
dc.description.referencesHughes L., "The Twenties: Harlem and its Negritude", African Forum, Spring 1 966.pl
dc.description.referencesHurston Z.N., Their Eyes Were Watching God, Urbana, 1976.pl
dc.description.referencesHutchinson G., The Harlem Renaissance in Black and White, Cambridge, 1995.pl
dc.description.referencesJohnson Ch. S., Growing Up in the Black Belt, Washington D.C., 1941.pl
dc.description.referencesJohnson Ch. S., Shadow of the Plantation, Chicago, 1934.pl
dc.description.referencesJones, LeRoy, Literatura na Świecie, no. 5-6, 1986.pl
dc.description.referencesKatz H., Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki. Wrocław, 1973.pl
dc.description.referencesKatz H., Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki. Wrocław, 1973.pl
dc.description.referencesKellner B., ed., Harlem Renaissance: A Historical Dictionary for the Era, Westport, Conn., 1984.pl
dc.description.referencesKing M.L., Dlaczego nie możemy czekać [Why We Can't Wait], translated by Passent D., Warszawa, 1967.pl
dc.description.referencesKinnersley T., The Evolution of Mass Culture in America. 1872 to Present, St. Louis, 1982.pl
dc.description.referencesKirschke H.A., Aaron Douglas: Art, Race, and the Harlem Renaissance, University of Mississippi, 1995.pl
dc.description.referencesKirschke H.A., Art in Crisis: W E. B. Du Bois and the Struggle for African American Identity and Memory, Indiana University Press, 2007.pl
dc.description.referencesKłoskowska A., Kultura masowa. Krytyka i obrona. Warszawa, 1980.pl
dc.description.referencesKłoskowska A., Socjologia Kultury, Warszawa, 1983.pl
dc.description.references"Kongres murzyńskich artystów", Twórczość, no. 11, 1956.pl
dc.description.referencesKopcewicz A., M. Sienicka, Historia Literatury Stanów Zjednoczonych w Zarysie, Warszawa, 1983.pl
dc.description.referencesKopcewicz A., Sienicka M., Historia literatury Stanów Zjednoczonych w zarysie, Warszawa, 1983.pl
dc.description.referencesKorusiewicz L., Przyczyny Wojny Secesyjnej w Ameryce, Warszawa, 1967.pl
dc.description.referencesKramer V.A and Robert A. Russ, eds., The Harlem Renaissance Re-Examined, Troy, 1997.pl
dc.description.referencesKubiak H., Rodowód narodu amerykańskiego, Kraków, 1975.pl
dc.description.referencesKula M., "U genezy konfliktu etnicznego", Prace Polonijne, no. 5. 1980.pl
dc.description.referencesKumor S., "O genezie osobowości afro-amerykańskiej", Acta Philologica, no. 6, 1974.pl
dc.description.referencesKumor S., Afro-amerykanie?, Warszawa, 1976.pl
dc.description.referencesLevine L.W. , "Marcus Garvey and the Politics of Revitalization", Black Leaders of the Twentieth Century, eds., Franklin J.H. and Meier A., 1982.pl
dc.description.referencesLewicki Z., "Mozaika w kolorze czarnym", Literatura na Świecie, no. 10, 1975.pl
dc.description.referencesLewis D. L., W.E.B. Du Bois. Biography of a Race, 1869- 1919., New York, 1993.pl
dc.description.referencesLewis D.L., When Harlem Was In Vogue, New York, 1982.pl
dc.description.referencesLieberson S., A Piece of the Pie. Blacks and White Immigrants Since 1880, Los Angeles, 1980.pl
dc.description.referencesLiteratura na Świecie, no. 10, 1975 - an issue devoted to African American problems. The publication contains a number of articles by Polish authors as well translated re-prints.pl
dc.description.referencesLocke A. ed., The New Negro. Voices of the Harlem Renaissance, New York, 1925.pl
dc.description.referencesLudwikowski R., Murzyński radykalizm w USA. Czarna władza. Czarne Pantery, Warszawa, 1976.pl
dc.description.referencesMangum Ch. S. Jr., The Legal Status of the Negro, Chapel Hill, 1940.pl
dc.description.referencesMarchant R., Advertising the American Dream: Making Way for Modernity, 1920-1940, Berkeley, 1985.pl
dc.description.referencesMartin T., Afriean Fundamentalism. A Literary and Cultural Anthology of Garveys Harlem Renaissance, Dover, Mass., 1991.pl
dc.description.referencesMartin T., Literary Garveyism: Garvey, Black Arts and the Harlem Renaissance, Dover, 1983.pl
dc.description.referencesMartin T., Race First: the Ideologieal and Organizational Struggles of Marcus Garvey and the U.N.I.A, Dover, 1968.pl
dc.description.referencesMay H.F., The End of American Innocence, Chicago, 1964.pl
dc.description.referencesMeier A., Rudwick E., eds., From Plantation to Ghetto, New York, 1970.pl
dc.description.referencesMeier A., Rudwick E., eds., The Making of Black American, New York, 1974.pl
dc.description.referencesMeriwether J.H., Proudly We Can Be Africans: Black Americans and Africa, 1935-1961, Chapel Hill, 2002.pl
dc.description.referencesMyrdal G., An American Dilemma. The Negro Problem and Modern Democracy, New York, 1962.pl
dc.description.referencesNowicka E., Afrykanie z wyboru. Afryka w świadomości murzynów amerykańskich, Warszawa, 1979.pl
dc.description.referencesNowicka E., Świat Człowieka - Świat kutury. Systematyczny wykład problemów antropologii kulturowej. Warszawa, 1991.pl
dc.description.referencesOsgood H.O., So This is Jazz, (1926), reprinted, New York, 1978.pl
dc.description.referencesOsiatyński W., W kręgy mitu amerykańskiego, Warszawa, 1971.pl
dc.description.referencesOsiatyński W., Korzenie korzeni, Warszawa, 1981.pl
dc.description.referencesOsofsky G., Harlem: The Making of a Ghetto, New York, 1971.pl
dc.description.referencesPastusiak L., Co z Ameryką?, Warszawa, 1970.pl
dc.description.referencesPatton V.K. and Honey M., eds. Double-take: A Revisionist Harlem Renaissance Anthology, New Brunswick, N.J, 2001.pl
dc.description.referencesPeretti B. W. , The Creation of Jazz. Music, Race, and Culture in Urban America, Urbana, 1992.pl
dc.description.referencesPerry M., The Harlem Renaissance. An Annoted Bibliography and Commentary, New York, 1982.pl
dc.description.references"Pisarze murzyńscy w USA", Nowa Kultura, no. 5, 1958.pl
dc.description.referencesPowell R. J., Mecklenburg V., Slowik T., African American Art: Harlem Renaissance, The Civil Rights Movement, and Beyond, New York 2012.pl
dc.description.referencesPrzemecka I., "Search for Identity in the American Negro Novel", Kwartalnik Neofilologiczny, no. 22, 1975.pl
dc.description.referencesPuckett N.N., Folk Beliefs of the Southern Negro, Chapel Hill, 1926.pl
dc.description.referencesQuarles B., Black Mosaic. Essays in Afro-American History and Historiography, Amherst, 1988.pl
dc.description.referencesRampersad A., The Art and Imagination of W.E.B. Du Bois, New York, 1990.pl
dc.description.referencesRampersad A., The Life of Langston Hughes, Vol 1: 1902-1941, I Too, Sing America, New York, 1986.pl
dc.description.referencesRaper A., The Tragedy of Lynching, Chapel Hill, 1933.pl
dc.description.referencesRedding S., introduction to W.E.B. Du Bois The Souls of Black Folk, Greenwich, 1961.pl
dc.description.referencesRedfield R., The Little Community, Chicago, 1960.pl
dc.description.referencesRiesman D., Glazer N., Denney R., The Lonely Crowd. A Study of the Changing American Character, New Haven, 1950.pl
dc.description.referencesRodgers M.E., The Harlem Renaissance: An Annotated Reference Guide for Student Research, Englewood, Colo., 1998.pl
dc.description.referencesRokicki J., Kolor, pochodzenie, kultura: rasa, grupy etniczne w społeczeństwie Stanów Zjednoczonych, Kraków, 2002.pl
dc.description.referencesRusinowa I, Tom czy Sam. Z dziejów murzynów w Ameryce Północnej, Warszawa, 1983.pl
dc.description.referencesSachs V., Idee przewodnie literatury amerykańskiej, Warszawa, 1966.pl
dc.description.referencesSadkowski W., "Integralność czy integracja", Współczesność, no. 15, 1970.pl
dc.description.referencesSadkowski W., James Baldwin, Warszawa, 1985.pl
dc.description.referencesSalzman J., D.L. Smith, eds., Encyclopedia of African-American Culture and History, New York, 1996.pl
dc.description.referencesScheiner S.M., Negro Mecca. A History of the Negro in New York City. 1865-1920, New York, 1965.pl
dc.description.referencesScruggs Ch., H.L. Mencken and the Black Writers of the 1920s, Baltimore, London, 1984.pl
dc.description.referencesSławiński J., Dzieło, język, tradycja, Warszawa, 1974.pl
dc.description.referencesSławiński J., Miejsce interpretacji, Gdańsk, 2006.pl
dc.description.referencesSławiński J., Próby teoretycznoliterackie, Warszawa, 1992.pl
dc.description.referencesSmethurst E.J., The New Red Negro: The Literary Left and African American Poetry, 1930-1946, New York, 1999.pl
dc.description.referencesSmythe M.M., ed., Black American Reference Book, Englewood Cliffs, 1976.pl
dc.description.referencesSouthem E., The Musie of Black Americans: A History, New York, 1997.pl
dc.description.referencesSpear A., Black Chicago: The Making of a Negro Ghetto. 1890-1920, Chicago, 1967.pl
dc.description.referencesStein J., The World of Marcus Garvey, Baton Rouge, 1986.pl
dc.description.referencesStewart J.C., To Color America: Portraits by Winold Reiss, Washington, D.C., 1989.pl
dc.description.referencesSusman W.I., Culture as History: The Transformation of American Society in the Twentieth Century, New York, 1984.pl
dc.description.references"Sytuacja literatury murzyńskiej w USA", Kultura, no. 2, 1963.pl
dc.description.referencesSzyszkowski W., Walka o prawa obywatelskie ludności murzyńskiej w Stanach Zjednoczonych, Toruń, 1966.pl
dc.description.referencesTakaki R., A Difefrent Mirror. A History of Multicultural America, Boston, 1993.pl
dc.description.referencesTibbetts J. C., ed., Dvořák in America: 1882-1895, Portland, 1993.pl
dc.description.referencesTobbel J. and Zuckermann M.E., The Magazine in America: 1741-1990, New York, 1991.pl
dc.description.referencesTumer L.D., Africanisms in the Gullah Dialect, Chicago, 1949.pl
dc.description.referencesUllendorff E., Ethiopia and the Bible, British Academy and the Museums, 1989.pl
dc.description.referencesVass W.K., The Bantu speaking heritage of the United States, Los Angeles, 1979.pl
dc.description.referencesVerney K., African Americans and the US Popular Culture, London, NY., 2003 Vol. I-II.pl
dc.description.referencesWalker J.E.K, History of Black Business in America: Capitalism, Race, Entrepreneurship, New York, 1998.pl
dc.description.referencesWard G.C, and K Burns, Jazz. A History of America's Musie, New York, 2000.pl
dc.description.referencesWatson S., The Harlem Renaissance: Hub of African-American Culture, 1920-1930, New York, 1995.pl
dc.description.referencesWeaver R.C., The Negro Ghetto, New York, 1948.pl
dc.description.referencesWiatr J., Społeczeństwo. Wstęp do socjologii systematycznej, Warszawa, 1981.pl
dc.description.referencesWiatr J., Zagadnienienia rasowe w socjologii amerykańskiej, Warszawa, 1959.pl
dc.description.referencesWilson Ch. P., "The Rhetoric of Consumption. Mass Market Magazines and the Demise of the Genteel Reader, 1880-1920", in Richard W. Fox and T.J. Jackson Lears, eds., New York, 1983.pl
dc.description.referencesWintz C.D., Black Culture and the Harlem Renaissance, Houston, 1988.pl
dc.description.referencesWolicki K, "Kariery czarnych", Literatura na Świecie, no. 10, 1975.pl
dc.description.referencesWolseley R.E., The Black Press USA, Ames, 1972 .pl
dc.description.referencesWood P. H., Black Majority; Negroes in Colonial South Carolina from 1670 through the Stono RebelIion, New York, 1974.pl
dc.description.referencesYankley E., Ericson E., Juliani R., "Emergent Ethnicity: A Review and Reformulation", American Sociological Review, 1976.pl
dc.description.referencesYoung R., Colonial Desire: Hybridity in Theory, Culture and Race, London, 1995.pl
dc.description.referencesBaldwin J., Gdyby ulica Beale umiała mówić [If Beale Street Could Talk], translated by M. Zaborowska, Warszawa, 1977.pl
dc.description.referencesBaldwin J., Głoś to na górze [Go Tell it on the Mountain], translated by K. Tarnowska, Warszwa, 1966.pl
dc.description.referencesBaldwin J., Powiedz mi, jak dawno odszedł pociąg [Tell Me How Long the Train's Been Gone], translated by J. Kydryński, Warszawa, 1971.pl
dc.description.referencesBaldwin J., Inny kraj [Another Country], translated by T. Dehnel, Warszawa, 1968.pl
dc.description.referencesEllison R., Niewidzialny człowiek [Invisible Man], translated by A. Jankowski, Poznań, 2004.pl
dc.description.referencesHainsberry L., Rodzynek w słońcu [A Raisin in the Sun], Dialog, no. 7, 1960.pl
dc.description.referencesHimes, C., Sedno krzywdy [The Quality of Hurt], translated by K. Hejnowski, Literatura na Świecie, no. 4-6, 2002.pl
dc.description.referencesMeredith J., Trzy Lata w Mississippi [Three Years in Mississippi], translated by K. Wojciechowska, Warszawa, 1970.pl
dc.description.referencesMorrison T., Raj [Paradise], translated by Z. Batko, Warszawa, 1999.pl
dc.description.referencesSterling D. Wolni na zawsze, [Free Forever], translated by K. Tarnowska, Warszawa, 1966.pl
dc.description.referencesWalker A., Kolor purpury [The eolor Purple], translated by M. Kłobukowski, Warszawa, 1992.pl
dc.description.referencesWarren R. P., W imieniu murzynów [Who Speaks of the Negra], translated by A. Kaska, Warszawa, 1974.pl
dc.description.referencesWright R., Długi sen [Long Dream], translated by Z. Klinger and K. Klinger, Warszawa, 1966.pl
dc.description.referencesWright R., Syn swego kraju [Native San], translated by Z. Kierszys, Warszawa, 1969.pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Książki/Rozdziały (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Z_Glebocki_Enter_the_New_Negro.pdf18,64 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)