REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12956
Tytuł: Roman Honet i Zdzisław Beksiński – wspólnota fantastycznej wyobraźni
Inne tytuły: Roman Honet and Zdzisław Beksiński – a Fellowship of Fantastic Imagination
Autorzy: Trusewicz, Szymon
Słowa kluczowe: Roman Honet
poezja polska
wyobraźnia
Zdzisław Beksiński
transdyscyplinarność
interdyscyplinarność
Polish poetry
imagination
transdisciplinarity
intermediality
Data wydania: 2021
Data dodania: 31-mar-2022
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Źródło: Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze, Nr 10 (2021), s. 185-203
Abstrakt: Artykuł dotyczy porównania poezji Romana Honeta i malarstwa Zdzisława Beksińskiego. Wychodząc od ogólnych podobieństw pomiędzy tymi twórcami, polegających na obecności w ich dziełach estetyki groteski, fantastyki, oniryzmu i surrealizmu, wskazane zostają bardziej szczegółowe podobieństwa. Obu artystów można sytuować w obszarze twórczości fantastycznej, w której ważną rolę odgrywa włączanie w obraz elementów cudownych i niesamowitych, spójne imaginarium i zniekształcające przedstawienie techniki twórcze. Zarówno Honet, jak i Beksiński niechętnie tłumaczą znaczenie swoich dzieł, pozostawiając odbiorcy dowolność skojarzeń lub podkreślając intuicyjny charakter procesu twórczego. Za pomocą przedstawień antropomorficznych hybryd obaj twórcy wskazują na złożony status bytów nie-ludzkich, a co za tym idzie, również samego człowieka, w którym łączy się to, co zwierzęce, i to, co społeczne.
The article compares the poetry of Roman Honet and the paintings of Zdzisław Beksiński. Departing from the general similarities between the artists, consisting in the presence of the aesthetics of the grotesque, fantasy, oneirism and surrealism, the author outlines some more specific similarities. Both artists, for instance, can be situated in the field of fantasy art, in which an important role is played by the incorporation into the image of miraculous and fantastic elements, a coherent imaginarium and creative techniques distorting the representation. Both Honet and Beksiński are reluctant to explain the significance of their works, giving the recipient the freedom to make associations or emphasising the intuitive nature of the creative process. Using representations of anthropomorphic hybrids, both artists point to the complex status of non-human entities, and hence also to the human being, in which the animal and the social are combined.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku
Nota biograficzna: Dr, zatrudniony w Pracowni Teorii i Antropologii Literatury Kolegium Literaturoznawstwa Uniwersytetu w Białymstoku. Interesuje się polską poezją najnowszą, geopoetyką i wyobraźnią poetycką. Członek zespołu redakcyjnego „Białostockich Studiów Literaturoznawczych”. Współredaktor monografii Wyobraźnia przestrzenna w perspektywie geopoetyki (2018), autor książki Poetyka przestrzeni geobiograficznej Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego (2021).
E-mail: s.trusewicz@uwb.edu.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/12956
DOI: 10.18778/2299-7458.10.10
ISSN: 2299–7458
e-ISSN: 2449–8386
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-4313-7256
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Właściciel praw: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
S_Trusewicz_Roman_Honet_i_Zdzislaw_Beksinski.pdf703,51 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons