REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12946
Tytuł: Edukacyjna rola „Przyjaciółki” w życiu kobiet wiejskich PRL-u w latach 1956-1975
Inne tytuły: The educational role of the "Przyjaciółka" magazyn in the life of rural women of the Polish People's Republic in the years 1956-1975
Autorzy: Zajko - Czochańska, Justyna
Promotor(rzy): Dajnowicz, Małgorzata
Słowa kluczowe: prasa kobieca
„Przyjaciółka”
kobiety wiejskie
PRL
women's press
"Przyjaciółka" magazyn
rural women
Polish People's Republic
Data wydania: 28-kwi-2022
Data dodania: 28-mar-2022
Abstrakt: Głównym celem pracy było uzasadnienie, iż tygodnik „Przyjaciółka” będący liderem na rynku wydawniczym prasy dla kobiet w Polsce Ludowej pełnił rolę edukacyjną wśród kobiet wiejskich, stanowiących główny pion odbiorców pisma. Analizując materiał prasowy starano się odpowiedzieć m.in. na pytania: jakie formy edukacji kobiet prezentowano na łamach czasopisma?Czy treść pisma odzwierciedlała aktualne wówczas problemy kobiet? Czy propaganda komunistyczna wpływała za zawartość pisma? W jaki sposób publikowane treści wpływały na poglądy/ decyzje życiowe kobiet? W pracy przedstawiono również rozwój prasy kobiecej na przestrzeni lat, a także etapy rozwoju „Przyjaciółki”, cechy formalno-wydawnicze oraz listy do redakcji z których słynęło czasopismo. W oparciu o analizę zawartości prasy zaprezentowano także działania edukacyjne w zakresie funkcjonowania nowoczesnego gospodarstwa domowego. Poświęcono również nieco miejsca higienie i zdrowiu na wsi oraz poradnictwu w tym zakresie. W pracy omówiono formy emancypacji kobiet wiejskich ukazując aktywność zawodową oraz społeczną gospodyń wiejskich. Wskazano również postęp w zakresie świadomego macierzyństwa, antykoncepcji oraz planowania rodziny.
The main aim of the paper was to justify that the "Przyjaciółka" weekly, a leader in the publishing market of the press for women in Polish People's Republic, played an educational role among rural women, I tried to answer the following questions: what forms of women's education were presented in the magazine? Did the content of the magazine reflect the current problems of women? Did communist propaganda influence the content of the magazine? How did the published content influence the views /life decisions of women? The paper also presents the development of the women's press over the years, as well as the stages of development of "Przyjaciółka", periodicity, circulation, graphic design and readers. pletters published in the agony column which where the basis of the magazyn. Based on the analysis of the press content, educational activities related to the functioning of a modern household were also presented. Some space was also devoted to hygiene and health in the countryside as well as counseling in this area. The paper discusses the forms of emancipation of rural women, showing the professional and social activity of rural housewives. Progress in the area of conscious motherhood, contraception and family planning was also indicated.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku. Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych.
Opis: Praca została udostępniona 10 dni przed obroną, włącznie z dniem obrony.
URI: http://hdl.handle.net/11320/12946
Typ Dokumentu: Book_phd
Występuje w kolekcji(ach):Prace doktorskie (otwarty dostęp)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
J_Zajko_Czochanska_Edukacyjna_rola_przyjaciolki_w_zyciu_kobiet_wiejskich_PRLu.pdf4,26 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)