REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12640
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKazanowa, Olha-
dc.date.accessioned2022-02-25T06:59:26Z-
dc.date.available2022-02-25T06:59:26Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationOdessa w literaturach słowiańskich. Studia, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Natalia Maliutina, Białystok - Odessa 2016, s. 479-488pl
dc.identifier.isbn978-83-63470-56-2-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/12640-
dc.description.abstractArtykuł jest analizą twórczości odeskiego poety I. Radczenki. Wyjaśnione zostały tu podstawowe motywy, które są związane z wizją i swoistą percepcją rodzinnego miasta. Opisano również osobliwości indywidualnego stylu artysty. W poetyckiej świadomości I. Radczenki obraz Odessy stanowi jej najważniejszy element. Wyraża on niepowtarzalność odczuć autora wobec świata. Biorąc pod uwagę działalność poety, należy zauważyć, że był on prawdziwym patriotą swojego miasta. Jako dowody można podać takie fakty, jak np. to, że pływał na odeskich statkach, pracował w studiu filmowym, a także właśnie tutaj zakończył on swoje życie. Każdy wiersz o Odessie to krótka historia z życia – bardzo bliska i zrozumiała dla wszystkich jej mieszkańców. To opisanie Bulwaru Nadmorskiego, ciepłego wieczoru w pobliżu morza, zapachu kwitnących akacji, pierwszej randki na Bulwarze Francuskim, czy też liczenie stopni Schodów Potiomkinowskich. Miasto w twórczości I. Radczenki jest przestrzenią idealną. To miejsce ciepła, dobroci, szczerego humoru, miłości. Autor kładzie akcent na to, co widzi przed sobą podmiot liryczny (zarówno ulice, jak i pomniki). Przedmioty stanowią coś na kształt „stopniowych zdjęć”, które pozwalają postrzegać świat ze strony poetyckiej. Podziwiając pomniki znanych ludzi (A. Puszkina, A. Achmatowej, Richelieu), poeta stosuje jasne epitety: Dumna kobieto, Anno Achmatowa.Oznaką indywidualnego stylu w prawie wszystkich wierszach Radczenki jest przepełniony metaforami sposób wyrażenia myśli. Ten środek artystyczny stanowi podstawę opisania nastro jów i zmysłów: Tu spotyka się z morzem Liman Dniestrowski. Poezja I. Radczenki imponuje bogactwem form, doskonałością oraz szczerością wypowiedzi, obrazowością, a także głębią filozoficzną. Jednocześnie oprócz tego zaskakuje błyskotliwym poczuciem humoru, radością, gorącą miłością do swego kraju. Wszystkie cechy wyraźnie zaznaczają swoją obecność we wszystkich dziełach.pl
dc.language.isouapl
dc.publisherWydawnictwo Prymatpl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia;21-
dc.subjectcykl lirycznypl
dc.subjectbohater lirycznypl
dc.subjectkompozycjapl
dc.subjectnarracjapl
dc.subjectobraz literackipl
dc.subjectліричний циклpl
dc.subjectліричний геройpl
dc.subjectкомпозиціяpl
dc.subjectнаративpl
dc.subjectхудожній образpl
dc.titleХудожні особливості світовідчуття одесита у ліриці Івана Рядченкаpl
dc.title.alternativeArtystyczne osobliwości percepcji rzeczywistości w poezji odesyty Iwana Radczenkipl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holderCopyright by Katedra Badań Filologicznych UwB, Białystok 2016pl
dc.description.BiographicalnoteКАЗАНОВА ОЛЬГА ВАЛЕРІЇВНА, кандидат філологічних наук, доцент кафедри української літератури Одеського національного університету імені І. І. Мечникова. Коло наукових інтересів: дослідження жанрової динаміки української малої прози кінця ХІХ - початку ХХ століття, процеси родо-жанрового синтезу та становлення неканонічних жанрових форм в літературному процесі перехідної доби.pl
dc.description.referencesБ. Сушинський, http://izvestiya.odessa.ua/uk/2006/01/25/rozdumi-nad-knizhkoyu-pritchi-pro-istinupl
dc.description.referencesДоротея Атлас. Старая Одесса, ее друзья и недруги / Сост.: Л. В. Майборода, Г. В. Закипная; Коммент.: Г. Г. Семыкина; Лит. ред.: Т. И. Липтуга. – М. : Ласми, 1992. – 208 с.: ил.pl
dc.description.referencesКрандиевская-Толстая Н., Свет уединенный / Сост. Е. Голубовский, А. Яворская. – Одесса: Друк, 1999. (Совместно со Всемирным клубом одесситов). – 96 с.: ил.pl
dc.description.referencesЛісовий В., Спогади, «Сучасність», 2011, №11, с. 208.pl
dc.description.referencesРядченко Иван, Ибранные произведения, В 2-х т., Т. 1: Стихотворения, Киев 1984, С. 9.pl
dc.description.referencesРядченко Іван, Коротке свято життя (Лірика), Одеса 2001, С. 4.pl
dc.description.volume21pl
dc.description.firstpage479pl
dc.description.lastpage488pl
dc.identifier.citation2Odessa w literaturach słowiańskich. Studia, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Natalia Maliutinapl
dc.conferenceI Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Obraz Odessy w literaturach słowiańskich”, Odessa, 12-13 września 2013pl
Występuje w kolekcji(ach):I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Obraz Odessy w literaturach słowiańskich”, 12-13 września 2013

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
O_Kazanowa_Hudoznì_osoblivostì_svìtovìdcutta_odesita_u_lìricì_Ìvana_Radcenka.pdf188,41 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)