Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/12640
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Kazanowa, Olha | - |
dc.date.accessioned | 2022-02-25T06:59:26Z | - |
dc.date.available | 2022-02-25T06:59:26Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.citation | Odessa w literaturach słowiańskich. Studia, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Natalia Maliutina, Białystok - Odessa 2016, s. 479-488 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-63470-56-2 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/12640 | - |
dc.description.abstract | Artykuł jest analizą twórczości odeskiego poety I. Radczenki. Wyjaśnione zostały tu podstawowe motywy, które są związane z wizją i swoistą percepcją rodzinnego miasta. Opisano również osobliwości indywidualnego stylu artysty. W poetyckiej świadomości I. Radczenki obraz Odessy stanowi jej najważniejszy element. Wyraża on niepowtarzalność odczuć autora wobec świata. Biorąc pod uwagę działalność poety, należy zauważyć, że był on prawdziwym patriotą swojego miasta. Jako dowody można podać takie fakty, jak np. to, że pływał na odeskich statkach, pracował w studiu filmowym, a także właśnie tutaj zakończył on swoje życie. Każdy wiersz o Odessie to krótka historia z życia – bardzo bliska i zrozumiała dla wszystkich jej mieszkańców. To opisanie Bulwaru Nadmorskiego, ciepłego wieczoru w pobliżu morza, zapachu kwitnących akacji, pierwszej randki na Bulwarze Francuskim, czy też liczenie stopni Schodów Potiomkinowskich. Miasto w twórczości I. Radczenki jest przestrzenią idealną. To miejsce ciepła, dobroci, szczerego humoru, miłości. Autor kładzie akcent na to, co widzi przed sobą podmiot liryczny (zarówno ulice, jak i pomniki). Przedmioty stanowią coś na kształt „stopniowych zdjęć”, które pozwalają postrzegać świat ze strony poetyckiej. Podziwiając pomniki znanych ludzi (A. Puszkina, A. Achmatowej, Richelieu), poeta stosuje jasne epitety: Dumna kobieto, Anno Achmatowa.Oznaką indywidualnego stylu w prawie wszystkich wierszach Radczenki jest przepełniony metaforami sposób wyrażenia myśli. Ten środek artystyczny stanowi podstawę opisania nastro jów i zmysłów: Tu spotyka się z morzem Liman Dniestrowski. Poezja I. Radczenki imponuje bogactwem form, doskonałością oraz szczerością wypowiedzi, obrazowością, a także głębią filozoficzną. Jednocześnie oprócz tego zaskakuje błyskotliwym poczuciem humoru, radością, gorącą miłością do swego kraju. Wszystkie cechy wyraźnie zaznaczają swoją obecność we wszystkich dziełach. | pl |
dc.language.iso | ua | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Prymat | pl |
dc.relation.ispartofseries | Colloquia Orientalia Bialostocensia;21 | - |
dc.subject | cykl liryczny | pl |
dc.subject | bohater liryczny | pl |
dc.subject | kompozycja | pl |
dc.subject | narracja | pl |
dc.subject | obraz literacki | pl |
dc.subject | ліричний цикл | pl |
dc.subject | ліричний герой | pl |
dc.subject | композиція | pl |
dc.subject | наратив | pl |
dc.subject | художній образ | pl |
dc.title | Художні особливості світовідчуття одесита у ліриці Івана Рядченка | pl |
dc.title.alternative | Artystyczne osobliwości percepcji rzeczywistości w poezji odesyty Iwana Radczenki | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.rights.holder | Copyright by Katedra Badań Filologicznych UwB, Białystok 2016 | pl |
dc.description.Biographicalnote | КАЗАНОВА ОЛЬГА ВАЛЕРІЇВНА, кандидат філологічних наук, доцент кафедри української літератури Одеського національного університету імені І. І. Мечникова. Коло наукових інтересів: дослідження жанрової динаміки української малої прози кінця ХІХ - початку ХХ століття, процеси родо-жанрового синтезу та становлення неканонічних жанрових форм в літературному процесі перехідної доби. | pl |
dc.description.references | Б. Сушинський, http://izvestiya.odessa.ua/uk/2006/01/25/rozdumi-nad-knizhkoyu-pritchi-pro-istinu | pl |
dc.description.references | Доротея Атлас. Старая Одесса, ее друзья и недруги / Сост.: Л. В. Майборода, Г. В. Закипная; Коммент.: Г. Г. Семыкина; Лит. ред.: Т. И. Липтуга. – М. : Ласми, 1992. – 208 с.: ил. | pl |
dc.description.references | Крандиевская-Толстая Н., Свет уединенный / Сост. Е. Голубовский, А. Яворская. – Одесса: Друк, 1999. (Совместно со Всемирным клубом одесситов). – 96 с.: ил. | pl |
dc.description.references | Лісовий В., Спогади, «Сучасність», 2011, №11, с. 208. | pl |
dc.description.references | Рядченко Иван, Ибранные произведения, В 2-х т., Т. 1: Стихотворения, Киев 1984, С. 9. | pl |
dc.description.references | Рядченко Іван, Коротке свято життя (Лірика), Одеса 2001, С. 4. | pl |
dc.description.volume | 21 | pl |
dc.description.firstpage | 479 | pl |
dc.description.lastpage | 488 | pl |
dc.identifier.citation2 | Odessa w literaturach słowiańskich. Studia, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Natalia Maliutina | pl |
dc.conference | I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Obraz Odessy w literaturach słowiańskich”, Odessa, 12-13 września 2013 | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Obraz Odessy w literaturach słowiańskich”, 12-13 września 2013 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
O_Kazanowa_Hudoznì_osoblivostì_svìtovìdcutta_odesita_u_lìricì_Ìvana_Radcenka.pdf | 188,41 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)