REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12613
Tytuł: Краків – Київ – Одеса. Творчий шлях Михайла Жука у контексті його епохи
Inne tytuły: Kraków – Kijów – Odessa. Droga artystyczna Mychajła Żuka w kontekście jego epoki
Autorzy: Poliszczuk, Jarosław
Słowa kluczowe: Mychajło Żuk
poezja
malarstwo
krytyka
Kraków
Data wydania: 2016
Data dodania: 22-lut-2022
Wydawca: Wydawnictwo Prymat
Źródło: Odessa w literaturach słowiańskich. Studia, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Natalia Maliutina, Białystok - Odessa 2016, s. 117-134
Seria: Colloquia Orientalia Bialostocensia;21
Konferencja: I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Obraz Odessy w literaturach słowiańskich”, Odessa, 12-13 września 2013
Abstrakt: Mychajło Żuk (1883–1964) to wybitny ukraiński artysta malarz, założyciel Narodowej Akademii Sztuk Pięknych. Urodzony na Ukrainie Stepowej, nauki pobierał najpierw w Kijowie, następnie w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (jego nauczycielami byli słynni malarze polscy: Józef Mehoffer, Stanisław Wyspiański, Jan Stanisławski), po powrocie zamieszkiwał i działał w Chernihowie, Kijowie oraz Odessie. Mimo że przetrwał represje stalinowskie, nie potrafił w tym okresie zrealizować się twórczo. Po przeprowadzce w roku 1925 do Odessy, gdzie dostał stanowisko profesora, Mychajło Żuk skupił się głównie na pracy pedagogicznej kształcąc przyszłych malarzy w Odeskiej Szkole Sztuk Pięknych. Lecz jego umiejętności artystyczne w owym okresie nie zostały wykorzystane na szerszą skalę. Poza życiem oficjalnym Żuk uprawiał sztukę prywatnie, w domu, „dla siebie”: w ten sposób powstawały jego liczne rysunki, ryciny, akwarele; również pisał bajki, opowiadania, wiersze, wspomnienia. Wśród współczesnych nie był doceniony ani jako artysta malarz, ani jako literat. Jego sztuka stanowczo mijała się z ówczesną konwencją artystyczną zalecającą bezpośrednie odzwierciedlenie realiów społecznych i służenie celom propagandowym (realizm socjalistyczny). Nic więc dziwnego, że prace artystyczne i literackie Mychajły Żuka były odbierane z niechęcią, a nierzadko traktowane wprost jako klasowo wrogie, „burżuazyjne”, ponieważ kultywowały modernistyczne ideały piękna, symbolu, indywidualności, a także wierności tradycji narodowej Ukraińców. Dopiero po śmierci Żuka pojawia się ponowne zainteresowanie jego twórczością. Jego prace cieszą się powodzeniem na wystawach i aukcjach, jego archiwum prywatne doczekało się wnikliwych badaczy. Ostatnio ujrzał światło dzienne album Mychajły Żuka prezentujący najbardziej wartościowe dzieła artysty (2011). To wszystko napawa nadzieją, że z biegiem czasu artyście zostanie przywrócone dostojne miejsce w dziejach kultury ukraińskiej XX wieku. Będąc wszechstronnie utalentowanym, Żuk występował jako poeta, prozaik, dramatopisarz, bajkopisarz, krytyk literacki i krytyk malarstwa. Autor artykułu próbuje przebadać fenomen jego twórczości, ujmując ją w trzech charakterystycznych okresach, a odpowiednio w trzech locum odzwierciedlających nie tylko przestrzeń geograficzną, lecz również przebieg czasowy, zmianę okresów kulturowych. Tak więc bada się tu wpływ Krakowa, Kijowa i Odessy. Identyfikacja geograficzna drogi artystycznej malarza pokazuje skomplikowane meandry losu jednostki twórczej w warunkach XX wieku, najpierw radykalnej modernizacji sztuki, stanowczych reform towarzyszących rewolucji, awangardy, a następnie w warunkach ustroju totalitarnego w dobie stalinowskiej. Przypadający na początek XX stulecia okres krakowski biografii Mychajły Żuka, zwłaszcza studia na Akademii Sztuk Pięknych, to czas zafascynowania szeroko pojętym modernizmem europejskim, a również czas poszukiwania swego „ja” twórczego. Krótki, lecz bardzo bogaty faktograficznie okres kijowski (1916–1919), stał się czasem rewelacyjnych działań, zrealizowania wielu marzeń artysty. Natomiast trzeci, odeski okres, trwający przeszło czterdzieści lat, był raczej epoką rozczarowań i zmarginalizowania jego talentu. Zresztą samo miasto, jego potencjał kulturowy uległ wówczas kompletnej marginalizacji w porównaniu z status quo miasta w czasach przedrewolucyjnych, w carskiej Rosji. Dziś, z większej perspektywy czasowej wypada dowartościować działalność artystyczną Mychajły Żuka.
Afiliacja: Kijowski Uniwersytet im. Borisa Grinchenki, Ukraina
Nota biograficzna: ЯРОСЛАВ ПОЛІЩУК – доктор філологічних наук, професор кафедри української літератури, компаративістики та соціальних комунікацій Гуманітарного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка. Наукову працю та кар’єру викладача вищої школи розпочав у 1985 році. Працював у Рівненському державному гуманітарному університеті (1984–2001), в Яґеллонському університеті (Краків, 2001–2011), у Національному університеті «Острозька академія» (2007–2011). Нині завідувач науково-дослідної лабораторії літературознавства Київського університету імені Бориса Грінченка. Сфера наукових зацікавлень включає історію української літератури ХІХ – поч. ХХІ ст., теорію літератури та літературну компаративістику, культурологію. Автор монографічних праць Міфологічний горизонт українського модернізму (1998, 2002), Література як геокультурний проект (2008), Пейзажі людини (2008), «І ката, і героя він любив…» Михайло Коцюбинський: літературний портрет (2010), а також збірок есеїв та літературної критики Із дискурсів і дискусій (2008), РЕвізії пам’яті (2011). Лауреат престижних відзнак, зокрема всеукраїнських премій імені Івана Огієнка (2005), імені Олександра Білецького (2009), міжнародних премій імені Володимира Винниченка (2003), імені Миколи Гоголя (2010).
URI: http://hdl.handle.net/11320/12613
ISBN: 978-83-63470-56-2
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: Copyright by Katedra Badań Filologicznych UwB, Białystok 2016
Występuje w kolekcji(ach):I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Obraz Odessy w literaturach słowiańskich”, 12-13 września 2013

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
J_Poliszczuk_Krakìv_Kiïv_Odesa.pdf427,38 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)