REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12597
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorZimnoch, Karol-
dc.date.accessioned2022-02-16T08:28:16Z-
dc.date.available2022-02-16T08:28:16Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 19, 2021, s. 207-228pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/12597-
dc.description.abstractThe article analyses the concept of Polish national identity in Juliusz Słowacki’s Lilla Weneda. The author argues that Słowacki shows in the drama the genesis of Poles as a nation which came into being as a result of the bloody conquest of the Venedians by the Lechits. By doing that, the poet uses irony to deconstruct Polish identity based on a sense of injustice and marked by unprocessed trauma. In his considerations, he takes into account the theatrical reception of the tragedy, which proves its ambivalent character.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/-
dc.subjectromanticismpl
dc.subjecttragedypl
dc.subjectironypl
dc.subjectPolish national identitypl
dc.subjecttraumapl
dc.title„Mordujmy się!”. Dekonstrukcja polskiej tożsamości narodowej w Lilli Wenedzie Juliusza Słowackiego i teatralnej recepcji dramatupl
dc.title.alternative“Let’s Murder!”: Deconstruction of the Polish National Identity in Lilla Weneda by Juliusz Słowacki and Theatrical Reception of the Dramapl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2021.19.11-
dc.description.Emailkar_zim@wp.plpl
dc.description.AffiliationWydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesArystoteles (1988), Retoryka–Poetyka, przeł. i komentarzami opatrzył H. Podbielski, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.description.referencesBalicki Witold Stanisław (1946), Odwiedziny teatralne, „Odrodzenie”, nr 9, http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/115737/odwiedziny-teatralne [dostęp 2.01.2021].pl
dc.description.referencesBończa-Szabłowski Jan (2015), Patos jest zbędny, „Rzeczpospolita”, nr 200, http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/207426/patos-jest-zbedny [dostęp 10.01.2021].pl
dc.description.referencesChojnacki Herionim (1998), Polska „poezja północy”, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.pl
dc.description.referencesFlaszen Ludwik, Bieda z tym Słowackim, „Echo Krakowa” 1961, nr 109, http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/143402/bieda-z-tym-slowackim [dostęp 10.01.2021].pl
dc.description.referencesGieysztor Aleksander (1986), Mitologia Słowian, Warszawa: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe.pl
dc.description.referencesJanion Maria (2001), Żyjąc tracimy życie, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.pl
dc.description.referencesJauss Hans Robert (1972), Historia literatury jako wyzwanie rzucone nauce o literaturze (fragmenty), tłum. R. Handke, „Pamiętnik Literacki”, z. 4, s. 271–307.pl
dc.description.referencesJodłowski Marek (1974), „Lilla Weneda” czyli Polacy, „Opole”, nr 5, http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/143900/lilla-weneda-czyli-polacy [dostęp 2.01.2021].pl
dc.description.referencesKellner Irena (1957), Legenda z morałem, „Teatr i Film”, nr 57, http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/143364/legenda-z-moralem [dostęp 10.01.2021].pl
dc.description.referencesKleiner Juliusz (1925), Juljusz Słowacki: dzieje twórczości, t. 2, Lwów: Ossolineum.pl
dc.description.referencesKyzioł Aneta (2015), Grzęzawisko polskości, „Polityka”, nr 37, http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/208054/grzezawisko-polskosci [dostęp 10.01.2021].pl
dc.description.referencesKyzioł Aneta (2010), Hamlet po przejściach, „Polityka”, nr 47/20.11, http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/106608/hamlet-po-przejsciach [dostęp 10.01.2021].pl
dc.description.referencesLeszczyński Adam (2020), Ludowa historia Polski, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.pl
dc.description.referencesLiskowacki Artur D. (1981), Na wysoką nutę, „Jantar”, nr 5, http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/143600/na-wysoka-nute [dostęp 2.01.2021].pl
dc.description.referencesMaciejewski Jarosław (1962), Joachim Lelewel w świetle emigracyjnej poezji, w: Z badań nad pracami historycznymi Joachima Lelewela. Referaty i glosy z sesji naukowej UAM zorganizowanej ku uczczeniu setnej rocznicy śmierci, red. J. Pajewski, Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.pl
dc.description.referencesNiemcewicz Julian Ursyn (1986), Piast, w: J.U. Niemcewicz, Śpiewy historyczne, Warszawa: KAW.pl
dc.description.referencesPiwińska Marta (2001), Lilla Weneda, w: Dramat polski. Interpretacje, t. 1, red. J. Ciechowicz, Z. Majchrowski, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.pl
dc.description.referencesPiwińska Marta (1992), Juliusz Słowacki od duchów, Warszawa: Wydawnictwo PEN. Rudaś-Grodzka Monika (2013), Sfinks słowiański i mumia polska, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.pl
dc.description.referencesRudaś-Grodzka Monika (2013), Sfinks słowiański i mumia polska, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.pl
dc.description.referencesSchiller Anna (1995), A młodzieży się podoba!, „Sztandar Młodych”, nr 235, http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/143437/a-mlodziezy-sie-podoba [dostęp 10.01.2021].pl
dc.description.referencesSchlauch Margaret (1960), „Edda” w poezji Słowackiego, „Przegląd Humanistyczny”, nr 1, s. 33–44.pl
dc.description.referencesShibata Yasuko (2012), Fantazmat „Niewinnej ofiary” w „Lilli Wenedzie” Juliusza Słowackiego w świetle koncepcji Deleuze’a, „Pamiętnik Literacki”, z. 3, s. 7–22.pl
dc.description.referencesSkuczyński Jacek (1986), „Lilla Weneda” z „ariostycznym uśmiechem”, „Pamiętnik Literacki”, z. 3, s. 41–78.pl
dc.description.referencesSłowacki Juliusz (1927), Grób Agamemnona, w: J. Słowacki, Lilla Weneda, Kraków: Ossolineum.pl
dc.description.referencesSłowacki Juliusz (1983), Genezis z Ducha, w: J. Słowacki, Poematy, Wrocław: Ossolineum.pl
dc.description.referencesSłowacki Juliusz (1989), Balladyna, w: J. Słowacki, Dzieła wybrane, red. J. Krzyżanowski, t. 3, Ossolineum, Wrocław.pl
dc.description.referencesSłowacki Juliusz (1990), Lilla Weneda, w: J. Słowacki, Dzieła wybrane, red. J. Krzyżanowski, t. 4, Wrocław: Ossolineum.pl
dc.description.referencesSłowacki Juliusz (1990), Listy do matki, w: J. Słowacki, Dzieła wybrane, red. J. Krzyżanowski, t. 6, Wrocław: Ossolineum.pl
dc.description.referencesSzturc Włodzimierz (2015), Ironia – stan po destrukcji, w: W. Szturc, Dotkliwe przestrzenie. Studia o rytmach śmierci, Kraków: Znak.pl
dc.description.referencesTurowski Stanisław (1909), Geneza narodu polskiego w „Lilli Wenedzie”, „Pamiętnik Literacki”, z. 1/4, s. 170–188.pl
dc.description.referencesWeintraub Wiktor (1977), „Balladyna”, czyli zabawa w Szekspira, w: W. Weintraub, Od Reja do Boya, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesWierzbicki Andrzej (2019), Jak powstało państwo polskie? Hipoteza podboju w historiografii polskiej XIX i XX wieku, Warszawa: Instytut Historii PAN.pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume19pl
dc.description.firstpage207pl
dc.description.lastpage228pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0001-8960-1790-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2021, nr 19

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_19_2021_K_Zimnoch_Mordujmy_sie.pdf201,72 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons