Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/12597
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Zimnoch, Karol | - |
dc.date.accessioned | 2022-02-16T08:28:16Z | - |
dc.date.available | 2022-02-16T08:28:16Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 19, 2021, s. 207-228 | pl |
dc.identifier.issn | 2082-9701 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/12597 | - |
dc.description.abstract | The article analyses the concept of Polish national identity in Juliusz Słowacki’s Lilla Weneda. The author argues that Słowacki shows in the drama the genesis of Poles as a nation which came into being as a result of the bloody conquest of the Venedians by the Lechits. By doing that, the poet uses irony to deconstruct Polish identity based on a sense of injustice and marked by unprocessed trauma. In his considerations, he takes into account the theatrical reception of the tragedy, which proves its ambivalent character. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) | - |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | - |
dc.subject | romanticism | pl |
dc.subject | tragedy | pl |
dc.subject | irony | pl |
dc.subject | Polish national identity | pl |
dc.subject | trauma | pl |
dc.title | „Mordujmy się!”. Dekonstrukcja polskiej tożsamości narodowej w Lilli Wenedzie Juliusza Słowackiego i teatralnej recepcji dramatu | pl |
dc.title.alternative | “Let’s Murder!”: Deconstruction of the Polish National Identity in Lilla Weneda by Juliusz Słowacki and Theatrical Reception of the Drama | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0) | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/bsl.2021.19.11 | - |
dc.description.Email | kar_zim@wp.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.references | Arystoteles (1988), Retoryka–Poetyka, przeł. i komentarzami opatrzył H. Podbielski, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl |
dc.description.references | Balicki Witold Stanisław (1946), Odwiedziny teatralne, „Odrodzenie”, nr 9, http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/115737/odwiedziny-teatralne [dostęp 2.01.2021]. | pl |
dc.description.references | Bończa-Szabłowski Jan (2015), Patos jest zbędny, „Rzeczpospolita”, nr 200, http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/207426/patos-jest-zbedny [dostęp 10.01.2021]. | pl |
dc.description.references | Chojnacki Herionim (1998), Polska „poezja północy”, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. | pl |
dc.description.references | Flaszen Ludwik, Bieda z tym Słowackim, „Echo Krakowa” 1961, nr 109, http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/143402/bieda-z-tym-slowackim [dostęp 10.01.2021]. | pl |
dc.description.references | Gieysztor Aleksander (1986), Mitologia Słowian, Warszawa: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe. | pl |
dc.description.references | Janion Maria (2001), Żyjąc tracimy życie, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B. | pl |
dc.description.references | Jauss Hans Robert (1972), Historia literatury jako wyzwanie rzucone nauce o literaturze (fragmenty), tłum. R. Handke, „Pamiętnik Literacki”, z. 4, s. 271–307. | pl |
dc.description.references | Jodłowski Marek (1974), „Lilla Weneda” czyli Polacy, „Opole”, nr 5, http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/143900/lilla-weneda-czyli-polacy [dostęp 2.01.2021]. | pl |
dc.description.references | Kellner Irena (1957), Legenda z morałem, „Teatr i Film”, nr 57, http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/143364/legenda-z-moralem [dostęp 10.01.2021]. | pl |
dc.description.references | Kleiner Juliusz (1925), Juljusz Słowacki: dzieje twórczości, t. 2, Lwów: Ossolineum. | pl |
dc.description.references | Kyzioł Aneta (2015), Grzęzawisko polskości, „Polityka”, nr 37, http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/208054/grzezawisko-polskosci [dostęp 10.01.2021]. | pl |
dc.description.references | Kyzioł Aneta (2010), Hamlet po przejściach, „Polityka”, nr 47/20.11, http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/106608/hamlet-po-przejsciach [dostęp 10.01.2021]. | pl |
dc.description.references | Leszczyński Adam (2020), Ludowa historia Polski, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B. | pl |
dc.description.references | Liskowacki Artur D. (1981), Na wysoką nutę, „Jantar”, nr 5, http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/143600/na-wysoka-nute [dostęp 2.01.2021]. | pl |
dc.description.references | Maciejewski Jarosław (1962), Joachim Lelewel w świetle emigracyjnej poezji, w: Z badań nad pracami historycznymi Joachima Lelewela. Referaty i glosy z sesji naukowej UAM zorganizowanej ku uczczeniu setnej rocznicy śmierci, red. J. Pajewski, Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. | pl |
dc.description.references | Niemcewicz Julian Ursyn (1986), Piast, w: J.U. Niemcewicz, Śpiewy historyczne, Warszawa: KAW. | pl |
dc.description.references | Piwińska Marta (2001), Lilla Weneda, w: Dramat polski. Interpretacje, t. 1, red. J. Ciechowicz, Z. Majchrowski, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria. | pl |
dc.description.references | Piwińska Marta (1992), Juliusz Słowacki od duchów, Warszawa: Wydawnictwo PEN. Rudaś-Grodzka Monika (2013), Sfinks słowiański i mumia polska, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN. | pl |
dc.description.references | Rudaś-Grodzka Monika (2013), Sfinks słowiański i mumia polska, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN. | pl |
dc.description.references | Schiller Anna (1995), A młodzieży się podoba!, „Sztandar Młodych”, nr 235, http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/143437/a-mlodziezy-sie-podoba [dostęp 10.01.2021]. | pl |
dc.description.references | Schlauch Margaret (1960), „Edda” w poezji Słowackiego, „Przegląd Humanistyczny”, nr 1, s. 33–44. | pl |
dc.description.references | Shibata Yasuko (2012), Fantazmat „Niewinnej ofiary” w „Lilli Wenedzie” Juliusza Słowackiego w świetle koncepcji Deleuze’a, „Pamiętnik Literacki”, z. 3, s. 7–22. | pl |
dc.description.references | Skuczyński Jacek (1986), „Lilla Weneda” z „ariostycznym uśmiechem”, „Pamiętnik Literacki”, z. 3, s. 41–78. | pl |
dc.description.references | Słowacki Juliusz (1927), Grób Agamemnona, w: J. Słowacki, Lilla Weneda, Kraków: Ossolineum. | pl |
dc.description.references | Słowacki Juliusz (1983), Genezis z Ducha, w: J. Słowacki, Poematy, Wrocław: Ossolineum. | pl |
dc.description.references | Słowacki Juliusz (1989), Balladyna, w: J. Słowacki, Dzieła wybrane, red. J. Krzyżanowski, t. 3, Ossolineum, Wrocław. | pl |
dc.description.references | Słowacki Juliusz (1990), Lilla Weneda, w: J. Słowacki, Dzieła wybrane, red. J. Krzyżanowski, t. 4, Wrocław: Ossolineum. | pl |
dc.description.references | Słowacki Juliusz (1990), Listy do matki, w: J. Słowacki, Dzieła wybrane, red. J. Krzyżanowski, t. 6, Wrocław: Ossolineum. | pl |
dc.description.references | Szturc Włodzimierz (2015), Ironia – stan po destrukcji, w: W. Szturc, Dotkliwe przestrzenie. Studia o rytmach śmierci, Kraków: Znak. | pl |
dc.description.references | Turowski Stanisław (1909), Geneza narodu polskiego w „Lilli Wenedzie”, „Pamiętnik Literacki”, z. 1/4, s. 170–188. | pl |
dc.description.references | Weintraub Wiktor (1977), „Balladyna”, czyli zabawa w Szekspira, w: W. Weintraub, Od Reja do Boya, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl |
dc.description.references | Wierzbicki Andrzej (2019), Jak powstało państwo polskie? Hipoteza podboju w historiografii polskiej XIX i XX wieku, Warszawa: Instytut Historii PAN. | pl |
dc.identifier.eissn | 2720-0078 | - |
dc.description.volume | 19 | pl |
dc.description.firstpage | 207 | pl |
dc.description.lastpage | 228 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białostockie Studia Literaturoznawcze | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0001-8960-1790 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (WFil) Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2021, nr 19 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_19_2021_K_Zimnoch_Mordujmy_sie.pdf | 201,72 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL