REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12594
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorWróbel, Łukasz-
dc.date.accessioned2022-02-15T11:16:46Z-
dc.date.available2022-02-15T11:16:46Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 19, 2021, s. 149-169pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/12594-
dc.description.abstractThe article interprets New Atlantis by Francis Bacon and reads it as a hypertext of Instauratio Magna, the project of restoration of sciences, which the philosopher failed to carry out fully. The author seeks to discover the interrelations between the discursive, rhetorical and literary modes of writing that shaped the early stages of modern science. In his opinion, empirical science does not establish its starting point only with its own new instruments, but it also deploys contemporary patterns of narrative fiction (for example, the modal frame of travel story) and rhetorical probability (also allegory). The power of this composite renders its own origin coherent.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/-
dc.subjectdiegesispl
dc.subjectnarrative fictionpl
dc.subjecttravel storypl
dc.subjectallegorypl
dc.subjectmodern sciencespl
dc.titleDiegetyczne uspójnienie systemu nauk. O Nowej Atlantydzie Francisa Baconapl
dc.title.alternativeA Diegetic Conjunction of the System of Sciences: On Francis Bacon’s New Atlantispl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2021.19.08-
dc.description.Emaill.wrobel@uw.edu.plpl
dc.description.AffiliationWydział Polonistyki, Uniwersytet Warszawskipl
dc.description.referencesBacon Francis (1955), Novum Organum, przeł. J. Wikarjak, przekł. przejrzał K. Ajdukiewicz, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.description.referencesBacon Francis (1995), Nowa Atlantyda, przeł. W. Kornatowski, w: F. Bacon, „Nowa Atlantyda” i „Z Wielkiej Odnowy”, Warszawa: Wydawnictwo Alfa – Wero.pl
dc.description.referencesBacon Francis (1980), “The Advancement of Learning” and “New Atlantis”, ed. A. Johnston, Oxford: Clarendon Press.pl
dc.description.referencesBacon Francis (2003). The New Organon, ed. L. Jardine, M. Silverthorne, Cambridge: Cambridge University Press.pl
dc.description.referencesBoczar Mieczysław (1997), Patrystyczna tradycja interpretacji kosmogonii biblijnej, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki”, nr 1, s. 7–19.pl
dc.description.referencesChambers Ephraim (1728), Cyclopædia: or, an Universal Dictionary of Arts and Sciences..., vol. 1, London.pl
dc.description.referencesCyceron (2010), O państwie. O prawach, przeł., objaśn. opatrzyła I. Żółtowska, Warszawa: Hachette Polska.pl
dc.description.referencesCyceron Marek Tulliusz (2010), O mówcy, przeł., wstępem i koment. opatrzył B. Awianowicz, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.pl
dc.description.referencesDescartes René (1987), Discours de la Méthode, texte et commentaire É. Gilson, Paris: Libraire Philosophique J. Vrin.pl
dc.description.referencesDescartes René (1664), Le monde de Mr Descartes, ou Le traité de la lumiére et des autres principaux objets des sens, Paris: Theodore Girard.pl
dc.description.referencesDescartes René (1988), Rozprawa o metodzie, przeł. W. Wojciechowska, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.description.referencesDescartes René (2005), Świat albo traktat o świetle, przeł. T. Śliwiński, Kraków: Wydawnictwo Aureus.pl
dc.description.referencesFarrington Benjamin (1951), Francis Bacon. Philosopher of Industrial Science, London: Lawrence & Wishart.pl
dc.description.referencesGinzburg Carlo (2000), No Island Is an Island. Four Glances at English Literature in a World Perspective, transl. J. Tedeschi, New York: Columbia University Press.pl
dc.description.referencesGórniak Adam (2012), Koncepcje teologii według Bonawentury i Tomasza z Akwinu, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria”, nr 3, s. 423–439.pl
dc.description.referencesGriffith James (2018), Fable, Method, and Imagination in Descartes, Cham: Palgrave Macmillan.pl
dc.description.referencesHarrison John L. (1957), Bacon’s View of Rhetoric, Poetry, and the Imagination, “The Huntington Library Quarterly”, No. 2, s. 107–125.pl
dc.description.referencesHarrison Peter (2002), Original Sin and the Problem of Knowledge in Early Modern Europe, “Journal of the History of Ideas”, Vol. 63, No. 2, s. 239–259.pl
dc.description.referencesHill Eugene D. (2009), Everard Digby: A Syncretic Philosopher at Spenser’s Cambridge, “Spenser Studies. A Renaissance Poetry Annual”, Vol. 24, s. 135–154.pl
dc.description.referencesHutton Sarah, Persuasions to science: Baconian rhetoric and the “New Atlantis”, w: Francis Bacon’s “New Atlantis”: New Interdisciplinary Essays, ed. B. Price, Manchester – New York: Manchester University Press, s. 48–59.pl
dc.description.referencesKepler Johannes (2004), Sen, czyli wydane pośmiertnie dzieło poświęcone astronomii księżycowej, przeł. D. Sutkowska, J. Włodarczyk, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl
dc.description.referencesMore (Morus) Thomas (1954), Utopia, przeł. K. Abgarowicz, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.pl
dc.description.referencesPodróże Jana z Mandeville (2013), przeł. B. Marcińczak, wstęp i komentarz B. Marcińczak, J. Sokolski, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut – Wrocławskie Towarzystwo Oświatowe.pl
dc.description.referencesPomian Krzysztof (1992), Przeszłość jako przedmiot wiedzy, Warszawa: Fundacja Aletheia.pl
dc.description.referencesRawley William (1980), To the Reader, w: Bacon Francis (1980), “The Advancement of Learning” and “New Atlantis”, ed. A. Johnston, Oxford: Clarendon Press, s. 214.pl
dc.description.referencesSalzman Paul (2002), Narrative contexts for Bacon’s “New Atlantis”, w: Francis Bacon’s “New Atlantis”: New Interdisciplinary Essays, ed. B. Price,Manchester – New York: Manchester University Press, s. 28–47.pl
dc.description.referencesSgarbi Marco (2013), The Aristotelian Tradition and the Rise of British Empiricism. Logic and Epistemology in the British Isles (1570–1689), Dordrecht: Springer.pl
dc.description.referencesWróbel Łukasz (2020), „Cyclopædia” Ephraima Chambersa – kompas sztuk i nauk, „Białostockie Studia Literaturoznawcze”, nr 17, s. 7–21.pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume19pl
dc.description.firstpage149pl
dc.description.lastpage169pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0003-3284-9298-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2021, nr 19

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_19_2021_L_Wrobel_Diegetyczne_uspojnienie_systemu_nauk.pdf197,13 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons