REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12584
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSawicka-Mierzyńska, Katarzyna-
dc.date.accessioned2022-02-11T08:34:41Z-
dc.date.available2022-02-11T08:34:41Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 19, 2021, s. 27-49pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/12584-
dc.description.abstractThe article discusses the reception of bieżeństwo – the exodus of about three million inhabitants of the western borderlands of the Russian empire deep into Russia in 1915. It was part of the “scorched earth” tactics conducted by the tsarist authorities, which were supposed to hinder the German army’s march eastward. Using the category of “cultural trauma” formulated by J.C. Alexander, the author seeks to dicover why biezenstwo did not become a part of the collective memory of Poles and how it now functions in the collective memory of Podlasie residents. The research was based primarily on Aneta Prymaka-Oniszk’s reportage Bieżeństwo 1915. Zapomniani uchodźcy [Biezhenstvo 1915. Forgotten refugees] and the anthology Jestem, bo wrócili [I am because they came back].pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/-
dc.subjectWorld War Ipl
dc.subjectrefugeespl
dc.subjectcollective memorypl
dc.subjectcultural traumapl
dc.subjectPodlasiepl
dc.titleTrauma w procesie – o podlaskiej recepcji bieżeństwapl
dc.title.alternativeTrauma in the Process: The Reception of Bieżeństwo in the Podlasie Regionpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2021.19.02-
dc.description.Emailk.sawicka@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationWydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAlexander Jeffrey C. (2010), Znaczenia społeczne. Studia z socjologii kulturowej, przeł. S. Burdziej, J. Gądecki, Kraków: Nomos.pl
dc.description.referencesBranach-Kallas Anna (2018), Szok Wielkiej Wojny – o traumie indywidualnej, traumie kulturowej oraz portretach gueules cassées we współczesnej literaturze brytyjskiej i francuskiej, „Teksty Drugie”, nr 4, s. 12–36.pl
dc.description.referencesCo nam zostało z bieżeństwa?, panel spisała D. Wysocka „Przegląd Prawosławny” 2015, nr 12, http://przegladprawoslawny.pl/articles.php?id n=3867&id=2, [dostęp 29.04.2019 r.].pl
dc.description.referencesDąbrowicz Elżbieta (2019), Resztka. Tożsamość podlaska w obchodach rocznicowych z 2013 i 2015 roku, w: Podlasie. Od terra incognita do white power, red. M. Lul, D. Zawadzka, Białystok: Uniwersytet w Białymstoku, Instytut Filologii Polskiej, s. 269–291.pl
dc.description.referencesDąbrowicz Elżbieta, Szerszunowicz Anna [oprac.] (2017), Bieżeństwo – wspólnota pamięci. Kalendarium wydarzeń 2014–2017, w: Świadectwa pamięci. W kręgu źródeł i dyskursów (od XIX wieku do dzisiaj), red. E. Dąbrowicz, B. Larenta, M. Domurad, Białystok: Alter Studio, s. 399–403.pl
dc.description.referencesDiemjaniuk Bożena (2005), Bieżeńcy, Łomża: Wydawnictwo Stopka.pl
dc.description.referencesErll Astrid (2016), Wędrująca pamięć, przeł. T. Kunz, w: Migracyjna pamięć, wspólnota, tożsamość, red. R. Sendyka, T. Sapota, R. Nycz, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, s. 29–52.pl
dc.description.referencesFionik Doroteusz, Mamy już swój epos, rozm. A. Prymaka-Oniszk, https://biezenstwo.pl/co-nam-zostalo-z-biezenstwa/doroteusz-fionik-etnograf-animator-kultury-bialoruskiej-zalozyciel-muzeum-malej-ojczyzny-w-studziwodach/, [dostęp 29.04.2019 r.].pl
dc.description.referencesHalbwachs Maurice (2008), Społeczne ramy pamięci, przeł. M. Krol, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesLuba Vital’ [red.] (2000), Bežanstva 1915 goda, Belastok: Niva.pl
dc.description.referencesŁysak Tomasz (2015), Trauma – od genealogii pojęcia do studiów nad traumą, w: Antologia studiów nad traumą, red. T. Łysak, Kraków: Universitas, s. 5–30.pl
dc.description.referencesNiziołek Katarzyna, Sawicka-Mierzyńska Katarzyna, Bieżenki. W stronę interdyscyplinarnych badań w działaniu, w: Opowiedziane. Historia mówiona w praktykach humanistycznych, red. A. Karpowicz, M. Litwinowicz, A. Rakoczy, Warszawa 2019, s. 129–139.pl
dc.description.referencesPrymaka-Oniszk Aneta (2016), Bieżeństwo 1915. Zapomniani uchodźcy, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.pl
dc.description.referencesSawczuk Katarzyna, Kondratiuk Anna, Szerszunowicz Anna [red.] (2017), Jestem, bo wrócili. Przywracanie pamięci w setną rocznicę bieżeństwa, Białystok: Stowarzyszenie OrthNet.pl
dc.description.referencesSiewior Kinga (2018), Wielkie poruszenie. Pojałtańskie narracje migracyjne w kulturze polskiej, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.pl
dc.description.referencesStachura Natalia (2018), Afrykański taniec śmierci,„Teksty Drugie”, nr 4, s. 115–133.pl
dc.description.referencesZielińska Marta (2018), Wojna, trauma i kultura, „Teksty Drugie”, nr 4, s. 7–11.pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume19pl
dc.description.firstpage27pl
dc.description.lastpage49pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0001-6744-9855-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2021, nr 19

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_19_2021_K_Sawicka_Mierzynska_Trauma_w_procesie.pdf202,59 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons